T-Rex Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Forskere har funnet ut at dersom besteforeldrene dine var rike, og eide stor bolig i Oslo, er det større sjanse for at du er økonomisk godt stilt enn om besteforeldrene dine ikke var rike, og derfor ikke eide stor bolig i Oslo. Jeg er imponert! https://www.nrk.no/ytring/mormors-hus-pa-60-tallet-bestemmer-hvordan-barnebarna-lykkes-55-ar-senere-1.14485205 12
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Haha, nå er jo ikke det forskerne sier. Kanskje du burde prøve å lese det en gang til. Og ja, jeg er veldig enig i at dette burde komme bedre frem, for det begynner å bli veldig urettferdig. De som var heldige og kjøpte et rekkehus i Bærum på 60-tallet, i et helt vanlig borettslag der de betalte 100 000 på å være medlem, og har ikke gjort noe nevneverdig oppussing med bolig siden, ja, etterkommere til disse kan nå selge disse husene til 7-8 millioner. I vest-områdene i Oslo, som Smestad, Vinderen, Nordberg og Korsvoll, Kjelsås og Grefsen, er arvingene ennå heldigere og kan selge disse for 10-11,5 millioner, som oppussingsobjekter. Det er helt sykt, og tror ikke det er noen andre investeringer har vært like heldige, det er som å vinne i lotto. Og hvorfor det? Bare fordi det stadig bygges mindre boliger enn det er ønsket i Oslo, og sånn har det vært i 30 år, og det som bygges er små sentrale leiligheter, mens det som mangler er familieboliger. Og folk er desperate etter sånne, uansett tilstand så lenge det er mulig å komme seg greit til og frem sin jobb i Oslo. Anonymkode: 1cfd0...9ee 6
T-Rex Skrevet 24. mars 2019 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2019 (endret) Disse menneskene kjøpte seg bolig "langt ute på landet", til en mye rimeligere pris enn boligene mer sentralt. 100.000 1960-kroner er 1.3 mill i dag. Så de kjøpte altså en bolig til 1.3 mill, med en relativt dårligere inntekt enn de fleste har i dag (gjennomsnittlig årslønn var 14.560 i 1960, altså 190.000 i 2018-kroner), og mange av familiene hadde bare én inntekt. Prisnivået på mat var langt høyere enn i dag. Jobbet de i Oslo sentrum, hadde de en reisevei på timer. Det folk må huske på, er at det vanlige i Oslo på den tiden, var at det bodde en familie på fire, eller flere, i en leilighet på 50 kvm. Det samme boligsjakktrekket kan folk gjøre i våre dager også. Kjøpe noe billig på landet, og om femti år vil infrastrukturen gjøre at boligen har mangedoblet seg i pris, i tillegg til den generelle prisstigningen. Barnebarna vil takke dem. Endret 24. mars 2019 av T-Rex 5
T-Rex Skrevet 24. mars 2019 Forfatter #4 Skrevet 24. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvorfor det? Bare fordi det stadig bygges mindre boliger enn det er ønsket i Oslo, og sånn har det vært i 30 år, og det som bygges er små sentrale leiligheter, mens det som mangler er familieboliger. Og folk er desperate etter sånne, uansett tilstand så lenge det er mulig å komme seg greit til og frem sin jobb i Oslo. Anonymkode: 1cfd0...9ee Hvor skulle det bygges da, mener du? Kan du komme opp med et konkret forslag? Det bygges forøvrig ganske mye i Oslo for tiden, faktisk så mye at det trolig kommer til å påvirke boligprisene. Men det du vil ha, er en flott, lys og trafikkstille bolig innenfor Ring 2, til en billig penge. Det er akkurat like realistisk som at jeg skal få kjøpt en villa med stor hage og strandlinje på Bygdøy til en rimelig penge. De mest attraktive boligene er et knapphetsgode, og da presses prisene opp i et fritt marked. Vi har prøvd et regulert marked i Oslo før, og ingen som har opplevd det, vil tilbake dit. Tro meg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Jeg antar at du er en av de som sitter fornøyd på en arvet bolig i Oslo. 😎 Good for you. Fortsatt ikke rettferdig. Vi burde gjort det bedre enn som så i Norge, Anonymkode: 1cfd0...9ee 1
T-Rex Skrevet 24. mars 2019 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2019 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg antar at du er en av de som sitter fornøyd på en arvet bolig i Oslo. 😎 Good for you. Fortsatt ikke rettferdig. Vi burde gjort det bedre enn som så i Norge, Anonymkode: 1cfd0...9ee Svar på spørsmålene mine, du. Problemet er nemlig at det ikke er noen enkel løsning på dette. Alle som har lyst, KAN ikke bo innenfor Ring 2 i en drømmebolig. Om jeg høres litt irritert ut, er det fordi jeg er møkk lei av folk som tror det var lettere å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo før. Det var det ikke. Min følelse er tvert imot at de unge i dag løftes frem på gullstol, i forhold til det jeg selv opplevde. Vi hadde ikke BSU. Vi fikk ikke omgjort 1/3 av studielånet til stipend. Vi hadde nøyaktig de samme problemene unge har i dag, ved at vi ikke fikk belånt boligen mer enn 85%. Endret 24. mars 2019 av T-Rex 3
Gjest SVK Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 21 minutter siden, T-Rex said: Vi har prøvd et regulert marked i Oslo før, og ingen som har opplevd det, vil tilbake dit. Tro meg. Nei, ingen vil tilbake med til perioden hvor man betalte penger under bordet for å sikre seg bolig. Men er en god del mennesker som ønsker et skattesystem som i mindre grad favoriserer de som har råd til bolig og hvor fordelen blir større desto dyrere bolig man har råd til. Så er det sånn at såpass mange eier bolig i Norge at det er vanskelig for å få flertall for en politikk som i mindre grad favoriserer boligeiere. Men dagens boligbeskatning favoriserer de riksete og det strider mot rettferdighetssansen til mange og det er spesielt urettferdig mot de som ikke har råd til å komme inn på boligmarkedet.
T-Rex Skrevet 24. mars 2019 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2019 12 minutter siden, SVK said: Nei, ingen vil tilbake med til perioden hvor man betalte penger under bordet for å sikre seg bolig. Men er en god del mennesker som ønsker et skattesystem som i mindre grad favoriserer de som har råd til bolig og hvor fordelen blir større desto dyrere bolig man har råd til. Så er det sånn at såpass mange eier bolig i Norge at det er vanskelig for å få flertall for en politikk som i mindre grad favoriserer boligeiere. Men dagens boligbeskatning favoriserer de riksete og det strider mot rettferdighetssansen til mange og det er spesielt urettferdig mot de som ikke har råd til å komme inn på boligmarkedet. Det går sikkert an å kikke på en gradering av rentefradrag, eller noe sånt. Men som du er inne på, vil ikke det akkurat være noen velgermagnet for et politisk parti... Og i dag er det såpass mange norske husholdninger som allerede er i faresonen bare renta øker, at det også kan være litt økonomisk farlig.
Gjest SVK Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 (endret) 26 minutter siden, T-Rex said: Det går sikkert an å kikke på en gradering av rentefradrag, eller noe sånt. Men som du er inne på, vil ikke det akkurat være noen velgermagnet for et politisk parti... Og i dag er det såpass mange norske husholdninger som allerede er i faresonen bare renta øker, at det også kan være litt økonomisk farlig. Skulle man fjernet rentefradraget så hadde man jo gjort det gradvis over mange år slik at ingen ville gått på en skikkelig smell. Eksempel at hvert år så nedjusterte man rentefradraget med 2 prosentpoeng helt til det ble 0(eller høyere om man ønsker det) Endret 24. mars 2019 av SVK
T-Rex Skrevet 24. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, SVK said: Skulle man fjernet rentefradraget så hadde man jo gjort det gradvis over mange år slik at ingen ville gått på en skikkelig smell. Naturligvis. Men igjen, det er fort vekk politisk selvdrap. Jeg er enig i at det egentlig vil være det riktige å gjøre, og det tror jeg mange andre er også. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 26 minutter siden, T-Rex said: Svar på spørsmålene mine, du. Problemet er nemlig at det ikke er noen enkel løsning på dette. Alle som har lyst KAN ikke bo innenfor Ring 2 i en drømmebolig. Om jeg høres litt irritert ut, er det fordi jeg er møkk lei av folk som tror det var lettere å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo før. Det var det ikke. Min følelse er tvert imot at de unge i dag løftes frem på gullstol, i forhold til det jeg selv opplevde. Vi hadde ikke BSU. Vi fikk ikke omgjort 1/3 av studielånet til stipend. Vi hadde nøyaktig de samme problemene unge har i dag, ved at vi ikke fikk belånt boligen mer enn 85%. Åh nei. Det er ikke noe å svare på fordi du kverulerer bare. Du kommer med gale tall. Du lukker øyne og klarer ikke å se rundt deg. Klarer du virkelig ikke se problemet? Tenk f.eks, hvor mange steg tok du før du endte på din siste bolig, 1 eller kanskje 2? Hva gjør ungdom i dag? Kjøper liten ett eller toroms først, flytter sammen i et toroms eller treroms, så om de er villige å flytte ut av Oslo, kan de få seg først rekkehus, så kanskje enebolig. Det er 4 steg og da måtte de alikevel flytte ut av Oslo. Og eneste som tjener på det er meglere. Når du fortsatt ikke bor i din siste bolig som både tredveåring og fortiåring, vil det gå utover økonomi til hele Norge generelt, og det gjør det allerede. Dagens ungdom handler mye mindre og handler brukt, det har blitt trendy. Dagens ungdom bruker ikke penger på luksusvarer, de kjøper ikke merker, gull, diamanter. De har jo ikke penger til øvers. Det er også andre rare bieffekter for spesielt Oslos økonomi. I Oslos barnehager er det massevis av ettåringer og yngre, desidert dyreste barnehagebarn, men veldig få førskolebarn til sammenlikning. For familier flytter ut. I Oslo bor det studenter (som leier) og ynge voksne, og eldre engslige. Oslo har mye dårligere økonomi enn nabokommunene Bærum og Asker, fordi pengesterke aldersgrupper flytter ditt. Det merker alle som blir igjen i Oslo. Det er bare å forsøke seg på Oslos legevakt. Oslo-kommune i desperasjon sender ut undersøkelser om hvorfor barnefamilier flytter. Og finner ut det fullstendig åpenbare grunnen, boligpriser og boligstørrelse, Jeg har flyttet til Oslo for snart 15 år siden, og har klart å sikre meg en grei bolig innen ring 3 på vestsiden i Oslo. Ingen luksus og rett under 100 kvadrat men alikevel er jeg en de veldig få heldige, Helt ufortjent. Boligen min har gått opp millioner siden jeg kjøpte den. Bra investing om jeg velger å selge og flytte tilbare til Kristiansand, for der kan jeg kjøpe hus uten boliglån og har allerede spart til pensjon. Men det hjelper ikke om jeg ønsker å oppgradere til større familiebolig og fortsatt bo i Oslo, fordi de større boligene vokste ennå mer i pris. Fordi de er så få. Og jeg ser at de som flytter til Oslo nå, de er ikke i nærheten av samme muligheter. Løsningen er nok ikke lett og ikke bare en ting, men sammensatt mange nye skatteregler. Mye gjøres allerede, som boligskatt, spesielt bolig nr 2 bør beskattes hardere. Visste du at 90% av nybygg i Oslo selges som bolig nr 2? Har sikkert sammenheng med at 90% ab nybygg i Oslo er to- og treromsleiligheter, perfekte for utleie, for små for et familieliv. Men mest av alt, burde Oslo-kommunen øke kontrol av utbyggere og hva som bygges, men samtidig gjøre det billigere og enklere å søke om bygging, De må altså bli både flinkere i sin jobb og mye mer effektive, på veldig kort tid. Det må bygges det som trenges - og ikke det som selges. Fordi det som selges - er toroms som investeringsobjekter, små leiligheter i tette mørke blokker. Og det som trenges, er små familieboliger med trygge lekeplasser og litt privatliv. Anonymkode: 1cfd0...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #12 Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh nei. Det er ikke noe å svare på fordi du kverulerer bare. Du kommer med gale tall. Du lukker øyne og klarer ikke å se rundt deg. Klarer du virkelig ikke se problemet? Tenk f.eks, hvor mange steg tok du før du endte på din siste bolig, 1 eller kanskje 2? Hva gjør ungdom i dag? Kjøper liten ett eller toroms først, flytter sammen i et toroms eller treroms, så om de er villige å flytte ut av Oslo, kan de få seg først rekkehus, så kanskje enebolig. Det er 4 steg og da måtte de alikevel flytte ut av Oslo. Og eneste som tjener på det er meglere. Når du fortsatt ikke bor i din siste bolig som både tredveåring og fortiåring, vil det gå utover økonomi til hele Norge generelt, og det gjør det allerede. Dagens ungdom handler mye mindre og handler brukt, det har blitt trendy. Dagens ungdom bruker ikke penger på luksusvarer, de kjøper ikke merker, gull, diamanter. De har jo ikke penger til øvers. Det er også andre rare bieffekter for spesielt Oslos økonomi. I Oslos barnehager er det massevis av ettåringer og yngre, desidert dyreste barnehagebarn, men veldig få førskolebarn til sammenlikning. For familier flytter ut. I Oslo bor det studenter (som leier) og ynge voksne, og eldre engslige. Oslo har mye dårligere økonomi enn nabokommunene Bærum og Asker, fordi pengesterke aldersgrupper flytter ditt. Det merker alle som blir igjen i Oslo. Det er bare å forsøke seg på Oslos legevakt. Oslo-kommune i desperasjon sender ut undersøkelser om hvorfor barnefamilier flytter. Og finner ut det fullstendig åpenbare grunnen, boligpriser og boligstørrelse, Jeg har flyttet til Oslo for snart 15 år siden, og har klart å sikre meg en grei bolig innen ring 3 på vestsiden i Oslo. Ingen luksus og rett under 100 kvadrat men alikevel er jeg en de veldig få heldige, Helt ufortjent. Boligen min har gått opp millioner siden jeg kjøpte den. Bra investing om jeg velger å selge og flytte tilbare til Kristiansand, for der kan jeg kjøpe hus uten boliglån og har allerede spart til pensjon. Men det hjelper ikke om jeg ønsker å oppgradere til større familiebolig og fortsatt bo i Oslo, fordi de større boligene vokste ennå mer i pris. Fordi de er så få. Og jeg ser at de som flytter til Oslo nå, de er ikke i nærheten av samme muligheter. Løsningen er nok ikke lett og ikke bare en ting, men sammensatt mange nye skatteregler. Mye gjøres allerede, som boligskatt, spesielt bolig nr 2 bør beskattes hardere. Visste du at 90% av nybygg i Oslo selges som bolig nr 2? Har sikkert sammenheng med at 90% ab nybygg i Oslo er to- og treromsleiligheter, perfekte for utleie, for små for et familieliv. Men mest av alt, burde Oslo-kommunen øke kontrol av utbyggere og hva som bygges, men samtidig gjøre det billigere og enklere å søke om bygging, De må altså bli både flinkere i sin jobb og mye mer effektive, på veldig kort tid. Det må bygges det som trenges - og ikke det som selges. Fordi det som selges - er toroms som investeringsobjekter, små leiligheter i tette mørke blokker. Og det som trenges, er små familieboliger med trygge lekeplasser og litt privatliv. Anonymkode: 1cfd0...9ee Mange rimelige familieboliger I nordøst og sørøst Oslo er tilsalgs, med tilgang til t bane. Ikke noe stort problem å skaffe seg rimelig familebolig i Oslo så lenge man har en stabil jobb. Det er ikke et menneskerett å bo inne ring 3 med eplehage. Det er ikke et menneskerett å bo på Majorstuen med 3 soverom og 2 bad, hegeflekk og trygg gang vei til skole for barna. Jeg arvet ikke 1 krone, delte 28kvm sammen med min mann i 7 år da vi var studenter. Jeg lærte meg norsk i voksen alder. Jeg er en av de som eier bolig nr 2 i Oslo beste vest kant nå. Hva er rettferdig eller urettferdig? Å ta mer skatt løser ikke problem. De som har råd og evne til å tjene penger vil alltid klare seg fint. De som klager og klager vil alltid ha et eller annet problem uansett.. Livet er urettferdig, alle har det godt av å huske og lære det en gang for alle. Er det noe mann ønsker seg i livet, jobber for det og være realistisk. Har mann ikke råd å kjøpe seg en enebolig på Vindern, kan man kjøpe et hus med hage i Mortensrud, er ikke Mortensrud Oslo ?Det går t bane også.. Anonymkode: feebf...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Mange rimelige familieboliger I nordøst og sørøst Oslo er tilsalgs, med tilgang til t bane. Ikke noe stort problem å skaffe seg rimelig familebolig i Oslo så lenge man har en stabil jobb. Det er ikke et menneskerett å bo inne ring 3 med eplehage. Det er ikke et menneskerett å bo på Majorstuen med 3 soverom og 2 bad, hegeflekk og trygg gang vei til skole for barna. Jeg arvet ikke 1 krone, delte 28kvm sammen med min mann i 7 år da vi var studenter. Jeg lærte meg norsk i voksen alder. Jeg er en av de som eier bolig nr 2 i Oslo beste vest kant nå. Hva er rettferdig eller urettferdig? Å ta mer skatt løser ikke problem. De som har råd og evne til å tjene penger vil alltid klare seg fint. De som klager og klager vil alltid ha et eller annet problem uansett.. Livet er urettferdig, alle har det godt av å huske og lære det en gang for alle. Er det noe mann ønsker seg i livet, jobber for det og være realistisk. Har mann ikke råd å kjøpe seg en enebolig på Vindern, kan man kjøpe et hus med hage i Mortensrud, er ikke Mortensrud Oslo ?Det går t bane også.. Anonymkode: feebf...a9c Vis meg en, en av disse såkalte mange rimelige familieboliger. Som er et nybygd rekkehus til rimelig pris, uansett hvor det er i Oslo. Mulig å ta tbane til jobb i sentrum. Mulig for en "vanlig" familie med gjennomsnittsinntekt å kjøpe, median inntekt pr husholdning er nå 510 000 kr i Norge, x5 = 2,5 mil. Pluss noe egen kapital, la oss si, en bolig til 3 mil da? Få se, nå er jeg spent. Og nybygg og ikke oppussingsobjekt fra 60-tallet, som selges til til 8-9 millioner. Som er jo sinnssykt. Eller overfladisk oppusset rekkehus fra 50-60 tallet for 10-13, som er igjen, sinnssykt. For disse er det mange av. Rekkehus fra 60-tallet, oppusset, 13 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143328002 Rekkehus fra 50-tallet, lett oppusset, alt utvendig og mye innvendig renovering gjenstår - 9 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143091949 og https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143056172 Anonymkode: 1cfd0...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vis meg en, en av disse såkalte mange rimelige familieboliger. Som er et nybygd rekkehus til rimelig pris, uansett hvor det er i Oslo. Mulig å ta tbane til jobb i sentrum. Mulig for en "vanlig" familie med gjennomsnittsinntekt å kjøpe, median inntekt pr husholdning er nå 510 000 kr i Norge, x5 = 2,5 mil. Pluss noe egen kapital, la oss si, en bolig til 3 mil da? Få se, nå er jeg spent. Og nybygg og ikke oppussingsobjekt fra 60-tallet, som selges til til 8-9 millioner. Som er jo sinnssykt. Eller overfladisk oppusset rekkehus fra 50-60 tallet for 10-13, som er igjen, sinnssykt. For disse er det mange av. Rekkehus fra 60-tallet, oppusset, 13 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143328002 Rekkehus fra 50-tallet, lett oppusset, alt utvendig og mye innvendig renovering gjenstår - 9 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143091949 og https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143056172 Anonymkode: 1cfd0...9ee 1). Sørøst og nordøst Oslo er mye rimeligere enn de stedene du viser til. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143154100 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143044657 2). 510,000 kr er median inntekt etter skatt for hele Norge. Her er SSB-linken til median inntekt etter skatt etter fylke og husholdningstype. Denne linken kanskje gi et bedre bilde. https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner Her viser at i Oslo et par 30-44 år, uten barn har et median inntekt etter skatt på 636,000. Par med barn (0-5år) i Oslo har median inntekt på 683.000 kr. 3. Låneevne er basert på bruttoinntekt. Legg til 30% i tillegg til nettoinntekt og gange med 5, da får du kanskje litt mer enn 2,5 mil? 🙂 Jeg sier ikke at bolig er billig i Oslo. Samtidig bør vi se litt på våre forventinger. En leilighet på 90-10 kvm på Mortensrud er ikke bra nok for en familie på 4? Har vi det litt for godt her i landet? Kanskje det er andre elementer i bildet som gjør at sørøst og nordøst Oslo er mye mindre attraktiv enn vest, nord-vest Oslo. Men det er ikke det vi diskuterer her. Anonymkode: feebf...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vis meg en, en av disse såkalte mange rimelige familieboliger. Som er et nybygd rekkehus til rimelig pris, uansett hvor det er i Oslo. Mulig å ta tbane til jobb i sentrum. Mulig for en "vanlig" familie med gjennomsnittsinntekt å kjøpe, median inntekt pr husholdning er nå 510 000 kr i Norge, x5 = 2,5 mil. Pluss noe egen kapital, la oss si, en bolig til 3 mil da? Få se, nå er jeg spent. Og nybygg og ikke oppussingsobjekt fra 60-tallet, som selges til til 8-9 millioner. Som er jo sinnssykt. Eller overfladisk oppusset rekkehus fra 50-60 tallet for 10-13, som er igjen, sinnssykt. For disse er det mange av. Rekkehus fra 60-tallet, oppusset, 13 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143328002 Rekkehus fra 50-tallet, lett oppusset, alt utvendig og mye innvendig renovering gjenstår - 9 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143091949 og https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143056172 Anonymkode: 1cfd0...9ee https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner Håper linken virker.. Anonymkode: feebf...a9c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 Er i grunn overrasket at det går an å få et hus til 6 mil i Oslo, men ja, det måtte i så fall være i Søndre Nordstrand og Holmlia. Men angående at vi har blitt godt vant, nei, tvert imot, det er jo hele poenga mitt. En person med gjennomsnittlig inntekt har stadig råd til å kjøpe mindre areal i Oslo. Og bare i løpet av siste 10-15 år har det arealet falt dramatisk. https://www.aftenposten.no/bolig/Selv-med-en-normal-arslonn-er-Heidi-utestengt-fra-95-prosent-av-boligmarkedet-i-Oslo-Sjekk-tallene-for-din-by-12320b.html Anonymkode: 1cfd0...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #17 Skrevet 26. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Er i grunn overrasket at det går an å få et hus til 6 mil i Oslo, men ja, det måtte i så fall være i Søndre Nordstrand og Holmlia. Men angående at vi har blitt godt vant, nei, tvert imot, det er jo hele poenga mitt. En person med gjennomsnittlig inntekt har stadig råd til å kjøpe mindre areal i Oslo. Og bare i løpet av siste 10-15 år har det arealet falt dramatisk. https://www.aftenposten.no/bolig/Selv-med-en-normal-arslonn-er-Heidi-utestengt-fra-95-prosent-av-boligmarkedet-i-Oslo-Sjekk-tallene-for-din-by-12320b.html Anonymkode: 1cfd0...9ee Samfunnet utvikler seg, er i stadig endring. Livskvalitet har blitt mye bedre for de alle fleste i Norge på mange måter, selv om boligareal blir mindre i store byene. Befolkning vokser i store byer over hele verden, Oslo er ikke et unntak. Folk vil til byene fordi flere jobbmuligheter er her.. Mange 'hater' Oslo, allikevel bor de her. Det er begrenset areal i byen. Det er en naturlig utvikling at det blir stadig trangere å bo i byen. Det er helt vanlig for en familie på 4 bor i en 65 kvm leiligheten i en storby i Japan. Enbrace change.. Selv nylig flyttet inni et rekkehus fra 60-tallet, 110kvm, måtte ut med 8mil. Jeg vet jeg kunne ha fått mer bolig et annet sted. det er mitt valg å bo her, dermed betaler jeg den prisen markedet er i villig til å betale. Jeg håper at Oslo ikke Tokyo når det gjelder bolig situasjon... Anonymkode: ccb11...ef5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #18 Skrevet 30. mars 2019 Det hele er politikk. Man får ikke jobb i distriktene fordi "alt" legges ned eller flyttes. Dermed må man inn til byene, hvor mange egentlig ikke ønsker å bo. De jeg kjenner som har barn i Oslo, flytter bort først og fremst fordi de ikke ønsker å la barna vokse opp i Oslo. Dernest fordi det er fint med nærhet til familie, og veldig mange i Oslo er jo innflyttere. Boligprisene kommer bak verdivalgene. Men det er jo et stort pluss at man får enebolig med hage og mer til på bygda, for prisen av en 50m2 leilighet i Oslo. Anonymkode: 09bfb...92a
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #19 Skrevet 10. april 2019 On 3/24/2019 at 6:28 PM, T-Rex said: Disse menneskene kjøpte seg bolig "langt ute på landet", til en mye rimeligere pris enn boligene mer sentralt. 100.000 1960-kroner er 1.3 mill i dag. Så de kjøpte altså en bolig til 1.3 mill, med en relativt dårligere inntekt enn de fleste har i dag (gjennomsnittlig årslønn var 14.560 i 1960, altså 190.000 i 2018-kroner), og mange av familiene hadde bare én inntekt. Prisnivået på mat var langt høyere enn i dag. Jobbet de i Oslo sentrum, hadde de en reisevei på timer. Det folk må huske på, er at det vanlige i Oslo på den tiden, var at det bodde en familie på fire, eller flere, i en leilighet på 50 kvm. Det samme boligsjakktrekket kan folk gjøre i våre dager også. Kjøpe noe billig på landet, og om femti år vil infrastrukturen gjøre at boligen har mangedoblet seg i pris, i tillegg til den generelle prisstigningen. Barnebarna vil takke dem. Jeg er ikke uenig, men hvordan definere "på landet"? Det antas at byene vil vokse, så utkanten av storbyer er nok en bra investering (også et definisjonsspørsmål). Erna oppfordret til å føde flere barn, fordi det fødes 1,6 barn pr. foreldrepar (tror jeg det var). Så for få barn på landsbasis og det å eie i distriktskommuner kommer til å gi en antatt stor nedgang i boligpriser der. Det er meget mulig at politiske virkemidler kan endre dette noe. Fradrag på studielån for å bosette seg i Finnmark og nord Troms er et eksempel på et slikt virkemiddel som eksisterer i dag. Uklart hvilken effekt det har. Visste du at 90% av nybygg i Oslo selges som bolig nr 2? Har sikkert sammenheng med at 90% ab nybygg i Oslo er to- og treromsleiligheter, perfekte for utleie, for små for et familieliv. Dersom dette stemmer, så øker bare forskjellene mellom fattig og rik ennå mer. Det gir ikke et større incentiv for å bo i Oslo med familie, hvis de i det hele tatt har råd. De som flytter ut presser prisene på rekkehus og eneboliger i f.eks Asker og Bærum og omliggende kommuner opp. Anonymkode: 4139c...ef1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå