Gå til innhold

Gå ikke imot folk på "Rampelys"


SoWhat?

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg merker litt at om man skriver noe positivt om bloggerne så får man færre likes enn om man skriver noe kritisk. 

det er en falsk sammenheng. Hvis du skriver noe fornuftig får du mange likes - hvis du skriver udokumentert vrøvl, får du få likes. Din observasjon stemmer likevel, fordi de som skriver kritisk ofte er saklige og dokumenterer det de sier, mens den andre gruppen svært ofte tyr til brukerdebatt og vrøvl. Derfor får de ikke så mange likes. Hadde de skrevet gode innlegg til fordel for bloggerne, så ville de fått mange likes.

Anonymkode: ed1dd...3f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Peaky Blinders skrev:

Jeg vet at vi ikke er på rampelyset, men kan du legge ved en lik til disse innleggene eller finner du på de selv? 

De er inspirert av enkelte innlegg der, og satt sammen til en hel kommentar. Jeg kunne hentet de frem, men vil ikke henge ut enkelte brukere spesifikt. Vil bare vise deg bilde jeg har av rampelyset og hva jeg misliker med "kritiske" kommentarer.

Anonymkode: 545d7...2d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Catalina Culès skrev:

Jeg holder meg unna det underforumet,  (svært sjeldent jeg er innom der) Bloggere interesserer meg ikke og det er jo helst det som blir diskutert der.

Jeg gjorde en tabbe da. For du jeg leste der tilfeldig og måtte forsvare. Ble så matt av all dritt som ble skrevet. Jeg gjorde en feil. 

Gjør flere også. Er ikke akkurat feilfri. Men fyfaen ( unnskyld) den gjengen der. Jeg skjønner ihvertfall dynamikken bak mobbing. Bare å lese her. 

Whatever. For jeg er voksen. Heldigvis. Men rart å oppleve. Er vel en mening 🙂 noe jeg ikke har forstått sikkert. Jeg ser det sånn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Jeg vet at vi ikke er på rampelyset, men kan du legge ved en lik til disse innleggene eller finner du på de selv? 

Edit: ser at du finner dem på selv. Ser ikke helt hvorfor jeg skal forholde meg til innlegg du finner på selv. 

Innlegget om 10 barn er inspirert av tråden her: 

 

Anonymkode: 545d7...2d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Jeg vet at vi ikke er på rampelyset, men kan du legge ved en lik til disse innleggene eller finner du på de selv? 

Edit: ser at du finner dem på selv. Ser ikke helt hvorfor jeg skal forholde meg til innlegg du finner på selv. 

Innlegget om overforbruk er inspirert av tråden her:

Bare les de siste sidene i de to trådene så tror jeg du forstår hva jeg mener.

Anonymkode: 545d7...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg gjorde en tabbe da. For du jeg leste der tilfeldig og måtte forsvare. Ble så matt av all dritt som ble skrevet. Jeg gjorde en feil. 

Gjør flere også. Er ikke akkurat feilfri. Men fyfaen ( unnskyld) den gjengen der. Jeg skjønner ihvertfall dynamikken bak mobbing. Bare å lese her. 

Whatever. For jeg er voksen. Heldigvis. Men rart å oppleve. Er vel en mening 🙂 noe jeg ikke har forstått sikkert. Jeg ser det sånn. 

Veldig selvmotsigende å mene at du blir matt av dritten som skrives der, og så opprette en tråd for å slenge dritt om de som skriver der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei. Jeg tåler godt å bli motsagt. Men å bli hakket på uansett hvilken tråd en er i, er ikke ok. Bare å se tråden her. Er ikke ok  


Nei, du vil bare henge ut et helt underforum og alle dets brukere sånn helt i fred liksom.....? 

Du er ikke blitt hakket på uansett hvilken tråd du er i. Du er blitt konfrontert med egen dobbeltmoral i en konkret tråd der du selv har gått på detaljnivå i kritikk av andre brukeres kommentarer, til tross for å begå stygg persondebatt om bloggere selv. 

Men hei, her er det vel fritt til å generalisere - så da blir en tråd fort til alle, skjønner den :P 

Anonymkode: 9202a...e41

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig her. Jeg føler at deltakerne der har blitt helt låst i sitt syn, og at de er veldig mange som deler samme mening. Det er i utgangspunktet helt greit, men jeg opplever at når man går i diskusjon der inne blir det så fort 10 mot 1, og så blir diskusjonen lite matnyttig fordi man ikke orker å stå imot så mange når diskusjonsmotstanden er så låst og ensidig.

Jeg synes også det er synd at man blir anklaget for å være bloggfans med en gang man er kritisk til kritikk. For min del er jeg utdannet medieviter og har naturlig nok en stor interesse for dette feltet, men er selv ikke fan av noen bloggere og leser ingen blogger selv. Jeg synes det er interessant med skepsisen til eksponering av barn, og uten at jeg nødvendigvis er uenig, føler jeg at det aldri kommer frem hvilket grunnlag folk har for å være skeptiske til eksponering. Ofte virker det som at det bare er noe de har tenkt eller lest seg til, uten at det har noe grunnlag i forskning eller noe som faktisk understøtter at dette er et problem. Jeg synes det er interessant at mange i diskusjonsforumet har så ustabile grenser for hva som er innafor: Noen bloggere får lov og andre ikke, noen former for eksponering er greit (bilde av barnet i en ny pysjamas er greit, bilde av barnet i en ny pysjamas de har fått sponset er ikke greit).

Jeg uttaler meg altså ikke om hva jeg selv mener om eksponering av barn i dette innlegget, men jeg mener at dersom man skal være bekymret bør man være det på et skikkelig grunnlag, ikke på synsing. Det er synd slike diskusjoner blir skutt ned sekundet du prøver deg. Folk har liksom en sånn vrede mot influencere på det punktet, og jeg synes det er sjelden man blir møtt med saklig diskusjon om de temaene.

Anonymkode: 5f87a...3b5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Veldig selvmotsigende å mene at du blir matt av dritten som skrives der, og så opprette en tråd for å slenge dritt om de som skriver der. 

Nei. Jeg slenger ikke dritt. Jeg har merket meg mye usakligheter mot meg. Ut av det blå. Må få si fra. Se tråd en her. Det er ikke ok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var at de som leser bloggere har en høyere andel psykisk syke mennesker. Altså, la oss si at mennesker som liker fotball har 2% psykisk syke, mens mennesker som leser blogger har 40% psykisk syke. Som et eksempel. Håper det var litt mer forståelig

Anonymkode: 90be2...c5e

Ok, da oppfordrer jeg deg til å dokumentere denne påstanden. Linker? 

Anonymkode: eca52...5f9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei. Jeg slenger ikke dritt. Jeg har merket meg mye usakligheter mot meg. Ut av det blå. Må få si fra. Se tråd en her. Det er ikke ok. 

Neida, du bare skriver 

  • "Men fyfaen ( unnskyld) den gjengen der. Jeg skjønner ihvertfall dynamikken bak mobbing". 
  • "Gå ikke i mot folk på rampleyset. Wow. Da er du forfulgt og kjørt. For en gjeng. Men det er ikke riktig å si.  Det er NOEN. Jez. 
  • "Er jo helt vanvidd! Jeg ble ikke så veldig pukka på før jeg deltok i tråden ",Rampelyst"
  • "Men fyfader. Her slipper du ikke unna! Ohmygod. Ojoj. Må skjerpe se "

 

Edit: Er det noen som forfølger deg i ulike tråder kan du blokke dem, og du kan melde det inn til moderatoronene. Å lage en tråd som dette syns jeg er lavmål. 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Neida, du bare skriver 

  • "Men fyfaen ( unnskyld) den gjengen der. Jeg skjønner ihvertfall dynamikken bak mobbing". 
  • "Gå ikke i mot folk på rampleyset. Wow. Da er du forfulgt og kjørt. For en gjeng. Men det er ikke riktig å si.  Det er NOEN. Jez. 
  • "Er jo helt vanvidd! Jeg ble ikke så veldig pukka på før jeg deltok i tråden ",Rampelyst"
  • "Men fyfader. Her slipper du ikke unna! Ohmygod. Ojoj. Må skjerpe se "

Nå blir jeg sikkert anklaget for å være bloggfan som går bloggerne i forsvar, men tenk hva de bloggerne står i hvis man anser det der som drittslenging, og det i tillegg handler om personer i en gruppe relativt anonyme mennesker på et nettforum. Det er liksom akkurat sånn influencere ofte omtales på Rampelys, og de er navngitte enkeltpersoner.

Anonymkode: 5f87a...3b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Nei, du vil bare henge ut et helt underforum og alle dets brukere sånn helt i fred liksom.....? 

Du er ikke blitt hakket på uansett hvilken tråd du er i. Du er blitt konfrontert med egen dobbeltmoral i en konkret tråd der du selv har gått på detaljnivå i kritikk av andre brukeres kommentarer, til tross for å begå stygg persondebatt om bloggere selv. 

Men hei, her er det vel fritt til å generalisere - så da blir en tråd fort til alle, skjønner den :P 

Anonymkode: 9202a...e41

Ja. Jeg har kritisert bloggere. Jeg har det. Men jeg tar meg inn. Og tenker. Jeg går ikke etter folk

 Jeg vil ikke være en av mobberne. Ikke snakk om. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Neida, du bare skriver 

  • "Men fyfaen ( unnskyld) den gjengen der. Jeg skjønner ihvertfall dynamikken bak mobbing". 
  • "Gå ikke i mot folk på rampleyset. Wow. Da er du forfulgt og kjørt. For en gjeng. Men det er ikke riktig å si.  Det er NOEN. Jez. 
  • "Er jo helt vanvidd! Jeg ble ikke så veldig pukka på før jeg deltok i tråden ",Rampelyst"
  • "Men fyfader. Her slipper du ikke unna! Ohmygod. Ojoj. Må skjerpe se "

 

Edit: Er det noen som forfølger deg i ulike tråder kan du blokke dem, og du kan melde det inn til moderatoronene. Å lage en tråd som dette syns jeg er lavmål. 

Er ikke verre å lage en tråd for å diskutere generell dårlig holdning blant en del anonyme brukere på et nettforum enn å lage en tråd for å denge løs på offentlige personer og skyte ned alle som våger å ytre noe positivt eller å være kritisk til noe av kritikken mot disse offentlige personene.

Så du forresten i det hele tatt på de to siste sidene i trådene jeg linket til?

Anonymkode: 545d7...2d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Ja. Jeg har kritisert bloggere. Jeg har det. Men jeg tar meg inn. Og tenker. Jeg går ikke etter folk

 Jeg vil ikke være en av mobberne. Ikke snakk om. 

nei, men det er du. Skal vi forresten snart få en forklaring på dine kommentarer som enkelte bloggeres psykiske helse?

Anonymkode: ed1dd...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt enig her. Jeg føler at deltakerne der har blitt helt låst i sitt syn, og at de er veldig mange som deler samme mening. Det er i utgangspunktet helt greit, men jeg opplever at når man går i diskusjon der inne blir det så fort 10 mot 1, og så blir diskusjonen lite matnyttig fordi man ikke orker å stå imot så mange når diskusjonsmotstanden er så låst og ensidig.

Jeg synes også det er synd at man blir anklaget for å være bloggfans med en gang man er kritisk til kritikk. For min del er jeg utdannet medieviter og har naturlig nok en stor interesse for dette feltet, men er selv ikke fan av noen bloggere og leser ingen blogger selv. Jeg synes det er interessant med skepsisen til eksponering av barn, og uten at jeg nødvendigvis er uenig, føler jeg at det aldri kommer frem hvilket grunnlag folk har for å være skeptiske til eksponering. Ofte virker det som at det bare er noe de har tenkt eller lest seg til, uten at det har noe grunnlag i forskning eller noe som faktisk understøtter at dette er et problem. Jeg synes det er interessant at mange i diskusjonsforumet har så ustabile grenser for hva som er innafor: Noen bloggere får lov og andre ikke, noen former for eksponering er greit (bilde av barnet i en ny pysjamas er greit, bilde av barnet i en ny pysjamas de har fått sponset er ikke greit).

Jeg uttaler meg altså ikke om hva jeg selv mener om eksponering av barn i dette innlegget, men jeg mener at dersom man skal være bekymret bør man være det på et skikkelig grunnlag, ikke på synsing. Det er synd slike diskusjoner blir skutt ned sekundet du prøver deg. Folk har liksom en sånn vrede mot influencere på det punktet, og jeg synes det er sjelden man blir møtt med saklig diskusjon om de temaene.

Anonymkode: 5f87a...3b5


Vet, dette har jeg ikke opplevd en eneste gang, til tross for å ha hatt en annen mening enn flertallet flere ganger. Jeg opplever det som en slags myte?

De som gjerne får mange mot seg, er folk som hopper inn i tråden med sterke emosjonelle forsvar, som ikke er underbygga. En har ikke helt fått med seg at selv om det ikke linkes til konkrete artikler og innlegg hver eneste gang, så er debatten som går der rota i hva som er dokumenterbart. Hopper en da inn med mange påstander og meninger, under å argumentere for eller dokumentere så vil en møte motbør, fra folk som er litt dypere inne i materien, rett og slett. 

Det er helt uproblematisk å skrive innlegg som har en annen innfallsvinkel, som bidrar med nye synspunkter, motsier andre. Men en må forstå at en må argumentere for eget synspunkt, og knytte det til temaet i tråden - linka til hva den aktuelle influenceren har sagt og gjort. Ikke gå rett til brukerdebatt, som er det som så alt for ofte skjer.

Om du virkelig er medieviter, så håper jeg du tar deg tiden til å lese litt i tråden om Anne Brith f.eks, der har det de siste ukene vært en mer generell debatt om krysningspunktet mellom sosiale media og tradisjonelle medier. 

Anonymkode: 9202a...e41

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest no. 72
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg sikkert anklaget for å være bloggfan som går bloggerne i forsvar, men tenk hva de bloggerne står i hvis man anser det der som drittslenging, og det i tillegg handler om personer i en gruppe relativt anonyme mennesker på et nettforum. Det er liksom akkurat sånn influencere ofte omtales på Rampelys, og de er navngitte enkeltpersoner.

Anonymkode: 5f87a...3b5

Det er ikke akkurat mitt problem at du ikke forstår forskjellen på en blogger og en bruker, og tydeligvis ikke kan reglene på rampelyset, men slenger du dritt om bloggere på rampelyset blir du ganske fort rapportert, og innleggene slettes. Sånn er reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge podcasten kvinneguidens venner så har kg blitt anmeldt pga rampelys forumet og all dritten som skrives der.

Anonymkode: a7630...774

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke verre å lage en tråd for å diskutere generell dårlig holdning blant en del anonyme brukere på et nettforum enn å lage en tråd for å denge løs på offentlige personer og skyte ned alle som våger å ytre noe positivt eller å være kritisk til noe av kritikken mot disse offentlige personene.

Så du forresten i det hele tatt på de to siste sidene i trådene jeg linket til?

Anonymkode: 545d7...2d1

Takk for at du delte linkene, jeg kjenner ikke til trådene noe særlig. 

Hvis det er bloggere som blir "denget ned" så vil tråden bli stengt. Det er strenge regler på rampelyset, og det er veldig bra. Hvis det er brukere som blir dengt så vil også tråden bli ryddet for brukerdebatt. Som alle andre steder kan brukere ha ulike meninger, men flere av trådene har et saklighetsnivå som ikke er for alle. Reglene for dokumentasjon er også strenge, så kommer du med en påstand må den kunne dokumenteres. 

Hvis du ønsker å diskutere dette videre er det allerede en åpen tråd rett under her. Når den dør så vil det sikkert åpnes en ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Vet, dette har jeg ikke opplevd en eneste gang, til tross for å ha hatt en annen mening enn flertallet flere ganger. Jeg opplever det som en slags myte?

De som gjerne får mange mot seg, er folk som hopper inn i tråden med sterke emosjonelle forsvar, som ikke er underbygga. En har ikke helt fått med seg at selv om det ikke linkes til konkrete artikler og innlegg hver eneste gang, så er debatten som går der rota i hva som er dokumenterbart. Hopper en da inn med mange påstander og meninger, under å argumentere for eller dokumentere så vil en møte motbør, fra folk som er litt dypere inne i materien, rett og slett. 

Det er helt uproblematisk å skrive innlegg som har en annen innfallsvinkel, som bidrar med nye synspunkter, motsier andre. Men en må forstå at en må argumentere for eget synspunkt, og knytte det til temaet i tråden - linka til hva den aktuelle influenceren har sagt og gjort. Ikke gå rett til brukerdebatt, som er det som så alt for ofte skjer.

Om du virkelig er medieviter, så håper jeg du tar deg tiden til å lese litt i tråden om Anne Brith f.eks, der har det de siste ukene vært en mer generell debatt om krysningspunktet mellom sosiale media og tradisjonelle medier. 

Anonymkode: 9202a...e41

Kanskje vi har diskutert i ulike tråder eller vært uheldige med deltakerne i diskusjonen, men jeg har prøvd meg flere ganger. For meg er det altså ikke en myte. Er ganske lenge siden sist, men forrige diskusjon jeg var i handlet om Anna Rasmussens eksponering av eldste datter, og mens jeg prøvde å holde en saklig diskusjon ble jeg anklaget for å være fan og kritikk av meg for at jeg i det hele tatt stilte spørsmålstegn ved det jeg oppfatter som gjengse holdninger.

Jeg var på ingen måte emosjonell, fordi det ikke er noe som emosjonelt aktiverer meg. Jeg stilte relativt simple spørsmål, antakeligvis formulert som "Nøyaktig hva er det som gjør eksponeringnen av barn problematisk?" eller spørsmål om dokumentasjon på at det var skadelig. Jeg håpet faktisk på seriøse svar og en skikkelig diskusjon, det sitter uten tvil mange kompetente mennesker der inne som faktisk har satt seg litt inn i hva de snakker om, men det var altså alt annet enn hva jeg ble møtt med. Jeg forstår også at jeg må argumentere for mine synspunkt, men opplever altså å ikke komme så langt fordi kritikken kommer i det øyeblikket du stiller spørsmål. 

Har lest litt i AB-tråden tidligere, men holdt meg litt unna pga høyt tempo der inne da alt eksploderte nylig, men skal sjekke det ut. Takk for tips!

Anonymkode: 5f87a...3b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...