Gå til innhold

Dette med å si jente og gutt om voksne mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det et Østlands-fenomen, eller? Ser at noen kvinner og menn langt oppi 30-åra omtaler seg selv som jente eller gutt her inne, og lurer egentlig på hvorfor. Jeg kommer fra vestlandet og er vant med å si kvinne og mann om de over 20.

Anonymkode: f6665...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje det har litt mer med klasse enn geografisk tilhørighet å gjøre, men det hender jo også at dialekt spiller inn på ordvalg. Der jeg vokste opp, er for eksempel "kjerring" et helt nøytralt ord for både "kvinne" og "kone".

Anonymkode: 7f409...823

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omtaler meg selv som jente fordi jeg ikke ser på meg selv som voksen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet her, tror det har mere med hva slags situasjon jeg er i. Bestemoren min kaller meg jente, barna i barnehagen kaller meg dame, avisen kaller meg kvinne. 

Anonymkode: 2e3ec...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At voksne kvinner kaller seg jenter, er et forholdsvis nytt fenomen. Det forekom ikke i 1960-åra og tidligere. Derimot kunne ugifte kvinner godt opp i åra bli kalt jenter. "Jenta" kunne ofte også være kortform av "tjenestejenta", som alltid var ugift. 

"Gutt" ble nok i si tid brukt helt analogt, men da må en adskillig lengre tilbake i tid.
Som en ser, tidene skifter, og motene med dem.

Anonymkode: c55f8...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som jente, men skriver kvinne. Folk sier jo som oftest jenter. Er vel forskjell på skriftlig og muntlig. Det samme med gutt/mann. Muntlig så kan jeg si guttene, men jeg ville ikke ha skrevet det.

Er fra østlandet. 

Anonymkode: 46576...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville normalt ikke brukt sånne uttrykk om voksne. Men i noen sammenhenger finnes jo nesten ikke noe alternativ, hvem har noen gang hørt noe si de skal på "kvinnetur", eller "på byen med menna"? 

Anonymkode: 9f874...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt når jeg begynte å si kvinner og menn. Kanskje omtrent da jeg fikk barn, og da var jeg over 30. Da jeg gikk på byen tidligere, var det snakk om kikke etter "kjekke gutter" lenge etter at jeg ble voksen 😮 

Anonymkode: 78b52...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller ikke meg "gutt" uten tiltale. Mann 31 fra Østlandet.

Anonymkode: 4f3fb...cb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det har litt mer med klasse enn geografisk tilhørighet å gjøre, men det hender jo også at dialekt spiller inn på ordvalg. Der jeg vokste opp, er for eksempel "kjerring" et helt nøytralt ord for både "kvinne" og "kone".

Anonymkode: 7f409...823

Ening. Det mange voksne gutter og jenter blandt de som har gått på «livets harde skole». 

Kjerring er også her jeg bor  (Østlandet) et nøytralt ord. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres idiotisk ut, men tror faktisk jeg innimellom sier det likevel. I min dialekt bruker vi ikke ordet "kvinne" så det føles merkelig å si det rett og slett og jeg finner ikke alltid noe godt substitutt. 

Skriftlig bruker jeg alltid "mann" eller "kvinne", med mindre jeg fleiper med noen og skriver "dere gutta" eller jeg skal på "jentetur med jevngamle venninner". I sistnevnte tilfelle virker det mindre dumt siden vi har kjent hverandre siden vi faktisk var jenter.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at stadig flere, uavhengig av hvilken landsdel de er ifra, betegner seg selv som barn, til tross for at de for lengst er voksne. Ja, «jente» og «gutt» er betegnelser på mennesker av henholdsvis hunkjønn og hannkjønn som ennå ikke har blitt voksne. 

For øvrig føles bare tanken på å omtale meg selv som en jente på 51, feil på absolutt alle vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg leser for eksempel "Jente 38 år gammel" på en dating-profil, så trykker jeg sannsynligvis videre ganske kjapt.  

Anonymkode: 87655...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

At voksne kvinner kaller seg jenter, er et forholdsvis nytt fenomen. Det forekom ikke i 1960-åra og tidligere. Derimot kunne ugifte kvinner godt opp i åra bli kalt jenter. "Jenta" kunne ofte også være kortform av "tjenestejenta", som alltid var ugift. 

"Gutt" ble nok i si tid brukt helt analogt, men da må en adskillig lengre tilbake i tid.
Som en ser, tidene skifter, og motene med dem.

Anonymkode: c55f8...39a

Ja, det var vanlig tidligere å kalle ugifte kvinner for jenter. Min far, som var født på midten av 1920-tallet, kunne godt snakke om "gamle jenter" i betydningen eldre eller godt voksne ugifte kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, det er så kleint. Du er et kvinnfolk, kone, kjerring, kvinne eller dame om du er over 18 år gammel. Du er for faen ikke en jente, og spesielt ikke når du egentlig er 40 år gammel, det blir for dumt og kleint.

Anonymkode: 0ecf0...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det tyder på litt uhøytidelig å kalle seg jente i voksen alder. Det kommer også an på hvem en presenterer seg for. Avslappede mennesker tenker jeg i sånn uformelle settinger. 

Anonymkode: 12cd9...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎3‎/‎26‎/‎2019 at 10:09 PM, Ginavn said:

Jeg er 27 og ser på meg selv som jente :) 

Beklager, men jeg ser ikke på deg som det. Jente og gutt er for barn og tenåringer, ikke for folk som pusher 30. På voksne folk virker det etter min mening bare umodent og Peter Pan-aktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2019 den 22.09, Ginavn skrev:

Jeg er 27 og ser på meg selv som jente :) 

 

På 24.3.2019 den 17.11, ikkevoksen skrev:

Jeg omtaler meg selv som jente fordi jeg ikke ser på meg selv som voksen 🙂 

Så dere insisterer på barnebillett når dere reiser med fly, drar på kino osv? Hvordan fungerer det? 

Nei, kanskje ikke? 

Resten av verden ser på dere som voksen fordi dere ER voksen. På tide å kanskje realitetsorientere seg??

4 minutter siden, hind skrev:

Beklager, men jeg ser ikke på deg som det. Jente og gutt er for barn og tenåringer, ikke for folk som pusher 30. På voksne folk virker det etter min mening bare umodent og Peter Pan-aktig. 

Peter Pan aktig gjør at det nesten høres søtt ut. Noe det ikke er. Det er mer i retning av patetisk, egentlig. 

Anonymkode: f02c4...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...