Gå til innhold

Flere med stygge arr etter brystreduksjon? Har du gjort noe med dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Tok brystreduksjon for 3 år siden og har dessverre endt opp med stygge arr. Stygge arr er i mine øyne slike som min; brede og mørke. Trodde de ville bli mer som en tynn hvit stek etterhvert. Noen som har opplevd det samme og fått gjort noe med det? Tror kanskje selv at de må fjernes kirurgisk? Brukte teip på brystene ekstra lenge? Kan arrene bli verre om man er ømfintlig for teipe?

Anonymkode: 68965...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har det samme problemet. Arrene på brystvortene er også såpass tydelige, at det synes gjennom tynne gensere/skjorter. Har bare lukket øynene og håpet at det skal gå over, men nå er det snart 3,5 år siden jeg opererte de. Arrene klør fortsatt, og de er brede og mørke. Vet ikke helt hva en kan gjøre med dette, så ikke så mye hjelp å få fra meg. Har lest litt om laser for fjerning av arr, for orker ikke gjennom en ny operasjon. Ev silikontape og krem fra apoteket som kan forminske arr. 

Anonymkode: 781d5...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Hei. Tok brystreduksjon for 3 år siden og har dessverre endt opp med stygge arr. Stygge arr er i mine øyne slike som min; brede og mørke. Trodde de ville bli mer som en tynn hvit stek etterhvert. Noen som har opplevd det samme og fått gjort noe med det? Tror kanskje selv at de må fjernes kirurgisk? Brukte teip på brystene ekstra lenge? Kan arrene bli verre om man er ømfintlig for teipe?

Anonymkode: 68965...bba

Du kan ikke gjøre noe med hvordan huden din leges etter et kirurgisk inngrep. Ja, bortsett fra å akseptere utseende ditt. 

Taping er uheldig i lengre perioder, det er og omstridt, fordi tapen kan gi allergi og tapen forhindrer luft til arrene. 

Anonymkode: 03a79...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke gjøre noe med hvordan huden din leges etter et kirurgisk inngrep. Ja, bortsett fra å akseptere utseende ditt. 

Taping er uheldig i lengre perioder, det er og omstridt, fordi tapen kan gi allergi og tapen forhindrer luft til arrene. 

Anonymkode: 03a79...161

Hmmm kanskje det er derfor de er så stygge da! Brukte teip ekstra lenge etter anbefaling fra kirurgen. Jo lengre jeg teipet- jo penere arr. De er grusomme! Nå vil sikkert ingen menn ha meg siden det er turn-off☹️ TS

Anonymkode: 68965...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm kanskje det er derfor de er så stygge da! Brukte teip ekstra lenge etter anbefaling fra kirurgen. Jo lengre jeg teipet- jo penere arr. De er grusomme! Nå vil sikkert ingen menn ha meg siden det er turn-off☹️ TS

Anonymkode: 68965...bba

Jeg tror ikke tapen har gjort det styggere. Jeg har et stygt arr etter kreftopeasjon. Tapet arret i et år. Deretter et halvt år med silikontape i kombinasjon med silikongel. Nei - arret er ikke blitt fint, men jeg tror det hadde vært værre om jeg ikke hadde gjort noe. 

Tape puster (det er jo beregnet for å sitte på arr). Og hvis man blir allergisk, så slutter man med det. 

Jeg taper alltid mine arr, lenge. 

Anonymkode: 9f5b5...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sminker mine arr hver morgen med bare minerals foundation (bare sveiper over, tar 10 sek). Også når jeg er alene, bare for å slippe å se på arrene. Verste hos meg er venstre areola, huden støtet fra seg stingene så areola ligger liksom utenpå puppen, fremfor at den er blandet inn med huden. Hva menn syns vet jeg ikke, for har ikke hatt sex uten bh siden jeg utførte dette.

Anonymkode: ba83b...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hmmm kanskje det er derfor de er så stygge da! Brukte teip ekstra lenge etter anbefaling fra kirurgen. Jo lengre jeg teipet- jo penere arr. De er grusomme! Nå vil sikkert ingen menn ha meg siden det er turn-off☹️ TS

Anonymkode: 68965...bba

Jeg tapet i nesten et helt år av ren paranoia. Levde med vonde sår på brystene av å hele tiden dra av teip, så om det gir negative konsekvenser på arr så hadde jeg fått det. Men jeg får veldig små, lyse arr så det synes nesten ikke. Andre, derimot, får tjukke og mørke arr. Dette er genetisk og dessverre ingenting du kan gjøre noe med. 

Om de er veldig tjukke, vonde og klør, så kan du fjerne dem kirurgisk tror jeg. Men jeg vet ikke om selve arrene blir lysere eller finere av den grunn. 

Det jeg var uheldig med derimot, var at det dannet seg mørke pigmentmerker rundt de vertikale arrene (som ligger så dypt at det er umulig å fjerne). Jeg har aldri solet brystene og brukte tape + faktor 50 på arrene under bikini i 3 år etter operasjonen, så aner ikke hva det kommer av. 

Jeg kan hvertfall si at jeg aldri har fått negative kommentarer eller blikk av menn jeg har ligget med selvom både arrene og pigmentmerker er synlige på nært hold. De aller fleste menn ser pupp og er fornøyd med det :)

Anonymkode: 0d14f...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å bruke Mepiform arrplaster. Ikke til brystreduksjonsarr men til andre keloide arr. Dvs. røde tykke arr som stikker opp fra huden. Arr legen sa det ikke var noe å gjøre med er nå redusert til blasse røde merker uten hevelse fra huden! Ser og føles så mye bedre. 

Men må brukes over tid, minst et halv år. 

Anonymkode: b5980...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har god erfaring med å bruke Mepiform arrplaster. Ikke til brystreduksjonsarr men til andre keloide arr. Dvs. røde tykke arr som stikker opp fra huden. Arr legen sa det ikke var noe å gjøre med er nå redusert til blasse røde merker uten hevelse fra huden! Ser og føles så mye bedre. 

Men må brukes over tid, minst et halv år. 

Anonymkode: b5980...df8

Er det for sent å begynne med det 3 år etter operasjon?

Anonymkode: ba83b...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det for sent å begynne med det 3 år etter operasjon?

Anonymkode: ba83b...f7f

Nei, det kan brukes på minst 20 år gamle arr og. Men gi det tid, som sagt minst et halvt år. Jeg hadde det ene på i ett år, første månedene merket jeg ingen forskjell, så glemte jeg det noen måneder, og plutselig så jeg at det var helt endret, etter enda 3 måneder var det borte. Dvs. kun et blast rødt merke igjen. Det arret var ca. 2 år gammelt. Men har og fått bort et keloid arr fra barndommen, fra en sykkelulykke som barn. Det arret var 25 år.

Anonymkode: b5980...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det kan brukes på minst 20 år gamle arr og. Men gi det tid, som sagt minst et halvt år. Jeg hadde det ene på i ett år, første månedene merket jeg ingen forskjell, så glemte jeg det noen måneder, og plutselig så jeg at det var helt endret, etter enda 3 måneder var det borte. Dvs. kun et blast rødt merke igjen. Det arret var ca. 2 år gammelt. Men har og fått bort et keloid arr fra barndommen, fra en sykkelulykke som barn. Det arret var 25 år.

Anonymkode: b5980...df8

Takk, det skal prøves :) 

Anonymkode: ba83b...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvilke type plaster (merke) er dette? Ser det finnes egne arr plaster fra Mepiform som koster 129,- for 2 stk. som kan sitte på ca 1 uke. Men så finnes det også noen billigere silikonplaster på rull fra Micropore.  Og har man det på 24/7? Hvor ofte bytter man plasteret? 

Anonymkode: 781d5...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mepiform. Det er ganske dyre plaster, så søk litt rundt på nett. De kan sitte på i flere måneder. Men det kommer ann på hvor. Sitter de en plass på kroppen med friksjon- som ved et ledd, eller et sted hvor en svetter, må det nok byttes oftere. Jeg har brukt det på lår, rygg og overarm. Alle de stedene er nok «enkle». 

F.eks https://mecindo.no/mepiform-scar-dressing-9x18cm-5stk-no?dfw_tracker=21697-52068&gclid=EAIaIQobChMIiefi55774QIVx6MYCh3gIgzVEAQYASABEgLNa_D_BwE

Anonymkode: b5980...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv også bio-oil som er påvist skal redusere arr. Jeg har minsket mine arr fra keisersnitt med denne. 

Lykke til.

Anonymkode: 1211d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips 😊

Anonymkode: 781d5...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Mepiform. Det er ganske dyre plaster, så søk litt rundt på nett. De kan sitte på i flere måneder. Men det kommer ann på hvor. Sitter de en plass på kroppen med friksjon- som ved et ledd, eller et sted hvor en svetter, må det nok byttes oftere. Jeg har brukt det på lår, rygg og overarm. Alle de stedene er nok «enkle». 

F.eks https://mecindo.no/mepiform-scar-dressing-9x18cm-5stk-no?dfw_tracker=21697-52068&gclid=EAIaIQobChMIiefi55774QIVx6MYCh3gIgzVEAQYASABEgLNa_D_BwE

Anonymkode: b5980...df8

Så bra. Takk for tips😊

Anonymkode: 781d5...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte den blå silikontapen på rull. Den sitter ikke når du bader og dusjer, men du kan sette på samme tapebit flere ganger. Den er billig også. Jeg hadde bra effekt av den, og kommer til å kjøpe den senere også istedetfor dyrere alternativ. 

Anonymkode: 9f5b5...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...