Gå til innhold

Hvor mange bøker leser du i løpet av et år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørs hva man leser på. Er det skjønnlitteratur er det ikke så nøye å huske teksten etterpå. Eller leser dere bare for å optimalisere dere selv?

Anonymkode: 4a7b8...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, megda skrev:

Vil jo tro at å høre lydbok kommer ganske langt ned på listen om du skal lese til en eventuell eksamen. Det er vel forsket på at  spesifikke metoder for læring gjerne gir best avkastning om du vil forstå kunnskapen på best mulig måte. lese, skrive, lære bort det du har lært osv. 

Det finnes mengder av forskning ang. dette,bare å google litt. Det gjelder å finne hvilken studieteknikk som passer for en selv;noen absorberer kunnskap/stoff best ved å lese,andre igjen ved å høre. Det som går igjen av de artiklene jeg har lest,er at de beste teknikkene for de fleste,er enten å lese stoffet høyt(for seg selv) eller å skrive notater. Det man skriver selv,husker man best. Endel har faktisk best utbytte av å høre stoffet presentert,så nei jeg har ingen tro på at lydbøker kommer langt ned på 'listen'.
Vi får være enige om å være uenige 😉 
Når det gjelder HI og svare på det så absorberer jeg ca 50-60 bøker i året.
https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=9935

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nettvenn said:

Det finnes mengder av forskning ang. dette,bare å google litt. Det gjelder å finne hvilken studieteknikk som passer for en selv;noen absorberer kunnskap/stoff best ved å lese,andre igjen ved å høre. Det som går igjen av de artiklene jeg har lest,er at de beste teknikkene for de fleste,er enten å lese stoffet høyt(for seg selv) eller å skrive notater. Det man skriver selv,husker man best. Endel har faktisk best utbytte av å høre stoffet presentert,så nei jeg har ingen tro på at lydbøker kommer langt ned på 'listen'.
Vi får være enige om å være uenige 😉 
Når det gjelder HI og svare på det så absorberer jeg ca 50-60 bøker i året.
https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=9935

den listen er jo relativt kort i utgangspunktet, men mulig det finnes de som lærer best av å lytte. savanter, muligens. jaja, å kverulere for å kverulere gjør jo bare kvelden ekstra lang og jeg trenger søvn akkura nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, megda skrev:

den listen er jo relativt kort i utgangspunktet, men mulig det finnes de som lærer best av å lytte. savanter, muligens. jaja, å kverulere for å kverulere gjør jo bare kvelden ekstra lang og jeg trenger søvn akkura nå.

?? Jeg hadde 0 intensjon om å kverulere,kun opplyse. Savanter? Vet du egentlig hva det er/hva det vil si?
Veldig upassende,for ikke å si direkte ufint å komme med en slik arrogant og nedadlatende kommentar.Huff.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Leser ca en fysisk bok i måneden. Har blitt mere etter jeg kjøpte meg en kindle. Så mellom 12 og 15 bøker i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nettvenn said:

?? Jeg hadde 0 intensjon om å kverulere,kun opplyse. Savanter? Vet du egentlig hva det er/hva det vil si?
Veldig upassende,for ikke å si direkte ufint å komme med en slik arrogant og nedadlatende kommentar.Huff.


 

intensjonen var vel mer i den retning av at jeg var enig i å være uenig og så ikke vitsen i å videre diskutere saken. ja, savanter fordi de har ekstraordinære ferdigheter som skiller seg ut fra normalbefolkningen og dermed ville en slik vært et av fåtallet som faktisk ville lært bedre av å kun lytte om der var en utpreget ferdighet en slik savant besatt. 

mulig du tolker det som arroganse og nedlatende, men intensjonen var bare for å illustrere et poeng. vi kan nok legge ballen død.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, megda skrev:

mulig det finnes de som lærer best av å lytte. savanter, muligens. jaja,

Savant syndrom refererer til mennesker som til tross for store mentale funksjonshemninger,kan vise til store ferdigheter innenfor veldig små,smale områder. Det du skrev er det jeg siterer.(ovenfor)
Jeg anser dine kommentarer som nedadlatende på flere områder. 
Ærlig talt;det finnes forskjellige måter å tilegne seg kunnskap på,det er som tidligere nevnt individuelt,hva som er den beste læringsteknikken.
Synshemmede,dyslektikere,andre som har best utbytte av å høre. De som ikke har disse utfordringene,men som uten noen form for 'handicap';faktisk har best innlæringsevne ved å lytte;det er mange av dem, ikke et fåtall!
Å degradere/diskriminere den måten folk tilegner seg kunnskap på, viser at man har liten kunnskap om læringsprosesser.

 

Endret av Nettvenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0. (Har ikke lest en eneste bok, siden det ble billig og lett å se filmer i tide og utide.)

Anonymkode: 5b25c...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Moro å lese svarene deres. Selv leser jeg ca 50-60 bøker i året, og hører kanskje 5-6 på lydbok. Alt jeg leser er på Kindle. 

Til deg som skrev at du nesten skjems fordi du hadde lest og lyttet til så mange bøker i år: Ingen grunn til det. ❤️ Du kommer ALDRI til å angre på timene du har brukt på bøker. Etter min mening gir det SÅ mye mer enn å sitte og se på tv, f.eks. Jeg tror det er veldig sunt for den mentale hygienen å lese/ lytte til bøker.

Anonymkode: 79428...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett ligger jeg mellom 60 og 70, i fjor kom jeg over 80 for første gang på ti år. Leser både skjønnlitterært og sakprosa, og bare papirbøker, det er det som passer meg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å lese bøker om igjen (både helt og delvis), så et sted mellom 50 og 150? Litt avhengig om jeg har fått kick på en ny serie, en ny forfatter, eller en ny sjanger. 

Anonymkode: eeb5c...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mellom 15 og 20 skjønnlitterære bøker i året, men jeg tar noen fag for tiden, så det blir noen tusen sider med fagartikler og noen få utvalgte deler av fagbøker utenom. Så lenge jeg studerer må fag prioriteres.

Jeg leser alt bøker på papir, for det passer meg best, men jeg vurderer å tegne abonnement på lydbøker slik at jeg kan bli lest for når jeg kjører bil, strikker eller hvis jeg ikke får sove på kvelden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-4 stk. Leser ikke veldig mye :) men jeg kan fint lese mer om jeg finner en bokserie som virkelig fenger meg. Har lest en bokserie med 24 bøker liksom

Anonymkode: 8b8c4...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn: 50-100 (leser mye fantasy, og de er gjerne litt tykke... )

Etter jeg fikk barn: Har lest 2 bøker så langt i år, for å si det sånn.... 

Anonymkode: 386ab...aaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Good Reads leste jeg 23 bøker i fjor. Ønsker å lese mer, men tiden rekker ikke til med småbarn. 

Anonymkode: 8ebdd...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I 2017 0 bøker. I fjor leste jeg 5. Så langt i år har jeg lest 5 og er i gang med bok nummer 6. Har et mål om å lese 12 bøker i år, så får vi se. 

Dette er ikke medregnet pensum, kun bøker jeg leser fordi jeg har lyst. 

Full jobb, 50% studier og småbarn gir lite rom for lesing. Det blir på kveldstid og da sovner jeg dessverre etter svært kort tid. 

Anonymkode: 2d845...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 0 og...ja vet ikke. Holder på med bok nr.11 i år. Men dette er et spesielt år, derfor mye lesing. Det pleier å ligge mellom 0 og 7 kanskje.

Anonymkode: c5441...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 22.21, Lill3My skrev:

Då eg var i full jobb og trente kva dag og dermed hadde mindre tid til rådighet las eg rundt femti bøker i året, altså ca ei bok i veka. 

No er eg sjuk, ikkje i jobb, og trener heller ikkje. Leser desto meir ettersom eg syntes det gjer meg meir utbytte enn å stirre på tv dagen lang. Lytter også mykje til lydbok medan eg går tur og gjer husarbeid osv. Er alt no på bok nr femtito for året, så fortsetter det i same tempo havner eg fort på to hundre i år... Nesten så eg skjems litt.. 

Du må ikke finne på å skjems for å lese mye. :hjerte: 

 

----

Jeg leste 190 bøker i fjor, og satser på like mange i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...