Gå til innhold

Hvor mange bøker leser du i løpet av et år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- Leser eller lytter til. Jeg er av den oppfatning at lydbøker er like mye litteratur som skriftlige bøker.

Hvor mange leste DU? 

Anonymkode: 79428...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke, men minst 50.

Anonymkode: fc4df...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 tenker jeg. En i måneden. Sånn i gjennomsnitt. Kan lese tre bøker på en uke. Så stopper det. Før ny leseperode. Gått bort fra krim. Deg ga meg angst. Seriøst  🙂 sånn minner meg på. Uff 

Heller Hamsun og gode følelser. Og Oscar Wilde ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser for lite, men jeg jobber med saken. kanskje 10-13 ellerno. Enig at begge kan klassifiseres som litteratur, men bøker er bedre å konsumere om du er opptatt av å internalisere kunnskapen på et dybere plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, megda skrev:

Jeg leser for lite, men jeg jobber med saken. kanskje 10-13 ellerno. Enig at begge kan klassifiseres som litteratur, men bøker er bedre å konsumere om du er opptatt av å internalisere kunnskapen på et dybere plan.

Hva betyr det siste du skrev? Å internalisere kunnskap? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg var i full jobb og trente kva dag og dermed hadde mindre tid til rådighet las eg rundt femti bøker i året, altså ca ei bok i veka. 

No er eg sjuk, ikkje i jobb, og trener heller ikkje. Leser desto meir ettersom eg syntes det gjer meg meir utbytte enn å stirre på tv dagen lang. Lytter også mykje til lydbok medan eg går tur og gjer husarbeid osv. Er alt no på bok nr femtito for året, så fortsetter det i same tempo havner eg fort på to hundre i år... Nesten så eg skjems litt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SoWhat? said:

Hva betyr det siste du skrev? Å internalisere kunnskap? 

vel, når du leser bøker får du bedre tid til å reflektere over det du faktisk leser og kan gruble over ulike ting og dissektere hva du får servert litt mer grundig. På den måten vil du få en bedre forståelse av hva du leser fordi prossessen er ulikt den der du passivt mottar info fra f.eks en podcast/lydbok. Ofte får man mye info inn i øret via podcasts/lydbok, men den setter seg ikke like lett i hodet over et lengre perspektiv.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, megda skrev:

vel, når du leser bøker får du bedre tid til å reflektere over det du faktisk leser og kan gruble over ulike ting og dissektere hva du får servert litt mer grundig. På den måten vil du få en bedre forståelse av hva du leser fordi prossessen er ulikt den der du passivt mottar info fra f.eks en podcast/lydbok. Ofte får man mye info inn i øret via podcasts/lydbok, men den setter seg ikke like lett i hodet over et lengre perspektiv.  

Bli mer opplyst kort og godt? 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Bli mer opplyst kort og godt? 

ja, og for å si det på en litt annen måte - kunnskapen blir bedre fortstått og du husker hva du har lært over lengre tid. kunnskapen setter seg bedre og dypere i hjernen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Jeg teller ikke, men vil tro tallet er en plass rundt 50. Rundt 40 av de blir lest i sommerferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, megda skrev:

ja, og for å si det på en litt annen måte - kunnskapen blir bedre fortstått og du husker hva du har lært over lengre tid. kunnskapen setter seg bedre og dypere i hjernen.

Ok. Ja et veldig enig! Bøker er innsikt 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lill3My skrev:

Då eg var i full jobb og trente kva dag og dermed hadde mindre tid til rådighet las eg rundt femti bøker i året, altså ca ei bok i veka. 

No er eg sjuk, ikkje i jobb, og trener heller ikkje. Leser desto meir ettersom eg syntes det gjer meg meir utbytte enn å stirre på tv dagen lang. Lytter også mykje til lydbok medan eg går tur og gjer husarbeid osv. Er alt no på bok nr femtito for året, så fortsetter det i same tempo havner eg fort på to hundre i år... Nesten så eg skjems litt.. 

Skjema? Har litt problem med dialekten din, men forsto det meste! Nynorsk? Ikke lett å forstå for oss " utenfra" men fint å høre

Lydbøker hater jeg 😄 uff

De ødelegger opplevelsen med å leve seg inn i. Veldig forstyrrende for meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, megda skrev:

ja, og for å si det på en litt annen måte - kunnskapen blir bedre fortstått og du husker hva du har lært over lengre tid. kunnskapen setter seg bedre og dypere i hjernen.

Det der er veldig individuelt 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mange lesehester. Jeg leser litt sakte og ikke så ofte og har pleid å lese kanskje 6-7 bøker i løpet av året. Nå leser jeg pensumbøker i tillegg så antallet er steget betraktelig. 

Anonymkode: 4a7b8...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nettvenn said:

Det der er veldig individuelt 🙂 

Vil jo tro at å høre lydbok kommer ganske langt ned på listen om du skal lese til en eventuell eksamen. Det er vel forsket på at  spesifikke metoder for læring gjerne gir best avkastning om du vil forstå kunnskapen på best mulig måte. lese, skrive, lære bort det du har lært osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...