Gå til innhold

"Og" og "å"


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sprakradet.no er en fin og informativ side jeg selv bruker ofte. Ellers enig i at dårlig språk hos journalister er fryktelig irriterende! Keep up the good work, som det heter på norsk! 😄

Anonymkode: 79fbb...392

Takk! 🙂 er ikke at jeg er perfeksjonist. Tror jeg.. åh

Men språk er så viktig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Takk! 🙂 er ikke at jeg er perfeksjonist. Tror jeg.. åh

Men språk er så viktig det!

Bra det! Jeg er også veldig opptatt av språk. 

Anonymkode: 79fbb...392

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og/å kan i enkelte setninger være ganske vanskelig å få til riktig. Jeg vil mene jeg er ganske god i grammatikk, men må innrømme at jeg kan være usikker på om det skal være «dra å handle» eller «dra og handle», og «lære å spille»/ «lære og spille» osv. 

Men så tenker jeg og, at når det er så vanskelig at til og med jeg som er over gjennomsnittet interessert i grammatikk syns dette er litt vanskelig, så har jeg full forståelse for at andre skriver feil! Jeg ville ikke forventa at folk som ikke er spesielt interessert lærer seg dette. Joda, lær deg at det er «jeg liker å løpe og danse», men ikke heng deg for mye opp i de mer kompliserte setningene. Folk her inne er ikke enige engang. 

Anonymkode: af15f...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2019 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Ja! Men herlehet da... det er jo det jeg har sagt hele tiden flere ganger nå. Jeg skrev jo at det riktige er å skrive "for" før å. Les oppover, det er det jeg har svart deg mange ganger. 

"Igår dro jeg og handlet" er jo ikke en riktig setning!!! Selvom det er riktig satt sammen så er jo ikke det en naturlig setning, det er unaturlig og lett å misforstå en setning der det står"igår dro jeg og handlet" det betyr ikke det samme som "igår dro jeg for å handle". Det skal være" igår dro jeg for å handle" eller så betyr det at du både dro og handlet, du dro derfor ikke dirkete for å handle, du dro OG handlet. 

Anonymkode: 15e5a...f73

Du som skrev å handlet ikke jeg.

Anonymkode: 44954...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 16.40, AnonymBruker skrev:

må innrømme at jeg kan være usikker på om det skal være «dra å handle» eller «dra og handle», og «lære å spille»/ «lære og spille» osv. 

De to eksemplene du nevner der, er veldig enkle begge to. Benytt fortidsprøva, og du ser øyeblikkelig hva som er riktig: «dro og handlet», og «lærte å spille» er eneste muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du som ikke er norsk synes det er vanskelig.

Noen ganger kan jeg også bli usikker, men stort sett synes jeg at det er relativt enkelt.

Og er et bindeord. Å brukes foran infinitiv. Om ordet ikke er i infinitiv så kan man ikke bruke å så er det og eller så er det noe annet som er galt med setningen. Så det å skrive "I dag dro jeg å handlet" blir feil siden handlet ikke er i infinitiv.

Det virker som å/og og særskrivingsregler er det folk sliter mest med. Mitt språk er heller ikke perfekt, men jeg synes det er viktig å prøve. I hvert fall siden jeg er student og fremtidig yrke kommer også til å basere seg mye på skriftlig kommunikasjon. fremtidige

Anonymkode: bab7e...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...