Gå til innhold

"Og" og "å"


SoWhat?

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og der gjorde du meg forvirret igjen 🙂

Men jeg skal vel klare å (?) OG få det inn i hodet.

Slet hardt med matematikk også. Jeg kompliserte det

 Da jeg ble voksen og ikke MÅTTE prestere gikk det så mye lettere. Jeg stresser litt med å skrive korrekt. Fordi språk er så viktig. 

"Klare å få" fordi du ikke både "klarer og får" men du skal "klare å få"

Anonymkode: 15e5a...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Det er ingen regel i det hele tatt! 
Språkrådet har dette eksemplet:
Å prøve å lære å lese og skrive swahili tar tid.

Det tar tid med norsk også 😄

noe bemerkelsesverdig var at jeg tok bergensk lettest da jeg kom hit. Det er ganske rart all den tid vi bodde i Oslo. Jeg elsket bergensk. Da forsto jeg alt liksom. Sprøtt egentlig. Eller kanskje ikke? Hm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor det? Blir feil å skrive "de ville dra og handle" for det betyr at de både ville dra men også handle, de vil 2 ting.

Du tar feil, det betyr ikke det. Det betyr at de ville en eneste ting: dra og handle. Og i går, da dro jeg og handlet.  Det vil du ikke protestere på, går jeg ut fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det er ingen regel i det hele tatt! 
Språkrådet har dette eksemplet:
Å prøve å lære å lese og skrive swahili tar tid.

du tok deg tid til å Google ser jeg :) - så da gjorde jeg det også. Dette er en mer komplisert setning enn eksempelet som er brukt tidligere. For å vurdere bruken av å eller og må man bryte opp setningen og bruke den såkalte fortidstesten. Ettersom setninger med så utstrakt bruk av å er sjelden og lett kan omskrives til noe enklere synes jeg ikke det er nødvendig å forvirre ts med den. I min tid en gang i attenhundreogbrødmangel var det mye mer fokus på grammatikk og rettskrivning enn det er i dag, eller i alle fall enn det virker å være i dag. Det jeg siterte er det jeg husker fra mine skoledager men jeg skal ikke nekte for at det finnes haugevis av variasjoner. I tillegg endres regler ettersom språket endrer seg.

http://www.korrekturavdelingen.no/og-eller-aa.htm

Her er noen enkle og greie eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det tar tid med norsk også 😄

noe bemerkelsesverdig var at jeg tok bergensk lettest da jeg kom hit. Det er ganske rart all den tid vi bodde i Oslo. Jeg elsket bergensk. Da forsto jeg alt liksom. Sprøtt egentlig. Eller kanskje ikke? Hm 

Du har hørt uttrykket "eg e ikkje fra Norge, eg e fra Bergen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Du har hørt uttrykket "eg e ikkje fra Norge, eg e fra Bergen"?

Nei 😄 hva betyr det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei 😄 hva betyr det? 

Bergensere er kjent for å være stolt av å være derfra og har likt å påpeke det :) Det er en av de største byene i landet og har konkurrert litt med Oslo historisk om å være viktigst. I sin tid var det kanskje også den viktigste handelsbyen i landet så kanskje de har rett. Å si at man er fra Norge er veldig generelt, å komme fra Bergen derimot, da ER man noe ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

du tok deg tid til å Google ser jeg

Nei, hverken vg.no eller sprakradet.no trenger jeg Google for å finne fram til. Noe sitter faktisk igjen etter 23 år på nettet. 
Det flyter dessverre en del grammatisk vranglære rundt om (et annet eksempel er "ikke å foran ikke"), og det gjelder å få eliminert tøvet der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Bergensere er kjent for å være stolt av å være derfra og har likt å påpeke det :) Det er en av de største byene i landet og har konkurrert litt med Oslo historisk om å være viktigst. I sin tid var det kanskje også den viktigste handelsbyen i landet så kanskje de har rett. Å si at man er fra Norge er veldig generelt, å komme fra Bergen derimot, da ER man noe ;) 

Å 🙂 nei det visste jeg ikke. Men jeg vet at Bergen er en utrolig vakker by. Har reist MYE i Norge pga jobb. Tar oftest tog og ser mye vakkert landskap. Wow 

Kjører jeg bil ser en ikke så nye langs motorvei. Da jeg kom til Bergen ble jeg sånn helt henført  😄 så fint der.

Så bergensere er høye på pæra da? 😄 syns de er hyggelige, og veldig imøtekommende. Men kjenner kun to privat. De er ikke så hyggelige 😄 sant og si. De bsre sladrer om alle! Men sikkert ikke "typisk" 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SoWhat? skrev:

Å 🙂 nei det visste jeg ikke. Men jeg vet at Bergen er en utrolig vakker by. Har reist MYE i Norge pga jobb. Tar oftest tog og ser mye vakkert landskap. Wow 

Kjører jeg bil ser en ikke så nye langs motorvei. Da jeg kom til Bergen ble jeg sånn helt henført  😄 så fint der.

Så bergensere er høye på pæra da? 😄 syns de er hyggelige, og veldig imøtekommende. Men kjenner kun to privat. De er ikke så hyggelige 😄 sant og si. De bsre sladrer om alle! Men sikkert ikke "typisk" 🙂

Så langt tilbake jeg kan huske har bergensere vært kjent for å være trivelige og joviale, så ikke noe høy på pæra nei, bare veldig stolte av byen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, hverken vg.no eller sprakradet.no trenger jeg Google for å finne fram til. Noe sitter faktisk igjen etter 23 år på nettet. 
Det flyter dessverre en del grammatisk vranglære rundt om (et annet eksempel er "ikke å foran ikke"), og det gjelder å få eliminert tøvet der og da.

Da sier jeg takk for korreksjonen så slipper jeg å spre mer av den :):ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SoWhat? said:

Eksempelet "De ville dra og handle" Der er problemet mitt! Jeg kunne fint skrevet "dra Å handle" 

Det er litt forvirrende. Men jeg leser om det nå. Får håpe det går inn i hodet! 

Jeg pleier å tenke hvorvidt jeg skal både - og, eller om det én ting som skal gjøres. Hvis jeg sier jeg skal dra og handle, så skal jeg både dra, altså forflytte meg til butikken, og deretter handle. Dersom jeg sier at jeg skal lære å svømme, så er ikke både lære noe, og svømme, jeg skal gjøre én ting: lære å svømme. Jeg vet ikke om dette er forståelig?

Ellers er selvsagt det å oversette til et annet språk nyttig, for eksempel engelsk: to=å, and=og.

Anonymkode: 83df0...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vox_populi skrev:

Du tar feil, det betyr ikke det. Det betyr at de ville en eneste ting: dra og handle. Og i går, da dro jeg og handlet.  Det vil du ikke protestere på, går jeg ut fra? 

Jo det protesterer jeg på. Du kan ikke ha rett. Jeg mener fortsatt at det riktige er "i går dro jeg å handlet" 

Anonymkode: 15e5a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

"Du må komme å prøve", som du skriver, er feil.

Du må sette hovedverbet i fortid for å få en setning som kan hjelpe deg til å finne ut om det skal være og eller å. Setter du det modale hjelpeverbet i fortid, som du gjør, får du fremdeles to infinitiver, og du er like klok.

Anonymkode: ade65...1e4

Nei det er rett fordi kan skrive: du må komme hit for å prøve. Bruk av for er valgfritt og dermed er å også korrekt i første setning 

Anonymkode: 44954...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du sette setningen i fortid, da er det OG.

Eksempel:

Han går rundt og/å klager på naboene. Han gikk rundt og klaget. Det skal være OG.
Han forsøker å/og klage til naboene. Han forsøkte og klagde til naboene, det blir feil, det må være forsøkte å klage. Det skal være Å.

Han forsøker å/og si ifra hver dag, og/å klager ofte til naboene. Han forsøkte å si (og sa blir feil)  i fra hver dag, og klagde ofte til naboene.


 

Anonymkode: 77ca9...d4b

Dårlig eksempel da det aldri ville vært å klager, men evt å klage.

Anonymkode: 44954...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det protesterer jeg på. Du kan ikke ha rett. Jeg mener fortsatt at det riktige er "i går dro jeg å handlet" 

Anonymkode: 15e5a...f73

Å kan bare stå foran infintiv så det blir feil. Du kunne derimot skrevet i går gikk jeg for å handle.

Anonymkode: 44954...724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, SoWhat? skrev:

Å 🙂 nei det visste jeg ikke. Men jeg vet at Bergen er en utrolig vakker by. Har reist MYE i Norge pga jobb. Tar oftest tog og ser mye vakkert landskap. Wow 

Kjører jeg bil ser en ikke så nye langs motorvei. Da jeg kom til Bergen ble jeg sånn helt henført  😄 så fint der.

Så bergensere er høye på pæra da? 😄 syns de er hyggelige, og veldig imøtekommende. Men kjenner kun to privat. De er ikke så hyggelige 😄 sant og si. De bsre sladrer om alle! Men sikkert ikke "typisk" 🙂

Her skal det være "sant Å si". Men ta det med ro – her tror jeg også mange nordmenn bommer. :) 

Anonymkode: 79fbb...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her skal det være "sant Å si". Men ta det med ro – her tror jeg også mange nordmenn bommer. :) 

Anonymkode: 79fbb...392

Ja.. Ok 🙂 det er ikke lett!! Har gått gjennom link og det folk skriver her. Har nok ikke tenkt så veldig mye over det gjennom årene. Men nå irriterer det meg  😄

Jeg liker språk og å gjøre der riktig. Blir så sint når ikke en gang norske journalistene skriver riktig! Åh. Det ødelegger så mye. Jeg liker VG. Nye sladder og tull, men de er også veldig flinke på å drive research! Mye bra de avslører og setter på trykk. Men noen av jornualisteme der er 😫

Ohmygod. Så mye skrivefeil. Hjelp. Sitter på telefon. Beklager! 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja.. Ok 🙂 det er ikke lett!! Har gått gjennom link og det folk skriver her. Har nok ikke tenkt så veldig mye over det gjennom årene. Men nå irriterer det meg  😄

Jeg liker språk og å gjøre der riktig. Blir så sint når ikke en gang norske journalistene skriver riktig! Åh. Det ødelegger så mye. Jeg liker VG. Nye sladder og tull, men de er også veldig flinke på å drive research! Mye bra de avslører og setter på trykk. Men noen av jornualisteme der er 😫

Ohmygod. Så mye skrivefeil. Hjelp. Sitter på telefon. Beklager! 

Sprakradet.no er en fin og informativ side jeg selv bruker ofte. Ellers enig i at dårlig språk hos journalister er fryktelig irriterende! Keep up the good work, som det heter på norsk! 😄

Anonymkode: 79fbb...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å kan bare stå foran infintiv så det blir feil. Du kunne derimot skrevet i går gikk jeg for å handle.

Anonymkode: 44954...724

Ja! Men herlehet da... det er jo det jeg har sagt hele tiden flere ganger nå. Jeg skrev jo at det riktige er å skrive "for" før å. Les oppover, det er det jeg har svart deg mange ganger. 

"Igår dro jeg og handlet" er jo ikke en riktig setning!!! Selvom det er riktig satt sammen så er jo ikke det en naturlig setning, det er unaturlig og lett å misforstå en setning der det står"igår dro jeg og handlet" det betyr ikke det samme som "igår dro jeg for å handle". Det skal være" igår dro jeg for å handle" eller så betyr det at du både dro og handlet, du dro derfor ikke dirkete for å handle, du dro OG handlet. 

Anonymkode: 15e5a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...