Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå gikk renta opp igjen, og skal mest sannsynlig ytterligere opp i juni og september. Vurderer du å binde renta? Og for hvor lenge? 

Anonymkode: 1563d...751

Skrevet

Nei.  Har økonomi til å takle svingningene, og i de fleste tilfeller er det lønnsomt å ha flytende rente.

AnonymBruker
Skrevet

Usikker!

Anonymkode: 3e7be...67d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det for 3 år siden. 

Anonymkode: c0ed7...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selv om jeg har forholdsvis lav rente per dags dato😊

Anonymkode: 6d431...c68

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bundet den nå om jeg hadde hatt boliglån. Renta kan bare gå opp egentlig.

Anonymkode: 1be9f...425

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en realistisk fastrente i dag da? Si hvis man har et lån med 2,6% flytende rente - hva er realistisk/hva bør man satse på å binde renta på sånn ca?

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt flytende rente (hatt lån i over 20 år) og det lønner seg som oftest på sikt. 

Men i høst bandt jeg renta for 5 år (av ulike grunner trenger jeg forutsigbarhet noen år). Bandt når renta var på det laveste og fikk en avtale til 2,65 %. 

Veldig glad for det nu 😊

Anonymkode: 846b1...384

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har fortsatt ganske lav rente og fastrenta er så høy i forhold

Anonymkode: 5282c...209

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en realistisk fastrente i dag da? Si hvis man har et lån med 2,6% flytende rente - hva er realistisk/hva bør man satse på å binde renta på sånn ca?

Rundt 2%. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 2%. 

Virkelig?

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 2%. 

Bortsett fra Husbanken som har fastrente under 2%, hvilke(n) banker er det som tilbyr så lav fastrente?

Anonymkode: 1d54d...89b

• Liker 1
Skrevet

Har ca halvparten av gjelden låst på under 1,7% i lånekassen og husbanken. 

Vurdert å binde deler av boliglånet også, men har såpass greie marginer økonomisk, at det ikke er nødvendig. Tror binde renta-toget gikk på høsten i fjor. Kunne bundet i 3 år for 2,54%. 

AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2019 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt flytende rente (hatt lån i over 20 år) og det lønner seg som oftest på sikt. 

Men i høst bandt jeg renta for 5 år (av ulike grunner trenger jeg forutsigbarhet noen år). Bandt når renta var på det laveste og fikk en avtale til 2,65 %. 

Veldig glad for det nu 😊

Hvor mye koster det å binde renta? Jeg har boliglån på 2.2 millioner, og ønsker å binde renta. Men er utrolig dårlig på å forstå alle fordeler og ulemper ved dette.

Vil det lønne seg å binde renta nå, for feks 5 år? Betyr det at jeg må betale mer per måned som "straff" for at jeg binder renta?

Anonymkode: 75be8...345

AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2019 den 10.06, AnonymBruker skrev:

Nå gikk renta opp igjen, og skal mest sannsynlig ytterligere opp i juni og september. Vurderer du å binde renta? Og for hvor lenge? 

nei det vil aldri lønne seg å ha fastrente over en lengre period(3+ år) som ofte er minste bindingstid.

Mister også muligheten til å refinansiere lånet da man er bundet i flere år.

Anonymkode: cccd3...5af

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster det å binde renta? Jeg har boliglån på 2.2 millioner, og ønsker å binde renta. Men er utrolig dårlig på å forstå alle fordeler og ulemper ved dette.

Vil det lønne seg å binde renta nå, for feks 5 år? Betyr det at jeg må betale mer per måned som "straff" for at jeg binder renta?

Anonymkode: 75be8...345

Det koster ikke noe å binde renta, men man får jo en rente som er over dagens flytende rente. Det er et «veddemål» som man ikke vet om man vinner eller taper før perioden er over. Jeg tror jeg har vært heldig, jeg bandt på et tidspunkt hvor renten var som lavest. Selv om jeg renten på fastrentelånet lå over den flytende renten jeg hadde, tror jeg det blir flere renteøkninger i årene som komme og at den flytende renten kommer til å stige. 

Fordelen er at renten forblir uendret om den flytende renten økes. 

Ulempen er at renten forblir uendret om den flytende renten settes ned. 

Dessuten må man være klar over at man ikke kan endre på lånet i den avtalte perioden, hvis man gjør det kan det bli kostbart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...