Gå til innhold

Hvor mye klær trenger en i str 62, 68, 74 osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange plagg trenger en ca i de ulike størrelsene som er i babytiden? Trenger enn mer enn i str 56?

Anonymkode: 91548...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å forutsi. Noen vokser for, andre sakte. Noen hopper nesten over en str osv. 

Vi brukte 62 fra 6 mnd til 9,5 mnd. 68 fra 9,5 mnd og bruker enda på 11 mnd. Mens de fleste med jevnaldrende babyer bruker nå 74 eller 80 

Anonymkode: b87ba...231

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby brukte 62 fra fødselen av. Så fikk ikke brukt noe av det jeg kjøpte i 50 og 56. Nå er hun 3 måneder og bruker 70 eller 80, avhengig av merke. Hadde kjøpt minst ti sett i hver størrelse.

Anonymkode: 19227...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange plagg trenger en ca i de ulike størrelsene som er i babytiden? Trenger enn mer enn i str 56?

Anonymkode: 91548...b35

Jeg vil hvertfall anbefale å ikke kjøpe MENGDER i str 50/56 heller. Min sønn var 54,5 cm ved fødsel og det meste var for smått allerede 😂 vaskemaskin eksisterer og ikke vanskelig å kjøpe mer etter fødsel, ved behov. 

Anonymkode: a9ff6...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vokser veldig ulikt, så jeg ville ikke handler inn mer enn et minimum før barnet kommer. Som noen skriver brenner mange inne med klær i str 50. 

Hvis du ikke er i form til shopping etter fødselen så kan du jo handle på nettet. Vær da obs på at de vokser mye det første året. Noen ganger hopper de bukk over størrelser også. 

Anonymkode: 56f2e...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sånn at du har litt i hver størrelse, og så supplerer du med mer om barnet blir i den størrelsen lenge. Klesbutikker finnes etter fødselen også. Min første hoppet f.eks. over 62, men brukte til gjengjeld 74 veldig lenge.

Anonymkode: aed35...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si, egentlig mindre enn man tror. Med første hadde vi utrolig mye, og masse er brukt kanskje bare en gang. Maks. Noe ikke i det hele tatt. Vi hadde flere søppelsekker med klær, og barnet er bare 3 år enda. Har vært mye mer nøktern med nr to, og her ser jeg også at det er plagg jeg ikke bruker. Man finner ofte noen favoritter også bruker man gjerne dem fordi de andre hadde noen løsninger som kanskje ikke var optimale. Feks knapper øverst på bodyen som må kneppes opp og igjen hver gang den skal på osv. Mitt råd er å se det an, får du en gulpebaby trenger man kanskje mer, men butikkene er jo åpne etter fødsel også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å vite. Første barnet mitt drukna i 50 da hun ble født. Måtte ha masse i både det,56 og 62,trodde hun kom til å bruke 62 ett par mnd på våren,men måtte ha vårklær også i 56,og både vår , sommer og høst i 62😅 hoppa over 68 og gikk rett i 74 til vinteren. Hun var likevel ikke liten,la på seg som hun skulle.

Så kom nr 2... hadde kjøpt inn litt 44 for å ha noe som passa første tiden,men det fikk vi ikke bruk for. 50 passet akkurat,i 2 uker. Så begynte vi med 62 nå ved 2 mnd,der noe er arvet etter første...har på seg feks en body idag,som første brukte 5mnd gammel🤔

Snedig nok,nr 2 var 200g tyngre men like lang ved fødsel som første...

Et søskenbarn ble nettopp født,45g lettere enn min andre,men arva klærne i 44... forstå det den som kan...

 

Ja ..dette ble langt,for lite å holde på med..moralen er...: handle bare bittelitt i forkant,så ser du an din baby og hva den trenger,og handler etterhvert😊

Anonymkode: a2207...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte 6-7 bodyer i 56, og 3-4 strømpebukser, 1-2 sparkebukser. En tynn lue og en tykk lue. Et ullteppe. En utedress som passet årstiden. Man er jo hjemme og kan vaske. Og man kan kjøpe til mer om behov etter fødsel. Hvis du bor langt unna butikk, kanskje kjøpe mer, eller på nett.

Noen babyer forbruker mye klær med bleieuhell og gulping. Andre har lite bleieuhell og gulper ikke, våre var siste type.

Anbefaler å kjøpe klær med god passform da man gjerne bruker de mest! Omslagsbodyer, som ikke er veldig åpne i halsen for eksempel. Jeg var veldig fan av Joha sitt spedbarnstøy. Det jeg hadde kjøpt på HM ble lite brukt pga dårlig passform - MEN hvis jeg hadde hatt gulpebaby som gikk gjennom 7 bodyer på en dag, så hadde jeg likevel kjøpt mer 3-pack bodyer på HM.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine brukte 80 til de var 2. 74 er en størrelse vi brukte lenge - fra 6 mnd til 14 mnd. 80 fra 1-2 år og 86 fra 1.5-2.5. Så det er umulig å forutse! 

Når baby var ny kjøpte vi litt i 50, 3 bodyer 3 strømpebukser. Hadde litt mer i 56. Du trenger ikke å kjøpe mer enn de to (kanskje bare 56) før fødsel. Når baby er 1-2 mnd, syns jeg det var koselig å gå å handle litt 👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si, ikke vet du hvor stort barnet blir, og man får en del klær i gaver. Jeg har 2 barn, det ene var skikkelig gulpe baby, der trengte vi mye klær. Skulle vi bare ut i noen timer, så hadde jeg alltid med 2 skift til meg, 4 skift til henne, og et hav av gulpe kluter. Mens neste gulpet omtrent aldri. Så der var det kun 1 ekstra skift med til han da vi skulle ut. 

Her ble og størrelse 56 brukt i veldig kort tid på begge. 

Anonymkode: e3d1f...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby vokser veldig fort. Hun er 8 mnd og bruker 80 i body og 74 i bukser.

Jeg tenker det er lurt å kjøpe basisvarer med ca 6 bodyer i hver str samt 3 bukser, 3 gensere, 3 strømpebukser. Så kan du heller kjøpe inn ekstra ved behov

Anonymkode: 1db57...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann gulpa HELE tiden, så måtte skifte klærne hvertfall en gang pr dag. Andremann gulpa ingenting, så behovet for mange bodyer i hver størrelse var mindre. Mitt tips: Se det an! 

Anonymkode: 09eaf...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen babyer gulper og spyr hele tiden, og man må skifte tøy på dem nærmest konstant. Bruker man ikke smekke, kan det gå en del bodyer pr dag senere når de begynner å sikle i tillegg.

Man må nesten bare finne ut av det selv etterhvert, se an sin egen baby og se hvor mange skift man trenger å ha liggende, uten å være nødt til å vaske flere maskiner pr dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig å vite. Første barnet mitt drukna i 50 da hun ble født. Måtte ha masse i både det,56 og 62,trodde hun kom til å bruke 62 ett par mnd på våren,men måtte ha vårklær også i 56,og både vår , sommer og høst i 62😅 hoppa over 68 og gikk rett i 74 til vinteren. Hun var likevel ikke liten,la på seg som hun skulle.

Så kom nr 2... hadde kjøpt inn litt 44 for å ha noe som passa første tiden,men det fikk vi ikke bruk for. 50 passet akkurat,i 2 uker. Så begynte vi med 62 nå ved 2 mnd,der noe er arvet etter første...har på seg feks en body idag,som første brukte 5mnd gammel🤔

Snedig nok,nr 2 var 200g tyngre men like lang ved fødsel som første...

Et søskenbarn ble nettopp født,45g lettere enn min andre,men arva klærne i 44... forstå det den som kan...

 

Ja ..dette ble langt,for lite å holde på med..moralen er...: handle bare bittelitt i forkant,så ser du an din baby og hva den trenger,og handler etterhvert😊

Anonymkode: a2207...2a3

Takk for denne beskrivelsen:) Akkurat det svaret jeg fryktet også :ler: 

Babyen er her, vi har mer enn nok klær i 50/56 og jeg har derfor begynt å se på neste str. Men skjønner nå at jeg må bare kjøpe litt og litt. Takk for svar :) 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår baby vokser veldig fort. Hun er 8 mnd og bruker 80 i body og 74 i bukser.

Jeg tenker det er lurt å kjøpe basisvarer med ca 6 bodyer i hver str samt 3 bukser, 3 gensere, 3 strømpebukser. Så kan du heller kjøpe inn ekstra ved behov

Anonymkode: 1db57...ace

Kjempefint med et forslag på utgangspunkt :) Takk!

Greit å handle på salg, nå skal jeg ikke gå bananas etter å ha lest svarene i tråden.

Ts

Anonymkode: 91548...b35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Noen babyer gulper og spyr hele tiden, og man må skifte tøy på dem nærmest konstant. Bruker man ikke smekke, kan det gå en del bodyer pr dag senere når de begynner å sikle i tillegg.

Man må nesten bare finne ut av det selv etterhvert, se an sin egen baby og se hvor mange skift man trenger å ha liggende, uten å være nødt til å vaske flere maskiner pr dag.

 

Da handler jeg inn flere smekker og håper de tar unna litt klesvask allerede nå, takk :ler: Denne babyen gulper en del allerede (1,5 mnd, sikkert vanlig...), smekker har jeg ikke tenkt på engang!

 

Anonymkode: 91548...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da handler jeg inn flere smekker og håper de tar unna litt klesvask allerede nå, takk :ler: Denne babyen gulper en del allerede (1,5 mnd, sikkert vanlig...), smekker har jeg ikke tenkt på engang!

 

Anonymkode: 91548...b35

Smekker er en super oppfinnelse! :) Det gikk en del av det når småen her var liten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby brukte størrelse 50 i tre mnd, så brukte den 56 bare noen uker før vi gikk over på 62. 

Anonymkode: 27fc1...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg begynt på nytt hadde jeg kjøpt det aller mest nødvendige i str 50 og 56 (3-4 bodyer i hver str, et par strømpebukser, et par huer og noen heldresser/pysjer) og så sett an før jeg kjøpte mer. Det viste seg nemlig at førstemann fikk veldig mange gaver og omtrent alle kjøpte klær i str 62. Dette gjentar seg nå med andremann selv om hun får mye færre gaver enn første, alle kjøper i str 62, noen få i 68 og enda færre i 56. 

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brukte 50/56 de første 2-4 ukene etter fødsel. Så 62 i en ukes tid, og på 6 uker måtte jeg rydde ut av skapet, og få på plass kun 68. Bodyene i 68 begynner å bli knapp i kroppslengden allerede (snart 8 uker), så vet ikke helt hva jeg skal instille meg på nå 😅

Anonymkode: a7fb5...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...