Gå til innhold

NRK Debatten - Sophie Elise og Kristin Gjelsvik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Kjenner jeg blir provosert av Kristin og lynsjingen hennes. Debatten er viktig å ta, absolutt, men så var det måten å gjøre det på. Hun var ikke snau med Isabel Raad heller. Men det som provoserer meg mest er vel egentlig hvor lite feilfri hun er selv. Utlevering av barn og tredjeparter en en minst like stor og viktig debatt når det kommer til influensere, og her er etikken til Kristin på ville veier. Til å være ei dame som ville leve livet som frivillig barnløs er det imponerende hvordan hun klarer å melke penger ut fra det uplanlagte svangerskapet og den ufødte ungen sitt privatliv. 

Hvis man først skal sette pekefinger på noen å leke politi her..

Enig, men det blir vanskelig å ta noen som helst debatter dersom man alltid skal passe på sin egen rygg. Jeg synes at både denne tematikken og den du viser til er viktig og fortjener sin del av oppmerksomheten. Det Kristin mangler er vel noen som går henne etter i sømmene og utfordrer det hun velger å dele. 

Anonymkode: b5f96...d60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førstedamen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer med at alle skal gå ut mot alle? Som om Kristin er noe bedre. Kristin vil jo bli mer populær ved å rakke ned på SE. Det her er personangrep. 

Linnea og Kristin er liksom de som vet best, my ass.. så forsvarer de meningene ved å hele tia dra "stakkars barn og unge som blir påvirka" det er mye her i verden  som kan påvirke barn og unge og ikke bare SE, dette ser jeg på som personangrep mot henne selv om jeg ikke synes noe særlig om SE.

Alle kan ikke være gode forbilder, leve med sine komplekser, resirkulere, vise frem sine valker og handle på Fretex. Folk er forskjellige og det må man akseptere for dette er også en del av MANGFOLDET.

Anonymkode: b1b7a...48d

Amen 👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mina Vinje sa at hun hadde fått 2300 nominasjoner siden fredag

Anonymkode: b5f96...d60

Okay, jeg prøvde å se hvor mange som har nominert henne for jeg fant ikke mye informasjon på siden deres. Trodde det var 2300 totalt. Har du noe sted jeg kan få bedre tak i tallmaterialet? Eller er det hemmelig til det blir offentliggjort?

Endret av ThotSlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden gjør den journalisten der? Hun er jo SE fangirl!

Anonymkode: 3d551...630

Hun hadde mange gode poeng og var engasjert i debatten i forhold til visse andre.. SE sto der som en nikkedukke og Kristin sa jo ikke noe smart i det hele tatt. Linnea var der til pynt og sa noen ganger bra ting. Men var jo journalisten som var flinkest til å prate og som ga uttrykk for hva hun sto for best. 

Anonymkode: a75b3...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde mange gode poeng og var engasjert i debatten i forhold til visse andre.. SE sto der som en nikkedukke og Kristin sa jo ikke noe smart i det hele tatt. Linnea var der til pynt og sa noen ganger bra ting. Men var jo journalisten som var flinkest til å prate og som ga uttrykk for hva hun sto for best. 

Anonymkode: a75b3...a06

Hun stod jo ikke for noe. Først sier hun at dette ikke bør skrives om, så sier hun at det bare er å lukke øynene og avfølge. 

Anonymkode: b5f96...d60

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men det blir vanskelig å ta noen som helst debatter dersom man alltid skal passe på sin egen rygg. Jeg synes at både denne tematikken og den du viser til er viktig og fortjener sin del av oppmerksomheten. Det Kristin mangler er vel noen som går henne etter i sømmene og utfordrer det hun velger å dele. 

Anonymkode: b5f96...d60

Å ha sin egen rygg fri; å drive sin virksomhet etter etiske prinsipper og norsk lov burde vel egentlig være det vi ønsker. Det må kjøreregler til under yrkestittelen «influenser», slik som man har i hvilket som helst yrke. Journalister har «Vær varsom plakat» og med PFU som kan sanksjonere dersom de bryter retningslinjene. Piloten må være edru på jobb, helsepersonell skikket, yrkessjåfører er påtvunget hviletid og vil man ta lærerutdanningen må man ha minimum 4 i matte. 

Så har du influensere uten noe som helst utdanning, som fra tenårene og på pike/gutterommet kan blogge om hva som helst uten at det får konsekvenser. De er millionbedrifter og myndighetene virker å se seg fornøyd sålenge de får sin del av kaka i form av skatt. 

Den ene er virkelig ikke bedre enn den andre i denne debatten, men på hver sin måte. Det er på tide med noen lover og regler som følger tittelen influenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun stod jo ikke for noe. Først sier hun at dette ikke bør skrives om, så sier hun at det bare er å lukke øynene og avfølge. 

Anonymkode: b5f96...d60

Nå tuller du fælt.. Så du på debatten? Kort fortalt sto hun for det faktum at ikke alt er SE sitt ansvar. Ikke alt er bloggere og offentlige personers ansvar. 

Anonymkode: a75b3...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tuller du fælt.. Så du på debatten? Kort fortalt sto hun for det faktum at ikke alt er SE sitt ansvar. Ikke alt er bloggere og offentlige personers ansvar. 

Anonymkode: a75b3...a06

Så du på debatten? Hun sier helt i starten at det ikke bør skrives om, men at bloggere har sin fulle rett til å gjøre det. Det er på slutten hun går fullt ut med skylappene. 

Anonymkode: b5f96...d60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fritt å lese hva folk blogger om, tåler man ikke det man leser så blokk vedkommende.... snakk om å lage bråk ut av ingen ting, og det er det ho brunetta (kristine) eller hva ho hette som gjorde, for en gangs skyld holder jeg med Sophie Elise 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Poengene hennes var håpløse. At foreldre skal ta ansvar og lære ungdom å ikke la seg påvirke er lett å si, men det er faktisk ikke alle som har så veldig ressurssterke foreldre, og enkelte ungdommer er allerede veldig sårbare for akkurat denne type påvirkning.

Anonymkode: 9e7e1...34b

Hun sa noe av det viktigste som ble sagt der: Vi som voksne har sviktet barn og unge når vi har lært dem at det er prestasjon som teller og at de får belønnig av prestasjoner. At de ikke ser verdien i seg selv som mennesker.

Slik har man skapt generasjon kompleks med lav selvfølelse og sykelige narsissistiske trekk.

Anonymkode: a5add...12c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
6 hours ago, ThotSlayer said:

Hvis 2500 ungdom nominerte Sophie Elise til denne gullbarbie greia, mens hun har godt over 730 000 følgere, er det da et så stort problem som media skal ha det til?

Ikke for å totalt invalidere det hun driver med, for det er jo kritikkverdig. Men ser man på tallene så gir det ikke så mye mening. Selv om ikke alle som blir påvirket er med på å nominere, og man antar at det er mørketall opptil 10 ganger høyere, så er det 25 000 av 730 000. Selv med 20 ganger så er man oppi 50 000 som er ca 7% av alle følgerne hennes. 

Så spørsmålet mitt er da; er denne kritikken mot Sophie Elise legitim, eller er det bare slik at folk henger seg på fordi de trenger noen å skylde på

De trenger noen å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dr_zhivago skrev:

Latterlig at voksne damer er så forferdelig opptatt av hva andre damer skriver på de ubrukelige bloggene sine. Hvis man får dårlig selvtillit av å se på superretusjerte bilder av en bimbo med kilovis med sminke som har tatt x antall operasjoner for å fikse på utseendet sitt, så må man jobbe med seg selv. Det er ikke enkeltindividers ansvar å ta hensyn til hvordan andre folk kan påvirkes av dem, mener nå jeg. Og hva er egentlig så galt med kosmetiske operasjoner? Det må da være opp til enhvér om de vil benytte seg av det. Det er jo et faktum at noen har mer flaks med utseendet enn andre, og i akkurat dette tilfellet var det vel snakk om tatovering av hodet for å få det til å se ut som hun har mer/tykkere hår. Da er det jo ironisk at ei dame med manke som en løve skal kritisere det 😁 .

Så er det kanskje noen foreldre da, som klager over at ungene deres påvirkes av disse bloggerne. Det er viktigere at foreldrene gjør en grundig jobb for å plante trygghet og stabilitet i sjelen til barna sine enn at de krever at verden skal være "snill". For det er nemlig en umulig oppgave å kontrollere alle andre mennesker. Motivér heller barna dine til å drite i hva bloggere mener og gjør.

Applaus, klapp og high five! Helt enig. Man kan ikke forby alt man ikke liker, andre mennesker kontrollerer man ikke og jo før man lærer seg dette jo bedre får man det.

Anonymkode: d9979...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at det er så vanskelig å forstå hva hun journalisten mente? Jeg hørte hun si at det er uheldig å skrive om plastiske inngrep, men at det er leseren som har makten, og hvis man slutter å følge bloggerene så mister bloggeren innflytelsen sin. Hun sier at slike blogginnlegg og slike holdninger er et symptom på hvordan samfunnet har blitt, og at man må ta tak i problemet i et større perspektiv enn enkeltbloggere. 

Kristin fremstår sinna, konfronterende og usympatisk. Hun går til personangrep på sophie, og fremstår nedlatende og som moralens vokter. Hun sier at det er greit å skrive om komplekser hvis de for eksempel er at man har en stor og en liten pupp, som man etter mange år har lært seg å leve med... men hvem er hun til å bestemme og sette grensene for hva man kan ha komplekser for, og hvordan man skal håndtere dem?! Er det greit at hun forteller sine unge lesere at hvis de fikser på sine komplekser så er det noe feil med dem? 

Hun minner meg om typisk «kul» jente på ungdomsskolen, som bestemmer hvem som får være med i den kule gjengen og ikke.

 

Jeg mener ikke at det er OK å trykke plastiske operasjoner ned over hodene på dagens unge, men samfunnet er blitt som det er blitt, og i første omgang så må man lære seg å leve i samfunnet som det er, for man klarer ikke å endre det over natta, all den tid man ser de samme symptomene både i Norge og i resten av verden. Da er man tilbake til det journalisten sa på debatten, at man trenger foreldre/omsorgspersoner som er på nett, og som oppdrar og forbereder barna sine til å leve i dagens samfunn.

 

Mener man at bloggerne har for mye makt, så er det så utrolig enkelt å slutte å følge dem! Og jeg vet me sikkerhet at det er mange «hatere» som følger bloggerne. Hvis alle de slutter å følge så vil det ha stor effekt.

Anonymkode: 15417...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Kjenner jeg blir provosert av Kristin og lynsjingen hennes. Debatten er viktig å ta, absolutt, men så var det måten å gjøre det på. Hun var ikke snau med Isabel Raad heller. Men det som provoserer meg mest er vel egentlig hvor lite feilfri hun er selv. Utlevering av barn og tredjeparter en en minst like stor og viktig debatt når det kommer til influensere, og her er etikken til Kristin på ville veier. Til å være ei dame som ville leve livet som frivillig barnløs er det imponerende hvordan hun klarer å melke penger ut fra det uplanlagte svangerskapet og den ufødte ungen sitt privatliv. 

Hvis man først skal sette pekefinger på noen å leke politi her..

Jeg husker hvor avskyelig Kristin og Dennis var mot Isabel på Paradise Hotel (De var gjester sammen en senere sesong). Det er TV og ting ble klippet, så hva som ble sagt/ikke sagt skal jeg ikke påstå at jeg vet, men da Isabel var i rommet så de på rumpa hennes, gav den og hverandre skikkelig stygge blikk og lo og fniste bak ryggen hennes. Ikke grei oppførsel det heller.

Å være forbilde for mobbing er ikke bedre enn å være forbilde for plastisk kirurgi. Opererer du deg ødelegger du deg selv, mobber du ødelegger du andre.

Etter det gjesteoppholdet har jeg ikke lenger respekt for Kristin og måten hun sitter på sin høye hest og sparker nedover. Hun har viktige poeng, men som et uttrykk sier ironisk "Det smalt fra rett kjeft".

Anonymkode: 517c4...6e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker hvor avskyelig Kristin og Dennis var mot Isabel på Paradise Hotel (De var gjester sammen en senere sesong). Det er TV og ting ble klippet, så hva som ble sagt/ikke sagt skal jeg ikke påstå at jeg vet, men da Isabel var i rommet så de på rumpa hennes, gav den og hverandre skikkelig stygge blikk og lo og fniste bak ryggen hennes. Ikke grei oppførsel det heller.

Å være forbilde for mobbing er ikke bedre enn å være forbilde for plastisk kirurgi. Opererer du deg ødelegger du deg selv, mobber du ødelegger du andre.

Etter det gjesteoppholdet har jeg ikke lenger respekt for Kristin og måten hun sitter på sin høye hest og sparker nedover. Hun har viktige poeng, men som et uttrykk sier ironisk "Det smalt fra rett kjeft".

Anonymkode: 517c4...6e8

Det der er ikke mobbing! Må dere pokker meg kutte ut med å misbruke det ordet slik at betydningen av ordet bare vannes ut. Mobbing er latterliggjøring, utestenging, trusler, vold etc, OVER TID. Erting kan det de drev med kanskje kalles, latterliggjøring ja, men mobbing - NEI. Det der er å pisse på dem som faktisk har blitt mobbet. Ikke grei oppførsel, nei, men det er veldig overdrevet å kalle dem for mobbere pga det. 

Anonymkode: e59d2...be6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener man at bloggerne har for mye makt, så er det så utrolig enkelt å slutte å følge dem! Og jeg vet me sikkerhet at det er mange «hatere» som følger bloggerne. Hvis alle de slutter å følge så vil det ha stor effekt.

Anonymkode: 15417...a08

Enkelt for voksne ja, som er modne nok til å reflektere over dette. En 12-åring f.eks derimot, ikke så veldig. 

Anonymkode: e59d2...be6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt for voksne ja, som er modne nok til å reflektere over dette. En 12-åring f.eks derimot, ikke så veldig. 

Anonymkode: e59d2...be6

Om noen absolutt må ta ansvar her, så får de store avisene gjøre det, det er tross alt de som sørger for at "toppbloggerne" får så mange lesere som de får. Men det vil de såklart ikke gjøre, de skor seg bra på alle klikkene de får.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt for voksne ja, som er modne nok til å reflektere over dette. En 12-åring f.eks derimot, ikke så veldig. 

Anonymkode: e59d2...be6

Da synes jeg de må ha noen regler hjemme! Man kan ikke gjøre hva man vil når man er 12 år. Foreldrekontroll på diverse nettsider er en mulighet flere må benytte seg av.

 

Og jeg mener ikke at det er greit å promotere kirurgiske inngrep og lignende.. men vil man ta fra dem makta så må man rett og slett slutte å gi dem makt. Så lenge man har ytringsfrihet så kan man Ole kontrollere hva folk skriver eller ytrer.

Anonymkode: 15417...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd, er at så langt så handler debatten bare om Sophie Elise og blogg. Da skjønner jeg, at en som voksen og utenfor dette universet hopper til den enkle løsningen - det er jo bare å avfølge og lær barna å bli trygge på seg selv.

Med all respekt å melde - da aner en ikke hva dette egentlig handler om. Dessverre, så kom det heller ikke særlig tydelig fram i debatten.

De tallene som ble dratt fram innledningsvis, halvparten av alle 15-åringer slanker seg, så og så mange ønsker å forandre kroppen sin osv. Dette kommer jo selvsagt ikke pga Sophie Elise sin blogg. Selv om hun har vannvittig mange daglige lesere, som en middels avis faktisk. 

Det handler om ungdomskultur. Hvor det er et sykt, vannvittig press og fokus på kropp. I alle kanaler, hele tiden. Bombardert med det. Dette er generasjonen som vokser opp med karriereønsket - 'å bli kjendis'. Hvor det å delta på Paradise Hotel, Ex on the beach og ha sex på TV er en ønskedrøm.

Og det begynner tidlig. 

Før så var det tenåringer som begynte å bli litt opptatt av sminke, klær osv. Men nå - så er det blitt del av barnekulturen. Vi har fått begrepet tweens - om unge jenter i 9-12 års alderen. Da er de allerede fokuserte inn på kropp, utseende - og de følger jenter som Sophie Elise, og mange mange flere, daglig, rett inn på i-pad'en sin.

Det er blogger, you-tube kanaler, instagram, snap-chat osv. Og en blir slukt inn i det. Fordi disse nye mediene har et personlig og nært preg. En kommuniserer direkte med forbildene sine, får en personlig relasjon til dem. Det er svært vanskelig å oppdage hvor mye de reelt påvirker en, fordi budskapet er så sammenfiltrert med en personlig historie at det er vanskelig å oppfatte som reklame. 

Det brukes virkemidler som aldri noensinne ville vært lovlige i tradisjonelle kanaler for reklame.

Men siden dette foregår 'bare på nett', så er det et problem voksne mennesker ikke helt skjønner. Det blir avskrevet som 'rosaboggere', bare tullenyheter. 'Bloggkrig' og damedrama.

I realitetene, så var Sophie Elise sin opptreden i debatten - og ikke minst i forkant - et ypperlig eksempel på manipulering av offentligheten. Det er en grunn til at hun omtales som norges mektigste mediekvinne. Hun hadde alt på forhånd sørget for å legge seg flat, legge skyld over på Gjelsvik for måten ting ble tatt opp, gitt beskjed om hvor mye hat hun nå får - og sendt sin pappa ut for å fortelle om hvor fantastisk godt menneske datteren er, som viser stor omsorg for sine følgere.

Selvfølgelig med hjelp av United Influencers, management byrået som selger inn reklame på vegne av influencere. De trekker i de tråden de kan, for å sørge for at merkevaren deres - for Sophie Elise er den de tjener mest på - skal komme styrket ut av denne medieoppmerksomheten. Hun er selvfølgelig drillet på oppførsel, spørsmål å stille, hva hun skal si på forhånd, av et team av mennesker. 

Det står svært mye penger på spill - for mange flere enn kun Sophie Elise.

Og det var ikke bare i Sophie Elise sin egeninteresse at denne debatten ikke skulle ta tak i de mer dyptliggende problemene her. Det var det i høyeste grad også for United Influencers, som har jobbet i årevis for å få 'content marketing' til å bli noe stuerent, og skjule for folk flest hvor råttent denne bransjen egentlig opererer.

Men ingenting av dette kom opp i debatten, og vanskelig for den jevne TV-seer å både se og skjønne omfanget av.

Det er i realitetene en svært, svært kynisk bransje som ligger bak her. 

Og igjen - det er uhyre mye penger det er snakk om. Flere vet kanskje at vanlige aviser har slitt med inntjeningen? Både fordi folk leser mer nyheter på nett, og fordi det er blitt mindre reklamekroner til avisene. En god del av disse reklamekronene har forflyttet seg over til innholdsmarkedsføring, og 'rosabloggere'. Men nå overtar Instagram i stor grad som reklamekanal, skjult i personlige oppdateringer og liv.

Dette er så effektivt, at også flere mote, skjønnhet og damemagasiner har gått konkurs de siste årene. Ingen ungdommer leser Topp og Det Nye lengre. De følger sine inspirasjonskilder direkte på nett, hvor ting publiseres ufiltrert, uten noen redaksjon som vurderer etiske sider, Vær varsom plakat, lover om merking av reklame osv. 

Det er rett og slett vill vest. De lovene som alt er, følges ikke. De vet godt at det er liten sannsynlighet for å bli tatt, og blir de tatt så blir de unnskyldt med 'bare unge jenter som ikke vet bedre'. Mens de i realitetene bevisst utnytter smutthull og bryter lover. De som kjøper denne reklamen, for et utall mange millioner, kunne ha satt som krav at den skal merkes skikkelig. Men det gjør de ikke - for de vet også at så snart et innlegg er korrekt merka med reklame, så blir det ikke lest, det gir mindre klikk. 

Og når det gjelder Sophie Elise, så er hun nærmest et fenomen i seg selv. Hun er overalt, og har en enorm påvirkingskraft - på de som er i målgruppa. Det er på ingen måte 'bare å avfølge blogg'. Hun er i programmer og magasiner som er viktige i ungdomskulturen. Hun er en av dem en nærmest følge, for ikke å ramle ut av gjengen og bli den rare som ikke vet hva andre snakker om.

Om en er en voksen som etter debatten sitter igjen med inntrykket at Sophie Elise er jo bare en stakkars ung jente som gjør så godt hun kan - slutt å plag henne, slutt å les bloggen om det er et sånt irritasjonsmoment. Gratulerer - du falt for manipulasjonen. Dette er nøyaktig det inntrykket grupperingene bak Sophie Elise ønsket å sørge for, så ingen skulle skjønne hvilken effektiv pengemaskin hun egentlig er - og hvor symptomatisk Sophie Elise er for en hel ungdomskultur som virkelig er inne i et ille spor. 

Dette kommer jo fra et sted - ønsker vi at en ung lesergruppe som alt opplever et generelt stort fokus på kropp, skal være de som blir utsatt for den mest kyniske og manipulerende reklamen?

Det er hva debatten egentlig handler om
 

Sitat

I rapporten oppgir nærmere halvparten av unge mellom 12 og 13 år at de vil endre på noe ved eget utseende. Samtidig svarer tre av ti i samme aldersgruppe at de tror andre på deres alder tenker negativt om dem hvis de ikke ser bra ut.
[....]
 Blant 16- og 17-åringer svarer sju av ti at de vil endre på utseendet sitt. Aller verst er det for jenter. Nesten halvparten av jentene i rapporten svarer at de er misfornøyde med egen kropp, mot nærmere to av ti av guttene.


https://www.dagsavisen.no/innenriks/unge-helt-ned-i-12-arsalderen-vil-endre-pa-utseendet-sitt-1.1121711

Anonymkode: a56d5...ffa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:  Dette kommer jo selvsagt ikke pga Sophie Elise sin blogg alene.

Et lite, glemt ord, som endra betydningen av setningen :)

Anonymkode: a56d5...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...