Gå til innhold

NRK Debatten - Sophie Elise og Kristin Gjelsvik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa

Sophie Elise synes jeg svarte overaskende bra. Kristin virker ikke som hun har noe bedre å komme med enn at det gir jenter dårlig selvtillit. Hadde forventet bedre av henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mina Vinje er saklig og god når hun presiserer at det er strukturelle problemer, og er god på å skille mellom person og bedrift. Linnea Myhre svarer kjempegodt på Skjeggestads vås om at foreldrene må lære barna å stå i mot, med å opplyse at det finnes mange, mange barn som ikke er så priviligerte at de har gode og oppegående voksne rundt seg.

Anonymkode: eb7b5...d7d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Kristin Gjelsvik!! ❤️ Bra dame! 

Anonymkode: 990c1...ff3

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rart at Linnea Myhre forsvarer henne sånn

Anonymkode: f8f57...bc5

Nei. Det er ikke rart. De begge har store psykiske issues. De har begge snakket om det og skrevet om det utallige ganger fordi det er "bra med åpenhet"

Javisst

 Men det er ikke sånn at de har funnet en vei ut av de psykiske lidelsene sine. De dyrker dem. Og påvirker de som følger fordi de har et ansikt utad. Det er tragisk. Fra A til Å. Når psyke mennesker får så stor påvirkningskraft

 Ikke bra i det hele tatt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Kristin har mange gode poeng. Bransjen er «lovløs» og hopper bukk over regler og kritikk. Nei det er ikke personangrep å kritisere en blogg med mange tusen lesere for uheldig påvirkning, når denne bloggen fremmer et usunt kroppsbilde. 

Representanten fra Press var tydelig og flink.

Aftenposten journalisten synes jeg avsporte mye, fremsto som hun hadde veldig behov for å «forsvare»S.E.

S.E blir jeg aldri klok på. Synes noen ganger hun virker så samfunnsbevisst og oppegående. Andre ganger fremstår hun overfladisk og utroverdig. Snakker da om henne som blogger ikke som privatperson.  

Anonymkode: ec682...0b5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Nei. Det er ikke rart. De begge har store psykiske issues. De har begge snakket om det og skrevet om det utallige ganger fordi det er "bra med åpenhet"

Javisst

 Men det er ikke sånn at de har funnet en vei ut av de psykiske lidelsene sine. De dyrker dem. Og påvirker de som følger fordi de har et ansikt utad. Det er tragisk. Fra A til Å. Når psyke mennesker får så stor påvirkningskraft

 Ikke bra i det hele tatt. 

Og der skurrer det litt for meg. Ja, det er bra med åpenhet. Men burde ikke dette gjelde for alle? Hvorfor er deres versjon av åpenhet fantastisk, mens SE sin dårlig? Er det ikke forbanna hyklersk og først skjelle SE loddrett ut fordi hun er åpen om operasjonene for å så skjelle henne ut fordi hun ikke var åpen om rompeoperasjonen?

Og nei, jeg er fremdeles ikke fan av SE.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Nei jeg har ikke så stor interesse av å se 2 totalt ukjente personer diskutere noe jeg ikke bryr meg noe om.

Kan du si. Men lukk ikke øynene som jeg gjorde! Det er faktisk et problem

 Jeg har innsett det

 Tragisk nok er det et reellt problem, 😞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
2 minutter siden, Sirah said:

Og der skurrer det litt for meg. Ja, det er bra med åpenhet. Men burde ikke dette gjelde for alle? Hvorfor er deres versjon av åpenhet fantastisk, mens SE sin dårlig? Er det ikke forbanna hyklersk og først skjelle SE loddrett ut fordi hun er åpen om operasjonene for å så skjelle henne ut fordi hun ikke var åpen om rompeoperasjonen?

Og nei, jeg er fremdeles ikke fan av SE.

helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at foreldre og andre omsorgspersoner har et ansvar i å lære barna sine rett og galt når det kommer til slike ting, men det er mange faktorer som spiller inn her. For det første så er det mange som har foreldre som ikke kan noe om slike ting og kanskje ikke tror at det er et problem. Det er også mange foreldre der ute som ikke burde fått barn, og som ikke klarer å se eller vil hjelpe barnas problemer. For det tredje så er det ikke slik at barn og tenåringer hverken hører på eller tar til seg det foreldrene sier. Bare fordi mamma sier at man ikke skal la seg påvirke, betyr det ikke at man ikke lar seg påvirke, særlig av påvirkere.

Sophie Elise og en rekke andre influencere tar avstand fra kritikken eller kommer med svake unnskyldninger, bare for å dure på og legge skylden på andre. Dette er en total ansvarsfraskrivelse som vi som samfunn ikke skal akseptere fra store mediekanaler, noe influencerne er. De har på lik grad som magasiner og aviser et ansvar for å ikke reklamere for visse ting og å ikke retusjere. De trenger rett og slett en egen Vær Varsom-plakat. Vi ville ikke akseptert at forsiden av Elle hadde skrevet: her kan du ta botox! 20% med kodeord ELLE på denne klinikken de neste fire ukene! Så hvorfor skal vi akseptere at Sophie Elise AS, eller Caroline Berg Eriksen AS, eller Isabel Raad AS (nå trekker jeg bare fram de bloggerene jeg har inntrykk av at kanskje kan være typen til å reklamere for slike ting, jeg vet helt ærlig ikke om alle tre har gjort det) gjør det? Hvorfor skal vi akseptere at store influencere redigerer lårene sine tynnere eller puppene større? 

Jeg er helt enig i at mange i debatten ikke gjorde en god jobb, men dette betyr ikke at problemet ikke er der. Problemet er stort og vokser seg større. Da jeg startet på vgs for ni år siden hadde ikke bloggerne vært på banen så lenge, og mange var fortsatt "ekte" og uskyldige nok i slike saker at jeg var heldig som unnslapp det verste. Når jeg begynte å merke at mer og mer var kjøpt og betalt rundt 2013/2014, og jeg ble eldre og mer reflektert, så sluttet jeg å følge de aller fleste. Jeg er like gammel som Sophie Elise, og kunne fort vært en av de som ble mest påvirket. Datteren til søskenbarnet mitt på sju er ikke like heldig. Det er heller ikke nabojenta på elleve. Eller 15-åringen som går på ungdomsskolen. De blir bombadert med hva som er fint eller ikke konstant, og mer enn noensinne i historien. De får det normalisert gjennom folk de leser bloggen til, ser på youtube-kanalen til og som de hører på podcastet til. Det er noe helt annet enn Hollywood-stjernen på storskjermen. Det er lettere å se på bloggere som en venn, fordi her er interaksjon enklere og personen mye mer tilgjengelig. Dermed blir influenceren en person man mye lettere kan relatere seg til, og det blir også enklere å tenke at "hvis hun gjør sånn, så kan jo jeg og det". 

Sophie Elise la seg flat for to år siden da hun satt på "den nyopererte rumpa si" og klaget på å være ung og dum, hun sier akkurat det samme i dag to år senere etter å ha diskutert en rekke kosmetiske inngrep på bloggen sin i årene etter. Hun viser jo at hun ikke har evne til refleksjon eller å ta til seg kritikk. Hun har bevist at det ikke funker å fortelle henne hva hun gjør galt. Og hun er langt fra den eneste. Dette er et samfunnsproblem. Og jeg håper virkelig at debatten ikke ender her. 

Anonymkode: be8fe...8b0

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Og der skurrer det litt for meg. Ja, det er bra med åpenhet. Men burde ikke dette gjelde for alle? Hvorfor er deres versjon av åpenhet fantastisk, mens SE sin dårlig? Er det ikke forbanna hyklersk og først skjelle SE loddrett ut fordi hun er åpen om operasjonene for å så skjelle henne ut fordi hun ikke var åpen om rompeoperasjonen?

Og nei, jeg er fremdeles ikke fan av SE.

Deres åpenhet er ikke fantastisk. Den påvirker mange unge. Hadde de funrt en vei ut av det, blitt friskere, då ok

 Men de begge dyrker komplekset. De begge vet at de påvirker mange unge. Linnea Myhre takler ikke dårlig ktitikk= manipulerende fordi en jo syns synd på henne. Nei. Jeg syns ikke syns på henne. Ikke Sofie Elise heller. De melker folk for sympati fordi de er psyke. Og da kan en jo ikke "skade" dem ved å si fra.

Selvdyrkere som er sjukt manipulerende. Sorry jeg liker ikke å snakke som om menn esker. Men de er ødeleggende for unge. Virkelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Deres åpenhet er ikke fantastisk. Den påvirker mange unge. Hadde de funrt en vei ut av det, blitt friskere, då ok

 Men de begge dyrker komplekset. De begge vet at de påvirker mange unge. Linnea Myhre takler ikke dårlig ktitikk= manipulerende fordi en jo syns synd på henne. Nei. Jeg syns ikke syns på henne. Ikke Sofie Elise heller. De melker folk for sympati fordi de er psyke. Og da kan en jo ikke "skade" dem ved å si fra.

Selvdyrkere som er sjukt manipulerende. Sorry jeg liker ikke å snakke som om menn esker. Men de er ødeleggende for unge. Virkelig. 

Vi er enige i veldig mye, absolutt. Jeg syntes bare hele denne debatten er ekstremt merkelig. Beklager ordbruken, men hvorfor skal en feit person hylles for å vise frem strekkmerkene sine, mens SE bare får hets for sine? Hvor er likestillingen og åpenheten rundt det? Det er DET jeg reagerer på. Er SE sine strekkmerker mindre "verdt" fordi hun er tynn? 

Debatten er kjempeviktig, men når den ender opp med å bli personangrep både den ene og den andre veien så mister den store mengder av verdien sin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sirah skrev:

Vi er enige i veldig mye, absolutt. Jeg syntes bare hele denne debatten er ekstremt merkelig. Beklager ordbruken, men hvorfor skal en feit person hylles for å vise frem strekkmerkene sine, mens SE bare får hets for sine? Hvor er likestillingen og åpenheten rundt det? Det er DET jeg reagerer på. Er SE sine strekkmerker mindre "verdt" fordi hun er tynn? 

Debatten er kjempeviktig, men når den ender opp med å bli personangrep både den ene og den andre veien så mister den store mengder av verdien sin.

Poenget er ikke at det er dårlig at SE viser strekkmerkene, men det er i stedet hyklersk at hun liksom skal vise fram skavankene sine når hun konstant søker til kosmetiske inngrep eller spesielle hudpleieprodukter for å fikse på de, og i tillegg forteller sine tusenvis av lesere hvordan akkurat de kan gjøre det samme ved å reklamere for disse tingene. Det er ikke lenge siden hun reklamerte for Bio Oil mot strekkmerker på bloggen, for å bare få noen uker/måneder etter prøve å si at hun er glad i strekkmerkene sine. 

Anonymkode: be8fe...8b0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Vi er enige i veldig mye, absolutt. Jeg syntes bare hele denne debatten er ekstremt merkelig. Beklager ordbruken, men hvorfor skal en feit person hylles for å vise frem strekkmerkene sine, mens SE bare får hets for sine? Hvor er likestillingen og åpenheten rundt det? Det er DET jeg reagerer på. Er SE sine strekkmerker mindre "verdt" fordi hun er tynn? 

Debatten er kjempeviktig, men når den ender opp med å bli personangrep både den ene og den andre veien så mister den store mengder av verdien sin.

Det er kokett av SE å snakke om det. Manipulerende. Hun har vel operert det meste. Hvilket andre ikke har mulighet til. Alt er perfekt, men se! Jeg har noen feil! 

Å fyfaen. Jeg banner når det et på sin plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det er kokett av SE å snakke om det. Manipulerende. Hun har vel operert det meste. Hvilket andre ikke har mulighet til. Alt er perfekt, men se! Jeg har noen feil! 

Å fyfaen. Jeg banner når det et på sin plass.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er ikke at det er dårlig at SE viser strekkmerkene, men det er i stedet hyklersk at hun liksom skal vise fram skavankene sine når hun konstant søker til kosmetiske inngrep eller spesielle hudpleieprodukter for å fikse på de, og i tillegg forteller sine tusenvis av lesere hvordan akkurat de kan gjøre det samme ved å reklamere for disse tingene. Det er ikke lenge siden hun reklamerte for Bio Oil mot strekkmerker på bloggen, for å bare få noen uker/måneder etter prøve å si at hun er glad i strekkmerkene sine. 

Anonymkode: be8fe...8b0

Nå brukte jeg egentlig bare SE som et eksempel. Innser jo at det var et dårlig valg :P Jeg mente egentlig litt mer generelt. Bare se på Instagram hvor tynne folk mottar hets for å "vise seg frem", mens folk med litt mer junk in the trunk hylles. Syntes bare det blir så ufattelig feil. Hvorfor kan man ikke hylle alle? Hvorfor er det ene mer riktig enn det andre? Alt er jo kropp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Heia Sophie Elise!! 

Anonymkode: ee400...e09

 

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Heia Kristin Gjelsvik!! ❤️ Bra dame! 

Anonymkode: 990c1...ff3

Velger å ikke heie på noen av disse brødhuene.

Anonymkode: e9960...237

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

 

Nå brukte jeg egentlig bare SE som et eksempel. Innser jo at det var et dårlig valg :P Jeg mente egentlig litt mer generelt. Bare se på Instagram hvor tynne folk mottar hets for å "vise seg frem", mens folk med litt mer junk in the trunk hylles. Syntes bare det blir så ufattelig feil. Hvorfor kan man ikke hylle alle? Hvorfor er det ene mer riktig enn det andre? Alt er jo kropp.

Hva mener du med at alt er kropp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Hva mener du med at alt er kropp? 

Uansett hvor mye du veier er du verdt like mye og bør kunne ha de samme rettighetene til å dele/eksponere det du vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det er kokett av SE å snakke om det. Manipulerende. Hun har vel operert det meste. Hvilket andre ikke har mulighet til. Alt er perfekt, men se! Jeg har noen feil! 

Å fyfaen. Jeg banner når det et på sin plass.

Hvilken rolle spiller det at hun opererer seg, annet en at det er synd at hun ikke får helt fred med seg selv? Den dama har en veldig fin personlighet som bare blir tydeligere og tydeligere etterhvert som hun blir eldre. Hun er ydmyk, oppegående og varm og i stadig utvikling. Det er absolutt kvaliteter å se opp til. Sammen med Aftenposten journalisten var hun den som klarte seg best i denne debatten, syns jeg. Hun er saklig, konsentrert og tenker over hva hun sier og hvordan. Tommel opp for Sophie Elise!

Anonymkode: f1153...948

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...