Gå til innhold

Moderat depresjon men avslag på DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk nok avslag fordi det fins mer enn nok av de med alvorlig depresjon som trenger hjelp. 

Men for å ta et eget eksempel, jeg fikk avslag selvom jeg er suicidal, alvorlig sosial angst = har 0 venner, aldri hatt kjæreste osv men allikevel avslag. Forstå det den som kan.

Anonymkode: e0b77...1f4

Det er helt utrolig at det går an å gi avslag til mennesker som helt klart trenger hjelp. Skjønner at det dreier seg om kapasitet og penger, men det er bare trist at det er sånn. Hadde jeg fått hjelp hadde jeg hatt håp om å komme tilbake i jobb, men ubehandlet vil jeg nok ikke plutselig bli mirakuløst frisk av meg selv. 

Jeg har heller ingen venner, det er en ensom tilværelse. Klem til deg og andre som sliter ❤️ 

Anonymkode: 446fc...1ff

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er stort sett grunnen ts. Det er som regel ikke at folk ikke er sjuk nok som gjør at de ikke får hjelp. De prioriterer den friskeste gruppen som er mest "samfunnsnyttig". Mange som er uføre pga psykisk sykdom har typisk INGEN oppfølging, mens en bedriftsleder som føler seg litt nedfor etter en skilmisse vasser i hjelpetilbud. 

Anonymkode: c7761...fab

Tull! Jeg har alvorlige psykiske problemer og har vært ufør i mange år. Er 35 og har med unntaket av noen opphold vært på dps siden jeg var 19 og bup før den tid,og vet om mange som meg som går på dps

Anonymkode: b59d2...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er stort sett grunnen ts. Det er som regel ikke at folk ikke er sjuk nok som gjør at de ikke får hjelp. De prioriterer den friskeste gruppen som er mest "samfunnsnyttig". Mange som er uføre pga psykisk sykdom har typisk INGEN oppfølging, mens en bedriftsleder som føler seg litt nedfor etter en skilmisse vasser i hjelpetilbud. 

Anonymkode: c7761...fab

I avslaget jeg fikk sto det at det blant annet var på grunn av den høye fungeringen min, nemlig at jeg fortsatt var i full jobb. Så der har jeg helt motsatt erfaring.

Anonymkode: fb67b...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tull! Jeg har alvorlige psykiske problemer og har vært ufør i mange år. Er 35 og har med unntaket av noen opphold vært på dps siden jeg var 19 og bup før den tid,og vet om mange som meg som går på dps

Anonymkode: b59d2...bcd

Har du borderline? Eller pleier du å komme med tilbakevendende trusler om selvmord? 

Jeg er forresten helt enig med den du siterer. De som faktisk har blitt uføretrygda pga psykiske lidelser de får oftest ingen fast oppfølging i psykiatrien, mens de som jobber/studerer, har venner, samboer, men allikevel er litt deppa eller har et panikkanfall i ny og ne de får time ukentlig hos psykolog..

Anonymkode: e0b77...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du borderline? Eller pleier du å komme med tilbakevendende trusler om selvmord? 

Jeg er forresten helt enig med den du siterer. De som faktisk har blitt uføretrygda pga psykiske lidelser de får oftest ingen fast oppfølging i psykiatrien, mens de som jobber/studerer, har venner, samboer, men allikevel er litt deppa eller har et panikkanfall i ny og ne de får time ukentlig hos psykolog..

Anonymkode: e0b77...1f4

Nope ingen av delene,men har andre alvorlige og komplekse lidelser. Og som sagt kjenner mange i mine sko som får hjelp.

Anonymkode: b59d2...bcd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om kriteriene for å komme inn på dps er rimelig vikarierende. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er stort sett grunnen ts. Det er som regel ikke at folk ikke er sjuk nok som gjør at de ikke får hjelp. De prioriterer den friskeste gruppen som er mest "samfunnsnyttig". Mange som er uføre pga psykisk sykdom har typisk INGEN oppfølging, mens en bedriftsleder som føler seg litt nedfor etter en skilmisse vasser i hjelpetilbud. 

Anonymkode: c7761...fab

Det der stemmer overhodet ikke. Jeg er på vei til å bli uføretrygdet og har både psykiske men også fysiske plager som er kroniske. Tvert i mot, de som strever skikkelig - får tilbud. Min venninne som er eks narkoman går også til Dps. Med andre ord, får du avslag så du bare søke et annet sted. Hadde vært best om du og fastlegen ikke bare søkte hos dps, men også sendte en henvisning til flere psykologer. Finnes flere kommunale psykologer der ute til samme pris. Ikke mange psykologtimer skal til før du får frikort heller. Dps er for dem som trolig trenger ekstra oppfølging som feks. en psykiater og gjeldsrådgiver som jobber tett sammen.

Anonymkode: fc090...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått  avslag.. Har utad alltid virket ressurssterk, men har hatt flere perioder med psykiske lidelser. Var i behandling hos bup i tenårene pga alvorlig depresjon og anoreksi, i begynnelsen av 20 årene ble jeg henvist til DPS pga panikkangst, helseangst og GAD. Den siste gangen ble jeg henvist pga depresjon og tilbakevendende spiseforstyrrelse..  Hjetnen min er sikkert ikke riktig skrudd sammen siden jeg til stadighet går inn i en dårlig periode.. 

 Kan hende man lettere kommer til dersom man allerede har vært i systemet ? 

Anonymkode: f4411...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese henvisningen legen skrev på helsenorge. Kan jo være greit å se hva som står i den

Anonymkode: a0561...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lese henvisningen legen skrev på helsenorge. Kan jo være greit å se hva som står i den

Anonymkode: a0561...e3a

Det er ikke alle steder i landet du kan det enda. 

Anonymkode: 446fc...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tror også svaret man får avhenger VELDIG av kommunen. Noen har god kapasitet, andre har dårlig kapasitet. Jeg bor et sted med veldig lav kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært psykiatripasient i ti år (stort sett poliklinisk, en lenger tvangsinnleggelse og en de kortere frivillige innleggelser), så kan jeg i vært fall bekrefte at psykiatrien generelt er ganske så kjip.

Dps insisterer på at de kun er der for utredning og kartlegging, en "korttidsgreie", og samtidig finnes det ingen andre kommunale/regionale tilbud. Mesteparten av sengeplassene i landet er nedlagt, men de har ikke kommet med noe alternativ. For å ikke snakke om pakkeforløp - det finnes neppe en mindre egnet plass å ta i bruk det på enn psykiatrien. 
 

Anonymkode: e13b2...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Regjeringen sier de satser på psykisk helse men det er ikke min opplevelse. I følge legen scoret jeg moderat på depresjonstesten og ble henvist til DPS, men noen uker etter fikk jeg et avslag i posten. Er det flere som er skuffet over det psykiske helsetilbudet i Norge? Jeg har ikke energi til å dra til legekontoret igjen og fortelle om alt det vonde, selv om depresjonen har forverret seg.

Anonymkode: ff56e...536

Det er rart det der. Kan du ha med deg vitner eller noen som har fulgt deg i livet som kan bekrefte problemet ditt? jeg tok med mamma til fastlegen, for når jeg sitter der selv så tror de ikke på meg, for det ser ut som jeg har det bra. 

Jeg har ikke selvmordstanker, men forklarte hvordan jeg hadde det og har hatt det i alle år. 

Jeg fikk diagnose moderat depresjon selv, i tillegg oppdaget de asperger og add. Men selve utredningen er ikke før sent i august og jeg startet utredningen i juli i fjor, så dette kan ta tid. 
Nå den siste uken har det begynt å gå over i kraftigere depresjon. Jeg føler meg ikke trygg når jeg legger meg og skal sove, det er tungt å stå opp om dagene, jeg ser veldig mørkt på fremtiden og håper jeg går bort før mamma, føler meg som en byrde  for mine nærmeste, skammer meg over hele meg at jeg gruer meg for å gå ut blandt folk...stresser sånn når jeg er på butikken fordi jeg er redd noen skal stoppe meg og spørre hva jeg driver med, føler meg ikke trygg hjemme alene når alle andre er på skolen og jobb at jeg sitter og gjemmer meg et annet sted.

 

Anonymkode: 4e1b7...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at regjeringen "satser på psykiatrien" :ironi:

En nær venninne av meg har sterkt økende grad av depresjon, fastlegen har konstatert PTSD, hun har hatt mange perioder med angstanfall. 

To avslag på DPS. 

Ble fortalt i det siste avslaget fra DPS at hun måtte oppsøke den kommunale psykiatritjenesten og få hjelp der. Hun gjorde det. Fikk 2 samtaler med en hyggelig dame (som ikke var utdannet innen psykiatri). Etter disse 2 samtalene ble hun fortalt at damen hun hadde snakket med, nå skulle slutte fordi vikariatet(!) var over. Så hun venter på å få snakke med en ny person. Hvor lenge hun må vente, er det visstnok ingen som kan svare på. 

Virker helt "høl i haue" å sende en person som sliter til nære og dypt personlige samtaler med en person som de på forhånd VET ikke kan bli en fast kontaktperson fremover. Så venninna mi må nå begynne på nytt og fortelle de samme tingene til en helt ny person. 

Jeg blir rett og slett skremt av hvor få og dårlige tilbud som finnes. 

Anonymkode: 33c50...a13

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest provoserende med situasjonen er at regjeringen "klager" over at folk står for lenge på aap. Samtidig som over halvparten av de som mottar aap har psykiske diagnoser (over 70% av de under 30 år iflg Anniken Haugli). Men i steden for å satse på et fungerende psykisk helsevesen, er løsningen å kaste folk ut av ordningen og over på sosial stønad. Jeg synes dette er hårreisende umenneskelig, og fatter ikke at regjeringen slipper unna med det.

Jeg trodde vi levde i et samfunn hvor vi ønsket å hjelpe syke og svake grupper, men det gjelder tydeligvis ikke de som er psykisk syke.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Regjeringen sier de satser på psykisk helse men det er ikke min opplevelse. I følge legen scoret jeg moderat på depresjonstesten og ble henvist til DPS, men noen uker etter fikk jeg et avslag i posten. Er det flere som er skuffet over det psykiske helsetilbudet i Norge? Jeg har ikke energi til å dra til legekontoret igjen og fortelle om alt det vonde, selv om depresjonen har forverret seg.

Anonymkode: ff56e...536

Jada, fikk også avslag da jeg ble henvist. Ble videre henvist til privat psykolog, men heller ikke der kom jeg inn.

Ved tilfeldigheter ble jeg til slutt sittende igjen med to tilbud: Videre utredning ved DPS (dette høres rart ut, siden jeg fikk avslag på henvisning. Men, jeg søkte først om hjelp gjennom noe som het "Raskere tilbake" og gjennom inntakssamtale der fant psykologen jeg snakket med ut at jeg ikke var kvalifisert for programmet, men at jeg trengte utredning og individuell oppfølging) og hjelp gjennom bedriftshelsetjenesten. 

Jeg hadde flaks, men veien dit var helt forferdelig. 

Anonymkode: 6e86d...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk om kommunen din har et tilbud om rask psykisk helsehjelp. Kan hete noe alla det, eller lavterskeltilbud. Er ikke alle kommuner som har dette enda, men om din har det skal det være et tilbud for personer med angst, depresjoner o.l. der man får time raskt og ikke trenger gå gjennom fastlegen heller. Kvalifisert personale. Mulig det er ulikt i ulike kommuner. Er nyoppstarta her jeg bor. 

Anonymkode: a83fc...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Du fikk nok avslag fordi det fins mer enn nok av de med alvorlig depresjon som trenger hjelp. 

Men for å ta et eget eksempel, jeg fikk avslag selvom jeg er suicidal, alvorlig sosial angst = har 0 venner, aldri hatt kjæreste osv men allikevel avslag. Forstå det den som kan.

Anonymkode: e0b77...1f4

Uansett helt tragisk. Moderat depresjon er ganske alvorlig.. Hvor lenge skal man vente på hjelp?

Anonymkode: 62a32...936

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må nok i større grad ordne seg selv. Det er begrenset hvor mye penger en kan bruke på dette, og jeg regner ikke med dette blir bedre med tiden.

Anonymkode: 0da1f...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Folk må nok i større grad ordne seg selv. Det er begrenset hvor mye penger en kan bruke på dette, og jeg regner ikke med dette blir bedre med tiden.

Anonymkode: 0da1f...024

Dette tror jeg også. En ting er penger, en annen at psykiatri er komplisert, det er vanskelig å få folk til å ville jobbe med det da det er krevende og vanskelig. Tar lang tid å bli dyktig terapeut fordi det er så sammensatt og ingen mennesker er jo like. Enorm mangel på psykiatere og psykologer. Tror ikke det blir bedre med tiden. 

Anonymkode: 80a53...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...