Gå til innhold

Moderat depresjon men avslag på DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regjeringen sier de satser på psykisk helse men det er ikke min opplevelse. I følge legen scoret jeg moderat på depresjonstesten og ble henvist til DPS, men noen uker etter fikk jeg et avslag i posten. Er det flere som er skuffet over det psykiske helsetilbudet i Norge? Jeg har ikke energi til å dra til legekontoret igjen og fortelle om alt det vonde, selv om depresjonen har forverret seg.

Anonymkode: ff56e...536

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra tilbake til legen, kanskje det finnes andre tilbud du kan benytte? Og dersom depresjonen er blitt verre kan du testes på nytt og dersom du scorer høyere kan du henvises på nytt. Evt kan også fastlegen følge deg opp.

Anonymkode: ed124...4d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage på avslaget, men det er liten sjanse for at det hjelper. Men kontakt fastlegen, h*n ordner dette for deg. 

Anonymkode: 59ca0...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvem som egentlig får behandling hos DPS. Jeg har PTSD med selvmordstanker, men fikk avslag. Så ja, jeg er veldig skuffet. 

Anonymkode: 446fc...1ff

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått avslag flere ganger. Sist med beskjed om at siden jeg har fått diagnose (depresjon, angst og unnvikende personlighetsforstyrrelse), så hadde jeg ikke noe der å gjøre. Da skulle jeg til avtalespesialist. Dette fikk jeg beskjed om etter å ha ventet i 5 mnd. At jeg i tillegg til mine egne utfordringer sto i en situasjon der jeg skulle være støtte for barnet mitt som hadde vært gjennom et seksuelt overgrep kunne jeg gå til familievernkontoret med. Altså...

Jeg har forsøkt meg på avtalespesialister tidligere, og har veldig dårlig erfaring. Jeg har rett og slett ikke krefter til å gå gjennom den runden igjen, for jeg blir bare dårligere og får det vondere for hver gang jeg blir avvist. For meg blir eneste "løsning" medisiner og arbeidsuførhet, noe jeg synes er helt forferdelig. Beklager sutring fra meg, men jeg synes hele det psykiske helsevernet er en vits. Tenk hva Norge kunne spart om vi faktisk ga god, vitenskapelig basert og rask hjelp til de som trenger det.

Anonymkode: c87e7...2eb

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte kommunen du bor i? Alle kommuner skal ha et psykisk helse-tilbud, og der jobber det ofte både psykologer og psykiatriske sykepleiere som du kan prate med. Få fastlegen din til å søke deg inn. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er så rart jeg... å høre om alle dere som får avslag... :( Har kun positive opplevelser med henvisninger selv.. har fått tilbud alle gangene (bipolar lidelse type 2 med moderate- alvorlige episoder med depresjon, blandet personlighetsforstyrrelse...) 

Anonymkode: c86c3...1c8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg tror fastlegen behandler mild/moderat angst og depresjon. Sa han noe om at han hadde noe samtaletilbud for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen igjen! Det kan være legen ikke har skrevet en god nok henvisning med nok opplysninger, det kan være de gjorde en feil vurdering eller det kan være kommunens tilbud er passende for deg. Om du har blitt dårligere kan det også være grunn til å søke igjen. 

Og så må jeg nevne at den testen kun er en indikasjon, det er ikke nok til å sette en diagnose. 

Anonymkode: 13bdb...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tror fastlegen behandler mild/moderat angst og depresjon. Sa han noe om at han hadde noe samtaletilbud for deg?

Fastlegene kan gjøre det men de har ofte ikke kapasitet til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med legen igjen. Hvis depresjonen din ble verre i ventetiden skulle dpsen ha fått beskjed om det. 

Få legen til å henvise deg til en privatpraktiserende psykolog/psykiater som har avtale med helsevesenet. Da betaler du ikke mer enn du ville gjort på Dps. Dessverre er det ofte ventetid hos disse, men i motsetning til dpser kan du gå lenger i behandling hos private. 

Du kan samtidig få fastlege til å henvise deg til psykiatritjenesten i kommunen. Da vil du få noen å prate med fram til du får en psykolog. 

Anonymkode: e5760...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regjeringen sier de satser på psykisk helse men det er ikke min opplevelse. I følge legen scoret jeg moderat på depresjonstesten og ble henvist til DPS, men noen uker etter fikk jeg et avslag i posten. Er det flere som er skuffet over det psykiske helsetilbudet i Norge? Jeg har ikke energi til å dra til legekontoret igjen og fortelle om alt det vonde, selv om depresjonen har forverret seg.

Anonymkode: ff56e...536

Jeg har slitt med depresjon lenge, var hos dps i et år før jeg måtte skjerpe meg da jeg skjønte at jeg var alt for ærlig med psykologen. Hun skremte meg med at en bekymringsmelding til barnevernet hadde vært en god ide hvis ikke ting blir bedre. Jeg fortalte henne gang på gang hvor sliten jeg var. Aleneforsørger med kroniske smerter. Kroniske smerter og depresjon er en vond sirkel. Jeg tør å påstå at ungen min ikke hadde det så ille med meg selv om jeg var kjørt. Var ikke en supermamma, men var en sliten mamma som prøvde så godt hun kunne. Uansett. Hun skremte meg med barnevernet (ikke at jeg var redd for dem, men orket ikke ikke tanken på flere ting å tenke på) Vi dro på ferie og etter ferien fortalte jeg psykologen at jeg har det mye bedre, at den ferien reddet livet mitt og at jeg ønsker å avslutte på dps. Hadde to timer til hvor jeg løy om hvor mye bedre jeg hadde det og avsluttet saken. Vi ble enige om at jeg er velkommen tilbake hvis jeg hadde behov for det, og jeg da må bare sende en ny henvisning.

Et år senere tryglet jeg etter hjelp igjen, jeg orket ikke mer. Begynte på antidepressiva igjen, men hjalp ikke. En ny henvisning ble sendt til dps og fikk avslag på den. Jeg var så langt nede at jeg ikke orket tanken på å klage på den. Jeg ringte inn til dps og spurte om hvorfor og det kunne de ikke svare på, ikke fikk jeg lov å prate med teamet som ga meg avslag. Jeg hylgråt og skrek om at hun får ta det på sin egen kappe hvis jeg tar livet mitt i dag. Ble straks koblet til krisetelefonen hos dps. Gjett hva? Det første han spurte var om jeg virkelig ville ta livet mitt i dag. Jeg svarte nei, men at jeg trenger sårt hjelp og at jeg hadde fått avslag på henvisningen min. Da mente han at jeg måtte sende en skriftlig klage eller gå til fastlegen og be han sende en ny og mer detaljert henvisning. Jeg ble paff, at de som er profesjonelle ikke forstår at en person som sliter såpass psykisk og har et bakgrunn fra før, blir bedt om å skrive klagebrev. Jeg var så langt nede at jeg ikke åpnet brev en gang.. Jeg tok meg sammen og dro til fastlegen, denne gangen skrev han en mye mer detaljert henvisning og det ordnet deg til slutt. Det var lang behandlingstid og i mellomtiden jobbet jeg med meg selv så godt jeg kunne frem til jeg fikk hjelp igjen. Sakte men sikkert fikk jeg meg ut av depresjonen rett før jeg fikk min første time, men dro dit likevel et par ganger før jeg forsikret meg at jeg var på bedringens vei.

Jeg fikk et annet syn på dem etter det og er fortsatt irritert på måten dette systemet fungerer på.

Kjære Ts, dra til fastlegen og fortell at du fikk avslag og be legen skrive en mer detaljert henvisning denne gangen. Jo mer han skriver, jo bedre. Skrik etter hjelp! Ikke gi opp!

Lykke til❤️

Anonymkode: fc090...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en annen løsning

fastlegen kan søke deg inn til gruppeterapi. Det er enklere å komme inn på den måten. Da må du ha noen samtaler med psykolog på forhånd. Om de finner ut at du ikke er klar for gruppe så er min erfaring at de ikke bare sender deg ut igjen hvis du først er inne i systemet. Har skjedd med meg, og jeg får fortsatt hjelp (indivualterapi) 

lykke til!

Anonymkode: 84bea...b92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var et lite år hos psykisk helse i kommunen før jeg tok steget til fastlegen (igjen) og ba om henvisning til DPS. Min fastlege presiserte hvor viktig det var med en god henvisning, og at alle dokumenter og tester var vedlagt henvisningen. Han sa den gang at det var veldig viktig at jeg tok kontakt med han dersom jeg fikk avslag, for da skulle han "fikse den saken" som han sa.

En av årsakene han også oppga (dessverre for mange), var at dersom man var høytfungerende, altså i eller nært i full jobb/i stand til å jobbe fullt, ble man prioritert. Denne scoren teller like tungt som om man eksempelvis har hjemmeboende barn.

Anonymkode: b3823...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var et lite år hos psykisk helse i kommunen før jeg tok steget til fastlegen (igjen) og ba om henvisning til DPS. Min fastlege presiserte hvor viktig det var med en god henvisning, og at alle dokumenter og tester var vedlagt henvisningen. Han sa den gang at det var veldig viktig at jeg tok kontakt med han dersom jeg fikk avslag, for da skulle han "fikse den saken" som han sa.

En av årsakene han også oppga (dessverre for mange), var at dersom man var høytfungerende, altså i eller nært i full jobb/i stand til å jobbe fullt, ble man prioritert. Denne scoren teller like tungt som om man eksempelvis har hjemmeboende barn.

Anonymkode: b3823...fe8

Dette er stort sett grunnen ts. Det er som regel ikke at folk ikke er sjuk nok som gjør at de ikke får hjelp. De prioriterer den friskeste gruppen som er mest "samfunnsnyttig". Mange som er uføre pga psykisk sykdom har typisk INGEN oppfølging, mens en bedriftsleder som føler seg litt nedfor etter en skilmisse vasser i hjelpetilbud. 

Anonymkode: c7761...fab

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvem som egentlig får behandling hos DPS. Jeg har PTSD med selvmordstanker, men fikk avslag. Så ja, jeg er veldig skuffet. 

Anonymkode: 446fc...1ff

Det er som regel de som sees på som "akutte" tilfeller, og jeg vil jo si selvmordstanker er ganske akutt og alvorlig. Jeg ville sendt de klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er stort sett grunnen ts. Det er som regel ikke at folk ikke er sjuk nok som gjør at de ikke får hjelp. De prioriterer den friskeste gruppen som er mest "samfunnsnyttig". Mange som er uføre pga psykisk sykdom har typisk INGEN oppfølging, mens en bedriftsleder som føler seg litt nedfor etter en skilmisse vasser i hjelpetilbud. 

Anonymkode: c7761...fab

Her har jeg en helt annen erfaring. Jeg har slitt med angst og depresjon i over 10 år, men er i full jobb (enn så lenge). Da jeg hadde en spesielt mørk periode og søkte hjelp fikk jeg avslag – to ganger. Min opplevelse av psykisk helsetilbud i Norge er at det er de som er mest akutt og "minst samfunnsnyttige" som får hjelp. Jeg, som tross alt er i jobb, må klare meg selv. Det synes jeg er skremmende, spesielt med tanke på preventiv behandling. Hvor langt må det gå og hvor syk må jeg bli for å få hjelp? Ufør, selvmordsforsøk? Tvangsinnlagt?

Jeg ønsker meg et psykisk helsetilbud som også fokuserer på de som ikke sees på som akutte, for å forhindre at de blir dårligere og for å hjelpe de med å kunne holde seg i arbeid.

Her mener jeg Norge har en lang vei å gå enda, og akutt-tilbudet er heller ikke bra nok for de som trenger akutt hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvem som egentlig får behandling hos DPS. Jeg har PTSD med selvmordstanker, men fikk avslag. Så ja, jeg er veldig skuffet. 

Anonymkode: 446fc...1ff

Jeg ble utredet for Ptsd selv hos dps. Det har mye å si hva fastlegen skriver på henvisningen. Spør han neste gang om en kopi så får du se om det er snakk om tre setninger eller detaljert «søknad» for det har mye å si uansett diagnose. Man kan ha Ptsd og fortsatt ha det ganske ok til tider. Hjelper derfor ikke hvis legen skriver. (Pasient har diagnosen Ptsd med selvmordstanker fra før og har behov for å prate med psykolog pga. Angst og depresjon.) Det er ikke en riktig måte å skrive en henvedelse på og det er noen leger som ikke vet dette og bare skriver noe fort for å så ta i mot neste pasient. Derfor er det lurt å be legen lese høyt hva han skriver.

Det er selvfølgelig trist, jeg mener dps burde ta inn de fleste på en slags 1gansintervju før de gir avslag. De har himla mye å gjøre, er trosalt Dps. Fastlegen min har fortalt meg at det skal nye til for å få plass hos dps generelt, dps mener Dps vet jo det er flere psykologer der ute så de føler ikke det er krise hvis de ikke godkjenner

Forresten, ser folk mener fastlegen kan gi «psykisk diagnose» før henvisning til DPS. Fastlegen kan ikke gi en diagnose, spesielt ikke uten å ha tatt tester. De testene psykologene tar er veldig lange og fastlegen har verken kompetanse eller tid å ta den testen med en pasient. Fastlegen kan ha mistanke og heller si feks. det høres ut som panikkanfall det du beskriver, eller spiseforstyrrelse. Men det betyr ikke at han har gitt deg diagnosen.

Anonymkode: fc090...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shamgura skrev:

Det er som regel de som sees på som "akutte" tilfeller, og jeg vil jo si selvmordstanker er ganske akutt og alvorlig. Jeg ville sendt de klage.

Det har jeg gjort og venter på svar. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utredet for Ptsd selv hos dps. Det har mye å si hva fastlegen skriver på henvisningen. Spør han neste gang om en kopi så får du se om det er snakk om tre setninger eller detaljert «søknad» for det har mye å si uansett diagnose. Man kan ha Ptsd og fortsatt ha det ganske ok til tider. Hjelper derfor ikke hvis legen skriver. (Pasient har diagnosen Ptsd med selvmordstanker fra før og har behov for å prate med psykolog pga. Angst og depresjon.) Det er ikke en riktig måte å skrive en henvedelse på og det er noen leger som ikke vet dette og bare skriver noe fort for å så ta i mot neste pasient. Derfor er det lurt å be legen lese høyt hva han skriver.

Anonymkode: fc090...853

Enig i dette, og jeg tror henvisningen har vært for dårlig. Han pleier vanligvis å være god på å skrive henvisninger, så jeg får se hva svaret på klagen sier og evt. be han skrive en ny og jeg vil da be om å få vite hva han skriver. 

Anonymkode: 446fc...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regjeringen sier de satser på psykisk helse men det er ikke min opplevelse. I følge legen scoret jeg moderat på depresjonstesten og ble henvist til DPS, men noen uker etter fikk jeg et avslag i posten. Er det flere som er skuffet over det psykiske helsetilbudet i Norge? Jeg har ikke energi til å dra til legekontoret igjen og fortelle om alt det vonde, selv om depresjonen har forverret seg.

Anonymkode: ff56e...536

Du fikk nok avslag fordi det fins mer enn nok av de med alvorlig depresjon som trenger hjelp. 

Men for å ta et eget eksempel, jeg fikk avslag selvom jeg er suicidal, alvorlig sosial angst = har 0 venner, aldri hatt kjæreste osv men allikevel avslag. Forstå det den som kan.

Anonymkode: e0b77...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...