Gå til innhold

Mennesker som sier "Hvem" i stedet for "Hvilken"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å, jippi. Enda en middelmådig person som har funnet en grunn til å hovere litt over andre. 

Anonymkode: 74874...f11

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som en ny vri på østfold-dialekten. Litt som at sørlendinger sier du i stedet for deg. 

Anonymkode: f4e43...963

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, det er faktisk utrolig irritrrende. Noen ganger tenker jeg det ser ut som en uvane personen har lagt seg til, fordi hun/han en gang syntes det var søtt å snakke som en 3-åring 😅

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tolker det som en ny vri på østfold-dialekten. Litt som at sørlendinger sier du i stedet for deg. 

Anonymkode: f4e43...963

Hvorfor det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkelte ikke ser ut til å forstå er at noen VIL IKKE høres ut som etniske nordmenn/ foreldregenerasjonen/ høyere klasse. De vet utmerket godt hvordan det snakkes "riktig", og velger da feil på pur f**n og demonstrasjon.

Anonymkode: 7e013...cf9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er spesielt yngre folk, gjerne tenårene eller tjueårene, som feilbruker det ordet "hvem" (istedenfor "hvilket" eller "hvilken"). 

"Hvem farge liker du?" for eksempel. Ubegripelig at de ikke selv hører at det er feil?

Lurer på om det terpes mindre på slikt i skolen i dag.

Endret av Million
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det som en ny vri på østfold-dialekten. Litt som at sørlendinger sier du i stedet for deg.

Anonymkode: f4e43...963

? De gjør jo ikke det. De sier både du og deg. 

Anonymkode: 955cf...1ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Million skrev:

Jeg har inntrykk av at det er spesielt yngre folk, gjerne tenårene eller tjueårene, som feilbruker det ordet "hvem" (istedenfor "hvilket" eller "hvilken"). 

"Hvem farge liker du?" for eksempel. Ubegripelig at de ikke selv hører at det er feil?

Lurer på om det terpes mindre på slikt i skolen i dag.

Litt pussig. I min erfaring så er det litt eldre menn som snakker sånn. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker forskjellig. Jeg er skyldig i den "Du" istedenfor "deg" men det er rett og slett dialekt.

Blir selv irritert av folk som skriver og sier "Jeg blir til å gjøre" istedenfor "jeg kommer til å gjøre" fordi det høres rart ut fra mitt ståsted.

Anonymkode: f0cd5...03d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. De virker stokk dumme. Lurer på hvordan de snakker engelsk? "Who color do you like the most?".

😒🔫

 

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Rosmarin(ert) skrev:

Hvorfor det?

Fordi de jeg kjenner som sier det kommer fra Østfold, og jeg hører det aldri her jeg bor på sørlandet. 

 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? De gjør jo ikke det. De sier både du og deg. 

Anonymkode: 955cf...1ab

Ingen med sørlandsdialekt sier deg. Øst for Kristiansand uttaler de det som det (altså uten g og med smal e) mens fra Høvåg og vestover sier de dæ(litt avhengig av hvor i setningen de legger trykket). Men de siste 30 årene er det blitt ganske vanlig at spesielt unge sier du i stedet, og spesielt i Aust-Agder. 

Anonymkode: f4e43...963

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rotemor skrev:

Litt pussig. I min erfaring så er det litt eldre menn som snakker sånn. :) 

Da er det sikkert en fin miks. Jeg har inntrykk av at det er kvinner, men det er jo bare fordi jeg ofte ser det i de mange facebookgruppene jeg er med i - men der er majoriteten kvinner.

Men mindre utdannet må de nok uansett være. Man kan vel ikke skrive sånn på universitetet?? :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tibbie said:

Enig. De virker stokk dumme. Lurer på hvordan de snakker engelsk? "Who color do you like the most?".

😒🔫

 

 

Veldig mange som roter med who og which også, selv om eksempelet ditt er på den ekstreme siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen med sørlandsdialekt sier deg. Øst for Kristiansand uttaler de det som det (altså uten g og med smal e) mens fra Høvåg og vestover sier de dæ(litt avhengig av hvor i setningen de legger trykket). Men de siste 30 årene er det blitt ganske vanlig at spesielt unge sier du i stedet, og spesielt i Aust-Agder. 

Anonymkode: f4e43...963

Jeg regner med at sørlendinger skriver bokmål, selv om at de snakker på dialekt? Østlendingene har ingen unnskyldning :P 

(Jeg er forresten ikke den du siterte)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg veldig over det samme. Er vikar på en ungdomsskole og nesten alle snakker sånn, og skriver enda verre. Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å skjønne bruken av hvem-hvilken, ungen min på 4 år greier det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi de jeg kjenner som sier det kommer fra Østfold, og jeg hører det aldri her jeg bor på sørlandet. 

 

Ingen med sørlandsdialekt sier deg. Øst for Kristiansand uttaler de det som det (altså uten g og med smal e) mens fra Høvåg og vestover sier de dæ(litt avhengig av hvor i setningen de legger trykket). Men de siste 30 årene er det blitt ganske vanlig at spesielt unge sier du i stedet, og spesielt i Aust-Agder. 

Anonymkode: f4e43...963

Er man ekte østfolding, så heter det "åssen" 😅

Denne hvem/hvilken-greia er ikke et Østfold-fenomen, det har til og med jeg fått med meg, enda jeg verken har bodd i Østfold eller Norge på mange herrans år.  

Anonymkode: a856a...980

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosmarin(ert) skrev:

Veldig mange som roter med who og which også, selv om eksempelet ditt er på den ekstreme siden.

"Who" og "which"? Hadde heller sett for meg "what" og "which", som er mer lik i betydningen. "Who" og "which" er jo totalt forskjellige ord :klo: 

"Which/what apple do you want?"

"Who apple do you want?"

Men, men. Folk er dummere enn jeg kanskje tror :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...