Gå til innhold

Ikke lov lenger å irettesette andre sine barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Et godt eksempel jeg leste tidligere her på KG var noen som drev med grov mobbing. Når andre foreldre hadde pedagogiske samtaler om det smilte de engleaktig til de voksne og flirte av dem når de snudde ryggen til. En voksen hadde  reagert intuitivt og kjeftet dem ut, ved et annet tilfelle da de mobbet noen. Vedkommende fortalte at hen ble livredd og gjorde det aldri igjen. Hen takket idag den voksne som hadde reagert så voldsomt, det var først da at hen forsto alvoret...

- Tenker du at barn som mobber andre barn tar permanent eller alvorlig skade av å se voksne bli opprørt eller sint over deres oppførsel ?

Kan det tenkes at barn får en falsk premiss, om de tror sinne, sorg osv, er følelser voksne ikke har (eller får lov å vise ..) 

Tror du det hjelper for barnet som ble mobbet, som får med seg at voksne ser mobbingen og ikke reagerer, - å trøste seg med at enkelte barn ikke har «ferdig utviklet impulskontroll».. og dermed ikke «vet bedre» når de mobber?

- betyr det at alle med eventuelle hjerneskader/impulskontroll problemer, ikke skal irettesettes om de begår alvorlige handlinger som ødelegger for andre? - eller er det kun barn du mener dette gjelder for? 

 

Anonymkode: 7907e...065

Igjen, jeg snakker om irettesettelser av typen utskjelling, skriking og truende oppførsel. Normal og noenlunde gjennomtenkt irettesettelse uten roping og truende oppførsel er greit. Jeg mener du er totalt ute av kontroll hvis du gjør det førstnevnte mot et lite barn som mobber. Samme gjelder for en mentalt tilbakestående. Man oppfører seg ikke sånn mot mennesker som er på et lavere utviklingsnivå. 

Endret av hind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, hind skrev:

Igjen, jeg snakker om irettesettelser av typen utskjelling, skriking og truende oppførsel. Normal og noenlunde gjennomtenkt irettesettelse uten roping og truende oppførsel er greit. Jeg mener du er totalt ute av kontroll hvis du gjør det førstnevnte mot et lite barn som mobber. Samme gjelder for en mentalt tilbakestående. Man oppfører seg ikke sånn mot mennesker som er på et lavere utviklingsnivå nivå. 

Det står understreket og gjentatt i H.I at det her ikke er snakk om brøling til barn. Ikke bruk av vold heller. Så det blir avsporing fra tråden.. 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irettesetter ikke barn når foreldre er tilstede. Det blir for meg å overkjøre foreldre. Da er det bedre å ta det voksen mot voksen om det er et problem med barn. Ellers syns jeg at det kan bli feigt rett og slett. 

Er ikke foreldre i nærheten så må en gjøre det om barnet går for langt på noen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står understreket og gjentatt i H.I at det her ikke er snakk om brøling til barn. Ikke bruk av vold heller. Så det blir avsporing fra tråden.. 

Anonymkode: 7907e...065

Det snakkes om utskjelling. Selv har jeg sjelden hørt noen skjelle ut verken voksne eller barn uten å heve stemmen kraftig. Har du? Og truene oppførsel er ikke det samme som voldelig. En unge som blir slått hjemme vil garantert stå der og vente på ørefiken hvis ei rasende kjerring står over ham og freser. Jeg synes det er mye bedre å være et godt eksempel for unger. Anbefaler varmt å snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hind skrev:

Det snakkes om utskjelling. Selv har jeg sjelden hørt noen skjelle ut verken voksne eller barn uten å heve stemmen kraftig. Har du? Og truene oppførsel er ikke det samme som voldelig. En unge som blir slått hjemme vil garantert stå der og vente på ørefiken hvis ei rasende kjerring står over ham og freser. Jeg synes det er mye bedre å være et godt eksempel for unger. Anbefaler varmt å snakke med dem.

Mener du det ikke er noen mellomting mellom brøling og ukontrollert sinne, og å sitte helt i ro og snakke med avslappet/monoton stemme? 

Jeg har brukt begrepet «irettesette». For meg betyr det streng stemme, kan godt være man snakker litt høyere og tydeligere enn ellers, men ikke det samme som å brøle. Langt ifra.

Tror du barn tar skade av å se at voksne er streng ? Siden du understreker at man skal snakke og ikke irettesette ? 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei; det snakkes ikke om «utskjelling» men «irettesetting».

 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er selvsagt lov til å irettesette barn dersom de gjør noe galt.

Å gå rundt å håpe på at man fersker et barn i å gjøre noe galt slik at man endelig får irettesatt et barn derimot... Det er fortsatt lov, men likevel betenkelig.

Det er vibbene jeg får av denne tråden i hvert fall. 

Anonymkode: a33cd...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er selvsagt lov til å irettesette barn dersom de gjør noe galt.

Å gå rundt å håpe på at man fersker et barn i å gjøre noe galt slik at man endelig får irettesatt et barn derimot... Det er fortsatt lov, men likevel betenkelig.

Det er vibbene jeg får av denne tråden i hvert fall. 

Anonymkode: a33cd...22d

😂😂 det tror jeg virkelig særdeles få gjør. Men opplever at foreldre takler dårlig å høre at gullungen har fått «kjeft» eller blitt irettesatt. 

De fleste som gjør dette gjør det jo fordi de observerer noe de reagerer veldig negativt på (mobbing o.l)

personlig har jeg huset fult av barn som regel hver uke.

noen mer veloppdragen enn andre. Og det er klart det gjør det problematisk å ha såpass «åpent hus» om barna oppfører seg ubehagelig og man kvier seg for å si ifra (til både dem og foreldrene..) 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du det ikke er noen mellomting mellom brøling og ukontrollert sinne, og å sitte helt i ro og snakke med avslappet/monoton stemme? 

Jeg har brukt begrepet «irettesette». For meg betyr det streng stemme, kan godt være man snakker litt høyere og tydeligere enn ellers, men ikke det samme som å brøle. Langt ifra.

Tror du barn tar skade av å se at voksne er streng ? Siden du understreker at man skal snakke og ikke irettesette ? 

Anonymkode: 7907e...065

Vet du hva, jeg gir opp å snakke med deg. Når jeg har gjentatt to eller tre ganger at jeg ikke har noe imot irettesettelser så lenge den voksne har kontroll over følelsene sine, ikke skriker og ikke gjør det for å straffe og ydmyke og du fortsatt toker det som at jeg mener man ikke skal irettesette er det ingen vits. Du vil jo ikke skjønne. 

Du får nå fortsette som du synes best, men ikke bli overrasket hvis du møter foreldre som blir lite begeistret for irettesettelsene dine. Jeg ville sagt fra så det sang med mindre du gjorde det på en langt mer ålreit måte enn jeg får inntrykk av her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at noen snakker til mitt barn hvis det ikke oppfører seg. 

Anonymkode: 89fb3...6c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, hind skrev:

Vet du hva, jeg gir opp å snakke med deg. Når jeg har gjentatt to eller tre ganger at jeg ikke har noe imot irettesettelser så lenge den voksne har kontroll over følelsene sine, ikke skriker og ikke gjør det for å straffe og ydmyke og du fortsatt toker det som at jeg mener man ikke skal irettesette er det ingen vits. Du vil jo ikke skjønne. 

Du får nå fortsette som du synes best, men ikke bli overrasket hvis du møter foreldre som blir lite begeistret for irettesettelsene dine. Jeg ville sagt fra så det sang med mindre du gjorde det på en langt mer ålreit måte enn jeg får inntrykk av her. 

 

Det står i H.I at det ikke er snakk om raseriutbrudd, brøling eller vold.

Du sa tråden handler om «utskjelling» enda ordet som er brukt utallige ganger er «irettesetting».

Du får noen kommentarer som rydder opp i denne begrepsbruken og enkelte konkrete spørsmål.

Jeg synes reaksjonen din her er veldig voldsom, og du kommer med en form for «trussel» i ditt siste innlegg og spekulerer i ting ute av tynn luft.

Hvem er det egentlig som ikke vil skjønne? 

Du kom med noen påstander og fikk noen konkrete spørsmål som faktisk tråden handler om.

Dette vil du ikke svare på, men går heller til angrep (..?) 

Egentlig beviser du hvor uforutsigbar enkelte kan være.

Det er greit å irettesette, men i neste sekund kommer du med trusler, «og vil si ifra så det sang» om det ble irettesatt (...?)

I samme innlegg sier du at det er greit å irettesette men i neste setning så truer du med at du vil skjelle ut om noen irettesetter..»slik som du får inntrykk av her».. 

 Forvirrende.

- Ubehagelig og uforutsigbar reaksjon. 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor sinnet ditt her kommer fra, når du «truer» på denne måten og blir veldig voldsom i ordspråket ditt.

det er det ingen andre i tråden så langt, som har vært. 

Hva skyldes sinnet ditt

Jeg er genuint interessert i hvordan folk forholder seg så ulikt til dette og definerer dette så ulikt.

Din reaksjon med å skulle «si ifra så det sang» (trussel om å kjefte?) om jeg « irettesatte «slik du fikk inntrykk av her» - blir helt absurd og fjern.

Hva er det egentlig du har «inntrykk» av?

Når det er gjentatt opp og i mente at det ikke er snakk om brøling, skriking. (Eller trusler...) 

Og jo, jeg vil skjønne. Jeg vil skjønne hvordan noen kan reagere så voldsomt helt ute av det blå, fordi man åpenlyst ikke har en felles oppfattelse eller definisjon av hva som er greit, i hvilke tilfeller, av hvem, Når det gjelder å irettesette barn. 

Bare hvordan man definerer «kjefting», «utskjelling»

og «irettesetting» er åpenlyst ganske individuelt. Det gjør dette til en spennende diskusjon.

Men du, spekuleringen, sinnet og truslene dine kan du gjerne ta å tusle med deg ut av tråden. Fordi tråden har så langt vært veldig ryddig og fin. Sånn vil jeg gjerne at det skal fortsette å være. 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står i H.I at det ikke er snakk om raseriutbrudd, brøling eller vold.

Du sa tråden handler om «utskjelling» enda ordet som er brukt utallige ganger er «irettesetting».

Du får noen kommentarer som rydder opp i denne begrepsbruken og enkelte konkrete spørsmål.

Jeg synes reaksjonen din her er veldig voldsom, og du kommer med en form for «trussel» i ditt siste innlegg og spekulerer i ting ute av tynn luft.

Hvem er det egentlig som ikke vil skjønne? 

Du kom med noen påstander og fikk noen konkrete spørsmål som faktisk tråden handler om.

Dette vil du ikke svare på, men går heller til angrep (..?) 

Egentlig beviser du hvor uforutsigbar enkelte kan være.

Det er greit å irettesette, men i neste sekund kommer du med trusler, «og vil si ifra så det sang» om det ble irettesatt (...?)

I samme innlegg sier du at det er greit å irettesette men i neste setning så truer du med at du vil skjelle ut om noen irettesetter..»slik som du får inntrykk av her».. 

 Forvirrende.

- Ubehagelig og uforutsigbar reaksjon. 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor sinnet ditt her kommer fra, når du «truer» på denne måten og blir veldig voldsom i ordspråket ditt.

det er det ingen andre i tråden så langt, som har vært. 

Hva skyldes sinnet ditt

Jeg er genuint interessert i hvordan folk forholder seg så ulikt til dette og definerer dette så ulikt.

Din reaksjon med å skulle «si ifra så det sang» (trussel om å kjefte?) om jeg « irettesatte «slik du fikk inntrykk av her» - blir helt absurd og fjern.

Hva er det egentlig du har «inntrykk» av?

Når det er gjentatt opp og i mente at det ikke er snakk om brøling, skriking. (Eller trusler...) 

Og jo, jeg vil skjønne. Jeg vil skjønne hvordan noen kan reagere så voldsomt helt ute av det blå, fordi man åpenlyst ikke har en felles oppfattelse eller definisjon av hva som er greit, i hvilke tilfeller, av hvem, Når det gjelder å irettesette barn. 

Bare hvordan man definerer «kjefting», «utskjelling»

og «irettesetting» er åpenlyst ganske individuelt. Det gjør dette til en spennende diskusjon.

Men du, spekuleringen, sinnet og truslene dine kan du gjerne ta å tusle med deg ut av tråden. Fordi tråden har så langt vært veldig ryddig og fin. Sånn vil jeg gjerne at det skal fortsette å være. 

Anonymkode: 7907e...065

Dette er den mest useriøse tråden jeg har deltatt i på lenge, Den er jo helt dust. Irettesett som faen du vil med ungene du har rundt deg, du, men jeg står fast ved at du skal få motstand hvis du gjør det med mine barn. Nå får du ikke flere svar fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hind skrev:

Dette er den mest useriøse tråden jeg har deltatt i på lenge, Den er jo helt dust. Irettesett som faen du vil med ungene du har rundt deg, du, men jeg står fast ved at du skal få motstand hvis du gjør det med mine barn. Nå får du ikke flere svar fra meg.

Det er ingen som har tvunget deg inn i denne tråden. Du er i din fulle rett til å synes den er dust, men ha respekt for at andre ønsker å diskutere tema. Jeg synes responsen din er fantastisk fordi du beviser jo virkelig 100 % hva jeg sier. Det er foreldre som ikke takler ar deres barn blir irettesatt. Som du sier her: så skal jeg få «motstand».

Vel: om dine barn mobber andre barn, ja, da er jeg fullstendig klar til å forsvare mobbeofferet, med å irettesette mobberen. Også om det innebærer å bli møtt av en rasende foreldre som ikke tåler at deres (mobbende) barn skal bli irettesatt.

Det er visse ting som ikke er greit, og det er et sosialt ansvar i å sette grenser for disse tingene. Mobbing står nok øverst på lista. Sammen med vold såklart, og trusler. At barne er barn, gir dem ikke frikort fra å oppføre seg. At de har foreldre som går amokk fordi de ikke takler at barna deres får ture frem, - det for så være. Bare kjeft i vei du hind. Det skremmer ikke meg. Barn uten grenser derimot... det skremmer meg.. 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Flott at du stiller opp i tråden og svarer saklig selv om det er i «konflikt» meg meg (TS) sitt syn..

kan jeg spørre deg om noen ting?:

1.) på hvilken måte er det en «uting»? Hva spesifikk mener du er negativt med det? Man har ikke noen kontroll over hva som blir sagt. Jeg kjenner mitt barn og vet hvordan jeg skal snakke til hen. Husker selv hvor forferdelig det var de få gangene jeg opplevde kjeft fra fremmede selv. Det gjorde jo bare at vi «hatet» den personen, ikke at vi endret atferd. 

2.) hvor går grensa for å være «fremmed» ? Om jeg har besøk av nabobarn jeg bare har møtt noen ganger,  skal de få oppføre seg dårlig i mitt hus fordi jeg ikke kjenner dem så godt? Nabobarn ville jeg tenkt var greit, og i ditt hus gjelder dine regler. Jeg så for meg fremmede på gata som begynner å oppdra mitt barn etter egne forgodtbefinnende. 

3.) om noen foreldre har en bestemt «oppdragelsform», betyr det at voksne skal observere for eksempel mobbing, vold, herverk eller lignende, og ikke si noe, fordi kanskje foreldrene har en «oppdragelseform» som ikke tillater at «fremmede» kritiserer dette? Mobbing, vold og lignende regner jeg som «fare for liv og helse». Jeg kjenner noen barn med ADHD for eksempel med store atferdsvansker hvor foreldrene følger et program der de fokuserer på en regel av gangen og ignorerer annen negativ atferd, fordi barnet ellers blir kjeftet på 24/7. Det blir veldig feil om fremmede da skal blande seg og ødelegge det fordi de føler at barnet er uoppdragent. 

Jeg kjenner barn med selektiv mutisme som blir konfrontert av fremmede med at de er frekke som ikke svarer. 

Man kjenner ikke fremmede barn og vet ikke hva de strever med.  

(Viser til en annen bruker som sier at det er positivt at barn lærer at samfunnet kollektiv har nulltoleranse for en bestemt type adferd, selv om det ikke nødvendigvis «står om liv»)

Er vi alle kollektivt enig om hva denne atferden er? Det jeg syntes er greit, gjør kanskje ikke du og omvendt? 

4.) kan du se noen fordeler med at «fremmede» voksne involverer seg eller bryr seg om barns adferd, også om denne involveringsprosjekt innebærer irettesettelse av enkelte barn? Ja, ved fare for liv og helse, og vi kan godt slenge på hærverk også. 

Anonymkode: 7907e...065

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tar du det opp med foreldrene i ettertid når du ikke kjenner ungen og vet hvem den tilhører? 

Anonymkode: 7d0fb...c11

Jeg syntes ikke vilt fremmede burde gripe inn, med mindre de ser alvorlige ting som vold for eksempel. At man for eksempel syntes andres barn er frekke syntes jeg man burde leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det enkelte kids er... forbanna uoppdragne drittunger.

Det er jo enkelt å se, noen er kjekke barn og noen er drittunger. Heldigvis er andelen av førstnevnte i massivt flertall her i nabolaget.

 

Anonymkode: 6055a...b1a

Du er akkurat en slik type voksen jeg håper aldri snakker til mitt barn. Vi har helt forskjellig menneskesyn og jeg ønsker ikke din påvirkning i det hele tatt. Jeg mener at ingen barn eller ER drittunger og det er en destruktiv påvirkning. 

Det er min jobb å utruste mitt barn til å tåle mennesker med dårlig holdninger, fordi jeg vet at jeg ikke kan beskytte barnet mitt mot sånne mennesker, men barn blir veloppdragne på tross av deg, og folk med slike holdninger,  og ikke på grunn av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Puny skrev:

Jeg syntes ikke vilt fremmede burde gripe inn, med mindre de ser alvorlige ting som vold for eksempel. At man for eksempel syntes andres barn er frekke syntes jeg man burde leve med. 

Hvorfor? Kommer ungen din og sier noe til meg (avhengig av hva det er) så får vedkommende nok høre det tilbake.. 
Problemet er at mange foreldre er så "Nei ungen min er perfekt, gjør aldri noe galt så det må være du som gjorde noe førtst".. 

Jeg lurte mye på hvorfor vi ikke fikk være med på butikken da vi var små... Idag skulle jeg ønske flere foreldre nekta ungene å bli med på butikken.. 
Og ikke kom med tomme trusler.. Truer du med at "Stopp erllers så går vi", ja da fårru faenmeg forlate stedet om ungen fortsetter... De lærer fort om det ikke er tomme trusler.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puny skrev:

Du er akkurat en slik type voksen jeg håper aldri snakker til mitt barn. Vi har helt forskjellig menneskesyn og jeg ønsker ikke din påvirkning i det hele tatt. Jeg mener at ingen barn eller ER drittunger og det er en destruktiv påvirkning. 

Det er min jobb å utruste mitt barn til å tåle mennesker med dårlig holdninger, fordi jeg vet at jeg ikke kan beskytte barnet mitt mot sånne mennesker, men barn blir veloppdragne på tross av deg, og folk med slike holdninger,  og ikke på grunn av deg. 

?? Vedkommende traff jo spikeren på hodet.. 
Blir ikke sannere enn dette: 
 

Sitat

Det er jo det enkelte kids er... forbanna uoppdragne drittunger.

Det er jo enkelt å se, noen er kjekke barn og noen er drittunger. Heldigvis er andelen av førstnevnte i massivt flertall her i nabolaget.

SKulle ønske flere foreldre her i Oslo oppdro ungene til å forstå at de ikke bor midt i skogen på landet, men midt i byen blant andre.. Da skal man ikke hoie og  skrike som om man ble drept.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Puny skrev:

 

Tusen takk for flotte svar! Jeg tror vi er mye enige her og endel handler om begrepsavklaring. Med fremmed kan jeg tolker det som for eksempel at du mener nabokona enda du mener virkelig en fullstendig fremmed, og med «fare for liv og helse» tenker jeg nesten bare du mener vold men du tenker jo også for eksempel mobbing. Og med «irettesetting» tenker enkelte utskjelling.. 

Det er likevel gråsoner sikkert hvor man kan være uenig, som du sier: hva som er ansett som sosialt uakseptabelt for deg er kanskje ikke det samme for meg. Og da kan konflikt oppstå. 

Min opplevelse er at det er «vanskeligere» både å være foreldre og barn idag i forhold til de sosiale kodene. Eller: det er nok bedre å være barn idag, nettopp fordi foreldre skal være såpass pedagogisk og ivareta barnets beste. Vi vet også mye mer idag enn før, om både diagnoser, psykososiale verktøy og teorier osv osv. Samtidig som at marginen for å føle at man er en «god foreldre» kan bli snevrere..

I mitt barn sin vennegjeng er det et sett med foreldre som har blitt sett på som så populære blant barna fordi de er aldri sint eller irettesetter.

Men disse foreldrene har jo bare barna på besøk kanskje to,tre ganger i halvåret, og vi andre foreldre har dem to tre ganger i uka.  Det er jo lett å være «jovial» foreldre når du sender dem på dør hver gang det er besøk, og aldri har ansvar for fullt hus hver uke. Vi fremstår strenge mot barna, men er jo de som har fullt hus, med besøk hver uke. 

Anonymkode: 7907e...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvorfor? Kommer ungen din og sier noe til meg (avhengig av hva det er) så får vedkommende nok høre det tilbake.. 
Problemet er at mange foreldre er så "Nei ungen min er perfekt, gjør aldri noe galt så det må være du som gjorde noe førtst".. 

Jeg lurte mye på hvorfor vi ikke fikk være med på butikken da vi var små... Idag skulle jeg ønske flere foreldre nekta ungene å bli med på butikken.. 
Og ikke kom med tomme trusler.. Truer du med at "Stopp erllers så går vi", ja da fårru faenmeg forlate stedet om ungen fortsetter... De lærer fort om det ikke er tomme trusler.. 

Men du kjenner jo ikke det barnet, du vet ikke hva det har å streve med. Du er en voksen og greier nok å gå videre i livet ditt uten å kjefte på et lite barn. 

Jeg kjenner ingen foreldre som tror at sitt barn er perfekt, har bare hørt om det på KG. 

Litt dårlig eksempel kanskje, men hva hadde du selv syntes om du i en tenkt situasjon der du hadde gitt ditt barn denne advarselen og hadde tenkt å gjennomføre «nå går vi trusselen» og så kommer en fremmed bort og hauser opp ungen?

Når du har en tanke om hvirdan du ønsker å oppdra ditt barn ( følge opp konsekvenser) og så saboterer andre voksne for de har en annen idé om hva som er bra oppdragelse for ditt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...