Gå til innhold

Ikke lov lenger å irettesette andre sine barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som det begynner å gå mot en slik utvikling at foreldre takler dårlig at andre sier eller gjør noe oppdragende mot deres barn.

Det er jo bare din observasjon. Jeg har ikke det inntrykket fra mine observasjoner feks. Har ikke sett noe til disse såkalte persillebladene som ikke kan irettesettes av andre voksne eller foreldre som blir sinte for at andre voksne har snakket til deres barn (på en ordentlig måte). Sånn utenfor forumet her.

Anonymkode: 6461c...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart vekta hadde noe å si: det gjorde dem enda mer truende for meg fordi de fysisk var enorme i forhold til meg. Det blir det samme som at en sint mann som regel oppleves mer truende enn en kvinne: fysisk større og sterkere.

Jeg tok ikke permanent skade, men som sagt: jeg ble redd og endte med å ikke ville leke med barna deres. Jeg ville jo ikke risikere å leke hjemme i huset til noen med en "livsfarlig" mor. 

Jeg ble irettesatt, fordi jeg hadde kranglet med døtrene deres. De gikk inn å tok døtrenes kamp, istedet for å la oss ungene få bråke ferdig og bli venner igjen.

Anonymkode: 807fc...d80

For å være helt ærlig så kan det jo være de ikke akkurat så på det som noe tap at du ikke ville leke med deres barn. Kanskje var de bare glad til? 

Det er også helt tåpelig å påstå at menn ikke skal få lov til å oppdra barn eller sette grenser, fordi de er fysisk større enn kvinner. Mener du virkelig det??

Synes innlegget du skriver fremstår ganske.. dumt, og lite reflektert. 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare din observasjon. Jeg har ikke det inntrykket fra mine observasjoner feks. Har ikke sett noe til disse såkalte persillebladene som ikke kan irettesettes av andre voksne eller foreldre som blir sinte for at andre voksne har snakket til deres barn (på en ordentlig måte). Sånn utenfor forumet her.

Anonymkode: 6461c...060

Jeg har sett det. Flere ganger har jeg hatt barn her som kommer til meg og maser om godteri eller is. Jeg har sagt nei, de fortsetter å mase. Da har jeg blitt streng i stemmen og sagt 'du får ikke lov til å mase på meg om slike ting. Jeg har sagt nei og det betyr nei!' Og et par ganger har det endt med at de har løpt gråtende hjem, sikkert med beskjed til mor om jeg var altfor streng. Men jeg har veldig god samvittighet! De har kommet tilbake ved senere anledninger så kan ikke ha vært så ille uansett... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har sett det. Flere ganger har jeg hatt barn her som kommer til meg og maser om godteri eller is. Jeg har sagt nei, de fortsetter å mase. Da har jeg blitt streng i stemmen og sagt 'du får ikke lov til å mase på meg om slike ting. Jeg har sagt nei og det betyr nei!' Og et par ganger har det endt med at de har løpt gråtende hjem, sikkert med beskjed til mor om jeg var altfor streng. Men jeg har veldig god samvittighet! De har kommet tilbake ved senere anledninger så kan ikke ha vært så ille uansett... 

Jeg har opplevd at barn har mobbet/ertet andre barn hjemme hos oss og vært ufordragelig mot oss voksne. Sa ifra til barnet, som løp hjem og gråt til mamma og pappa. Opplevde spesielt barnet sin far som ganske krass i kommentarer i tiden etterpå til meg.

tydelig at «kjeft» var et tabu ord og noe hans barn ikke ble utsatt for, som kanskje kan være årsaken til at barna var utrivelig å ha på besøk når de var uoppdragne. Barnet har (naturlig nok) tilpasset seg reglene hos oss og er eksemplarisk. Vi sier også ifra om det skulle være noe som vi reagerer på, og nå er det ingen reaksjoner på det lenger. 

Når vi møter foreldrene ved levering/henting skryter barnet til foreldrene selv, fordi det har hjulpet til med bestemte ting, ryddet etter seg. osv (ting det åpenlyst ikke forventes at skal gjøres hjemme hos dem) 

Jeg har også et barn i nære familie som har hatt det familien opplever som adferdsproblemer med roping, hyling, krever oppmerksomhet hele tida.. besteforeldre som forsøkte å si ifra og foreldre som ble rasende. 

Så jeg har erfaring med dette både fra å lese på KG og i virkeligheten 

(dessverre).. 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å være helt ærlig så kan det jo være de ikke akkurat så på det som noe tap at du ikke ville leke med deres barn. Kanskje var de bare glad til? 

Det er også helt tåpelig å påstå at menn ikke skal få lov til å oppdra barn eller sette grenser, fordi de er fysisk større enn kvinner. Mener du virkelig det??

Synes innlegget du skriver fremstår ganske.. dumt, og lite reflektert. 

Anonymkode: 7907e...065

Jeg tror ikke hun mener at andre ikke skal få lov, men at man bør tenke på at størrelse og fremtoning forsterker budskapet, og at man dermed må tone ned ordbruken slik at det står i stil til situasjonen. Jeg skjønner at det føltes urettferdig at de tok parti med egne barn.

Jeg er i alle fall for at man skal kunne irettesette andres barn, men jeg mener også at det kan være skadelig med total mangel på respekt. 

Anonymkode: d5ac6...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Helt greit å irettesette så lenge det gjøres skikkelig og det er en situasjon som krever det.

Kjeftende og hylende mennesker som oppfører seg truende derimot er ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BearMama skrev:

Helt greit å irettesette så lenge det gjøres skikkelig og det er en situasjon som krever det.

Kjeftende og hylende mennesker som oppfører seg truende derimot er ikke ok.

Hyling og skriking er gjentatt to ganger i H.I og understreket at ikke er hva vi snakker om her.

snakker heller ikke om bruk av vold for eksempel.

så prøv å ikke spor av tråden helt når det er veldig tydelig at dette er ikke hva tråden handler om.

»Kjeft»

tror jeg mange definerer ulikt. Jeg mener «kjefting» er greit.

Fordi jeg definerer «kjefting» som å irettesette. Det er også ordet jeg har brukt ellers i tråden: «irettesetting».

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

 

Anonymkode: 7907e...065

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt blir derfor selvmotsigende for meg fordi du sier kjeft ikke er greit men irettesetting er det, og kjefting og irettesetting er synonymer.. 

 

Anonymkode: 7907e...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig vekta til disse mødrene som er relevant for hvordan du opplevde å bli irettesatt ?

Mener du overvektige har mindre lov til å sette grenser til barn, og dette er noe helst forbeholdt slanke mennesker å gjøre?

hvorfor ble du irettesatt ? 

Har du tatt permanent skade av denne opplevelsen idag? 

 

Anonymkode: 7907e...065

Jeg leste 100 her som alderen deres, ikke vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyling og skriking er gjentatt to ganger i H.I og understreket at ikke er hva vi snakker om her.

snakker heller ikke om bruk av vold for eksempel.

så prøv å ikke spor av tråden helt når det er veldig tydelig at dette er ikke hva tråden handler om.

»Kjeft»

tror jeg mange definerer ulikt. Jeg mener «kjefting» er greit.

Fordi jeg definerer «kjefting» som å irettesette. Det er også ordet jeg har brukt ellers i tråden: «irettesetting».

 Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

 

 

Anonymkode: 7907e...065

Herlighet. Ro deg ned 🙄

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kritt skrev:

Jeg leste 100 her som alderen deres, ikke vekten.

«Dundre på hundre» er et kjent utrykk her på KG og refererer til vekt. Vedkommende bekrefter det også senere i tråden, at det viser til fysisk størrelse (ikke alder) - om du leser videre i tråden :) 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Min eldste kastet en milkshakekopp på bakken en gang da han var rundt 5 år.. Han var irritert for noe, og bare heiv den fremfor en søppelbøtte på gata. Var veldig synlig at han gjorde det med vilje. Før jeg rakk å ta tak i det ropte en mann som gikk bak oss på sønnen min og ba han plukke opp søppelet sitt å kaste det i søppelbøtta. Han sa videre gaske kvast at en aldri hiver søppel på bakken, pekte på boksen, og holdt blikket mot guttungen helt til den lå i søppelbøtta. Straks den ble kastet sa mannen at det var fint gjort, og ba sønnen min ha en fin dag videre. Tror jeg bare smilte til den mannen hele veien. Elsket at han sa i fra! Og når det blir gjort på en respektabel måte så syns jeg det er sååå fint at ukjente sier i fra til barna mine. Fungerer mye bedre enn om jeg skulle ha gjort det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irettesetter andre sine barn, og tar ikke 5 øre for å gjøre det. Om foreldrene synes det er greit eller ikke, gir jeg totalt blanke i.

Anonymkode: f9df8...8b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, BearMama skrev:

Herlighet. Ro deg ned 🙄

.. ?

hva er meninga med slike innlegg egentlig ?

er passiv aggressiv oppførsel så mye bedre og akseptabel oppførsel, enn å være rent aggressiv? 

 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, NotYou skrev:

Min eldste kastet en milkshakekopp på bakken en gang da han var rundt 5 år.. Han var irritert for noe, og bare heiv den fremfor en søppelbøtte på gata. Var veldig synlig at han gjorde det med vilje. Før jeg rakk å ta tak i det ropte en mann som gikk bak oss på sønnen min og ba han plukke opp søppelet sitt å kaste det i søppelbøtta. Han sa videre gaske kvast at en aldri hiver søppel på bakken, pekte på boksen, og holdt blikket mot guttungen helt til den lå i søppelbøtta. Straks den ble kastet sa mannen at det var fint gjort, og ba sønnen min ha en fin dag videre. Tror jeg bare smilte til den mannen hele veien. Elsket at han sa i fra! Og når det blir gjort på en respektabel måte så syns jeg det er sååå fint at ukjente sier i fra til barna mine. Fungerer mye bedre enn om jeg skulle ha gjort det. 

 

Tøft at du taklet denne så bra! Her er du jo i en konfrontasjon med ditt eget barn, mange kunne blitt vippet av pinnen og sint mot mannen. Så virkelig godt gjort av deg! :) 

Anonymkode: 7907e...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotYou
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tøft at du taklet denne så bra! Her er du jo i en konfrontasjon med ditt eget barn, mange kunne blitt vippet av pinnen og sint mot mannen. Så virkelig godt gjort av deg! :) 

Anonymkode: 7907e...065

Det fungerer jo veldig godt. Jeg tror vi må bli tøffere å si i fra til andre. Selv om det ikke er ens eget barn så er det jo en samfunnsborger, og det er ikke bare mamma og pappa som bør lære bort rett og galt. Og min reaksjon ved situasjonen med sønnen min var så rolig fordi mannen greide å si i fra på en fin måte. Han var bestemt og klar i stemmen, men det var på en respektfull måte :) Jeg frøyst til litt da han først ropte, men når han etterpå sa til guttungen at det var fint gjort, og ba han ha en fin dag, så smilte jeg bare. Tror guttungen opplevde det veldig greit også, og vi gjorde ikke noe nummer ut av det etterpå annet enn å snakke litt om det å ikke forsøpple. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en shit-kid rennende rundt uten å ha kontroll på den så irettesetter jeg barnet, og får jeg tak i mora eller faren så blir de også irettesatt.

Jeg hverken brøler eller skriker, og starter i det milde. Om ikke nødvendig respons oppnåes blir det godt tak i øret, og hjem til mamma og pappa. Hvis noen av foreldrene skaper seg uten å høre etter får de også vridd øret.

-Tante Grusom 

Anonymkode: 6055a...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frem til det ikke er fare for liv og helse hos noen så syntes jeg det er en uting. Jeg ville heller tatt det opp med foreldrene i ettertid. 

Det var ikke spesielt vanlig på 80 og 90 tallet heller, og jeg husker de gangene det skjedde meg at det var ekstremt ubehagelig. Når man har en relasjon til et barn så kan barn tåle en del sinne og «kjefting», men fremmede er noe annet. 

Man vet heller ikke hvilken oppdragelsesmetode andre foreldre kjører og man kjenner ikke barnet. Kanskje er det et barn med spesielle behov som krever andre «oppdragelsesformer»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...