Gå til innhold

Flytte til Tyrkia med småbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg kan anbefale å ta noen år på Kypros! 

Fint klima, trivelige kypriotene, god mat og ting å gjøre.

Anonymkode: 435bb...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg syns det er ganske utrolig å påstå at mange tyrkere er norsk ut. Nei, det gjør de ikke. 

Anonymkode: 3bde9...692

Jeg har møtt mange tyrkere som kan passere som norske, når du ser dem på gata, spesielt de som er vokst opp her. De er ofte lysere i huden og kler seg vestlig, og ikke noe mørkere i håret enn meg, som er norsk fem generasjoner tilbake. Dette er typisk confirmation bias, de eneste du identifiserer som tyrkere er de som ser "tyrkiske" ut, og de andre går under radaren din. 

Anonymkode: d1bca...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å holde seg innenfor Schengen. Vet dere om det i det hele tatt er mulig for dere å emigrere til Tyrkia? Visum, opphold og arbeidstillatelse, eie bolig, søke jobb, folketrygdskasser/sykeforsikring, kan dere være frivillig medlem i folketrygden her? Dere har i utgangspunktet null rettigheter verken det eller her når dere flytter med intensjon om å bli. 

Anonymkode: 77c1f...f19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Vi vil gjerne flytte utenlands med barnet gjerne i flere år før hun begynner på skolen, tilfellet vi ikke trives og rekker tilbake før evt skolestart her i Norge. Nettop fyllt to år. 

Vi har snust litt på Tyrkia. Maten, været og at vi har hørt mye bra. 

Er det noen som har noe erfaring med de forskjellige byene? 

Praktiske opplysninger noen? 

Har vært der selv på ferie et par ganger, men det var i turistbyene. Vi vil ikke flytte til festing og diverse. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Har aldri bodd der men har jobbet med mange tyrkere og har jevnlig kontakt med de som bor der på messenger.

De sier til meg ting blir verre og verre. Flere blir fattige, mange millioner syrere driver med kriminalitet og det blir mer uttrygghet hele tiden(de hater syrere). Prisene stiger voldsomt og folk har mye dårligere råd en tidligere.

Flere har faktisk våpen hjemme for beskyttelse. Flere vill hundeflokker i gatene mtp la barna leke ute alene. 

Alle kjenner noen som er arrestert. Og det skjer vilkårlig. Noen liker deg ikke og tyster på deg. Sant eller ikke. Du blir sperret inne i 6mnd i påvente av etterforskning. Med mange arrestert tar det tid. Mulig man blir frikjent men ikke lenger har jobb. Uten jobb havner man på gata. 

Og de jeg kjenner bor og jobber i Ankara som er hovedstaden.

Jeg ville tenk veldig godt om....

Tyrkia kommer på 4plass med ca 750 asylsøkere til Norge i fjor.

Anonymkode: 70332...7f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så utbredt å snakke engelsk utenfor turistområdene i Tyrkia. Så dere bør hvertfall lære dere en del tyrkisk før dere Evt reiser. 

Anonymkode: e9b5a...d4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også en norsk familie bosatt på Kypros. Barna går på internasjonal skole i Nikosia. De trives veldig godt! Begge foreldrene jobber innen økonomi og administrasjon og har fått jobb der. Familien sliter med revmatisme og kraftig psoriasis og har fått nye liv der nede. 

De er i Norge på sommerferie og synes selv de får det beste av to verdener 😉

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tyrkiske svigersønn ville aldri tatt med sin familie og flyttet til Tyrkia. Det er fryktelig vanskelig å få jobber og det er dyrt å leve der, mat strøm mm. Han forteller at hans svoger er lærer på et universitet og må jobbe i tillegg for at de skal klare seg. Boligpriser er omtrent som i Norge hvis du vil bo et sted hvor folk snakker engelsk, snakker om leiepriser.
De er i tvil på om de skal reise hjem til hans foreldre på besøk til sommeren, pga Erdogan og hans måte å ødelegge landet på. Han sier at det er utrygt flere steder, men i turistområdene er det sikrere enn mange andre plasser.
For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvordan Tyrkia kom som et land du kunne tenke deg å flytte til.
Er jo ikke uten grunn tyrkere søker asyl i europa nå.
PS: For å jobbe i de fleste bedrifter i Tyrkia må du kunne tyrkisk muntlig og skriftlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ærlige svar. Som sagt et par ganger tidligere, vi er kun i tankeprosessen og trenger praktiske innspill. Vi har ikke satt oss inn i noe av det byråkratiske enda. Vi er kun i startfasen. Det er myyee vi ikke vet, så derfor kan det være greit med info om noen har kjennskap til det. 

Greit å vite med sikkerhetssituasjonen. Regner med at noen steder er bedre enn andre. 

 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri flyttet til et så politisk ustabilt land som Tyrkia, særlig ikke med barn.

Anonymkode: 8e553...c88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hun er to år, snakker bare norsk og har et godt språk. Det kommer nok til å gå i norsk hjemme uansett hvor vi flytter, men vi lærer da det språket i det landet vi flytter til. Folk flytter i Norge også, vennskap brytes og vennskap formes. Dette vil gå bra. Ja, det er ikke å bo på samme stedet i 15 år på rad, men når tenker du det er best å flytte? Midt i skolestart? Et år før? Et år etter? Det er jo ikke sikkert vi vil tilbake til Norge. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Og hva skal dere leve av i Tyrkia? Nav?

Anonymkode: 31756...b75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere leve av? Trygd?

Anonymkode: 579fa...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Bodrum i Tyrkia. Bodd der selv, kan anbefales!

Anonymkode: 0cb3a...6b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Hellas? Er nærme Tyrkia, så det er det samme fine været og digg mat. Billigere boforhold enn her hjemme, er "middelhavskultur", og er tryggere å bo i Hellas m tanke på at de ikke ligger rett ved syriagrensen. Tyrkia kan man dra på ferie til lett fra Hellas også. Går båter fra Izmir mener jeg til øyene i Hellas.

Jeg har vært i Tyrkia og elsker det, men pga uroligheter så ville jeg ikke flyttet dit. Ikke i roligere strøk heller, for de rolige plassene er jo fortsatt en del av landet. Sånn i tilfelle noe skulle skje der i fremtiden. 

Å flytte fra landet forstår jeg godt at dere vil, og der synes jeg dere er tøffe og inspirerende 😊

Anonymkode: 0a5a8...4d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår så er dere muslimer? Det finnes da andre land omkring Tyrkia som er like fine. Som ligger i Europa.

Har tilgode å møte en tyrker som er fornøyd med styret i Tyrkia, og jeg jobber sammen med mange fra Tyrkia bl.a.

Anonymkode: e5424...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg syns det er ganske utrolig å påstå at mange tyrkere er norsk ut. Nei, det gjør de ikke. 

Anonymkode: 3bde9...692

Jo, mange gjør det.  Mange tyrkere med blå øyne og blondt hår.  Jeg er etnisk norsk,  har blå øyne og lyst hår,  og blir ofte tiltalt på tyrkisk når jeg er i Tyrkia . Dette fordi jeg ferierer på et sted som er et populært feriested for tyrkere.  De går derfor ut fra at jeg er tyrkisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, janeikanskje skrev:

Jeg kjenner et par familier (ikke norske, men europeiske) som bor i Istanbul og Ankara på grunn av jobb, og de stortrives. Begge har små barn. Det går nok bra.

(Forøvrig kan jeg støtte Kypros som alternativ - men da ville jeg ha unngått Nord-Kypros, som er okkupert av nettopp Tyrkia.)

Nord Kypros er jo den fineste delen da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo ha oppholdstillatelse, arbeidstillatelse osv. Ikke sikkert det er så lett å få. Og hva skal dere leve av?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Hellas? Er nærme Tyrkia, så det er det samme fine været og digg mat. Billigere boforhold enn her hjemme, er "middelhavskultur", og er tryggere å bo i Hellas m tanke på at de ikke ligger rett ved syriagrensen. Tyrkia kan man dra på ferie til lett fra Hellas også. Går båter fra Izmir mener jeg til øyene i Hellas.

 

Anonymkode: 0a5a8...4d4

Hellas og Tyrkia har samme klima ja,  men der stanser likheten! Maten er mye bedre i Tyrkia,  og er mye mer variert enn den greske.  

Og vet du i det hele tatt hvor stort Tyrkia er? Det er svært langt til Syria fra de fleste stedene i Tyrkia.  

Ts er muslim,  og Hellas er ikke så vennlige mot muslimer.  Regner med de ønsker å bosette seg i Tyrkia,  nettopp fordi det er hovedsakelig muslimer der.  

Ts. Jeg har bodd og jobbet i Tyrkia.  I en mindre by som heter Bodrum.  Det er en god stund siden nå,  men jeg måtte den gang ha visum og arbeidstillatelse.  Arbeidstillatelse var ikke lett å få,  siden det er så høy arbeidsledighet i Tyrkia.  Jeg fikk det fordi jeg skulle jobbe i et nordisk selskap.  Du må ha alle papirer i orden før du eventuelt flytter dit. Det er svært vanskelig for utlendinger å få jobb der, og du må ha jobb før du får arbeidstillatelse.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...