Gå til innhold

Flytte til Tyrkia med småbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Afrika er en verdensdel. Tyrkia er et land. Hva tror du selv?

Anonymkode: c918c...db5

Mange tyrkere ser ganske norske ut..kanskje ikke så lett å legge merke til..? 😂

Anonymkode: 3ca9b...346

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, hun er to år, snakker bare norsk og har et godt språk. Det kommer nok til å gå i norsk hjemme uansett hvor vi flytter, men vi lærer da det språket i det landet vi flytter til. Folk flytter i Norge også, vennskap brytes og vennskap formes. Dette vil gå bra. Ja, det er ikke å bo på samme stedet i 15 år på rad, men når tenker du det er best å flytte? Midt i skolestart? Et år før? Et år etter? Det er jo ikke sikkert vi vil tilbake til Norge. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Jeg synes unger skal utsettes for minst mulig flytting. Å flytte innenlands i Norge kan ikke sammenlignes med å flytte fra Norge til Tyrkia og så tilbake igjen. Når du skriver at det ikke er sikkert at dere flytter tilbake igjen, så høres hele prosjektet litt ustødig ut. Unger fortjener å ha stabile oppvekstforhold.

Anonymkode: 406db...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen vokser kjapt og får med seg mye.

Det er det at dere har barn som får meg til å bli skeptisk: Dere planlegger å la ungen finne sitt første fotfeste ett sted, for så å røske det opp å dra et helt annet sted. Noen flyttet langt fordi de må og det er utfordrende for dem, men dere planlegger å gjøre det.

Anonymkode: 406db...432

ja det er typisk nordmann å være skeptisk og se det negative i ting, snakker for meg selv da det har påvirket meg veldig! ser det etter jeg begynte å reise. Jeg ser det som en berikelse for ungen hvis hn vokser opp ett sted, og så flytte. Dessuten, når man flytter som et lite barn så tilpasser de seg gjerne fortere igjen. 

Anonymkode: 59e7c...a72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange tyrkere ser ganske norske ut..kanskje ikke så lett å legge merke til..? 😂

Anonymkode: 3ca9b...346

Tyrkere ser da pokker meg ikke norske ut! Men det finnes noen få med blå øyne ja. Dessuten kan selv italienere ha lyst hår og blå øyne...da ser de mer norske ut 😛 

Anonymkode: 59e7c...a72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes unger skal utsettes for minst mulig flytting. Å flytte innenlands i Norge kan ikke sammenlignes med å flytte fra Norge til Tyrkia og så tilbake igjen. Når du skriver at det ikke er sikkert at dere flytter tilbake igjen, så høres hele prosjektet litt ustødig ut. Unger fortjener å ha stabile oppvekstforhold.

Anonymkode: 406db...432

Men kjære deg, har jeg sagt at vi skal flytte? Vi ønsker å flytte, vi tenker på Tyrkia, vi ønsker informasjon fra folk med erfaringer også videre, ikke argumenter mot at vi skal dra ut av landet:) ja, jeg trenger både negative og positive erfaringer og informasjon! vi er klar over alle ulempene flytting utenlands vil medføre, takk for det, men når vi ikke trives og vi vet at vi vil få det bedre i et annet land, så er jeg ganske sikker på at det vil gi sunnere oppvekst for barnet vårt når hun har foreldre som er glade? Tyrkia er ikke et u-land, og det er ikke som Norge, men vi ser ingen fremtid her. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt mye fint om Istanbul. Lurer på om det finnes en rolig utkant av byen? Storby er ikke helt ideelt, men vil gjerne bo i nærheten! 

Som sagt, vi er i tankeprosessen. Det er mye som må legges til rette siden vi har barn. Hvilke jobber kan man ha mulighet for, økonomisk oversikt, eventuelle språkopplæringer og hvordan er skolene. 

Jeg vil nok ikke tilbake i "feriemodus", jeg vil bare dra til et varmere sted og god mat. Har flere venninner fra Tyrkia og hun beskriver Tyrkia som et veldig åpent land for forskjellige typer mennesker. Høres veldig fristende ut. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Rolig utkant? Rolig strøk mener du vel? Cihangir er Istanbuls rikeste strøk og ligger ved Taksim, altså sentralst. Men det er der de rike bor. Kaghitane er også bra, og Sisli-Mecidiyeköy. Dette er isåfall steder jeg er kjent og føler meg trygg. 

Ikke bosett deg ved Sultanhamet moskeen og de områdene der. Fint om dagen, men fort litt creepy om nettene og det bor masse fattige rundt der som begynner å forfølge deg. 

Anonymkode: 59e7c...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor ser jeg da flere afriikanere enn tyrkere i Norge? 

Anonymkode: 59e7c...a72

Afrika er jo en stor verdensdel, Tyrkia er ett eneste land. I tillegg topper de statistikken akkurat nå, og ikke de seneste x-antall årene, derfor ville det vært meget rart hvis de plutselig var i overtall. Ville lest meg opp litt om Tyrkia hvis jeg var deg, definitivt ikke et land jeg ville flyttet til nå. Men ja, folk flykter altså derfra, av mange ulike grunner selvfølgelig, men jeg ville snakket med noen nyankomne tyrkere hvis jeg var deg, de kan nok fortelle deg litt om hvorfor. 

Anonymkode: 06aed...271

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rolig utkant? Rolig strøk mener du vel? Cihangir er Istanbuls rikeste strøk og ligger ved Taksim, altså sentralst. Men det er der de rike bor. Kaghitane er også bra, og Sisli-Mecidiyeköy. Dette er isåfall steder jeg er kjent og føler meg trygg. 

Ikke bosett deg ved Sultanhamet moskeen og de områdene der. Fint om dagen, men fort litt creepy om nettene og det bor masse fattige rundt der som begynner å forfølge deg. 

Anonymkode: 59e7c...a72

Takk for nyttig informasjon og seriøst svar! Ja, mente rolig strøk:) 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Afrika er jo en stor verdensdel, Tyrkia er ett eneste land. I tillegg topper de statistikken akkurat nå, og ikke de seneste x-antall årene, derfor ville det vært meget rart hvis de plutselig var i overtall. Ville lest meg opp litt om Tyrkia hvis jeg var deg, definitivt ikke et land jeg ville flyttet til nå. Men ja, folk flykter altså derfra, av mange ulike grunner selvfølgelig, men jeg ville snakket med noen nyankomne tyrkere hvis jeg var deg, de kan nok fortelle deg litt om hvorfor. 

Anonymkode: 06aed...271

jeg har gått i klasse med ei som bor der med sin mann. Hun går ikke med hijab. Hun er ofte i Norge. Kjenner henne ikke godt nok til å begynne å spørre og grave. 

Hva med de tyrkere som er igjen? 

Anonymkode: 59e7c...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tenker du jeg er et troll eller levd med hodet under en stein? Er det fordi vi kanskje har forskjellige meninger? Ville du dratt til Syriagrensen?;) Hvorfor kan jeg ikke like Erdogan? Provoserer det at jeg ikke har noe imot muslimsk kultur? 

 

Anonymkode: 3ca9b...346

Nå har jeg nettopp lest diverse artikler og bøker om kvinnesyn og æresdrap i Tyrkia, i tillegg til at jeg har blitt bedre kjent med en tyrkisk kunde på arbeidsplassen min, så jeg er neppe spesielt nøytral når det kommer til dette. Men jeg har ikke noe imot muslimsk kultur, hva nå enn du mener det er, og jeg anser heller ikke Islam som kjernen av det jeg anser som problemet med den tyrkiske kulturen.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du er så opphengt i hijab, tror du at det er derfor folk sier at du kanskje burde revurdere Tyrkia som fremtidig bosted, fordi folk bruker hijab der? 

Anonymkode: 06aed...271

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler denne tråden tok en litt annen vending enn jeg håpet. Jeg er fullt klar over situasjonen i Tyrkia, men det er vel ikke tryggere i Paris eller London heller. Jeg ønsket kun info om Tyrkia, gode områder osv, siden det er et ganske oppegående og sosialt land som passer vår familiekultur. 

Å flytte krever en hel del planlegging, ti ganger ekstra når man har barn. Jeg prøver å "sanke" så mye informasjon som mulig om de aktuelle landene (Emiratene, Qatar og Tyrkia) før vi tar et valg og "fordyper oss" og sjekker mulighetene. 

Fremtiden her ser ikke lys ut for oss, og det vil jeg ikke dra barnet mitt inn i. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg nettopp lest diverse artikler og bøker om kvinnesyn og æresdrap i Tyrkia, i tillegg til at jeg har blitt bedre kjent med en tyrkisk kunde på arbeidsplassen min, så jeg er neppe spesielt nøytral når det kommer til dette. Men jeg har ikke noe imot muslimsk kultur, hva nå enn du mener det er, og jeg anser heller ikke Islam som kjernen av det jeg anser som problemet med den tyrkiske kulturen.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du er så opphengt i hijab, tror du at det er derfor folk sier at du kanskje burde revurdere Tyrkia som fremtidig bosted, fordi folk bruker hijab der? 

Anonymkode: 06aed...271

Hvor er jeg opphengt i hijab? Jeg bruker hijab og er muslim selv. 

Anonymkode: 3ca9b...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg nettopp lest diverse artikler og bøker om kvinnesyn og æresdrap i Tyrkia, i tillegg til at jeg har blitt bedre kjent med en tyrkisk kunde på arbeidsplassen min, så jeg er neppe spesielt nøytral når det kommer til dette. Men jeg har ikke noe imot muslimsk kultur, hva nå enn du mener det er, og jeg anser heller ikke Islam som kjernen av det jeg anser som problemet med den tyrkiske kulturen.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du er så opphengt i hijab, tror du at det er derfor folk sier at du kanskje burde revurdere Tyrkia som fremtidig bosted, fordi folk bruker hijab der? 

Anonymkode: 06aed...271

æresdrap i Tyrkia? må være på bygdene... ? 

Anonymkode: 59e7c...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja det er typisk nordmann å være skeptisk og se det negative i ting, snakker for meg selv da det har påvirket meg veldig! ser det etter jeg begynte å reise. Jeg ser det som en berikelse for ungen hvis hn vokser opp ett sted, og så flytte. Dessuten, når man flytter som et lite barn så tilpasser de seg gjerne fortere igjen. 

Anonymkode: 59e7c...a72

Synes den uttalelsen her er enda mer typisk nordmann. Begynner å bli passe fed up av all klagingen om hvor kjipe og kalde nordmenn er. 

Skjønner ikke hva du mener med at det helsemessig ikke er noen fremtid her? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ukjentjente skrev:

Synes den uttalelsen her er enda mer typisk nordmann. Begynner å bli passe fed up av all klagingen om hvor kjipe og kalde nordmenn er. 

Skjønner ikke hva du mener med at det helsemessig ikke er noen fremtid her? 

Fordi når det er kaldt får jeg hudproblemer og vondt overalt.. og den psykiske helsen. Jeg har prøvd, og takler det ikke. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har norske slektninger som bor på Kypros. De trives veldig godt; rolig og fredelig land, vinteren er kort og mild, god mat og god skole til barna. Boligprisene er heller ikke så gærne. De bor i en stor og fin villa med svømmebasseng i en landsby som ikke er turistifisert. 

Har besøkt de flere ganger og det er virkelig flott der. Ikke er det langt og dyrt å reise dit heller, norwegian flyr direkte fra Gardemoen. Litt mere kinareise reiser man med rutefly 

Anonymkode: f2549...071

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange tyrkere ser ganske norske ut..kanskje ikke så lett å legge merke til..? 😂

Anonymkode: 3ca9b...346

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tyrkere ser da pokker meg ikke norske ut! Men det finnes noen få med blå øyne ja. Dessuten kan selv italienere ha lyst hår og blå øyne...da ser de mer norske ut 😛 

Anonymkode: 59e7c...a72

Jeg syns det er ganske utrolig å påstå at mange tyrkere er norsk ut. Nei, det gjør de ikke. 

Anonymkode: 3bde9...692

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har norske slektninger som bor på Kypros. De trives veldig godt; rolig og fredelig land, vinteren er kort og mild, god mat og god skole til barna. Boligprisene er heller ikke så gærne. De bor i en stor og fin villa med svømmebasseng i en landsby som ikke er turistifisert. 

Har besøkt de flere ganger og det er virkelig flott der. Ikke er det langt og dyrt å reise dit heller, norwegian flyr direkte fra Gardemoen. Litt mere kinareise reiser man med rutefly 

Anonymkode: f2549...071

Kypros må vi sjekke ut! Veldig ideelt siden det er høy luftfuktighet:) takk for tips ! 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi når det er kaldt får jeg hudproblemer og vondt overalt.. og den psykiske helsen. Jeg har prøvd, og takler det ikke. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Ja, men så flytt da! 

Anonymkode: 3bde9...692

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...