Gå til innhold

Flytte til Tyrkia med småbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi vil gjerne flytte utenlands med barnet gjerne i flere år før hun begynner på skolen, tilfellet vi ikke trives og rekker tilbake før evt skolestart her i Norge. Nettop fyllt to år. 

Vi har snust litt på Tyrkia. Maten, været og at vi har hørt mye bra. 

Er det noen som har noe erfaring med de forskjellige byene? 

Praktiske opplysninger noen? 

Har vært der selv på ferie et par ganger, men det var i turistbyene. Vi vil ikke flytte til festing og diverse. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker på strømmen av syrere og forholdet til Syria jeg da. Vet ikke om jeg ville turt å bo akkurat der. 

Er mange andre land som kunne vært kule å bo i. 

Anonymkode: 0a5a8...4d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer flyktninger i hopetall fra Tyrkia. Høres ut som en smart ide å flytte dit...

Anonymkode: b911b...784

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært på ferie et par ganger og nå vil du flytte dit?

Forskjell på ferie og hverdag.

Anonymkode: 406db...432

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer vel ikke akkurat som en flodbølge over hele landet. Men takk for påminnelsen, jeg er kjent med situasjonen. 

Men jeg hadde noen spørsmål om byer som er fine og andre erfaringer :)?

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer flyktninger i hopetall fra Tyrkia. Høres ut som en smart ide å flytte dit...

Anonymkode: b911b...784

HÆ? synes da absolutt ikke tyrkere er det det kommer mest av hit, men afrikanere, pakistanere og kurdere! 

Jeg har vært i Tyrkia veldig lenge om gangen, 3 ganger og ingen av de jeg kjenner der har noen planer om å komme til Norge. De lever der med jobb ?! de klager ikke engang på noe. 

Tror disse som flykter fra Tyrkia må komme fra veldig dårlige kår ? Tyrkia er ikke et typisk flykningland i såfall.. Sikker på at de ikke kommer fra Syria, via Tyrkia? 

Anonymkode: 59e7c...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kommer vel ikke akkurat som en flodbølge over hele landet. Men takk for påminnelsen, jeg er kjent med situasjonen. 

Men jeg hadde noen spørsmål om byer som er fine og andre erfaringer :)?

Anonymkode: 3ca9b...346

Jeg elsker Istanbul. Når jeg kommer dit føles det som å komme hjem, og trist å dra. 
Har dessverre ikke vært i de andre byene, men kunne tenkt meg å oppleve Izmir, Adana også. 

Anonymkode: 59e7c...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere voksne gjøre, hva skal dere leve av?

Hvis det er noe der å flytte til, så er det én ting, men da skal det være stabile forhold siden dere har barn. Det holder ikke med at det var hyggelig der i ferien.

Og dette mener jeg uansett hvilket sted eller land det er snakk om.

Anonymkode: 406db...432

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har vært på ferie et par ganger og nå vil du flytte dit?

Forskjell på ferie og hverdag.

Anonymkode: 406db...432

Ja, for mange år siden. 

Vi ønsker å flytte til et varmt land, og vi har stått mellom flere steder, gått igjennom hva som er greit økonomisk, og ikke minst sikkerhet. Dubai og Qatar er for dyrt, de var under vurdering siden jeg snakker språket. Et par andre land var for utrygge. Mannens hjemland er fristende, men ikke trygt. Spania blir for langt unna kulturelt. Vi landet på Tyrkia og ønsker å høre andres erfaringer. Vi er fortsatt i tankeprosessen.. om vi vil flytte dit eller ikke, gjenstår å se. 

 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker å la barnet tilbringe noen av de grunnleggene årene i ett land for så å flytte og begynne på skole i et helt annet land. Hva med miljø, venner, språk osv.?

Anonymkode: 406db...432

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HÆ? synes da absolutt ikke tyrkere er det det kommer mest av hit, men afrikanere, pakistanere og kurdere! 

Jeg har vært i Tyrkia veldig lenge om gangen, 3 ganger og ingen av de jeg kjenner der har noen planer om å komme til Norge. De lever der med jobb ?! de klager ikke engang på noe. 

Tror disse som flykter fra Tyrkia må komme fra veldig dårlige kår ? Tyrkia er ikke et typisk flykningland i såfall.. Sikker på at de ikke kommer fra Syria, via Tyrkia? 

Anonymkode: 59e7c...a72

Vel, så feil kan du ta.

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2018/10/08/Én-av-fire-asylsøkere-i-år-kommer-fra-Tyrkia-17660825.ece

Sitat

Tyrkiske borgere topper listen over nasjonaliteter som har søkt om asyl i Norge så langt i år. Én av fire asylsøkere er tyrkere

 

Anonymkode: b911b...784

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere tenker å la barnet tilbringe noen av de grunnleggene årene i ett land for så å flytte og begynne på skole i et helt annet land. Hva med miljø, venner, språk osv.?

Anonymkode: 406db...432

Ungen er jo veldig liten. Tryggheten er mamma og pappa foreløpig. 

Anonymkode: 0a5a8...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker Istanbul. Når jeg kommer dit føles det som å komme hjem, og trist å dra. 
Har dessverre ikke vært i de andre byene, men kunne tenkt meg å oppleve Izmir, Adana også. 

Anonymkode: 59e7c...a72

Har hørt mye fint om Istanbul. Lurer på om det finnes en rolig utkant av byen? Storby er ikke helt ideelt, men vil gjerne bo i nærheten! 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal dere voksne gjøre, hva skal dere leve av?

Hvis det er noe der å flytte til, så er det én ting, men da skal det være stabile forhold siden dere har barn. Det holder ikke med at det var hyggelig der i ferien.

Og dette mener jeg uansett hvilket sted eller land det er snakk om.

Anonymkode: 406db...432

Som sagt, vi er i tankeprosessen. Det er mye som må legges til rette siden vi har barn. Hvilke jobber kan man ha mulighet for, økonomisk oversikt, eventuelle språkopplæringer og hvordan er skolene. 

Jeg vil nok ikke tilbake i "feriemodus", jeg vil bare dra til et varmere sted og god mat. Har flere venninner fra Tyrkia og hun beskriver Tyrkia som et veldig åpent land for forskjellige typer mennesker. Høres veldig fristende ut. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ungen er jo veldig liten. Tryggheten er mamma og pappa foreløpig. 

Anonymkode: 0a5a8...4d4

Ungen vokser kjapt og får med seg mye.

Det er det at dere har barn som får meg til å bli skeptisk: Dere planlegger å la ungen finne sitt første fotfeste ett sted, for så å røske det opp å dra et helt annet sted. Noen flyttet langt fordi de må og det er utfordrende for dem, men dere planlegger å gjøre det.

Anonymkode: 406db...432

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere tenker å la barnet tilbringe noen av de grunnleggene årene i ett land for så å flytte og begynne på skole i et helt annet land. Hva med miljø, venner, språk osv.?

Anonymkode: 406db...432

Vel, hun er to år, snakker bare norsk og har et godt språk. Det kommer nok til å gå i norsk hjemme uansett hvor vi flytter, men vi lærer da det språket i det landet vi flytter til. Folk flytter i Norge også, vennskap brytes og vennskap formes. Dette vil gå bra. Ja, det er ikke å bo på samme stedet i 15 år på rad, men når tenker du det er best å flytte? Midt i skolestart? Et år før? Et år etter? Det er jo ikke sikkert vi vil tilbake til Norge. 

Anonymkode: 3ca9b...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt for mye ufred i Tyrkia synes jeg. Bomber, ISS, Kashmir, Erdogan, opptøyer, sakte går det fra demokrati mot diktatur. Mye konservatisme med hijab osv. Jeg hadde nok trukket lenger vestover. Men hvis din mann er fra muslimsk land så skjønner jeg han ønsker seg det. 

Anonymkode: 9dc3d...482

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ungen vokser kjapt og får med seg mye.

Det er det at dere har barn som får meg til å bli skeptisk: Dere planlegger å la ungen finne sitt første fotfeste ett sted, for så å røske det opp å dra et helt annet sted. Noen flyttet langt fordi de må og det er utfordrende for dem, men dere planlegger å gjøre det.

Anonymkode: 406db...432

Det er utfordrende for oss å bo i Norge, helsemessig. Hadde alt vært flotters her hadde vi ikke villet dra. 

Anonymkode: 3ca9b...346

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor ser jeg da flere afriikanere enn tyrkere i Norge? 

Anonymkode: 59e7c...a72

Afrika er en verdensdel. Tyrkia er et land. Hva tror du selv?

Anonymkode: c918c...db5

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt for mye ufred i Tyrkia synes jeg. Bomber, ISS, Kashmir, Erdogan, opptøyer, sakte går det fra demokrati mot diktatur. Mye konservatisme med hijab osv. Jeg hadde nok trukket lenger vestover. Men hvis din mann er fra muslimsk land så skjønner jeg han ønsker seg det. 

Anonymkode: 9dc3d...482

Vi har ingenting imot muslimsk kultur og tilpasser oss gjerne. Å se hijab, niqab og diverse er ikke noe problem, vi liker å se alle typer folk. Kashmir ligger i Pakistan. Vi liker Erdogan. Jeg vil helst bo et sted hvor det er fredelig, har ikke hørt noe særlig om opptøyer så jeg burde kanskje lese litt mer? Er ikke Isis og de folka nærmere Syriagrensen? Dit skal vi IKKE.. 

Anonymkode: 3ca9b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...