Gå til innhold

Noen som bor sammen med ADHD person?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor sammen med mannen min som fikk ADHD diagnosen for 2.5 år siden. Han var da 40 år. Vi ble akkurat sammen i den perioden han gikk til utredning. Jeg bare lurer på hvordan dere har det sammen med deres kjære? Er det noen hensyn å ta? Jeg bare har lyst å høre hvordan dagene deres er? Har ikke egentlig så mye kunnskap om dette unntatt det jeg har lest på nettet. Og der står det ikke så mye om å ha ADHD som voksen og hvordan det er å være kjæreste med en.. 

For meg er det utfordrende til tider. Han er direkte lat.. Er mye på nettet, spiller, ser på tv.. Alt dette gjerne samtidig. Han kommer ikke igang med ting. Alt blir gjort i siste e liten eller over tidsfristen. Han blir fort irritert, tar alt til seg. Jeg styrer økonomien her hjemme. Han betaler "hus og kostpenger" hver gang han får lønn så fordeler jeg det ut i mnd. Han er til tider veldig intens.. Vil ha meg ved siden av seg hele tiden og trenger ofte oppmerksomhet fra meg. Han er til tider arrogant. Favoritt setningen hans tror jeg er : jeg vet det og hva var det jeg sa. Skulle hørt på meg da vettu. Han er sjølgod og kritisk til andre. Han liker ikke overraskelser. Vil hele tiden ha kontroll. Og da også overfor meg syns jeg. Han har det også med å overdrive veldig når noe fatter hans interesse. Jeg har vært med å sortete 1000 vis av skruer, 1000 vis av fiskekroker og jeg vil ikke nevne engang hvor mye han har sådd for å se hva som han kan få til å gro😂. Han har lovet å ikke fylle veranda med all slags urter, grønnsaker, og blomster i år😂😂 så får vi se da😳😂

Men det skal også sies at han er en flott kar! God i hjertet❤️og utrolig god samtalepartner i rett setting😊 Ser han til tider er mye frustrert. Ikke sover han om natta heller selv om han nå er medisinert for sin ADHD. 

Anonymkode: 5d847...e3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke nødvendigvis at dette er typisk oppførsel for de med adhd, det er nok bare personligheten hans, måten hans å være på, uvaner han har lagt seg til 

Jeg er voksen kvinne med adhd, og dette er ikke typisk meg. Jeg igjen har mye impulsivitet, stor arbeidskapasitet, sliter litt med å sove, har daglige rutiner, til tider rastløs. Ser sjelden TV da jeg ikke har tålmodighet til det. Trener mye og er mye på tur i skog og mark for å få brent av litt energi. Stålkontroll på økonomien. Har vært gift i mange år nå og har alltid behandlet mannen min med respekt og som en likeverdig partner både før og etter diagnosen og dertil medisinering 

Har også en voksen bror med adhd, han er heller ikke sånn som du beskriver mannen din

Det blir litt feil å skylde på adhd hvis et voksent menneske oppfører seg dårlig og nedlatende, adhd er ikke et frikort for å gjøre og si hva man vil. 

Edit; mange med adhd sliter med søvn til tross for medisinering pga hjernen jobber på høygir og gir mye tankekjør. Nå vet jeg ikke hvilken type medisin mannen din går på, men det vanlige er at man tar depot-medisin om morgenen. Effekten av medisinen avtar utover ettermiddagen. Derfor kan mange slite med tankekjør og aktiv hjerne når kvelden kommer. Jeg har hatt god effekt av søvnhormonet melantonin før jeg legger meg, likedan å unngå alt som virker stimulerende siste timene før leggetid. Unngår også koffein på ettermiddag/kveld 

Søvn er veldig viktig for de med adhd, så ville fått han til å oppsøke lege for å få hjelp. Det kan være så enkelt at han ikke produserer noe særlig melantonin selv og trenger en resept på det 

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med min partner i snart 5 år og vi venter vårt første barn sammen. Han ble diagnoser med ADHD da han var ung. Jeg kjenner meg ikke igjen i alle beskrivelsene av din mann men det jeg kjenner godt igjen er rastløsheten og litt lett aggresjon. 

Når det kommer til aggresjonen så er det bare hans første reaksjon som han klarer å stille om hvis jeg påpeker det. Han er veldig klar over at aggresjon er en del av sin diagnose og ber om litt tid i stillhet hvis han eller jeg kjenner det blir mye. 

Han bruker en del tid på å prøve å brenne vekk energi ved å ha prosjekter rundt i Hagen og huset. Det hjelper han ofte med nattesøvnen. 

Kommunikasjon er viktig for vårt forhold. Men siden min type fikk diagnosen sin som ung har han hatt mulighet til å jobbe med den lenge og vet hva han trenger som har vært til fordel for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tråden er over et år gammel, hvordan går det med dere, ts?

 

Jeg har vært sammen med min ADHD-mann i ti år, men først det siste halvannet har jeg lest litt mer om diagnosen og det å leve med den, litt her og litt der. Erfaringer fra andre har dukket opp på forumet her av og til. For litt siden hørte jeg "The ADHD-effect in marriage" på lydbok av Melissa Orlow, og den tar for seg nettopp det å leve sammen med en voksen der adhd er til stede hos den ene eller begge voksne, sett fra begge sider. Hennes mann fikk diagnosen i voksen alder.

Anonymkode: dd09e...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om min har ADHD! Han har ikke diagnosen iallfall. Men jeg kjenner min lus på en gange, har vært i en ikke lik men også ADHD-mann situasjon før. Og hvilken rolle spiller det, egentlig, hvis det finnes måter å kanskje fikse det på til slutt.

Anonymkode: 883d5...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om min har ADHD! Han har ikke diagnosen iallfall. Men jeg kjenner min lus på en gange, har vært i en ikke lik men også ADHD-mann situasjon før. Og hvilken rolle spiller det, egentlig, hvis det finnes måter å kanskje fikse det på til slutt.

Anonymkode: 883d5...26c

Min har ADHD og er veldig lik Ts sin mann. Han er ikke så nedlatende, men har de trekkene. Og han spiller ikke/ser på TV så mye lengre, men gjorde det myyye før. Det ble litt bedre med medisin, men ikke veldig mye bedre. Det kan ikke «fikses», hjernen hans fungerer på en annen måte. Jeg mener ikke at det er bortkasta med utredning og medisin, for det har hjulpet mye. Aller mest til å få han til å forstå seg selv og meg til å forstå han. Men jeg må akseptere han for den han er og realiteten er at jeg ikke kan forvente det samme av han som en annen mann uten ADHD.

Jeg savner av og til å være den eneste «voksne» her hjemme. Men han jobber så godt han kan for at vi skal ha det fint, så da er det opp til meg å se hans fine sider isteden for alt som ikke fungerer. 

Anonymkode: 15dda...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil lære mer om adhd så tror jeg det skal finnes pårørendekurs. Sjekk med adhd-foreningen, evnt dps om de veit om noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...