Gå til innhold

Vannkopper, må vi være inne/hjemme denne uka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet fikk utbrudd av vannkopper i dag. Må vi være innendørs/hjemme resten av uken? Er det fy-fy å feks dra på kjøpesenter og handle, hvis han sitter i vogna hele tiden? 

Anonymkode: dab94...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Han tar jo på vognen. Og det er dråpesmitte. 

Vil si at man kan være ute i hagen/i gaten så lenge man ikke leker med andre barn:)

Anonymkode: 90962...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Den syke smitter fra 3 dager innen utslettet bryter ut, og til alle blemmene er tørket inn og er blitt dekket av skorper. Du blir smittet ved å få væske fra en blemme på fingeren eller via dråper, som inneholder virus fra den sykes svelg.

Så om barnet ikke rører noe og ikke har væskende sår på hendene og dere holder dere unna barn og folk så kan dere fint Ts en trilletur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk det er folk der ute som har nedsatt imunnforsvar, min mor bl.a. har det, og blir hun smittet kan hun faktisk dø. Så setter pris på at dere ikke oppsøker folkemengder etc.

Anonymkode: e5a18...212

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og husk det er folk der ute som har nedsatt imunnforsvar, min mor bl.a. har det, og blir hun smittet kan hun faktisk dø. Så setter pris på at dere ikke oppsøker folkemengder etc.

Anonymkode: e5a18...212

Det er umulig å få samtlige barnehagebarn og skolebarn i hele landet til å unngå offentlig rom - de er jo smittsomme før foreldrene/ansatte oppdager dette.

Jeg går utfra at mennesker med så nedsatt immunforsvar at de kan dø av vannkopper etc selv unngår offentlig rom med mange mennesker.

Jeg drar ikke selv med smittsomt barn i svømmehall, men vi har vært utendørs og innendørs i offentlig rom når vi har vært usikre på om vannkoppene er helt tørket inn. Det er klin umulig å oppholde seg innendørs i en liten leilighet i ei uke - for vannkopper som tross alt ikke krever isolat. 

Det er umulig å vite sikkert når man ikke er smittsom lengre - mange voksne drar jo også på jobb når de har smitte av alt mulig, og tar da på trikk/buss osv - i tillegg til alle kollegaer. 

Anonymkode: e1594...b01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å gå ut og leke så lenge du holder deg vekke fra folk. 

Og heg ville ikke tatt med barnet mitt på senteret, men har du ikke mat i hus og er aleine så kan du jo ikke akkurat la være å gå på butikken.. 

Anonymkode: ec721...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt vannkopper og jeg har absolutt ikke lyst på det. Hvorfor skal du dra med deg en syk unge ut? Er det greit for deg om jeg smitter deg og ungene dine med spysjuka fordi jeg ikke gidder være hjemme? 

Anonymkode: 2f889...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært hjemme eller ute på tur fremfor å være på shoppingsenter. Men må man kjøpe mat så må man. Antar at du ikke kan bestille hjemmelevering? 

Men til de som ikke har hatt vannkopper og er voksne er det ingen dårlig ide å ta vaksine. Ring vaksinasjonskontoret og hør om de har det på lager. (Såklart ikke rettet mot de som ikke tåler vaksiner).

Anonymkode: 31b55...269

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet fikk utbrudd av vannkopper i dag. Må vi være innendørs/hjemme resten av uken? Er det fy-fy å feks dra på kjøpesenter og handle, hvis han sitter i vogna hele tiden? 

Anonymkode: dab94...4f0

Ja! det er fy-fy å dra på et kjøpesenter når sønnen din har vannkopper! Det er til og med fy-fy å dra på legekontoret og sitte på venteværelset med sønnen din når han har vannkopper! (må dere til legen så er det selvfølgelig helt greit men dere skal ikke dele venterom med andre syke mennesker!) Vannkopper kan være ekstremt alvorlig for mennesker med nedsatt immunforsvar og/eller kroniske sykdommer og kan i verste fall være dødelig for dem! 
Må du på butikken så sørg for at han ikke rører noe som helst utenfor vognen dersom han må være med, vær der så kort som mulig og handle gjerne midt  på dagen når det er færrest mennesker til stede! og velg helst en frittstående matbutikk og ikke en matbutikk som ikke ligger innerst på senteret!

Så lenge allmenntilstanden hans er fin kan dere være ute, bare ikke steder hvor det befinner seg andre mennesker! gå i skogen på oppdagelsestur f.eks.! og god bedring til han!:klem:

Anonymkode: e9577...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt vannkopper og jeg har absolutt ikke lyst på det. Hvorfor skal du dra med deg en syk unge ut? Er det greit for deg om jeg smitter deg og ungene dine med spysjuka fordi jeg ikke gidder være hjemme? 

Anonymkode: 2f889...3bf

Hvis du er voksen og enda ikke har hatt det, så kan du vaksinere deg:) Det er ingen spøk å få det i voksen alder, særlig ikke hvis du er kvinne og gravid. 

Ts, hvis barnet har fin allmenntilstand så kan dere selvsagt leke ute. Men det er litt (veldig) egoistisk å gå på kjøpesentre med noe som er så smittsomt. Må du absolutt handle så gjør for all del det, men det er greit å begrense kontakten med andre mennesker til det er tørket inn. 

Anonymkode: ceaee...bc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drar selvfølgelig ikke på kjøpesenter når barnet har en smittsom sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig svar lengre oppe. Jeg er alenemor og hadde lite barn med vannkopper. Fikk naboer til å handle for oss. Er dere to voksne burde den ene greie å handle, mens den andre er hjemme.

Anonymkode: e5a18...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...