Gå til innhold

Hvilken av disse to kjøkkenløsningene hadde du valgt? (Plantegning)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom eventuelt gjerne med andre forslag også! 

Alternativ 1: Verandadør ved spisestue

1091777551_Skjermbilde2019-03-18kl_20_46_28.png.deb597777362034a7e147fc61d824dca.png

Alternativ 2: Verandadør ved kjøkken

1293057842_Skjermbilde2019-03-18kl_20_46_50.png.ff7719c12d99fdeea00dba3a6e1fe77f.png

Anonymkode: 5c461...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig liker et "helt" kjøkken. En veranda dør midt i sånn hadde bare vært i veien. Like rbedre helheten på bilde nr 1. 

Anonymkode: 7c306...5c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1. Gir mer helhet til kjøkken, men med vindu kommer likevel lyset

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for enstemmige svar! 😄

11 minutter siden, Kontormus skrev:

Nr 1. Gir mer helhet til kjøkken, men med vindu kommer likevel lyset

Vindu skal dessverre ikke være der, har glemt å fjerne det på tegningen. Det er innsyn fra vei på den siden, så ved løsning nummer 1 vurderer jeg å bytte om på komfyr og vask, for å kunne ha vindu over vasken. Vil helst ikke ha innsyn, jeg er sånn som vandrer halvnaken på kjøkkenet både morgen og kveld :) 

Er redd det blir lang vei fra kjøleskap (veggen til venstre i tegningen) og komfyr på begge løsningene slik det er tegnet nå, men mindre plass til overskap om jeg setter vask på kortvegg. I tillegg så står man jo mer ved komfyr enn vask, så blir mer sosialt å lage mat om det sitter folk ved bordet og jeg kun står bortvendt sideveis. 

Anonymkode: 5c461...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativ 1 så best ut.

Anonymkode: 4e510...c11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart alternativ 1. Det ser mer funksjonelt og harmonisk ut.

Anonymkode: a0711...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verandadøren på nr. 1 bidrar til et skille mellom kjøkken og spisestue, mens på nr. 2 blir spisestuen som en bortgjemt krok i forhold til kjøkken og verandadør. Spesielt i de delene av året der døren blir stående åpen og slipper inn luft og lys.

Anonymkode: a0711...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for enstemmige svar! 😄

Vindu skal dessverre ikke være der, har glemt å fjerne det på tegningen. Det er innsyn fra vei på den siden, så ved løsning nummer 1 vurderer jeg å bytte om på komfyr og vask, for å kunne ha vindu over vasken. Vil helst ikke ha innsyn, jeg er sånn som vandrer halvnaken på kjøkkenet både morgen og kveld :) 

Er redd det blir lang vei fra kjøleskap (veggen til venstre i tegningen) og komfyr på begge løsningene slik det er tegnet nå, men mindre plass til overskap om jeg setter vask på kortvegg. I tillegg så står man jo mer ved komfyr enn vask, så blir mer sosialt å lage mat om det sitter folk ved bordet og jeg kun står bortvendt sideveis. 

Anonymkode: 5c461...ecc

Da følger vinduet vasken? Blir det et ekstra vindu på veggen som fra før har terrassedør og (store) vinduer? Det er selvsagt lettere å si når en kjenner omgivelser og himmelretninger, men jeg ville gått for lys fra to retninger. Og det kan være kult med frostet glass eller annen skjerming hvis du sjeneres av innsyn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved spisebordet, da blir det mer naturlig og lettere for gjestene å ta vinglasset i hånd og gå ut i solen

Anonymkode: d2aed...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verandadøren på nr. 1 bidrar til et skille mellom kjøkken og spisestue, mens på nr. 2 blir spisestuen som en bortgjemt krok i forhold til kjøkken og verandadør. Spesielt i de delene av året der døren blir stående åpen og slipper inn luft og lys.

Anonymkode: a0711...6bc

Det er sant :) Det er også på den siden verandadøren kommer i alternativ 1 at det er mest sol (mot sør) og der er det skjermet, så jeg vil gjerne bygge en veranda der. 

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Da følger vinduet vasken? Blir det et ekstra vindu på veggen som fra før har terrassedør og (store) vinduer? Det er selvsagt lettere å si når en kjenner omgivelser og himmelretninger, men jeg ville gått for lys fra to retninger. Og det kan være kult med frostet glass eller annen skjerming hvis du sjeneres av innsyn

Vinduet kan følge vasken ja. Det kommer lite lys inn der verandadøren er på alternativ 2, der er det både vindu og verandadør nå. Inne i en krok fra et tilbygg, og retning øst. Så sollyset kommer inn der vinduene ved spisestuen er. Er kun der det er noe utsikt (fin skog). 

 

Her er hele endringsplanen om noen har innspill :) Vil flytte kjøkkenet til den ene stuen, og heller få større gang, vaskerom og gjestetoalett :)  I kjelleretasjen er det to soverom, kjellerstue og bad. 

Nå: 

1211763507_RoomSketcher2DFloorPlan(1).jpg.ab86ad6d5d0e330af52451c45753c991.jpg

Etter endring (ubestemt løsning på kjøkken og vaskerom enda) : 

838721037_RoomSketcher2DFloorPlan(4).jpg.0275fb3b6d9ed12835c7d2b24f116194.jpg

Forklaring på soverom: Vi har baby og den kan sove innenfor vårt rom noen år til, slik at vi kan vente med det rommet. Så får vi se om vi endrer det om noen år eller lage walk in closet. 

Anonymkode: 5c461...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved spisebordet, da blir det mer naturlig og lettere for gjestene å ta vinglasset i hånd og gå ut i solen

Anonymkode: d2aed...054

Det klarer jeg faktisk å se for meg nå :) 

Anonymkode: 5c461...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også nr 1. Da kan man evt sette mat på kjøkkenbenken nær altandøra, og lettvint vandre inn og hente mat man skal spise ute på verandaen. Feks hvis man skal drikke kaffe ute, så kan kaker stå inne skjermet for solvarme og insekter. Evt salater og slikt ved grilling. 

Tenker også det bør være vindu på to vegger når du har mulighet til det: gjerne med frostet glass eller vindusfolie for å skjerme for innsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du skal på verandaen. Hvis det er hagemøbler der og spiseplass ute ville jeg gått for alternativ 1, der man kan gå ut med tallerkener og mat, og gjester kan gå ut uten å måtte forstyrre den som kokkelerer på kjøkkenet. Hvis inngangen skal brukes som en grovinngang hadde jeg gått for alternativ 2. Men ser på bildet senere at dere har en inngang til vaskerom, og da blir det smør på flesk med alternativ 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Det kommer litt an på hva du skal på verandaen. Hvis det er hagemøbler der og spiseplass ute ville jeg gått for alternativ 1, der man kan gå ut med tallerkener og mat, og gjester kan gå ut uten å måtte forstyrre den som kokkelerer på kjøkkenet. Hvis inngangen skal brukes som en grovinngang hadde jeg gått for alternativ 2. Men ser på bildet senere at dere har en inngang til vaskerom, og da blir det smør på flesk med alternativ 2.

Spiseplass blir ved verandadør på alternativ 1, men der verandadøren er på alternativ 2 er det allerede en veranda (som ikke er koselig å være på, siden man ser bare rett på vei og hekk). Så da hadde man måtte gått rundt hjørnet om du skjønner, og verandadøren på alt 2 hadde nok kun blitt brukt til inn og utbæring, slippe ut hunden etc. 

Anonymkode: 5c461...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiseplass blir ved verandadør på alternativ 1, men der verandadøren er på alternativ 2 er det allerede en veranda (som ikke er koselig å være på, siden man ser bare rett på vei og hekk). Så da hadde man måtte gått rundt hjørnet om du skjønner, og verandadøren på alt 2 hadde nok kun blitt brukt til inn og utbæring, slippe ut hunden etc.  

Anonymkode: 5c461...ecc

Men da har du jo svaret :) Jeg hadde nok satt mer pris på å kunne gå direkte ut til uteplass, enn å slippe ut hunden fra kjøkkenet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Men da har du jo svaret :) Jeg hadde nok satt mer pris på å kunne gå direkte ut til uteplass, enn å slippe ut hunden fra kjøkkenet :)

Takk for svar :) Alternativ 2 gir minst jobb, og mannen likte det best. Men da går jeg for 1, ser jo lett her at alle mener det er den beste løsningen :) 

(Vi har spiseplass under tak på verandaen nedenfor stuen også, han mener det er nok, jeg vil ha en sørvendt uten tak)

Anonymkode: 5c461...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere flere soverom i etasjen under? Det er ingen liten jobb å skulle flytte vegger om noen år. En del arbeid for tømrer, maling av vegger og tak, nytt gulv... Det trenger ikke å "ta" så mye av soverommene hvis dere setter dørene lengst mulig mot trappa. Det andre soverommet kan fortsatt brukes til et walk-in-closet senere, hvis det er det dere vil ha :)

Anonymkode: 1f798...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...