Gå til innhold

Rennende nese når jeg er ute og når jeg spiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Problemet er at den svære nesen min renner i ett når jeg er ute (spesielt i kald/trekkfull luft), og når jeg skal spise. Og det blir bare verre, føler jeg! Det er så sjenerende at jeg rett og slett ikke har lyst til å gå turer eller noe. Jeg er en singel kvinne, som mer enn gjerne kunne tenke meg å ha dater der vi går tur ute, men jeg våger rett og slett ikke fordi jeg blir så enormt snørrete!

Jeg har allergi, ja, men det er ikke det som er problemet her. Ikke noe nysing eller kløing, bare klart og svært rennende snørr som renner fra nesetuppen.

I og med at det har blitt så sjenerende at jeg kvier meg til å gå ut blant folk, lurer jeg på om det finnes et eller annet form for inngrep det er mulig å gjøre for å begrense dette. Noen som har erfaring?

Anonymkode: 2c661...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har desverre ingen råd til deg, men jeg har det likt. Nesa renner med en gang, og de med meg spør om jeg har blitt forkjøla, men nei. Bare en irriterende nese. Har hørt at noen har sensitive slimhinner i nesa. Og prøvd å slå meg til ro med det, men skjønner at du synes det er skjennerende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vasomotorisk rhinitt og skyldes at blodårene i nesen utvider seg i kontakt med diverse stimuli. En kortisonspray på resept kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tråden som var oppe forrige uke: Er det normalt å snyte seg og nyse hver dag året rundt. 

Anonymkode: 081ab...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sterkt plaget i alle år. Prøvd alt mulig av allergitabletter og nesesprayer på resept, kortisonsprøyter, astmamedisin osv, det meste med liten effekt. 

Det som jeg har funnet nå som hjelper bedre enn noe medisiner er store doser vitamin c. Begynn med vanlig dose og øk. Det er ikke farlig med store doser c-vit, men det kan gi diaré, så øk forsiktig. 

Fra å være sterkt plaget er jeg nå mildt plaget. 

Lager også juice selv og prøver generelt å få i meg masse vitaminer gjennom drikke. Hvis tabl med c vit ikke hjelper, prøv pulver du blander med vann eller lignende. 

Anonymkode: f36ac...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sterkt plaget i alle år. Prøvd alt mulig av allergitabletter og nesesprayer på resept, kortisonsprøyter, astmamedisin osv, det meste med liten effekt. 

Det som jeg har funnet nå som hjelper bedre enn noe medisiner er store doser vitamin c. Begynn med vanlig dose og øk. Det er ikke farlig med store doser c-vit, men det kan gi diaré, så øk forsiktig. 

Fra å være sterkt plaget er jeg nå mildt plaget. 

Lager også juice selv og prøver generelt å få i meg masse vitaminer gjennom drikke. Hvis tabl med c vit ikke hjelper, prøv pulver du blander med vann eller lignende. 

Anonymkode: f36ac...5b7

Overdosering av c vitamin kan også føre til nyrestein, og har man hemokromatose  https://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/hemokromatose/ kan det forverre tilstanden og forårsake vevskader. Dette er kanskje ikke så aktuelt for de som tar seg en vitaminbombe ved en forkjølelse nå og da, men vurderer man et stort inntak over lengre tid mot en kronisk tilstand, tror jeg legen din er den man bør prate med.

Endret av Påkrevd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Påkrevd skrev:

Overdosering av c vitamin kan også føre til nyrestein, og har man hemokromatose  https://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/hemokromatose/ kan det forverre tilstanden og forårsake vevskader. Dette er kanskje ikke så aktuelt for de som tar seg en vitaminbombe ved en forkjølelse nå og da, men vurderer man et stort inntak over lengre tid mot en kronisk tilstand, tror jeg legen din er den man bør prate med.

Det med at det kan føre til nyrestein er en myte som er avlivet. https://vof.no/vitamin-c-forarsaker-ikke-nyrestein/

Anonymkode: f36ac...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det med at det kan føre til nyrestein er en myte som er avlivet. https://vof.no/vitamin-c-forarsaker-ikke-nyrestein/

Anonymkode: f36ac...5b7

Jeg begynte bare å knaske er par c-vit tyggetabletter fra kiwi hver gang jeg ble tett i nesa eller den begynte å renne. Det løsner nesten umiddelbart, virker bedre enn allergitabletter for meg. Jeg tar ikke unormalt store doser, men noen trenger større doser enn andre. Jeg var  sterkt plaget og har fått et mye bedre liv etter jeg begynte med litt høyere doser enn vanlig. Jeg skrev høye doser ja (uten at jeg tar sååå høye doser akkurat) men jeg skrev også at man skal øke forsiktig, så stopper man på det nivået der man får hjelp mot plagene og ikke får diaré. 

C-vit kan faktisk tas i helt ekstreme doser mot kreft og andre sykdommer som , da i samråd med lege såklart. 

Anonymkode: f36ac...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...