Gå til innhold

Hvorfor gidder folk å betale 500 000 for utveksling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av mine medstudenter har studert et år ved f.eks Harvard eller andre dyre universiteter. Men det virker ikke som om de får noe høyere lønn eller bedre karrieremuligheter enn oss andre etterpå? Faktisk leste jeg at mange arbeidsgivere ikke brydde seg om utveksling i det hele tatt. Så hvorfor gidder folk?

Anonymkode: 51d42...90f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av samme grunn som folk legger ut bilde av middagene sine, eller drar på "eksotiske" masseturistturer. For å ha noe å skryte av.

Anonymkode: 3b86c...b7e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevelser, erfaringer og nye kontakter sikkert.

Anonymkode: a167f...2df

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på utveksling for å få et avbrekk fra studiene i Norge, få oppleve noe nytt, møte nye mennesker og finne motivasjon. Hadde det ikke vært for utvekslingsåret mitt hadde jeg ikke klart å fullføre studiene. 

Anonymkode: 342e7...f3d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner har som har gjort dette har foreldre som betaler og for disse er denne summen ikke noe å snakke om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av mine medstudenter har studert et år ved f.eks Harvard eller andre dyre universiteter. Men det virker ikke som om de får noe høyere lønn eller bedre karrieremuligheter enn oss andre etterpå? Faktisk leste jeg at mange arbeidsgivere ikke brydde seg om utveksling i det hele tatt. Så hvorfor gidder folk?

Anonymkode: 51d42...90f

Er det deg IGJEN - du som ville brukte 500 000 på utveksling til MIT? Og har feberfantasier om at du skal tjene 1 mill kroner "ganske raskt" med Ind-Øk fra NTNU etter avsluttede studier? 

Men for å svare deg - det stemmer, svært få arb.givere i Norge bryr seg om en utveksling. En utveksling er ikke noe "spesielt" - selv ikke ved MIT eller whatever. Men som påpekt i de tidligere trådene du laget, så må du gjerne kjøre på og svi av 500 000 på utveksling. Men bare ikke forvent at noen gidder å bry seg om det i Norge.

Utveksling kommer som regel lavt ned hos arb.givere, til tross for at politikere oppfordrer en til å reise på utveksling, så er det få som gjør dette (eller ikke har råd rett og slett). 

https://khrono.no/diku-utveksling/hver-sjette-student-drar-utenlands-men-store-sprik-mellom-laerestedene/258336

Det er i snitt kun 15,5% som drar på utveksling. Ved NTNU er tallet 19%. 

De som svir av 500 000 kr på utveksling, bader sikkert i penger allerede som det er og har foreldre som betaler dette for dem. 

Nå for tiden kan de som har foreldre med en del penger, få arveforskudd uten de store avgiftene. Arveavgiften er vel blitt fjernet helt, men uansett, selv med tidligere regler trengte man ikke å betale noe avgift på arveforskudd på 500 000 kr. 

Så det er nok "rikinger" som har påvirket deg og det er dessverre slik samfunnet er nå for tiden - de rike kan nyte opplevelser, mens de som er kun avhengig av Lånekassen absolutt ikke kan. Så utveksling er en "opplevelse", men om du er en "vanlig" person som ikke har flere millioner kroner som venter på deg i arveforskudd, så tjener du veldig lite på å betale 500 000 for utveksling. Utveksling til USA gir deg overhodet ingen rettigheter med tanke på opphold- og jobb i USA og du må "pelle" deg tilbake til Norge straks det er over. 

Samtidig er det slik at norske arb.givere gir deg som regel ikke noe ekstra "premium" for at du har tatt utveksling der. Dette blir som å betale utveksling til Berkeley. Full pris for et helt semester eller et helt år, men du får ikke noe særlig igjen for det i form av lønn i Norge. 

Nå kommer du sikkert til å si igjen at vi er "slemme og holder deg tilbake", men som sagt, bare kjør på og svi av 500 000 kr på utveksling, men bare ikke bli sjokkert når du finner ut at det ikke betyr en døyt i Norge. Slike "utvekslinger" er ikke annet enn "cash cows" for universiteter, som kjører hard markedsføring (du har hørt om markedsføring ?) på sin "status" og de som har mye penger er villige til å betale, men nettopp fordi det påvirker heller ikke de som har mye penger noe nevneverdig om de bruker 500 000 kr her og der. 

 

Anonymkode: a77b2...702

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk bruker penger på utveksling fordi de har mulighet til det. 

Jeg hadde lett kastet meg på den muligheten om jeg hadde fått sjansen. Dessverre tilsa ikke min økonomi (eller mine karakterer 😂) et år på Harvard. Ellers hadde jeg glatt vurdert det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbrakte et semester ved Harvard på grunn av det faglige nivået, rett og slett.

Anonymkode: 05c55...044

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sirah skrev:

Folk bruker penger på utveksling fordi de har mulighet til det. 

Jeg hadde lett kastet meg på den muligheten om jeg hadde fått sjansen. Dessverre tilsa ikke min økonomi (eller mine karakterer 😂) et år på Harvard. Ellers hadde jeg glatt vurdert det.

Det er bare trist at du tenker slik, for det er ikke rasjonelt og kalkulert avgjørelse. Med mindre man plumper ut penger i doskåla hver dag, så lønner det seg overhodet ikke. 

Det blir som med disse folkene som bruker 1 000 000 kroner på ferie og "opplevelser" i forbindelse med dette. 

https://www.dn.no/reiseliv/luksus/reiseliv/turisme/-vi-har-kunder-som-bruker-opp-mot-en-million-pa-en-ferietur/2-1-564685

Disse blåser av penger fordi de har mye penger, men poenget er at man kan få litt av en luksusopplevelse og luksusferie til langt mindre enn 1 000 000 kroner. 

Er du så ekstrem og ønsker likevel å reise på en opplevelse der du må betale en god del penger uten at en gang karakterer teller, så bare si ifra, så kan jeg foreslå for deg hvor du kan blåse av penger på det "akademiske". Men som sagt, ikke forvent at det lønner seg i noe særlig grad utover "opplevelsen" i seg selv. Du får ingen økonomisk premium eller premium i forhold til jobb som følge av dette.

 

 

Anonymkode: a77b2...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare trist at du tenker slik, for det er ikke rasjonelt og kalkulert avgjørelse. Med mindre man plumper ut penger i doskåla hver dag, så lønner det seg overhodet ikke. 

Det blir som med disse folkene som bruker 1 000 000 kroner på ferie og "opplevelser" i forbindelse med dette. 

https://www.dn.no/reiseliv/luksus/reiseliv/turisme/-vi-har-kunder-som-bruker-opp-mot-en-million-pa-en-ferietur/2-1-564685

Disse blåser av penger fordi de har mye penger, men poenget er at man kan få litt av en luksusopplevelse og luksusferie til langt mindre enn 1 000 000 kroner. 

Er du så ekstrem og ønsker likevel å reise på en opplevelse der du må betale en god del penger uten at en gang karakterer teller, så bare si ifra, så kan jeg foreslå for deg hvor du kan blåse av penger på det "akademiske". Men som sagt, ikke forvent at det lønner seg i noe særlig grad utover "opplevelsen" i seg selv. Du får ingen økonomisk premium eller premium i forhold til jobb som følge av dette.

 

 

Anonymkode: a77b2...702

Hvorfor skal absolutt alt man gjør lønne seg? Hvorfor skal alt man gjør altid være så himla fornuftig? Om man alltid skal tenke slik så får man et veldig kjedelig liv. Jeg sier ikke at det er fornuftig å blåse en million på ferie, men har man pengene så er det ikke vårt problem hva folk bruker dem på. Verden er uretferdig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sirah skrev:

Hvorfor skal absolutt alt man gjør lønne seg? Hvorfor skal alt man gjør altid være så himla fornuftig? Om man alltid skal tenke slik så får man et veldig kjedelig liv. Jeg sier ikke at det er fornuftig å blåse en million på ferie, men har man pengene så er det ikke vårt problem hva folk bruker dem på. Verden er uretferdig.

Fordi spørsmålet er hvorfor noen "gidder" dette - og det er fordi de har penger de kan kaste. Jeg synes iallfall at når det er snakk om 500 000 kroner, så bør man tenke på hva som er fornuftig eller ikke og se hva man får igjen for dette. 

Verden er meget urettferdig, det stemmer, og du trenger ikke gjøre ditt ytterste for å "hylle" det bildet, eller å forsvare urettferdighet. Jeg skjønner ikke poenget hvorfor noen må ha en "private jet" for å nyte en luksusferie til 1 000 000 kroner. Tror de fleste er enige med meg i at man kan få luksusferie til langt lavere pris enn 1 000 000 kroner. 

Nå er dette uansett litt avsporing, så i forhold til tråden, så er det iallfall bra at du innrømmer at det å bruke 500 000 på utveksling IKKE er fornuftig. For du greier ikke å redegjøre for hvorfor du ville ha brukt penger på dette. Kun for "opplevelsen"? Som sagt, om du vil ha kun opplevelsen, så kan jeg godt gi deg tips og link når det gjelder det "akademiske" der du kan svi av mye penger på kun "opplevelsen". Bare si ifra, så skal jeg legge ut linken, og drømmen din der du kaster bort masse penger på noe som ikke er fornuftig går straks i oppfyllelse og du trenger ikke engang tenke på karakterer med tanke på utveksling. 

Det eneste du vil måtte tenke på er å score 7.0 på engelsktesten - IELTS eller tilsvarende på TOEFL. 

Ellers er det "morsomt" å tenke på at hadde man konvertert det beløp i US Dollar for noen år siden, (da 1 USD var 6 kroner), så hadde det kostet 330 000 kroner. Ikke at det er billig heller, men det koster nå 500 000 kroner fordi den norske kronen har svekket seg veldig mye i forhold til USD de siste årene (1 USD = ca 8,6 kroner nå).

Så det er gøy å betale for "luft" - i dette tilfellet ca 50% høyere pris sammenlignet med bare fem år siden, kun fordi den norske kronen er blitt så mye svakere i forhold til USD.

 

 

Anonymkode: a77b2...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi spørsmålet er hvorfor noen "gidder" dette - og det er fordi de har penger de kan kaste. Jeg synes iallfall at når det er snakk om 500 000 kroner, så bør man tenke på hva som er fornuftig eller ikke og se hva man får igjen for dette. 

Verden er meget urettferdig, det stemmer, og du trenger ikke gjøre ditt ytterste for å "hylle" det bildet, eller å forsvare urettferdighet. Jeg skjønner ikke poenget hvorfor noen må ha en "private jet" for å nyte en luksusferie til 1 000 000 kroner. Tror de fleste er enige med meg i at man kan få luksusferie til langt lavere pris enn 1 000 000 kroner. 

Nå er dette uansett litt avsporing, så i forhold til tråden, så er det iallfall bra at du innrømmer at det å bruke 500 000 på utveksling IKKE er fornuftig. For du greier ikke å redegjøre for hvorfor du ville ha brukt penger på dette. Kun for "opplevelsen"? Som sagt, om du vil ha kun opplevelsen, så kan jeg godt gi deg tips og link når det gjelder det "akademiske" der du kan svi av mye penger på kun "opplevelsen". Bare si ifra, så skal jeg legge ut linken, og drømmen din der du kaster bort masse penger på noe som ikke er fornuftig går straks i oppfyllelse og du trenger ikke engang tenke på karakterer med tanke på utveksling. 

Det eneste du vil måtte tenke på er å score 7.0 på engelsktesten - IELTS eller tilsvarende på TOEFL. 

Ellers er det "morsomt" å tenke på at hadde man konvertert det beløp i US Dollar for noen år siden, (da 1 USD var 6 kroner), så hadde det kostet 330 000 kroner. Ikke at det er billig heller, men det koster nå 500 000 kroner fordi den norske kronen har svekket seg veldig mye i forhold til USD de siste årene (1 USD = ca 8,6 kroner nå).

Så det er gøy å betale for "luft" - i dette tilfellet ca 50% høyere pris sammenlignet med bare fem år siden, kun fordi den norske kronen er blitt så mye svakere i forhold til USD.

 

 

Anonymkode: a77b2...702

Og hvorfor er kronen svakere?

Anonymkode: 51d42...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er kronen svakere?

Anonymkode: 51d42...90f

Oljeprisfall. Kommentaren var kun for å vise at man betaler for "luft". Det hadde kostet mellom 330 000 - 350 000 for fem år siden, men det koster nå 500 000 kroner fordi kronen er så svak. Og den ser ut til at den vil være svak en god stund fremover i forhold til USD. Økonomien går veldig bra i USA nå for tiden og 1 USD er på ca 8,6 kroner nå for tiden.

Men har du 500 000 kr å kaste bort for "opplevelsen" sin skyld, så er det bare å kjøre på, men du må ikke forvente at du får noe igjen for dette med tanke på jobb og lønn. Siden det var dette du lurte (delvis) på.

Anonymkode: a77b2...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere av mine medstudenter har studert et år ved f.eks Harvard eller andre dyre universiteter. Men det virker ikke som om de får noe høyere lønn eller bedre karrieremuligheter enn oss andre etterpå? Faktisk leste jeg at mange arbeidsgivere ikke brydde seg om utveksling i det hele tatt. Så hvorfor gidder folk?

Anonymkode: 51d42...90f

Jeg har gått på Harvard, jobber for et kjent Globalt firma og tjener i overkant av 2,5 millioner i året, gikk der i 4 år. For vanlige norske firma så vil det kanskje ikke bety noe, men tror de fleste som tar utveksling eller studerer ved utenlandske universitet sikter høyere i flere tilfeller. Alle jeg studerte med som jeg var sammen med p åfritiden også, fikk gode jobber med bra lønninger før vi var ferdige med studiene

Anonymkode: d0234...5e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på Harvard, jobber for et kjent Globalt firma og tjener i overkant av 2,5 millioner i året, gikk der i 4 år. For vanlige norske firma så vil det kanskje ikke bety noe, men tror de fleste som tar utveksling eller studerer ved utenlandske universitet sikter høyere i flere tilfeller. Alle jeg studerte med som jeg var sammen med p åfritiden også, fikk gode jobber med bra lønninger før vi var ferdige med studiene

Anonymkode: d0234...5e2

Helt irrelevant. Du har kommet inn på 4-årig bachelor, eller kanskje på medisin eller JD spesialisering, noe som er langt vanskeligere å få til enn kun utveksling. Du har altså en Harvard grad. Men det å ta utveksling gir en ikke noe grad - det går under seksjonen "utveksling".

Ellers så er du ganske sjelden sånn sett statistisk sett hvis det du sier stemmer - eller så finner du bare opp ting nå. Men skal vi snakke lønn, så tjener forretningsadvokater fra UiO / BI rundt 5,000 kroner timen, og topp rosabloggere tjener mellom 3 - 4 millioner kroner uten utdanning, så det folk glemmer er at disse amerikanske universitetene er ikke kompatible med det norske politiske systemet. Folk tenker annerledes i USA, og man belønnes mye mer i USA for en slik grad enn man gjør i Norge. I tillegg er skattesystemet helt annerledes. Hvis du tjener 2,5 mill kr i Norge, så går nesten halvparten til skatt og tar du med moms, så blir det enda mer. 

I tillegg skal man være ganske så spesiell nå for tiden for å få fast oppholdstillatelse i USA - noe man forøvrig ikke får med utveksling. Man må ha en konkret grad å forholde seg til. 

Anonymkode: a77b2...702

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi spørsmålet er hvorfor noen "gidder" dette - og det er fordi de har penger de kan kaste. Jeg synes iallfall at når det er snakk om 500 000 kroner, så bør man tenke på hva som er fornuftig eller ikke og se hva man får igjen for dette. 

Verden er meget urettferdig, det stemmer, og du trenger ikke gjøre ditt ytterste for å "hylle" det bildet, eller å forsvare urettferdighet. Jeg skjønner ikke poenget hvorfor noen må ha en "private jet" for å nyte en luksusferie til 1 000 000 kroner. Tror de fleste er enige med meg i at man kan få luksusferie til langt lavere pris enn 1 000 000 kroner. 

Nå er dette uansett litt avsporing, så i forhold til tråden, så er det iallfall bra at du innrømmer at det å bruke 500 000 på utveksling IKKE er fornuftig. For du greier ikke å redegjøre for hvorfor du ville ha brukt penger på dette. Kun for "opplevelsen"? Som sagt, om du vil ha kun opplevelsen, så kan jeg godt gi deg tips og link når det gjelder det "akademiske" der du kan svi av mye penger på kun "opplevelsen". Bare si ifra, så skal jeg legge ut linken, og drømmen din der du kaster bort masse penger på noe som ikke er fornuftig går straks i oppfyllelse og du trenger ikke engang tenke på karakterer med tanke på utveksling. 

Det eneste du vil måtte tenke på er å score 7.0 på engelsktesten - IELTS eller tilsvarende på TOEFL. 

Ellers er det "morsomt" å tenke på at hadde man konvertert det beløp i US Dollar for noen år siden, (da 1 USD var 6 kroner), så hadde det kostet 330 000 kroner. Ikke at det er billig heller, men det koster nå 500 000 kroner fordi den norske kronen har svekket seg veldig mye i forhold til USD de siste årene (1 USD = ca 8,6 kroner nå).

Så det er gøy å betale for "luft" - i dette tilfellet ca 50% høyere pris sammenlignet med bare fem år siden, kun fordi den norske kronen er blitt så mye svakere i forhold til USD.

 

 

Anonymkode: a77b2...702

Vi får være enig om å være uenige 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere av mine medstudenter har studert et år ved f.eks Harvard eller andre dyre universiteter. Men det virker ikke som om de får noe høyere lønn eller bedre karrieremuligheter enn oss andre etterpå? Faktisk leste jeg at mange arbeidsgivere ikke brydde seg om utveksling i det hele tatt. Så hvorfor gidder folk?

Anonymkode: 51d42...90f

Alle vet jo at "utveksling" er en form for påskudd for å få seg en opplevelse på statens og skattebetalernes regning. Det er lite å hente rent faglig på å dra ut.

Anonymkode: c70bf...12a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sirah skrev:

Vi får være enig om å være uenige 😉

Så du vil ikke ha link fra meg der du kan blåse av masse cash slik at du får tilfredstilt denne dustete fantasien du har? Slik at du får "papir" til slutt for oppelevelsen sin skyld. (Men totalt unyttig sånn ellers med tanke på jobb og lønn). Som sagt, kan gi deg link - du må bare ha IELTS 7.0 i boks. Karakterer trenger du ikke å tenke på. Du vet allerede at du kan betale deg inn på Berkeley også når det gjelder "utveksling", men nå tenkte jeg på kortere tid enn semester / et helt år, siden du ikke hadde 500 000 å blåse av sånn uten videre, noe de fleste naturligvis ikke har.

 

Anonymkode: a77b2...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil ikke ha link fra meg der du kan blåse av masse cash slik at du får tilfredstilt denne dustete fantasien du har? Slik at du får "papir" til slutt for oppelevelsen sin skyld. (Men totalt unyttig sånn ellers med tanke på jobb og lønn). Som sagt, kan gi deg link - du må bare ha IELTS 7.0 i boks. Karakterer trenger du ikke å tenke på. Du vet allerede at du kan betale deg inn på Berkeley også når det gjelder "utveksling", men nå tenkte jeg på kortere tid enn semester / et helt år, siden du ikke hadde 500 000 å blåse av sånn uten videre, noe de fleste naturligvis ikke har.

 

Anonymkode: a77b2...702

Kom med linken da.

Anonymkode: 51d42...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil ikke ha link fra meg der du kan blåse av masse cash slik at du får tilfredstilt denne dustete fantasien du har? Slik at du får "papir" til slutt for oppelevelsen sin skyld. (Men totalt unyttig sånn ellers med tanke på jobb og lønn). Som sagt, kan gi deg link - du må bare ha IELTS 7.0 i boks. Karakterer trenger du ikke å tenke på. Du vet allerede at du kan betale deg inn på Berkeley også når det gjelder "utveksling", men nå tenkte jeg på kortere tid enn semester / et helt år, siden du ikke hadde 500 000 å blåse av sånn uten videre, noe de fleste naturligvis ikke har.

 

Anonymkode: a77b2...702

Det har jeg ikke behov for 😉 Jeg har ingen planer om å bli utvekslingsstudent. Du kan heller gi den til AB over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...