Gå til innhold

Ufør beregning og pensjonsrettigheter - trenger inn med teskje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal forhøre meg litt rundt, men lurer på om folk er har  peiling på dette? 

Jeg har vært langtids syk i flere år. Før dette så jobbet jeg over 100% (min stilling + ringevikar i kommunen, ca 0-2(3) vakter i mnd). Det skulle jeg muligens aldri ha gjort. Nå har jeg ikke funket noe særlig, ihvertfall ikke de siste 3, snart 4 årene. Har kjempet meg opp til 50% av min 100% stilling, men klarer ikke mer. 

Både nav, legen, og arbeidsgiver har begynt å nevne på at jeg bør tenke på uføre i de 50% jeg har sett at jeg ikke funker. Har imidlertid et par kollegaer som også har fått ufør av forskjellige årsaker. Begge disse jobber på to forskjellige arbeidsplasser. De anbefaler at jeg går for kun ufør gjennom klp, og ikke gjennom nav. De sier dette med tanke på opparbeide pensjonsrettigheter. 

De mener at hos nav så opparbeider man seg pensjonen fra det som utbetales, som jo er 66% av lønna opptil 6g, men at klp så opparbeider man seg på 100% av lønna man har. Dvs hva jeg hadde fått om jeg hadde fortsatt  vært i jobb. 

Huet funker ikke så bra for tiden, så jeg skjønner ikke noen ting. Har lest både på nav sider og klp sider, men skjønner ikke regnestykket ut fra linkene. 

Enn så lenge har jeg håp om at jeg ikke skal behøve dette, men det er likevel på tide å tenke på det, og ta en vurdering. Siden huet ikke henger med fortiden, så er jeg redd for å velge feil, som vil gi konsekvenser når jeg går av med pensjon, selv om det er noen år til. 

For tiden har jeg startet med arbeids-utprøving for å sjekke om jeg håndterer annen type jobb, enn den jeg har. Når max dato på aap på slutten av året. 

Siste årslønn før jeg ble syk var 683.000 (inkl helligdagstillegg, overtid, ringevikar i kommunen osv), om det har noe å si. Nå er den på minst 200-250' under dette. Så jeg blir ikke akkurat rik av å gå hjemme. Hadde jeg hatt valget så hadde jeg blitt frisk på null komma niks. 

Før dere henger meg. Jeg planlegger ikke ufør, jeg planlegger å bli frisk, men dessverre det går ikke alltid som planlagt. Hvis dere har mirakel, så vil jeg gjerne høre om det også. 

Anonymkode: 6c545...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les for all del denne linken først: https://www.spondylitten.no/delvis-ufor-pass-uforefella/

Anonymkode: 8ef99...acd

Huff. Enda en link (takknemlig altså, men akkurat nå er jeg veldig sliten). Har lest den nå. Ble mere forvirret, men bør kanskje søke råd hos klp, som artikkelen avslutningsvis anbefaler 

Anonymkode: 6c545...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Enda en link (takknemlig altså, men akkurat nå er jeg veldig sliten). Har lest den nå. Ble mere forvirret, men bør kanskje søke råd hos klp, som artikkelen avslutningsvis anbefaler 

Anonymkode: 6c545...a8a

Du bør ikke søke gradert ufør alene hos pensjonskasse. Må du da senere søke gjennom nav, vil trygd da beregnes av allerede nedsatt inntekt. Søk gjennom nav. Du vil i tillegg få utbetaling fra klp. La oss si du får innvilget 50% ufør av nav, får du utbetaling fra dem beregnet av tidligere lønn oppjustert, pensjon fra klp og lønn for det du jobber. Jeg har det slik nå, og kommer faktisk bedre ut økonomisk nå enn i 100% jobb. 

Anonymkode: 8ef99...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke søke gradert ufør alene hos pensjonskasse. Må du da senere søke gjennom nav, vil trygd da beregnes av allerede nedsatt inntekt. Søk gjennom nav. Du vil i tillegg få utbetaling fra klp. La oss si du får innvilget 50% ufør av nav, får du utbetaling fra dem beregnet av tidligere lønn oppjustert, pensjon fra klp og lønn for det du jobber. Jeg har det slik nå, og kommer faktisk bedre ut økonomisk nå enn i 100% jobb. 

Anonymkode: 8ef99...acd

Jeg er fortsatt "ung". Så jeg kan jo ikke utelukke at jeg ikke blir økt ufør før pensjonsalder. Er i 40-årene. Så jeg bør tenke den veien, kanskje!! 

Anonymkode: 6c545...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke søke gradert ufør alene hos pensjonskasse. Må du da senere søke gjennom nav, vil trygd da beregnes av allerede nedsatt inntekt. Søk gjennom nav. Du vil i tillegg få utbetaling fra klp. La oss si du får innvilget 50% ufør av nav, får du utbetaling fra dem beregnet av tidligere lønn oppjustert, pensjon fra klp og lønn for det du jobber. Jeg har det slik nå, og kommer faktisk bedre ut økonomisk nå enn i 100% jobb. 

Anonymkode: 8ef99...acd

For å skjønne ordentlig. Så hvis jeg søker 50 ufør (enn så lenge så klarer jeg 50% sånn noenlunde (føler at det og blir for mye noen ganger, har forsøkt å øke, noe som ikke gikk så bra). Så får jeg i tillegg til 50% lønn, 66% av resten 50% i ufør fra nav, og et viss beløp for resterende opptil i underkant av 100% fra klp. Så hvis jeg KUN får fra klp, så vil nav beregne økt ufør utfra lønn (50%), de vil ikke se på betaling fra klp som en del av lønna, mener du? Men hvis jeg får fra begge to, og senere må øke (dessverre), så går nav tilbake til utgangspunkt lønn før jeg ble syk? Er dette uavhengig av hvor lenge siden jeg ble 50% ufør? Hvis jeg blir nødt til å øke til 75 el 100% ufør om kanskje 5-10. Vil de fortsatt se på lønna fra 10 år tilbake el. noe. Er det slik å forstå.

Anonymkode: 6c545...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å melde deg inn i Facebook-gruppen ‘NAV-Spørsmål?’ Der kan du sende pm til admin og få postet anonymt. Mye kunnskap. Admin selv har tidligere jobbet i nav. 

Anonymkode: 8ef99...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å melde deg inn i Facebook-gruppen ‘NAV-Spørsmål?’ Der kan du sende pm til admin og få postet anonymt. Mye kunnskap. Admin selv har tidligere jobbet i nav. 

Anonymkode: 8ef99...acd

Det var lurt. Skal se på det. Takk for anbefaling. 

Anonymkode: 6c545...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...