Gå til innhold

Barnehagen glemte barnet mitt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som mener dette er krisemaksimering fra mors (og andres) side: 

https://www.tv2.no/a/6773887/ (Adrian på 4 år i Ålesund som lekte for seg selv i garderoben og ble hengt i en snor fra en sekk)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wny1j/kvalt-av-sin-egen-sykkelhjelm-ingen-saa-victoria-3-doe (3 år gamle Victoria ble kvelt av en sykkelhjelm da hun lekte alene i barnehagen)

For ikke å glemme 1 - åringen som døde i Bergen nå nylig... 

Dette er grusomme og utrolig vonde eksempler på hva det aller verste scenarioet kan føre til dersom barn er uten tilsyn.Det er snakk om minutter... Man skal ta det utrolig seriøst hvis barn blir "glemt" i barnehagen! Her syns jeg mor har ALL rett til å stille kritiske spørsmål.

Folk må slutte med bagatelliseringen! 

Anonymkode: e353b...2fd

Så får hun holde ungen hjemme da.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som mener dette er krisemaksimering fra mors (og andres) side: 

https://www.tv2.no/a/6773887/ (Adrian på 4 år i Ålesund som lekte for seg selv i garderoben og ble hengt i en snor fra en sekk)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wny1j/kvalt-av-sin-egen-sykkelhjelm-ingen-saa-victoria-3-doe (3 år gamle Victoria ble kvelt av en sykkelhjelm da hun lekte alene i barnehagen)

For ikke å glemme 1 - åringen som døde i Bergen nå nylig... 

Dette er grusomme og utrolig vonde eksempler på hva det aller verste scenarioet kan føre til dersom barn er uten tilsyn.Det er snakk om minutter... Man skal ta det utrolig seriøst hvis barn blir "glemt" i barnehagen! Her syns jeg mor har ALL rett til å stille kritiske spørsmål.

Folk må slutte med bagatelliseringen! 

Anonymkode: e353b...2fd

Selv om slike tilfeller er veldig trist, så skal en huske at slikt kan skje utenfor barnehagen også. I tilfelle til TS så skjedde det vel ingen dødsulykke så å sammenligne dødsulykker med HI blir bare for dumt!

 

 

 

Anonymkode: 3c965...9d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som mener dette er krisemaksimering fra mors (og andres) side: 

https://www.tv2.no/a/6773887/ (Adrian på 4 år i Ålesund som lekte for seg selv i garderoben og ble hengt i en snor fra en sekk)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wny1j/kvalt-av-sin-egen-sykkelhjelm-ingen-saa-victoria-3-doe (3 år gamle Victoria ble kvelt av en sykkelhjelm da hun lekte alene i barnehagen)

For ikke å glemme 1 - åringen som døde i Bergen nå nylig... 

Dette er grusomme og utrolig vonde eksempler på hva det aller verste scenarioet kan føre til dersom barn er uten tilsyn.Det er snakk om minutter... Man skal ta det utrolig seriøst hvis barn blir "glemt" i barnehagen! Her syns jeg mor har ALL rett til å stille kritiske spørsmål.

Folk må slutte med bagatelliseringen! 

Anonymkode: e353b...2fd

Dette er selvsagt utrolig triste historier, men er faktisk uhell... Som kan skje hvor som helst, og når som helst. Man kan faktisk ikke nistirre på alle barn hele dagen heller. Spesielt i en barnehage, hvor det er flere barn per voksen, og man prøver holde oversikt over alle. At noen er borte i bare noen få minutter, inne på barnehagens område, klarer jeg ikke forstå er en krise. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Clefable skrev:

Dette er selvsagt utrolig triste historier, men er faktisk uhell... Som kan skje hvor som helst, og når som helst. Man kan faktisk ikke nistirre på alle barn hele dagen heller. Spesielt i en barnehage, hvor det er flere barn per voksen, og man prøver holde oversikt over alle. At noen er borte i bare noen få minutter, inne på barnehagens område, klarer jeg ikke forstå er en krise. 

Men at en treåring blir gjenglemt på et avstengt område uten mulighet til å komme seg til de andre er fullstendig uakseptabelt. Ungen var faktisk innesperret. Om det var to eller ti minutter vites ikke, men unger skal ikke glemmes igjen.

En gang jeg hentet i bhg, fant jeg et par småtroll i sokkelesten på huskene. De hadde sett sitt snitt til litt moro da de voksne hadde ryggen til. Det er et hendelig uhell. Å stenge av et område uten å sjekke at det er tomt, er mangel på rutine.

Anonymkode: fa747...929

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar vel lengre tid for mannen din å dra hjem fra jobb enn det tar deg å smøre et par skiver...

Anonymkode: 6c2f6...452

Trenger da ikke være så big deal at far dro litt tidligere hjem fra jobb. 

Jeg har fleksitid, og hadde også dratt litt tidligere hjem om sønnen min var kjempelei seg en dag. Helt udramatisk.

Anonymkode: 93b89...4ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hente barnet mitt i bhg for noen uker siden. Alle barna var inne bortsett fra ett som var ute ved gjerde i barnehagen. Det var kjempe kaldt og jeg aner ikke hvor lenge det barnet hadde sittet der. Kanskje det er vanligere enn man tenker? 

Ikke lest alle svarene her inne. 

Anonymkode: 772a1...228

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Clefable skrev:

Dette er selvsagt utrolig triste historier, men er faktisk uhell... Som kan skje hvor som helst, og når som helst. Man kan faktisk ikke nistirre på alle barn hele dagen heller. Spesielt i en barnehage, hvor det er flere barn per voksen, og man prøver holde oversikt over alle. At noen er borte i bare noen få minutter, inne på barnehagens område, klarer jeg ikke forstå er en krise. 

Dette er IKKE uhell. Arbeidet i barnehage? Det er KLARE retningslinjer for hvordan personalet skal forholde seg til barn. Barn skal ikke ferdes eller være alene. Skjer dette, er det hull i rutiner, kommunikasjon og det er en svikt. I barnehagen er personalet ENE og ALENE om ansvaret - skjer det noe galt, er feilen hos personalet.

Anonymkode: 33dc7...aa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager har stort sett tellerutine hvert 15 minutt. Det vil si at et barn i verste tilfelle er alene i 15 minutter  

Kan du ikke leve med det, så må du ha barnet et sted der det er 1-1. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 81a57...380

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende!! Med alle ulykkene som har skjedd i barnehager de siste årene, burde det være en selvfølge å følge med alle ungene. 

De kunne da tellt ungene før de lukket porten etter seg. 

Gruer meg til ettåringen begynner i bhg til høsten må jeg innrømme.

Anonymkode: ad065...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt rasende!! Med alle ulykkene som har skjedd i barnehager de siste årene, burde det være en selvfølge å følge med alle ungene. 

De kunne da tellt ungene før de lukket porten etter seg. 

Gruer meg til ettåringen begynner i bhg til høsten må jeg innrømme.

Anonymkode: ad065...ba7

Ja, det kunne de. Men, de har rutine hver 15. min, så derfor gjorde de det ikke. De fulgte sine rutine. 

 

Bare å grue seg

Anonymkode: 81a57...380

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kunne de. Men, de har rutine hver 15. min, så derfor gjorde de det ikke. De fulgte sine rutine. 

 

Bare å grue seg

Anonymkode: 81a57...380

Men herregud, veldig veldig mye kan skje på 15 minutter😳 

Jeg gruer, som den hønemora jeg er🥺

Anonymkode: ad065...ba7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, veldig veldig mye kan skje på 15 minutter😳 

Jeg gruer, som den hønemora jeg er🥺

Anonymkode: ad065...ba7

Det er sant, mye kan og skjer på et kvarter. Likevel, det er rutinen. 

Hva med å bli hjemme noen år? Hva er viktigst, ditt barna sikkerhet eller materielle goder?

Anonymkode: 81a57...380

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som faktisk har arbeidet i barnehage? Som vet hvordan rutinene faktisk er og hvordan personalet skal forholde seg til disse?
Til dere som sier at mor overdramatiserer - dere burde faenmed skamme dere. Dette er er reel situasjon, som overhode ikke skulle forekommet eller skjedd, og hvor var personalet? Hadde det hendt barnet hennes noe, er det ingen av dere som hadde skrevet et kløyva ord, annet enn å skylde på dårlige rutiner og uengasjerte voksne.

Ta dere en jævla bolle og få hodet ut av ræva deres.

Til mor;
Du har all rett til å reagere. Hvert 15 minutt skal ditt barn telles. Jeg forstår du reagerer, og forstår godt redselen til barnet ditt. Personalet gjorde ikke jobben sin, og dette er en sak jeg hadde tatt opp med ledelsen. Det skjedde ikke noe - men det Kunne ha skjedd.

Anonymkode: 33dc7...aa4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som trekker på skuldrene av hendelsen er dere barnehageansatte? Sånne som står med kaffekoppen i hånda og gir blaffen i ungene?

Ikke greit, TS. Ta det opp med pedagogisk leder på avdelingen i morgen. Vedkommende kommer nok til å være veldig ydmyk på det her.. At det går an. 

Anonymkode: 2b07e...f3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, mye kan og skjer på et kvarter. Likevel, det er rutinen. 

Hva med å bli hjemme noen år? Hva er viktigst, ditt barna sikkerhet eller materielle goder?

Anonymkode: 81a57...380

Barnet er over to år til høsten, og jeg synes det trenger å komme i barnehage noen dager i uka da😉 er «heldigvis» snakk om 50%, matrielle goder stiller bakerst i køa her i huset, men å gå uten jobb i årevis er ganske vanskelig for de aller fleste.

Anonymkode: ad065...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som trekker på skuldrene av hendelsen er dere barnehageansatte? Sånne som står med kaffekoppen i hånda og gir blaffen i ungene?

Ikke greit, TS. Ta det opp med pedagogisk leder på avdelingen i morgen. Vedkommende kommer nok til å være veldig ydmyk på det her.. At det går an. 

Anonymkode: 2b07e...f3d

Som pedagogisk leder selv, ville jeg anbefale å ta det direkte med daglig leder av bedriften.
Vet av erfaring at ikke alle nødvendige og viktige saker kommer opp for diskusjon på avdelingsmøter, ledermøter, etc.

Anonymkode: 33dc7...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt rasende!! Med alle ulykkene som har skjedd i barnehager de siste årene, burde det være en selvfølge å følge med alle ungene. 

De kunne da tellt ungene før de lukket porten etter seg. 

Gruer meg til ettåringen begynner i bhg til høsten må jeg innrømme.

Anonymkode: ad065...ba7

Min begynner også i barnehage til høsten og vil være ca. 16 måneder. Jeg har så vondt i magen 😓

Akk om jeg bare hadde hatt mulighet til å være hjemme med barnet noen år til.. 

Anonymkode: 590f7...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli egentlig litt sjokkert når jeg leser svarene. Syns det er masse mødre uten empati her.

Her er ei mor opplevd å møte et livredd barn i barnehagen,pga at barnet har vært innestengt i et område helt alene uten sjanse for å komme seg ut.

Hvis det hadde vært deres eget barn , hadde dere syntes at det hadde vært ok??

Barn kan selvsagt være ut for uhell og skade seg i bhg,men de skal ikke bli gjenglemt noen plass!!!

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som mener dette er krisemaksimering fra mors (og andres) side: 

https://www.tv2.no/a/6773887/ (Adrian på 4 år i Ålesund som lekte for seg selv i garderoben og ble hengt i en snor fra en sekk)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wny1j/kvalt-av-sin-egen-sykkelhjelm-ingen-saa-victoria-3-doe (3 år gamle Victoria ble kvelt av en sykkelhjelm da hun lekte alene i barnehagen)

For ikke å glemme 1 - åringen som døde i Bergen nå nylig... 

Dette er grusomme og utrolig vonde eksempler på hva det aller verste scenarioet kan føre til dersom barn er uten tilsyn.Det er snakk om minutter... Man skal ta det utrolig seriøst hvis barn blir "glemt" i barnehagen! Her syns jeg mor har ALL rett til å stille kritiske spørsmål.

Folk må slutte med bagatelliseringen! 

Anonymkode: e353b...2fd

disse ulykkene kunne likegodt skjedd hjemme. De fleste ulykker skjer hjemme

Anonymkode: 79efc...8aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
9 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg tenker at den voldsomme reaksjonen din forsterker følelsen til barnet av at dette var veldig fælt.

Dette.

Det som skjedde skal selvfølgelig ikke skje. Det er uakseptabelt og det skal tas opp med leder i bhg.

Men det er sånt som kan skje. Små barn har kommet seg ut av egne hjem og vandret avgårde uten at det betyr at det er omsorgssvikt. Det skal ikke skje, men små barn gjør av og til ting som gjør at det ikke alltid er like enkelt å ha kontroll. Jeg husker selv at jeg kunne finne på å gjemme meg ute i bhg når de andre skulle inn. Barn tenker ikke som vi voksne gjør når det kommer til konsekvenser.

Nei, barn skal ikke dø i barnehagen. Men statistisk sett skjer dette ekstremt sjeldent. For uhell med små nysgjerrige barn er nesten dømt til å skje iblandt. Det er selvsagt ikke ok og det er dypt tragisk. Kan tenke meg at personalet som var på vakt sliter stort i ettertid av en sånn hendelse. 

Jeg forstår at barnet ble redd. Barn har ikke samme oppfatning av tid som oss voksne. Noen minutter kan føles som en evighet når en er redd, selv for voksne. Og jeg forstår at mor ble opprørt.

Men jeg tror at reaksjonen til mor ble noe dramatisk og det smittet over på ungen. Min unge har slått seg og blitt skremt, men han har aldri grått og vært redd i flere timer etter en hendelse fordi jeg ikke forsterker de følelsene ved å speile hans følelser. Jeg trøster, ufarliggjør det for han og så avleder jeg over til noe annet og så er det som oftest glemt etter en kort stund.

Ville selvsagt tatt det opp med barnehagen og jeg ville vært både autoritær og bestemt og krystallklar på at det ikke skal ufarliggjøres av personalet om at det var bare snakk om minutter; det skal ikke skje. Da må de skjerpe rutinene og telle alle barna FØR de går inn. Det er faktisk ikke noe de ikke klarer. Telle før dere går inn, ikke etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...