Gå til innhold

Spør dere barna hva de har gjort på skolen og hvem de har lekt med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør dere skolebarna (barneskole) hver dag hva de har gjort på skolen og hvem de har lekt med/vært sammen med?

Jeg gjør det. Spør litt rundt hva de har lært i dag, hva hun har gjort i friminuttene og evt SFO og hvem hun har vært sammen med. Dette er jo selvfølgelig fordi jeg er interessert, men også for å følge litt med på det sosiale. Det har vært tendenser til utestenging blant jentene.

Men, syns dere det blir for mye mas, når jeg spør slik hver dag? Tenker da spesielt på det sosiale. Eller er det ok å spørre litt om dette hver dag?

Jenta går i 2. klasse.

Anonymkode: f130c...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har spurt en del ja. Jenta her forteller også en hel mye uoppfordret. 

Men vi snakker også en hel del om hva de har hatt om på skolen, altså det faglige. 

Anonymkode: 35fb8...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør hver dag, føler ikke det er noe mas, han spør meg om det samme. Er da normalt å prate om hva man har gjort om dagen. 🤗 Han har og en tendens til å fortelle alt utenom som har skjedd på kvelden når det er leggetid. ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag ved middagsbordet. Er det en dag vi ikke spiser middag sammen tar vi det ved sengekanten før leggetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart jeg gjør. Fordi jeg er interessert, og fordi jeg vil at barnet skal vite at jeg er interessert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spør hver dag. Vil jo vite hvordan hun har det. Tenker det er helt normalt 😊 Blir sikkert irriterende først når de blir tenåringer, min gir ikke inntrykk av at hun synes det er mas ennå i hvert fall (går også i 2. klasse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det hver dag :) 2.klassingen min syns det er masete noen ganger haha... 

1.klassingen er like skravlete som sin mor 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spør hvordan det var hver dag hadde jeg blitt lei. Les litt på lekseplanen å spør litt etter hva som står på den. «Jeg så dere skulle pugge gangetabellen på skolen idag, hvordan gikk det? Er det noe jeg kan hjelpe med?» «jeg ser dere har hatt diktat på skolen idag, hvordan gikk det? Er det noen ord du finner utfordrende?» Da føler barnet at du følger opp å har lettere for å videreføre praten istedenfor ja, nei og helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har lite intersse av det.

Anonymkode: f1a87...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt går også i 2. klasse. Jeg har gitt opp å spørre hva de har lært, for det husker han aldri. 😛 (Får håpe noe av det sitter likevel.) Men jeg spør ofte hvem han har lekt med i friminuttene. Et par ganger har jeg lagt merke til at det har gått lang tid uten at han har lekt med noen han har pleid å leke med før, og spurt om det har skjedd noe. Fikk greie på, og hjulpet til å løse, en pågående konflikt på den måten.

Anonymkode: a34ae...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør hver dag. 1.klasse. Er jeg den eneste som ikke får noe skikkelig svar av barnet? "Husker ikke" får jeg ofte som svar her. 

Anonymkode: 201b3...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.klassing her også. Jeg spør nesten hver dag, har også tenkt at det kan virke masete. Prøver å variere spørsmålene. Spør også mer konkret som fikk dere lagd noe gøy av den kramme snøen som kom inatt. Ja vi lagde en kjempehøy snømann. Lagde du den alene eller var dere flere ? Lise og Lotte var også med. Skjedde noe annet gøy idag da? etc etc. Hvis jeg spør mer generelt som hvordan har du hatt det idag, så får jeg oftest bare fint til svar.

Anonymkode: 44f52...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spør hver dag. 1.klasse. Er jeg den eneste som ikke får noe skikkelig svar av barnet? "Husker ikke" får jeg ofte som svar her. 

Anonymkode: 201b3...12a

Min gutt går i 2.klasse å husker ikke hva han har lært eller hvem han leket med.

Anonymkode: 2dbfe...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barn i barnehagen, men hver dag når vi spiser middag spør jeg hva han har gjort i dag og hvem han har gjort ting med. Trodde det var helt vanlig?

Anonymkode: 55081...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør dere skolebarna (barneskole) hver dag hva de har gjort på skolen og hvem de har lekt med/vært sammen med?

Jeg gjør det. Spør litt rundt hva de har lært i dag, hva hun har gjort i friminuttene og evt SFO og hvem hun har vært sammen med. Dette er jo selvfølgelig fordi jeg er interessert, men også for å følge litt med på det sosiale. Det har vært tendenser til utestenging blant jentene.

Men, syns dere det blir for mye mas, når jeg spør slik hver dag? Tenker da spesielt på det sosiale. Eller er det ok å spørre litt om dette hver dag?

Jenta går i 2. klasse.

Anonymkode: f130c...31f

Ikke HVER DAG, (blir kanskje litt voldsomt) - men tar «stikkprøver» noen ganger hver uke ja, sånn at jeg har litt oversikt.

spør også hvem de andre barna leker med. 

Anonymkode: 28c84...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt går i 2.klasse å husker ikke hva han har lært eller hvem han leket med.

Anonymkode: 2dbfe...2c1

4 klasse her, med samme svar! Deilig å lese at vi er flere 😂 

barnet husker som regel mesteparten av dagen da, men er endel «husker ikke» når jeg spør foe mye om x og y... 

Anonymkode: 28c84...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spør også førsteklassingen min hver dag.

"Jeg husker ikke så forferdelig." er standardsvaret.

Jeg gir ikke opp fordi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...