Gå til innhold

Vurderer å sette sparepenger fra en sparekonto til den andre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper ikke tittelen blir for vag, men får den ikke kort og konsis nok.

Kvinne 35, her, samboer på 38. Jeg er student uten inntekt, han er elektriker. Vi ser etter hus, og har nå tapt to budrunder på hus som har vært perfekte. Vi ser på hus rundt 4 M.

Jeg har en del egenkapital. 300.000 kr. Det er ikke mye, men det er en start. Har satt av 177.000 kr til barn. Samboer har 200.000 i egenkapital + fortjeneste etter salg av foreløpig bolig. Vurderer å sette noe av babykontoen min over til huskontoen, men hvor mye trenger jeg egentlig å ha der? Hvis jeg setter over 70.000 for eksempel? Blir det nok?

Har også en bufferkonto som jeg ikke rører tilfelle ting skulle gå galt også.

Anonymkode: 9a15b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kritt
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke tittelen blir for vag, men får den ikke kort og konsis nok.

Kvinne 35, her, samboer på 38. Jeg er student uten inntekt, han er elektriker. Vi ser etter hus, og har nå tapt to budrunder på hus som har vært perfekte. Vi ser på hus rundt 4 M.

Jeg har en del egenkapital. 300.000 kr. Det er ikke mye, men det er en start. Har satt av 177.000 kr til barn. Samboer har 200.000 i egenkapital + fortjeneste etter salg av foreløpig bolig. Vurderer å sette noe av babykontoen min over til huskontoen, men hvor mye trenger jeg egentlig å ha der? Hvis jeg setter over 70.000 for eksempel? Blir det nok?

Har også en bufferkonto som jeg ikke rører tilfelle ting skulle gå galt også.

Anonymkode: 9a15b...568

Hva er barnekonto og babykonto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konto til barn? Hvorfor det?

Anonymkode: 81533...6d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere barn med egen kontoer, er det du mener? I såfall er det vel noen uttaksregler og sånt der. Men det er jo vanskelig for andre å si hvor mye du trenger. 

Anonymkode: 3b39c...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babykontoen din? Har du/dere barn eller er det penger til framtidige barn det er snakk om? Hvis det er sistnevnte: flytt alt over til huskontoen og begynn heller å spar til barn etter at dere har kjøpt bolig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at jeg har spart slik at jeg har råd til å få barn når den tiden endelig kommer. De skal jo ha utstyr og klær og plass i barnehage og alt som er, og i verste fall så må vi bruke in vitro, som jeg hører er veldig dyrt. Penger satt av til å få et barn eller to til verden.

TS

Anonymkode: 9a15b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener at jeg har spart slik at jeg har råd til å få barn når den tiden endelig kommer. De skal jo ha utstyr og klær og plass i barnehage og alt som er, og i verste fall så må vi bruke in vitro, som jeg hører er veldig dyrt. Penger satt av til å få et barn eller to til verden.

TS

Anonymkode: 9a15b...568

Hvorfor tror du at du må bruke ivf?

Anonymkode: 81533...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du må bruke ivf?

Anonymkode: 81533...6d8

Jeg er 35

Anonymkode: 9a15b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 35

Anonymkode: 9a15b...568

Har du vært hos gynekolog å sjekket hvordan tilstanden er der nede? Er ikke slik at du må ha ivf bare fordi du er 35. Kjenner flere rundt den alderen som har blitt gravid ganske kjapt

Anonymkode: 1d742...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært hos gynekolog å sjekket hvordan tilstanden er der nede? Er ikke slik at du må ha ivf bare fordi du er 35. Kjenner flere rundt den alderen som har blitt gravid ganske kjapt

Anonymkode: 1d742...c08

Nei, men “worst case scenario“, som det heter på engelsk. Eller i verste fall. Er ikke akkurat av den heldige sorten, så vil ikke gamble så stort på det. Vi begynner å prøve når jeg har ny jobb og vi har fått kjøpt hus.

TS

Anonymkode: 9a15b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men “worst case scenario“, som det heter på engelsk. Eller i verste fall. Er ikke akkurat av den heldige sorten, så vil ikke gamble så stort på det. Vi begynner å prøve når jeg har ny jobb og vi har fått kjøpt hus.

TS

Anonymkode: 9a15b...568

Du er 35 år nå og skal vente til du har fått ny jobb og kjøpt hus før dere begynner å prøve? Jeg da skjønner jeg at det blir ivf.

Anonymkode: 81533...6d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alle pengene fra babykonto over, og kjøp hus. Sett så i gang med prøving. Dersom det går et år eller så uten at du er blitt gravid, så ta heller opp lån for å finansiere ivf. Stor sannsynlighet for at dere greier dette uten hjelp, med mindre det er spesielle grunner til at det ikke skulle gå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få barn nå, og vips så har dere frigjort en haug med penger. I tillegg blir sjansene for komplikasjoner mindre.

Anonymkode: 2e2d1...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fru Hehosot

Du trenger vel ikke å flytte på pengene før du vet om du må? Det kommer jo ant på prisen på huset dere skal kjøpe. 

Jeg har aldri hørt om noen som har sparekonto for mulige barn. Flere skulle ha gjort som deg. Meget fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ullvott skrev:

Babykontoen din? Har du/dere barn eller er det penger til framtidige barn det er snakk om? Hvis det er sistnevnte: flytt alt over til huskontoen og begynn heller å spar til barn etter at dere har kjøpt bolig. 

Uenig. Alltid kjekt å bra med penger for hånden når spedbarnet holder deg våken om natta. Så slipper man iallfall å bruke mental energi på å tenke på økonomien også.

Anonymkode: e4769...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...