Gå til innhold

Hva kan man egentlig forvente av lærere i 1. Klasse i forhold til lekser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en gutt som går i 1.klasse. Hver eneste dag gjør han leksene sine slavisk, men får aldri tilbakemelding på dem. Ikke noen som helst tilbakemelding, så av og til er jeg usikker på om læreren i det hele tatt går gjennom dem? Savner dette spesielt i matte. De har russisk matte, og dette er også vi foreldre veldig usikre på. Har mange ganger skrevet kommentar i lekseboken at vi ønsker en forklaring hvis vi har stått fast på oppgaven, men spørsmålet står ubesvart. Det er flere foreldre som reagerer på det samme. Vi har to andre barn som alltid har fått en tilbakemelding på leksene, og svar dersom vi har stått fast. Litt av motivasjonen er jo at læreren ser leksene..

Jeg har forøvrig en «typisk» gutt som aldri forteller noe, bare svarer «fint» når jeg spør hvordan det er på skolen. Eller «Mye» hvis jeg spør hva de gjorde i mattetimen i dag 🤪

Jeg reagerer også på at de ikke får engelsk lekse, gjør deres barn det? Vi har fått noen ganger, og da har det plutselig vært lange setninger og mange ord! Sånn type The weather today is cloudy..og barnet sitter som et spørsmålstegn. Jeg har tidligere vært vant med å starte veldig smått (farger, tall osv), mens her er det rett på setninger. De kan jo knapt skrive 😂 

Mest av alt savner jeg tilbakemelding på hvordan mitt barn ligger an faglig. Vi føler vi har god kontroll her hjemme ifht lekser, men aner ikke hvordan han gjør det på skolen. De har diktat hver fredag, men disse får vi aldri se. 

Hvordan fortoner lekser/tilbakemelding seg for deres 1.klassinger? 

Anonymkode: 1e539...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, nå på vårparten skal det være en, har ikke hatt foreløpig.

Anonymkode: 1e539...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette utviklingssamtalene er til :)

Har dere ikke hørt noe spesielt, så går det vel greit med barnet faglig. Det er jo bedre at læreren får bruke tid på de som virkelig trenger det. 

Anonymkode: c41e5...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte også etter tilbakemelding på leksene, og det fikk vi. Nå er det alltid skrevet en liten kommentar og festet ulike klistremerker nederst på leksene. Utrolig at noe så lite kan gi så mye glede og pågangsmot til å gjøre leksene🤓

Anonymkode: 8248a...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lærere gir tilbakemeldingen direkte til barnet i timene. Kanskje det er det denne læreren gjør? Hvordan barnet ligger an  faglig er ikke så veeeldig viktig i første klasse, men dere skal få oppdatering to ganger pr. år. Vær mer opptatt av det sosiale nå i starten. 

Hilsen lærer (som jobbet på leksefri skole) 

Anonymkode: 13a41...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hva er russisk matte?

2. Vi har norsk lekser som les 15 minutter hver dag, øv på bokstaver og gjør den og den siden i matte. Noen ganger blir det rettet, andre ganger ikke. 

3. Nei, vi har ikke hatt engelskundervisning i første klasse (og dermed ikke lekser). 

Du kan enten vente på utviklingssamtalen, ringe til lærerværelset og snakke med læreren eller sende en mail der du etterlyser en tilbakemelding. Aldri hørt om noen som skriver tilbakemeldinger i leksebøker. Sånt kan fort gå i glemmeboken om man retter leksene til x-antall barn, om det trengs en dyp forklaring så er det gjerne noe som tas ansikt til ansikt, over telefon eller på mail. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sylveon skrev:

1. Hva er russisk matte?

 

Mye av matematikken i dag på norsk skole (og en del andre er land) er slik:

Læreren gjør noen oppgaver med addisjoner, for.eksempel 2+2=4 og 3+2 = 5. Så får ungene en a4-side med like oppgaver. Basically "gjør det samme som jeg gjorde".

Russisk matematikk baserer seg mer på abstrakt tenkning

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine gikk i første klasse så fikk de smilefjes tilbake i boka om alt var tipp topp, en rett strekmunn hvis det var greit. De hadde ikke engelsklekser i første klasse. De hadde en halv, klassetime med engelsk i første klasse. Det er ingenting. Det går jo ikke an at de skal skrive hele setninger på engelsk. 

Anonymkode: c38a3...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sylveon skrev:

1. Hva er russisk matte?

2. Vi har norsk lekser som les 15 minutter hver dag, øv på bokstaver og gjør den og den siden i matte. Noen ganger blir det rettet, andre ganger ikke. 

3. Nei, vi har ikke hatt engelskundervisning i første klasse (og dermed ikke lekser). 

Du kan enten vente på utviklingssamtalen, ringe til lærerværelset og snakke med læreren eller sende en mail der du etterlyser en tilbakemelding. Aldri hørt om noen som skriver tilbakemeldinger i leksebøker. Sånt kan fort gå i glemmeboken om man retter leksene til x-antall barn, om det trengs en dyp forklaring så er det gjerne noe som tas ansikt til ansikt, over telefon eller på mail. 

1. Russisk matte, eller utviklende matte er en abstrakt måte å lære matte på. Jeg var veldig skeptisk til konseptet i starten, men ser helt klart fordelen med det nå. Man lærer seg rett og slett å tenke på helt nye måter, og lærer seg å lese tekststykker på en annen måte. 3. Klassingene løser ligninger på ungdomsskolenivå..(https://matematikklandet.no/utviklende-opplaering-i-matematikk/)

2. Det er den opplæringen vi også har vært vant med, men nå er det et helt annet opplegg. De har småbok som de leser hver dag, øveord - som de skriver setninger til. Har lært store og små bokstaver (hele alfabetet), og pugger ikke lengre på bokstaver, men hele ord og setninger. 6-åringen min leser småbøker med lange setninger i. De har 2 ganske store oppgaver i matte hver uke, lange tekststykker med mange oppgaver. Her er ikke vi foreldre drevne pga nye uttrykk som blir brukt i russisk matte, og det er her vi savner tilbakemelding/fasit. Ikke kjekt å være usikker på 1.klassenivå, når man skal prøve å innarbeide gode arbeidsvaner, motivasjon, mestring og lyst. I tillegg skal de kunne hele addisjonstabellen. 

3. Vi har engelskundervisning, og resten av skolene i nærområdet har det også, og får lekser i faget. 

I leksebøkene savner vi egentlig bare et smilefjes (norsk), slik at barnet blir stolt over egen innsats, og blir motivert til å gjøre neste lekse. Han er bare 6 år, har akkurat lært seg å skrive og lese, og føler stolthet over arbeidet sitt. Men, det er 28 elever og kun èn lærer, så da har nok læreren nok å gjøre. Reagerer allikevel på hvor forskjellig det er ifht hvordan søsknene har hatt det på skolen. 

Anonymkode: 1e539...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. Russisk matte, eller utviklende matte er en abstrakt måte å lære matte på. Jeg var veldig skeptisk til konseptet i starten, men ser helt klart fordelen med det nå. Man lærer seg rett og slett å tenke på helt nye måter, og lærer seg å lese tekststykker på en annen måte. 3. Klassingene løser ligninger på ungdomsskolenivå..(https://matematikklandet.no/utviklende-opplaering-i-matematikk/)

2. Det er den opplæringen vi også har vært vant med, men nå er det et helt annet opplegg. De har småbok som de leser hver dag, øveord - som de skriver setninger til. Har lært store og små bokstaver (hele alfabetet), og pugger ikke lengre på bokstaver, men hele ord og setninger. 6-åringen min leser småbøker med lange setninger i. De har 2 ganske store oppgaver i matte hver uke, lange tekststykker med mange oppgaver. Her er ikke vi foreldre drevne pga nye uttrykk som blir brukt i russisk matte, og det er her vi savner tilbakemelding/fasit. Ikke kjekt å være usikker på 1.klassenivå, når man skal prøve å innarbeide gode arbeidsvaner, motivasjon, mestring og lyst. I tillegg skal de kunne hele addisjonstabellen. 

3. Vi har engelskundervisning, og resten av skolene i nærområdet har det også, og får lekser i faget. 

I leksebøkene savner vi egentlig bare et smilefjes (norsk), slik at barnet blir stolt over egen innsats, og blir motivert til å gjøre neste lekse. Han er bare 6 år, har akkurat lært seg å skrive og lese, og føler stolthet over arbeidet sitt. Men, det er 28 elever og kun èn lærer, så da har nok læreren nok å gjøre. Reagerer allikevel på hvor forskjellig det er ifht hvordan søsknene har hatt det på skolen. 

Anonymkode: 1e539...118

Dette kan umulig stemme? Isåfall brytes de nye reglene for lærertetthet. Minst 1 lærer pr 16 elever i småskolen 

Anonymkode: 13a41...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan umulig stemme? Isåfall brytes de nye reglene for lærertetthet. Minst 1 lærer pr 16 elever i småskolen 

Anonymkode: 13a41...14f

De hadde 2 kontaktlærere når skolen startet, men den ene kontaktlæreren ble sykemeldt etter 2 mnd 😔 De har ikke lykkes med å få fatt i en ny. Det er i tillegg en veldig krevende klasse med mye uro (det var flere foreldre på foreldremøtet som sa at deres barn var under utredning pga adferdsproblemer), og det er daglig slosskamper både i skoletimen og friminuttet 😔 Gutten min er veldig rolig (for rolig), og sier svært lite om hva som foregår, så vi fikk litt sjokk da vi var på foreldremøte. Jeg er så redd han kommer helt i bakgrunnen, og forsvinner i mengden, og ikke får lært/deltatt på det han skal, siden han sier så lite, og vi får lite tilbakemelding fra skolen. Det er derfor jeg etterlyser litt informasjon på hva vi egentlig kan forvente. Har vurdert skolebytte pga turbulent klassemiljø og mangel av lærere, men det blir jo også en omveltning for gutten. Vanskelig 😔

Anonymkode: 1e539...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår fikk en R, og/eller klistremerke og nå i 2.klasse en kommentar (godt jobba Oskar!). (Flott arbeid, men husk stor bokstav) Han elsker de kommentarene. Har ikke hatt engelsklekse ennå. 

Anonymkode: 54b55...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde 2 kontaktlærere når skolen startet, men den ene kontaktlæreren ble sykemeldt etter 2 mnd 😔 De har ikke lykkes med å få fatt i en ny. Det er i tillegg en veldig krevende klasse med mye uro (det var flere foreldre på foreldremøtet som sa at deres barn var under utredning pga adferdsproblemer), og det er daglig slosskamper både i skoletimen og friminuttet 😔 Gutten min er veldig rolig (for rolig), og sier svært lite om hva som foregår, så vi fikk litt sjokk da vi var på foreldremøte. Jeg er så redd han kommer helt i bakgrunnen, og forsvinner i mengden, og ikke får lært/deltatt på det han skal, siden han sier så lite, og vi får lite tilbakemelding fra skolen. Det er derfor jeg etterlyser litt informasjon på hva vi egentlig kan forvente. Har vurdert skolebytte pga turbulent klassemiljø og mangel av lærere, men det blir jo også en omveltning for gutten. Vanskelig 😔

Anonymkode: 1e539...118

Da må de flytte på andre lærere innad på huset eller leie inn fra bemanningsbyrå. Det er ikke lov å drive en skole slik! 

Anonymkode: 13a41...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må de flytte på andre lærere innad på huset eller leie inn fra bemanningsbyrå. Det er ikke lov å drive en skole slik! 

Anonymkode: 13a41...14f

Men hva skal skolen egentlig gjøre så lenge det ikke er mulig å finne noen kvalifiserte lærere da?      

Jeg har en niese som går i en klasse med mellom femten og tjue elever, og der er det bare EN lærer tilstede ved godt over nitti prosent av undervianingen. Kanskje en assistent også er med en gang i blantmen VELDIG sjeldent...   

Anonymkode: 8e19e...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal skolen egentlig gjøre så lenge det ikke er mulig å finne noen kvalifiserte lærere da?      

Jeg har en niese som går i en klasse med mellom femten og tjue elever, og der er det bare EN lærer tilstede ved godt over nitti prosent av undervianingen. Kanskje en assistent også er med en gang i blantmen VELDIG sjeldent...   

Anonymkode: 8e19e...9bf

Jeg skriver jo det? De må prioritere om innad på huset eller leie inn vikarer gjennom bemanningsbyrå. 

1 lærer 90% av tiden på en elev gruppe på 15-20 elever kan jo være innafor, men TS skriver at én lærer har 28 elever!

Anonymkode: 13a41...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver jo det? De må prioritere om innad på huset eller leie inn vikarer gjennom bemanningsbyrå. 

1 lærer 90% av tiden på en elev gruppe på 15-20 elever kan jo være innafor, men TS skriver at én lærer har 28 elever!

Anonymkode: 13a41...14f

De har ikke flere lærere å ta fra. Da vil en av de andre klassene stå uten lærer. De har heller ikke lyktes i å rekruttere en ny lærer..de har hatt vansker med å rekruttere folk, og de som er blitt ansatt blir gravide etter noen mnd. Så hva gjør man da? 

Anonymkode: 1e539...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at man kan forvente at leksene blir rettet og at barna får et smilefjes eller en R, de trenger motivasjon, belønning og gode tilbakemeldinger når de går i første klasse. De trenger selvsagt ros muntlig, men å ha noe de kan vise oss, og være stolte over betyr mye for en førsteklassing.

 

Anonymkode: b0b18...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke flere lærere å ta fra. Da vil en av de andre klassene stå uten lærer. De har heller ikke lyktes i å rekruttere en ny lærer..de har hatt vansker med å rekruttere folk, og de som er blitt ansatt blir gravide etter noen mnd. Så hva gjør man da? 

Anonymkode: 1e539...118

Kontakter bemanningsbyrå 

Anonymkode: 13a41...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...