Gå til innhold

Hvordan kan folk forvente at man skal komme i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja og fellesferien er jo fly og ting MYE dyrere. 2voksne og 3barn. 30.000 og fly der til i tilegg til alt annet. Og innbydelsen kommer no i april en gang. Under 3 måneder på å ordne masse penger og avbestille og tape penger der og. For å få noen dager der de sikkert ikke har tid til oss engang. Sikkert ta lån for å få alt til å gå opp og. Nær familie. Dumt.Men tenker at de legger opp til det selv at vi og andre ikke kommer pga det. Selv om de blir skuffet. Og sikkert ikke snakker med oss det neste året så får det bare være. Hadde det vært utenom fellesferie.Og mye nærmere. Og ikke så dyrt hadde vi selvfølgelig stilt! 

Anonymkode: 4ff87...e87

Det er faktisk ingen som kan forlange at andre skal ta opp lån for å kunne delta i andres bryllup. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har takket nei. Men broren og samboeren ble sur. Og hørtes ikke ut som de ville snakke mer med oss på lang tid!

Om de noensinne vil det igjen.

Skjønner at de vil ha oss der, og skulle gjerne kommet. 

Men det lar seg desverre ikke gjøre. 

Har sagt til mannen at han gjerne må reise fra ferien med fly og være der den dagen men han sa det var helt uaktuelt. 

De skal få gaver og masse lykkeønskinger.Men vet ikke hva mer godt vi kan gjøre desverre.

Har dårlig samvittighet. Har lyst å stille.Men det lar seg bare ikke gjøre :(

 

Anonymkode: 4ff87...e87

Hvorfor mener du at disse menneskene fortjener at dere tilrettelegger, styrer og betaler i dyre dommer, når de blir SUR på dere pga deres eget manglende gangsyn? De har selv lagt opp til at folk sier nei. Hvis noen hadde blitt sur på meg for dette hadde jeg ledd av dem. Disse egoistiske folkene fortjener vel ingen gave? 

Anonymkode: cb714...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup i utlandet må selvsagt flagges i god tid, minst et halvt år. Hvis det i tillegg er i fellesferien er det enda viktigere å være tidlig ute. Det er veldig vanlig at folk bestiller sommerferien sin tidlig, så om en slik innbydelse kommer først i april er det jo fullstendig tilfeldig om noen i det hele tatt kan eller ønsker komme. Bare det å få tak i billetter og overnatting et gitt sted (til en noenlunde fornuftig pris) kan jo i seg selv være et problem på såpass kort varsel. 

Skal man gifte seg et sted som krever reise og overnatting mener jeg at:

- det må varsles i god til. Muntlig før offesielle innbydelser kommer er helt greit 

- det kan ikke være sure mine ovenfor de som ikke kommer

- det bør ikke forventes gave

Har dette bryllupet blitt bestemt først nå? Det er vel vanlig at de nærmeste vet at det er bryllup på gang lenge før, og at likasjon også har vært et samtaletema en stund. Det virker veldig spesielt at bryllup til søsken kommer så brått på? 

Anonymkode: 86d06...3ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi fikk vite det no i helgen. De har tenkt på det men ikke sagt noe til noen. 

Som sagt, vi stiller opp for de men ikke tilbake.

De har stortsett nok med seg selv.

 

Anonymkode: 4ff87...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og måtte avbestille alt og miste flere tusen kr på det i tilegg til å måtte ut med 40.000-50.000kr for ett bryllup som ikke er vårt.Er sykt!

 

Anonymkode: 4ff87...e87

Dette hadde jeg aldri gjort, selv ikke om det var mine egne søsken som skulle ha giftet seg!

Anonymkode: 200ca...b08

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utenlandsbryllup er jo normen minst 6 mnds varsel og enda lengre om det er i store ferier. Vi tenker på det selv, og da er det snann om ett år før datoen at vi sier ifra.

Anonymkode: 21765...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

når de gifter seg i fellesferien?Og det er langt vekke?Og man må la være å reise på sommerferien som allerede er booket og betalt?For alle pengene vil gå med i fly/opphold/mat osv de få dagene. Og evt ta lån for å klare det. 

Når man reiser vekk å gifter seg mener jeg at folk da velger vekk at andre har muligheten til å komme? 

 

Anonymkode: 4ff87...e87

Jeg har inntrykk av at folk inviterer til destinasjonsbryllup kun fordi man skal melde avbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg har inntrykk av at folk inviterer til destinasjonsbryllup kun fordi man skal melde avbud.

Eller å gjøre fest/ferie så billig som mulig for seg selv..

Anonymkode: 045cc...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller å gjøre fest/ferie så billig som mulig for seg selv..

Anonymkode: 045cc...838

sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min kone og jeg giftet oss, var det mange som måtte reise langt. Vi sendte ut datoen litt over 1 år i forveien. Så formell invitasjon 6 mnd før, så fikk folk god planleggings tid. Vi kan ikke innkvartere 40~50 stk her hos oss, så det ble «dyrt» for mange å komme. Men vi tok det som en gave at folk i det hele tatt kom. Fri bar var en selvfølge. Så fikk det heller bli krumkaker og is til dessert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 11.12, SPOCA skrev:

Absolutt, skjønner at det koster penger. Derfor ville ihvertfall jeg aldri forventet at de som må reise langveis stiller. Det er hygelig, men ikke forventet eller påkrevd. 

Det blir litt samme dilemma vi får, fordi det kommer til å koste en del ekstra med flybilletter for mannens familie å komme i bryllupet. Hadde vi hatt råd, skulle vi gjerne dekket flyreisen. 

Er det perifer familie, eller hans nærmeste? Det kan bli sure miner hvis det virker som om din familie favoriseres.

Anonymkode: b1ccf...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det perifer familie, eller hans nærmeste? Det kan bli sure miner hvis det virker som om din familie favoriseres.

Anonymkode: b1ccf...a27

Deler av nærmeste familie. Det gjelder hans søster, hennes mann og deres barn. Broren bor i samme by som oss. Ellers har all annen familie flyttet ut av hans fødeby og stortsett bosatt seg i samme område som oss.

Kan aldri tenke meg at det blir sure miner. Min familie er hans familie nå, siden både hans foreldre og besteforeldre er døde. I tillegg bor samtlige av hans venner i området hvor vi bor.

Det vil være merkelig å flytte bryllupet til en by min samboer ikke kan fordra, de fleste har flyttet fra og som vil medføre at ca 60 gjester må reise til framfor 5-6 stykker. Det handler ikke om å prioritere min familie, men faktisk gjøre det som er fornuftig for alle parter.

Og ikke for det; vi har da selv måtte reise dit i konfirmasjoner og store feiringer, så det bør tross alt kunne gå begge veier. ;)

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ, vi (dvs. min mann) er i samme situasjon.

En bekjent av min mann skal gfte seg dønn i fellesferien, og har lagt bryllupet til "dit ingen skulle tru at nokon kunne bu" (fancy høyfjellsgreie midt i ødemarken, langt å reise til UANSETT hvor i landet man bor). Man må altså regne én dag med kjøring hver vei (til/fra), så bryllupet er et minimum tredagersprosjekt.

I tillegg er det kun ett sted å overnatte, og det er på hotellet selv. Rom til minimum 2000 kr, brudeparet dekker ingenting. Hotellrestauranten er også det eneste stedet å spise, så alle måltider bortsett fra selve bryllupsmiddagen må gjestene dekke selv (og spise må man jo, siden man må komme tidligst dagen før bryllupet og dra tidligst dagen etter). 

Man kunne kanskje bodd i telt med primus (dette er jo som sagt midt i villmarken), men det harmonerer dårlig med kleskoden - som er galla (det står til og med spesifisert i den mange siders lange invitasjonen at de som ikke har livkjole/uniform/bunad må leie dette for anledningen).

Jeg (min manns kone i mangfoldige år) er forøvrig ikke invitert, for "de kunne ikke ta seg råd til å invitere venners partnere".

 

(Om noen lurer på hvor utdrikkingslagene går, så er det selvfølgelig guttetur til London og jentetur til Barchelona!)

 

Det ble et langt og selvsentrert innlegg det her, TS. Men dere er hvertfall ikke alene ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2019 den 13.34, AnonymBruker skrev:

Ja vi fikk vite det no i helgen. De har tenkt på det men ikke sagt noe til noen. 

Som sagt, vi stiller opp for de men ikke tilbake.

De har stortsett nok med seg selv.

 

Anonymkode: 4ff87...e87

Hmmmm, her ligger hunden begravet! Du liker ikke svogeren og svigerinna så godt, ser det ut til. Da kan du nok forvente litt sure miner tilbake, ja, når dere takker nei.

Hadde dere vært nære og gode venner ville de vel hatt mer forståelse for at dere ikke har råd.

Anonymkode: ac057...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Alice123 skrev:

Blæ, vi (dvs. min mann) er i samme situasjon.

En bekjent av min mann skal gfte seg dønn i fellesferien, og har lagt bryllupet til "dit ingen skulle tru at nokon kunne bu" (fancy høyfjellsgreie midt i ødemarken, langt å reise til UANSETT hvor i landet man bor). Man må altså regne én dag med kjøring hver vei (til/fra), så bryllupet er et minimum tredagersprosjekt.

I tillegg er det kun ett sted å overnatte, og det er på hotellet selv. Rom til minimum 2000 kr, brudeparet dekker ingenting. Hotellrestauranten er også det eneste stedet å spise, så alle måltider bortsett fra selve bryllupsmiddagen må gjestene dekke selv (og spise må man jo, siden man må komme tidligst dagen før bryllupet og dra tidligst dagen etter). 

Man kunne kanskje bodd i telt med primus (dette er jo som sagt midt i villmarken), men det harmonerer dårlig med kleskoden - som er galla (det står til og med spesifisert i den mange siders lange invitasjonen at de som ikke har livkjole/uniform/bunad må leie dette for anledningen).

Jeg (min manns kone i mangfoldige år) er forøvrig ikke invitert, for "de kunne ikke ta seg råd til å invitere venners partnere".

 

(Om noen lurer på hvor utdrikkingslagene går, så er det selvfølgelig guttetur til London og jentetur til Barchelona!)

 

Det ble et langt og selvsentrert innlegg det her, TS. Men dere er hvertfall ikke alene ;)

😱 håper ikke mannen din reiser?

Anonymkode: 92457...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2019 at 11:49 AM, Gagaen said:

Her er det to dilemma ; at folk velger i fellesferien syns eg er greit , for da har folk fri og dei slepp og ta seg ekstra ferie. Så da lurer eg litt på til TS ; ville du tatt deg fri og reist om det var ei anna tid på året? 

Andre dilemma er at det er langt vekk, den parten skjønar eg betre. DA bør ein vite at ikkje alle har råd og anledning. 

Velger man fellesferien må man si ifra i god nok tid. Dette er ikke det 

Anonymkode: 7d8cd...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du at de faktisk forventer det, da? 

En kan helt fint invitere folk uten å forvente at de faktisk skal komme. En kan invitere med håp og ønske om at de kommer, men samtidig ha full forståelse for at de lar være. 

Og for mange vil faktisk fellesferien være det beste tidspunktet, siden de da kan kombinere ferie og å reise vekk. Det er ikke alle som bare kan ta fri når som helst utenom sommeren. 

Om man velger å gifte seg slik at folk må reise, vil det alltid passe dårlig for noen. Utenom skoleferien = vanskelig for dem med skolebarn. I skoleferien = vanskelig for dem som ikke kan/vil bruke ferien sin på dette reisemålet. 

Anonymkode: ddee0...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 10.24, AnonymBruker skrev:

😱 håper ikke mannen din reiser?

Anonymkode: 92457...3c3

Han reiser, så tar jeg meg en venninnetur til Paris eller noe samme helgen. Skal han bruke 10 000 på en helg kan vel jeg gjøre det samme ;)  Jeg er bare glad jeg kan bruke dem på vin, shopping og spa, og ikke et trøtt bryllup.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alice123 skrev:

Han reiser, så tar jeg meg en venninnetur til Paris eller noe samme helgen. Skal han bruke 10 000 på en helg kan vel jeg gjøre det samme ;)  Jeg er bare glad jeg kan bruke dem på vin, shopping og spa, og ikke et trøtt bryllup.

At han gidder 😱😄 men hørtes ut som en god deal 😍

Anonymkode: 92457...3c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2019 den 23.20, AnonymBruker skrev:

At han gidder 😱😄 men hørtes ut som en god deal 😍

Anonymkode: 92457...3c3

Jeg forstår heller ikke at han gidder. Jeg prøvde å si at det var mye penger for å være gjest i et bryllup, men da var han rask og minnet meg på at jeg reiser på venninneturer mye mer enn han. For han spiller det ingen rolle om jeg bruker 10K på venninnetur eller bryllup.

Han skal også på "gutta-utrikknigslag" til London, og gjett om jeg skal på venninnetur den helgen også ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...