Gå til innhold

Familie som blander seg i barneoppdragelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er helt normal oppførsel for et barn på hennes alder. Pluss at faren er nesten ikke tilstede, storesøster mobber henne, besteforeldrene forskjellsbehandler henne og styrer med jernhånd hjemme hos seg og hun vil ikke være med i besøk fordi hun kjeder seg. Pluss at hun har nok fått med seg at de ikke liker henne noe særlig og at storesøsteren er favoritten.

Du skal ikke søke hjelp for denne oppførselen her. Det er helt normalt å bli sånn når man faktisk blir mobbet. Far MÅ være mer tilstede og far MÅ sette storesøsteren på plass når hun kommer med idiotiske kommentarer. Jeg hadde satt dette som et utlimatum for samboeren min. Storesøster MÅ slutte å mobbe. Her hadde jeg faktisk sagt strengt i fra til henne når hun kommer med sine stikk. Og besteforeldrene MÅ slutte å forskjellsbehandle. Jeg hadde satt kontakten til et absolutt minimum her. 

En av våre "plikter" som foreldre er å være der for barna våre og her må du stå på din datters side og snakke for henne. Gjør ting klinkende klart for resten av familien og hvis de ikke fatter poenget, så er de ikke noe å ta vare på. 

Men å blande seg inn i oppdragelsen er å gå for langt. De har ikke spesialisering innenfor disse områdene og kan dermed ikke uttale seg om hva dere må gjøre. 

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, Kittykat skrev:

Dette er helt normal oppførsel for et barn på hennes alder. Pluss at faren er nesten ikke tilstede, storesøster mobber henne, besteforeldrene forskjellsbehandler henne og styrer med jernhånd hjemme hos seg og hun vil ikke være med i besøk fordi hun kjeder seg. Pluss at hun har nok fått med seg at de ikke liker henne noe særlig og at storesøsteren er favoritten.

Du skal ikke søke hjelp for denne oppførselen her. Det er helt normalt å bli sånn når man faktisk blir mobbet. Far MÅ være mer tilstede og far MÅ sette storesøsteren på plass når hun kommer med idiotiske kommentarer. Jeg hadde satt dette som et utlimatum for samboeren min. Storesøster MÅ slutte å mobbe. Her hadde jeg faktisk sagt strengt i fra til henne når hun kommer med sine stikk. Og besteforeldrene MÅ slutte å forskjellsbehandle. Jeg hadde satt kontakten til et absolutt minimum her. 

En av våre "plikter" som foreldre er å være der for barna våre og her må du stå på din datters side og snakke for henne. Gjør ting klinkende klart for resten av familien og hvis de ikke fatter poenget, så er de ikke noe å ta vare på. 

Men å blande seg inn i oppdragelsen er å gå for langt. De har ikke spesialisering innenfor disse områdene og kan dermed ikke uttale seg om hva dere må gjøre. 

Så besteforeldre må ha spesialisering nå, for å sette grenser til barnebarna sine ..? - er det rart besteforeldre ikke makter?? 

Nei; ALT skal ikke foregå på barnas premisser De voksne skal faktisk også ha det greit 

Anonymkode: 6ff76...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så besteforeldre må ha spesialisering nå, for å sette grenser til barnebarna sine ..? - er det rart besteforeldre ikke makter?? 

Nei; ALT skal ikke foregå på barnas premisser De voksne skal faktisk også ha det greit 

Anonymkode: 6ff76...35a

Enkelte besteforeldre er av typen at barn skal kun sees, ikke høres. Disse besteforeldrene i denne tråden høres ut som denne typen. De forventer at barnet skal helst sitte helt i ro i sofaen. Ikke får barnet leke eller klappe på hunden en gang. 

Ja, grenser kan de sette. Normale grenser, ikke overdrevne grenser. Barnet må få kunne tegne på ark, pusle puslespill, hilse på hunden e.l.

Og når jeg nevnte spesialisering, så tenkte jeg i retning av det familien mener er galt med barnet. De er ikke spesialister og kan dermed ikke si hva som er galt med barnet i følge dem. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så besteforeldre må ha spesialisering nå, for å sette grenser til barnebarna sine ..? - er det rart besteforeldre ikke makter?? 

Nei; ALT skal ikke foregå på barnas premisser De voksne skal faktisk også ha det greit 

Anonymkode: 6ff76...35a

Det TS beskriver er ikke normal grensesetting. De voksne (besteforeldrene) her ville fått det mye bedre de óg hvis de tok litt hensyn til at en 7-åring faktisk har andre behov enn en voksen. Å ta hensyn til barn er ikke det samme som at alt skal foregå på deres premisser. 

Anonymkode: ef7b0...5f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det TS beskriver er ikke normal grensesetting. De voksne (besteforeldrene) her ville fått det mye bedre de óg hvis de tok litt hensyn til at en 7-åring faktisk har andre behov enn en voksen. Å ta hensyn til barn er ikke det samme som at alt skal foregå på deres premisser. 

Anonymkode: ef7b0...5f5

Hvilke behov mener du de burde ta hensyn til? At hun burde få rope og skrike mer? Ha sinneutbrudd uten å bli irettesatt ? 

Å si at besteforeldre nekter et barn å tegne og å pusle puslespill er spekulering, TS har vel aldri sagt det, men at de ønsker ikke sinneutbrudd, roping og raseri. To helt forskjellige ting.. 

Anonymkode: 6ff76...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BlondeVikingRage skrev:

Sånn som TS har forklart det her, så blir faktisk denne lille jenta behandlet dårlig, og forskjellsbehandlet. Og må takle den voldsomme tanta som drikker vin. 

I tillegg blir ikke det andre barnet irettesatt når "hun vil på ferie uten Anne". Slikt sier man ikke. Her er det flere som skulle ha vært irettesatt, både voksne og barn! 

 

Samtidig skriver TS at resten av familien mener at barnet må få hjelp med sinneproblemet sitt. Tror nok det er endel TS ikke forteller. 

Anonymkode: 9e9a8...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Samtidig skriver TS at resten av familien mener at barnet må få hjelp med sinneproblemet sitt. Tror nok det er endel TS ikke forteller. 

Anonymkode: 9e9a8...896

Det kan godt hende, drittunge oppførsel, skal ikke bli belønnet. Men uansett hvor drittunge ungen til TS oppfører seg, så rettferdiggjør ikke det forskjellsbehandling, og kjeftesmelle OM barnet, MENS barnet er der. Da er det hvertfall ikke rart, og kanke se for meg at oppførselen hennes skal bli forbedret med den behandlingen hun før. 

Det er faktisk ikke alltid barnet sitt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kittykat skrev:

Enkelte besteforeldre er av typen at barn skal kun sees, ikke høres. Disse besteforeldrene i denne tråden høres ut som denne typen. De forventer at barnet skal helst sitte helt i ro i sofaen. Ikke får barnet leke eller klappe på hunden en gang. 

Disse besøkene skjer 2 ganger i året i 4 timer. Er det virkelig for mye å forvente at en 7-åring må tåle å kjede seg i tilsammen 8 timer i løpet av et helt år? 

Anonymkode: 9e9a8...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selskapet overhodet ikke er tilrettelagt for barn, så kan du planlegge litt på forhånd. Ta med noen leker som er ok å holde på med for barnet. F.eks puslespill, bøker, ark med fargestifter. 3 timer med å sitte rundt et bord og snakke voksenprat funker for de færreste barn. Da kan dere eventuelt gå ut i stuen, barnet kan kanskje sitte og tegne litt, du leser litt for barnet etc.

Er man på tur og folk insisterer på å ta middag kl. elleve, ville jeg ikke fulgt et sånt løp, men jeg ville heller ikke gjort noe nummer ut av det. Bare sørget for at barnet fikk mat når det skulle, og sagt at "jeg går og legger x nå, da sees vi til en kaffe når dere kommer hjem fra middag …" Eller lignende.

Jeg forventer ikke full tilrettelegging for mine barn, men som småbarnsmor er jeg ikke med på å kjøre et løp hvor det uansett kun ender med skrikende unger og minimal hygge for noen uansett.

Anonymkode: c77c9...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. En full tante som sier stygge ting til en 7-åring. Ikke lov å leke eller gjøre noe som helst. Besteforeldre som forskjellsbehandler, en far som gir faen, en mor som er pushover og lar det skje

For de som vil vite hvordan man oppdrar et barn som vil vokse opp og hate mennesker og verden.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse besøkene skjer 2 ganger i året i 4 timer. Er det virkelig for mye å forvente at en 7-åring må tåle å kjede seg i tilsammen 8 timer i løpet av et helt år? 

Anonymkode: 9e9a8...896

Spørsmålet blir hva hensikten er med det. Jeg ble selv tvunget med på besøk til slektninger jeg ikke likte. Brøt kontakten med dem så snart jeg ble gammel nok, og per idag unngår jeg kjedelige mennesker og annet som jeg misliker. Så for min del har tvangen lært meg å sky situasjoner jeg ikke liker som pesten.  

Anonymkode: ddb2a...032

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke behov mener du de burde ta hensyn til? At hun burde få rope og skrike mer? Ha sinneutbrudd uten å bli irettesatt ? 

Å si at besteforeldre nekter et barn å tegne og å pusle puslespill er spekulering, TS har vel aldri sagt det, men at de ønsker ikke sinneutbrudd, roping og raseri. To helt forskjellige ting.. 

Anonymkode: 6ff76...35a

Nei det mente jeg ikke, hvordan klarte du å tolke det sånn? Jeg mente at for eksempel kunne man lagt opp til å spise middag litt tidligere enn kl 21 når man har med barn. Det er vinn-vinn i mine øyne: alle får spise sammen, barnet slipper å bli overtrøtt og sur, de voksne får mer ro rundt bordet.

Mulig vi tolker dette forskjellig, men jeg tolker besteforeldrene som den litt strikse gammeldagse typen som mener at barn skal sees men ikke høres. Og at de liker det yngste barnet mindre enn de andre barna og gir tydelig uttrykk for det. Tolker det ikke som at barnet skriker og bråker hele tiden, men at hun viser misnøye, hvilket jeg forstår i den situasjonen.

Anonymkode: ef7b0...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det mente jeg ikke, hvordan klarte du å tolke det sånn? Jeg mente at for eksempel kunne man lagt opp til å spise middag litt tidligere enn kl 21 når man har med barn. Det er vinn-vinn i mine øyne: alle får spise sammen, barnet slipper å bli overtrøtt og sur, de voksne får mer ro rundt bordet.

Mulig vi tolker dette forskjellig, men jeg tolker besteforeldrene som den litt strikse gammeldagse typen som mener at barn skal sees men ikke høres. Og at de liker det yngste barnet mindre enn de andre barna og gir tydelig uttrykk for det. Tolker det ikke som at barnet skriker og bråker hele tiden, men at hun viser misnøye, hvilket jeg forstår i den situasjonen.

Anonymkode: ef7b0...5f5

Nei. Vi har småbarn. Vi har aldri forventet at alle andre i familien skal «legge opp til» at vi spiser ut ifra barna sin preferanse. Vi er foreldrene. Det er vi som skal lese barnet og sørge for at det får dekket sine behov. Vi har også besteforeldre som legger opp til sen middag. Vi forventer ikke at alt skal sirkulere rundt barna. Voksne kan ha et ønske om å spise sent og sitte mange timer rundt bordet, på kveldstid. Vi elsker det. Derfor lager vi et godt måltid til barnet tidligere på dagen, og sørger for at det spiser da. Er det restaurantbesøk klokka 21 går mest sannsynlig en av oss, den andre blir hjemme med Barnet. 

synes mange foreldre er utrolig egoistiske og blir snurt om andre legger opp til «voksen kveld» fordi de selv har jo barn, så da skal ingen andre heller få spise sent eller ha en rolig dag. Blir HELT feil for meg!

og ja; vi og våre barn er populære til onkler, tanter og besteforeldre. Også barnløse vennepar. 

Kanskje fordi vi finner løsninger selv og ikke anser hverken oss eller barnet som verdens navle. Da trives folk i vårt og barnets selskap, og ønsker oss velkommen tilbake.

Det er vi som er foreldrene, det er vi som primært skal lese vårt barn, kjenne vårt barn sine behov og grenser. Vi kan faktisk ikke forvente at annen familie tar denne jobben og bli snurt om noe butter mot barnets behov.

 

Anonymkode: 6ff76...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vi har småbarn. Vi har aldri forventet at alle andre i familien skal «legge opp til» at vi spiser ut ifra barna sin preferanse. Vi er foreldrene. Det er vi som skal lese barnet og sørge for at det får dekket sine behov. Vi har også besteforeldre som legger opp til sen middag. Vi forventer ikke at alt skal sirkulere rundt barna. Voksne kan ha et ønske om å spise sent og sitte mange timer rundt bordet, på kveldstid. Vi elsker det. Derfor lager vi et godt måltid til barnet tidligere på dagen, og sørger for at det spiser da. Er det restaurantbesøk klokka 21 går mest sannsynlig en av oss, den andre blir hjemme med Barnet. 

synes mange foreldre er utrolig egoistiske og blir snurt om andre legger opp til «voksen kveld» fordi de selv har jo barn, så da skal ingen andre heller få spise sent eller ha en rolig dag. Blir HELT feil for meg!

og ja; vi og våre barn er populære til onkler, tanter og besteforeldre. Også barnløse vennepar. 

Kanskje fordi vi finner løsninger selv og ikke anser hverken oss eller barnet som verdens navle. Da trives folk i vårt og barnets selskap, og ønsker oss velkommen tilbake.

Det er vi som er foreldrene, det er vi som primært skal lese vårt barn, kjenne vårt barn sine behov og grenser. Vi kan faktisk ikke forvente at annen familie tar denne jobben og bli snurt om noe butter mot barnets behov.

 

Anonymkode: 6ff76...35a

Jeg tror ikke det er noen som mener at alt skal sirkulere rundt barna, men dette er jo besteforeldrene det er snakk om. Skulle jo tro de hadde litt interesse av å bli kjent med barnebarnet, men det virker som de synes hun er mest til bry. 

Men, jeg kjenner ikke situasjonen her. Det gjør ikke du heller, og du tolker TS i verste mening og går ut i fra at barnet mangler oppdragelse. Jeg synes dog ikke det er OK oppførsel av voksne å favorisere de andre barna, og å snakke negativt om dette barnet (attpåtil slik at hun selv hører det). Synes du det er Ok, og tror du selv at du ville vist deg fra din beste side i en slik situasjon?

Anonymkode: ef7b0...5f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vi har småbarn. Vi har aldri forventet at alle andre i familien skal «legge opp til» at vi spiser ut ifra barna sin preferanse. Vi er foreldrene. Det er vi som skal lese barnet og sørge for at det får dekket sine behov. Vi har også besteforeldre som legger opp til sen middag. Vi forventer ikke at alt skal sirkulere rundt barna. Voksne kan ha et ønske om å spise sent og sitte mange timer rundt bordet, på kveldstid. Vi elsker det. Derfor lager vi et godt måltid til barnet tidligere på dagen, og sørger for at det spiser da. Er det restaurantbesøk klokka 21 går mest sannsynlig en av oss, den andre blir hjemme med Barnet. 

synes mange foreldre er utrolig egoistiske og blir snurt om andre legger opp til «voksen kveld» fordi de selv har jo barn, så da skal ingen andre heller få spise sent eller ha en rolig dag. Blir HELT feil for meg!

og ja; vi og våre barn er populære til onkler, tanter og besteforeldre. Også barnløse vennepar. 

Kanskje fordi vi finner løsninger selv og ikke anser hverken oss eller barnet som verdens navle. Da trives folk i vårt og barnets selskap, og ønsker oss velkommen tilbake.

Det er vi som er foreldrene, det er vi som primært skal lese vårt barn, kjenne vårt barn sine behov og grenser. Vi kan faktisk ikke forvente at annen familie tar denne jobben og bli snurt om noe butter mot barnets behov.

 

Anonymkode: 6ff76...35a

når vi reiser to familier på tur med svigers, som forventer at vi er med på opplegget dems, så forventer jeg faktisk litt at de legger opp til opplegg etter seksåringen. Da snakker jeg ikke lekeland, badeland osv, men en felles middag?? noe som seksåringen også synes er gøy? dersom de ikke ønsker å ha med seksåringen så blir det jo forskjellsbehandling på ny? 

Dersom det skulle være slik at jeg (for det hadde jo blitt meg, med en fraværende samboer) skulle sittet på hotellrommet med seksåringen hver kveld så hadde jo det blitt svært ekskluderende på en familietur både for meg og hun..

 

Anonymkode: e83b3...b69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skulle stå: litt opplegg etter seksåringen

Anonymkode: e83b3...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det er sagt, så er weekendtur sammen med svigers noe jeg aldri kommer til å bli med på igjen.. så der er problemet løst

Anonymkode: e83b3...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mocchhaa
23 hours ago, AnonymBruker said:

Enkelte foreldre setter ikke grenser til egne barn. Barna tror de er universets sentrum og er rett og slett helt jævlig å være sammen med. Ikke tåler foreldrene at annen nære familie oppdrar barnet heller eller setter grenser. Nei, lille Isadora Alexa får ture frem uten å skulle ta hensyn til andre rundt seg. Helt jævlig. Det er derfor tante super vin, for å numme ut bråket. 

Jeg har forresten barn. De har lært seg å oppføre seg både i selskap og ellers. Sinneutbrudd og «utbrudd» generelt er et ikke-tema. 

Og de har et godt forhold til besteforeldrene, fordi besteforeldrene får faktisk lov å sette grenser. 

Anonymkode: 6ff76...35a

Nei, og her skulle foreldrene til besteforeldrene helt klart satt mer grenser og lært dem folkeskikk. For slik oppfører man seg ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett droppet turer og besøk hos svigers. Vær hjemme med datteren din i stedet. Kos dere alene, eller med dine foreldre/andre menensker datteren din liker. En voksen hadde ikke likt å blitt forskjellsbehandlet og snakket stygt til, hvorfor skal et lite barn godta det?!

 

Og hvordan noen får situasjonen til å handle om at barnet er verdens sentrum er for meg uforståelig. 

Anonymkode: d32d2...c75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Her må du ta grep. Uansett om barnet oppfører seg dårlig så skal ikke slike situasjoner oppstå og de bør avverges av foreldrene! 

Tanter som drikker med barn tilstede, en far som drikker seg beruset i familieselskap for deretter å si hva han mener foran datteren :sjokk: Forskjellsbehandling og restaurantbesøk til 23 på kvelden med en seksåring. Dette er ikke bra opplevelser for et barn! Unngå disse situasjonene. Stakkars jente :(

Du fremstår som tafatt som finner deg i at barnet blir behandlet slik. Ta grep, si ifra! Skikkelig. Det er ditt ansvar som forelder. Pokker altså, er det mulig? 

Anonymkode: d7af5...8dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

når vi reiser to familier på tur med svigers, som forventer at vi er med på opplegget dems, så forventer jeg faktisk litt at de legger opp til opplegg etter seksåringen. Da snakker jeg ikke lekeland, badeland osv, men en felles middag?? noe som seksåringen også synes er gøy? dersom de ikke ønsker å ha med seksåringen så blir det jo forskjellsbehandling på ny? 

Dersom det skulle være slik at jeg (for det hadde jo blitt meg, med en fraværende samboer) skulle sittet på hotellrommet med seksåringen hver kveld så hadde jo det blitt svært ekskluderende på en familietur både for meg og hun..

 

Anonymkode: e83b3...b69

Så eneste alternativ du har er at andre familiemedlemmer legger opp løpet på sin ferie ut ifra ditt barn sine behov, - eller du sitter alene med 6åringen på hotellrommet...

Du klarer ikke å se andre løsninger her..? Virkelig? 

Vi har reist MYE med besteforeldre. Da snakker jeg flere turer årlig med både mine og barnefars foreldre. Vi har også bodd sammen i ukesvis. 

Jeg har aldri forventet at andre enn oss foreldre skal legge løypa til vårt barn.

Vi er heller ikke stiftet sammen ved hofta og MÅ gjøre ALT sammen med dem.

Det er deres ferie også.

De har hatt sin runde med små barn, og vi må kunne møte dem halvveis i at noe dreier seg rundt barnet og noe er tilrettelagt ut ifra de voksne sine ønsker.

Om det var lagt opp til sen middag på restaurant så hadde jeg sørget for å få i barnet en god middag tidligere på dagen, så kunne vi andre voksne spise en lett lunsj sammen med barnet da. Under selve middagen hadde jeg hatt med noe barnet kunne kose seg med: bok eller iPad. Kanskje en kortstokk. 

Min 6 åring var med på 8 retters middag på en av de flotteste og dyreste restaurantene i en av Norges største byer. Vi hadde med IPad og høretelefoner. Barnet hadde spist godt på dagen og vært såpass aktiv at det storkoset seg med å få sitte i fint selskap i egen stol, og kunne se på iPad og lese i en bok når det ble litt kjedelig. Barnet sovnet til slutt i fanget på et nære familiemedlem. Det var idyll for alle parter.

Har vi reist sammen på ferier har vi tatt tidlig kveld noen kvelder og vært med andre, men da kanskje hatt vogn tilgjengelig eller noe som barnet kunne sovne i. 

Jeg synes du forventer at det er alle rundt som skal legge løpet ut ifra deres behov, og du er lite løsningsorientert selv. 

Har barnet en dag hvor barnet fremstår sliten så vær sammen med resten av familien på dagtid,og si ifra om at dere tar tidlig kveld. 

Vi har tatt med barna våre på mange reiser, sittet mye på restaurant og bodd sammen med andre voksne. Det har aldri vært et problem når vi foreldre har tatt ansvar for våre barn, vært løsningsorientert og samtidig sett barnas behov. 

Anonymkode: 6ff76...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...