Gå til innhold

Jeg har bestilt meg kredittkort - men hvordan brukes det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt koblingen mellom gjerrighet og kredittkort. Har man stram økonomi, er faktisk kredittkort noe man bør unngå.Det er så fort å dra kortet, og ikke legge merke til at det blir tommere på kontoen. Så kommer fakturaen, og man har ikke penger til å dekke hele utestående.

Kredittkort er en ekstra sikkerhet ved netthandel. Så i ditt tilfelle, ville jeg handlet alt på nett med kredittkortet, men med et grense for mnd bruk, f eks kr 5000,-. Tilsvarende beløp må du da være 100% sikker på at du har tilgjengelig når faktura kommer, slik at du nedbetale hele utestående.

Løpende regninger som f eks barnehage osv betales fra vanlig konto. Ellers løper rentene på kredittkortet med en gang.

Du setter ikke penger inn på et kredittkort. Du søker om kredittkort, og får et kortsiktig lån (månedlig kredittramme). Hver gang du bruker kortet, bruker du av lånet. På faktura står utestående, det må du betale i sin helhet. Ellers påløper renter.

Anonymkode: 6b62d...a92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.3.2019 den 8.47, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk krdittkort til regninger. Da betaler du renter (=forbrukslån) fra første dag. Kjøp på nett, app og butikk har kreditttid (15-45 dager) slik at du ikke betaler renter hvis du betaler kredittkortregningen i tide. Ikke bruk det før du forstår hvordan det fungerer.

Anonymkode: 1681e...d30

Det kommer an på.. Noen regninger kan betales på nett med visa.. (Som f.eks regninga jeg nettopp fikk fra domeneshop) 
Det er uttak og kontantoverføringer hvor man betaler renter fra første dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 12.20, Million skrev:

Jeg betaler ALT på nett med kredittkort, fordi jeg ikke vil la hvem som helst få muligheten til å tappe penger rett fra kontoen min om jeg legger inn bankkortet.

Du har vel bankkortet ditt koblet til en konto du har full kontroll på ? Regner med lønninga ikke kommer inn på samme konto du har kort på?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 12.50, abrasiveRefraction skrev:

Han kan få en alternativ terminal uten månedsgebyr og det ville jo tjent seg inn på et tysk par i året. iZettle koster 199 kroner og har ingen månedsgebyr. 1.79% i gebyr er så lite at det ikke påvirker marginene nevneverdig. 

Tydelig at du ikke aner hvor sinnsykt dyrt izettle er... 
iZettle kan være greit for kiosken hos din lokale idrettsklubb.. 

Om man f.eks har 200 000 på kort i mnd, så utgjør 1.79%  3580,- .. 
En transaksjon som normalt kostet 25 øre (BankAxept) koster plutselig mye mye mer.. 

Om jeg sier at en vanlig betalingsterminal som ikke tar kredittkort koster ca 1000,- eks mva i etablering (banken) og ca 648,- eks mva per måned.. Kostnad på kredittkort varierer en del, noen har mnd gebyr, andre har ikke mnd gebyr.. Men si 1.50% da.. 

Og så husk at de fleste betaler med vanlig bankkort.. (BankAxept) 

iZettle er SVINDYRT... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AndreasBR skrev:

Du har vel bankkortet ditt koblet til en konto du har full kontroll på ? Regner med lønninga ikke kommer inn på samme konto du har kort på?!?

Det har jeg alltid hatt, og det har alle jeg kjenner også. Lønnskonto er kontoen man har bankkort tilknyttet, hos de fleste.

Uansett om jeg hadde gjort om på det, og opprettet bankkort på en egen konto med begrenset med penger på, lar jeg ingen få sugerør rett ned i en av mine bankkontoer på nettet. Kredittkort gjelder overalt på nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2019 den 8.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt skikkelig gjerrig, pga diverse omstendigheter som gjør at jeg må spare penger. Som ledd i dette har jeg bestilt meg kredittkort, planen er at jeg sjekker regningssaldo en fast ukedag, og betaler med kredittkortet. På lønningsdato overfører jeg penger til kredittkortet. 

Spørsmål: jeg har aldri brukt kredittkort før, hvordan gjør jeg, f.eks:

- jeg bestiller alltid kontaktlinser på nett og betaler med kort der og da eller betaler via klarna. Kan jeg legge inn kredittkortet i stedet og så trekkes betalinga fra kredittkortet (selv om det f.eks ikke står penger på kortet rent fysisk?)

- flybilletter/togbilletter; kan jeg legge inn kredittkortet som betalingskort og betale med det?

- mobilregninger: kan jeg betale med kredittkortet?

- klær, f.eks zalando, eller butikker i byen; kan jeg betale med kredittkortet? 

- tannlege/frisør: kan kredittkortet brukes der?

La oss si at jeg i mars handler kontaktlinser for 600kr, flybilletter for 2000 kr, og betaler 400 i mobilregning, og 3000 i barnehageregning - kan jeg betale alle disse med kredittkort, bare jeg husker før utgangen av måneden å sette tilsvarende beløp inn på kredittkortet? Jeg har bestilt komplett sin, pga har sparekonto der, da er det vel enkelt å bare overføre fra sparekontoen til kredittkortet? 

Anonymkode: b5838...1a8

Alt du spør om står grundig forklart på alle nettsider der du søker om kredittkort. 

Forstår du ikke betingelsene o bruk så skal du heller ikke bruke kredittkort. 

Telefonregningen og alle andre fakturaer blir knalldyre dersom du skal betale dem med kredittkort. Fakturabetaling, kontantutak og overføring fra kreditt til abdre kontoer belastes med renter fra første krone. En rente på 20 % eller mer utgjør raskt mye penger. 

Klipp kortet, og bestill nytt når du forstår konsekvensene av å bruke kredittkort. 

Anonymkode: e746e...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Million skrev:

Det har jeg alltid hatt, og det har alle jeg kjenner også. Lønnskonto er kontoen man har bankkort tilknyttet, hos de fleste.

Uansett om jeg hadde gjort om på det, og opprettet bankkort på en egen konto med begrenset med penger på, lar jeg ingen få sugerør rett ned i en av mine bankkontoer på nettet. Kredittkort gjelder overalt på nett.

Beklager, da er man ikke særlig skarp.. Bankkortet skal selvfølgelig ikke være tilknyttet lønnskonto, men brukskonto. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Beklager, da er man ikke særlig skarp.. Bankkortet skal selvfølgelig ikke være tilknyttet lønnskonto, men brukskonto. 
 

Da er vel brorparten av den norske befolkning "ikke særlig skarp" ifølge deg, da. Som sannsynligvis anser deg for å være rimelig mye glupere enn alle andre, vel? 🙄 *host*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Da er vel brorparten av den norske befolkning "ikke særlig skarp" ifølge deg, da. Som sannsynligvis anser deg for å være rimelig mye glupere enn alle andre, vel? 🙄 *host*

Vel, tydligvis er jeg ihvertfall skarpere enn deg når det gjelder å ikke feste et sugerør til lønnskontoen min... Hvem som helst kan antagelig trekke ~200kroner av kontoen din om du har kortet i baklomma, uten at du engang merker det.. 

Nei, bankkort putter man på en brukskonto . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AndreasBR skrev:

Vel, tydligvis er jeg ihvertfall skarpere enn deg når det gjelder å ikke feste et sugerør til lønnskontoen min... Hvem som helst kan antagelig trekke ~200kroner av kontoen din om du har kortet i baklomma, uten at du engang merker det.. 

Nei, bankkort putter man på en brukskonto . 

Jeg er skarp nok, takk, til at jeg vet hvilket kort jeg bør og ikke bør bruke på nett. 

Nei, jeg har ikke aktivert den funksjonen som gjør at småbeløp trekkes på kort avstand. Så ingen "hvem som helst" kan det.

Jeg velger å bruke kredittkort fordi det er det som anbefales å bruke på nett. Da er det ingen som trenger å få tilgang til NOEN av mine bankkontoer, uansett om de er kategorisert som brukskonto eller lønnskonto. Transaksjoner kan kontrolleres i ro og mak på faktura før man betaler en eneste krone.

Gjør et lite googlesøk, så ser du dette selv. Alle økonomieksperter anbefaler å bruke kredittkort når man betaler på nett, fordi da er man beskyttet i langt større grad mot misbruk, svindel og uautoriserte transaksjoner.

https://www.dnb.no/privat/tema/kredittkort-til-netthandel.html

 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Million skrev:

Kredittkort gjelder overalt på nett.

Ikke riktig overalt. F. eks. Sparkjøp tar ikke kredittkort, bare debetkort. Pluss postoppkrav, men det er dyrt. Siste utveg er 14 dagers kreditt (fra bestillingsdato!) fra Klarna, men aldri mer det, sier jeg.

Anonymkode: 8597f...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke riktig overalt. F. eks. Sparkjøp tar ikke kredittkort, bare debetkort. Pluss postoppkrav, men det er dyrt. Siste utveg er 14 dagers kreditt (fra bestillingsdato!) fra Klarna, men aldri mer det, sier jeg.

Anonymkode: 8597f...7d4

Hm. Det er første nettbutikken jeg har hørt om som ikke tar kredittkort i så fall. Det er SJELDENT. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Million skrev:

Jeg er skarp nok, takk, til at jeg vet hvilket kort jeg bør og ikke bør bruke på nett. 

Nei, jeg har ikke aktivert den funksjonen som gjør at småbeløp trekkes på kort avstand. Så ingen "hvem som helst" kan det.

Jeg velger å bruke kredittkort fordi det er det som anbefales å bruke på nett. Da er det ingen som trenger å få tilgang til NOEN av mine bankkontoer, uansett om de er kategorisert som brukskonto eller lønnskonto. Transaksjoner kan kontrolleres i ro og mak på faktura før man betaler en eneste krone.

Gjør et lite googlesøk, så ser du dette selv. Alle økonomieksperter anbefaler å bruke kredittkort når man betaler på nett, fordi da er man beskyttet i langt større grad mot misbruk, svindel og uautoriserte transaksjoner.

https://www.dnb.no/privat/tema/kredittkort-til-netthandel.html

 

Endelig en som har forstått dette, i det minste. 

Selv Klarna er noe bankene advarer mot, til tross for at enkelte på dette forumet anser Klarna som Guds gave til netthandlere. 

Anonymkode: e746e...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 15.33, Vox_populi skrev:

Vet du i det hele tatt om noen restauranter som kun tar kontanter? 

Berlins beste indiske restaurant tar ihvertfall bare kontanter. I Norge? Nei, vi ligger vel litt foran Tyskland mhp. kortbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AndreasBR skrev:

Tydelig at du ikke aner hvor sinnsykt dyrt izettle er... 
iZettle kan være greit for kiosken hos din lokale idrettsklubb.. 

Om man f.eks har 200 000 på kort i mnd, så utgjør 1.79%  3580,- .. 
En transaksjon som normalt kostet 25 øre (BankAxept) koster plutselig mye mye mer.. 

Om jeg sier at en vanlig betalingsterminal som ikke tar kredittkort koster ca 1000,- eks mva i etablering (banken) og ca 648,- eks mva per måned.. Kostnad på kredittkort varierer en del, noen har mnd gebyr, andre har ikke mnd gebyr.. Men si 1.50% da.. 

Og så husk at de fleste betaler med vanlig bankkort.. (BankAxept) 

iZettle er SVINDYRT... 

Det er ingen forskjell på kortterminalene som tar kredittkort og de som ikke tar det. Å aktivere det krever ikke ny kortterminal, bare en liten månedlig utgift. 

Jeg foreslo det som et tillegg for en bedrift som ikke tar kredittkort av en eller annen fjottete grunn, som reserveløsning. Da får man litt dårligere marginer på de salgene men man slipper gretne kunder og tapte salg.

Hvis man har så dårlige marginer at 1.79% gjør at man taper penger på å akseptere et salg så gjør man noe alvorlig feil.

De tar jo kort... Jeg har gått gjennom disse regnestykkene for en bedrift jeg jobbet på, det var ingen logisk grunn til å nekte det. Jeg omsetter lett for 60 000 alene. Jeg ville gjerne hatt alle over på kredittkort fordi den økte likviditeten av å få pengene fortere ville vært mer verdt enn de ubetydelige gebyrene. 

Hvis man betaler med vanlig bankaxept får man bankaxept priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er ingen forskjell på kortterminalene som tar kredittkort og de som ikke tar det. Å aktivere det krever ikke ny kortterminal, bare en liten månedlig utgift. 

Jeg foreslo det som et tillegg for en bedrift som ikke tar kredittkort av en eller annen fjottete grunn, som reserveløsning. Da får man litt dårligere marginer på de salgene men man slipper gretne kunder og tapte salg.

Hvis man har så dårlige marginer at 1.79% gjør at man taper penger på å akseptere et salg så gjør man noe alvorlig feil.

De tar jo kort... Jeg har gått gjennom disse regnestykkene for en bedrift jeg jobbet på, det var ingen logisk grunn til å nekte det. Jeg omsetter lett for 60 000 alene. Jeg ville gjerne hatt alle over på kredittkort fordi den økte likviditeten av å få pengene fortere ville vært mer verdt enn de ubetydelige gebyrene. 

Hvis man betaler med vanlig bankaxept får man bankaxept priser. 

Jeg har jobbet i ca 6 år med betalingsterminaler kompis, selvfølgelig er det ingen fysisk forskjell mellom terminalene. Man behøver ikke engang bytte terminal.

Kortinnløseren melder inn avtalene til NETS som så aktiverer det på BAX'en til kunden. Aldri påstått at det kreves ny terminal. 

Kunder som MÅ ha terminal burde minst ha 2. Å kun ha 1 terminal er regelrett idioti om man er avhengig av terminalen for å få inn pengene sine. 

 

Noen tror at iZettle som eneste betalingsløsning er en god ide.. Jeg kan være enig.. Men da har de omtrent bare 20-30 000 i mnd på kort. 
iZettle tar ikke engang bankaxept, så det du påstår er ren løgn. 

Man får ikke pengene fortere av å bruke kredittkort.. Som oftest får man de saktere, Swedbank har vel 1 dag på oppgjør, men flere andre har 7 dager osv.. 

Bankaxept er normalt dagen  derpå, VISA/MC er 1-XX dager avhengig av avtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jeg har jobbet i ca 6 år med betalingsterminaler kompis, selvfølgelig er det ingen fysisk forskjell mellom terminalene. Man behøver ikke engang bytte terminal.

Kortinnløseren melder inn avtalene til NETS som så aktiverer det på BAX'en til kunden. Aldri påstått at det kreves ny terminal. 

Kunder som MÅ ha terminal burde minst ha 2. Å kun ha 1 terminal er regelrett idioti om man er avhengig av terminalen for å få inn pengene sine. 

 

Noen tror at iZettle som eneste betalingsløsning er en god ide.. Jeg kan være enig.. Men da har de omtrent bare 20-30 000 i mnd på kort. 
iZettle tar ikke engang bankaxept, så det du påstår er ren løgn. 

Man får ikke pengene fortere av å bruke kredittkort.. Som oftest får man de saktere, Swedbank har vel 1 dag på oppgjør, men flere andre har 7 dager osv.. 

Bankaxept er normalt dagen  derpå, VISA/MC er 1-XX dager avhengig av avtalen. 

Jeg har ikke påstått noe om bankaxept og izettle. Prøv å les det jeg skriver hvis du vil diskutere.

At du innbiller deg at en faktura med 14 dagers frist er raskere enn kortterminaler kan jeg ikke forstå.

Det finnes ingen grunn til å ikke ta kredittkort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har ikke påstått noe om bankaxept og izettle. Prøv å les det jeg skriver hvis du vil diskutere.

At du innbiller deg at en faktura med 14 dagers frist er raskere enn kortterminaler kan jeg ikke forstå.

Det finnes ingen grunn til å ikke ta kredittkort. 

Nei, men vi snakker da for faen ikke om fakturaer, vi snakker om kredittkort.

Ingen sted nevnes faktura før nå... Ergo må forskjellen i det du skrev oppfattes som BankAxept vs Visa/MC..

Vær så snill, slutt å si kredittkort, det spiller ingen rolle om det er Visa Debit eller Visa Credit.. Begge krever kortavtaler for VISA-kort.. 

Nei, jeg skulle også ønske de fleste tok Visa/MC.. Verkstedet jeg sender R1'en på tar ikke det.. han synes det er for dyrt.. Kundene betaler jo uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nei, men vi snakker da for faen ikke om fakturaer, vi snakker om kredittkort.

Ingen sted nevnes faktura før nå... Ergo må forskjellen i det du skrev oppfattes som BankAxept vs Visa/MC..

Vær så snill, slutt å si kredittkort, det spiller ingen rolle om det er Visa Debit eller Visa Credit.. Begge krever kortavtaler for VISA-kort.. 

Nei, jeg skulle også ønske de fleste tok Visa/MC.. Verkstedet jeg sender R1'en på tar ikke det.. han synes det er for dyrt.. Kundene betaler jo uansett :) 

Mitt alternativ til kort er faktura, slik som et bilverksted. 

For en restaurant er det ingen logisk grunn til å ikke ta det, da mister man kunder og omsetning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...