Gå til innhold

Jeg har bestilt meg kredittkort - men hvordan brukes det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt skikkelig gjerrig, pga diverse omstendigheter som gjør at jeg må spare penger. Som ledd i dette har jeg bestilt meg kredittkort, planen er at jeg sjekker regningssaldo en fast ukedag, og betaler med kredittkortet. På lønningsdato overfører jeg penger til kredittkortet. 

Spørsmål: jeg har aldri brukt kredittkort før, hvordan gjør jeg, f.eks:

- jeg bestiller alltid kontaktlinser på nett og betaler med kort der og da eller betaler via klarna. Kan jeg legge inn kredittkortet i stedet og så trekkes betalinga fra kredittkortet (selv om det f.eks ikke står penger på kortet rent fysisk?)

- flybilletter/togbilletter; kan jeg legge inn kredittkortet som betalingskort og betale med det?

- mobilregninger: kan jeg betale med kredittkortet?

- klær, f.eks zalando, eller butikker i byen; kan jeg betale med kredittkortet? 

- tannlege/frisør: kan kredittkortet brukes der?

La oss si at jeg i mars handler kontaktlinser for 600kr, flybilletter for 2000 kr, og betaler 400 i mobilregning, og 3000 i barnehageregning - kan jeg betale alle disse med kredittkort, bare jeg husker før utgangen av måneden å sette tilsvarende beløp inn på kredittkortet? Jeg har bestilt komplett sin, pga har sparekonto der, da er det vel enkelt å bare overføre fra sparekontoen til kredittkortet? 

Anonymkode: b5838...1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk krdittkort til regninger. Da betaler du renter (=forbrukslån) fra første dag. Kjøp på nett, app og butikk har kreditttid (15-45 dager) slik at du ikke betaler renter hvis du betaler kredittkortregningen i tide. Ikke bruk det før du forstår hvordan det fungerer.

Anonymkode: 1681e...d30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk krdittkort til regninger. Da betaler du renter (=forbrukslån) fra første dag. Kjøp på nett, app og butikk har kreditttid (15-45 dager) slik at du ikke betaler renter hvis du betaler kredittkortregningen i tide. Ikke bruk det før du forstår hvordan det fungerer.

Anonymkode: 1681e...d30

Ikke hvis du bruker Payr. Betaler regninger med SAS MC for å få flypoeng. Det er fem tur retur i norge og en enveisbillett hvert år. Gratis...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt skikkelig gjerrig, pga diverse omstendigheter som gjør at jeg må spare penger. Som ledd i dette har jeg bestilt meg kredittkort, planen er at jeg sjekker regningssaldo en fast ukedag, og betaler med kredittkortet. På lønningsdato overfører jeg penger til kredittkortet. 

Spørsmål: jeg har aldri brukt kredittkort før, hvordan gjør jeg, f.eks:

- jeg bestiller alltid kontaktlinser på nett og betaler med kort der og da eller betaler via klarna. Kan jeg legge inn kredittkortet i stedet og så trekkes betalinga fra kredittkortet (selv om det f.eks ikke står penger på kortet rent fysisk?)

- flybilletter/togbilletter; kan jeg legge inn kredittkortet som betalingskort og betale med det?

- mobilregninger: kan jeg betale med kredittkortet?

- klær, f.eks zalando, eller butikker i byen; kan jeg betale med kredittkortet? 

- tannlege/frisør: kan kredittkortet brukes der?

La oss si at jeg i mars handler kontaktlinser for 600kr, flybilletter for 2000 kr, og betaler 400 i mobilregning, og 3000 i barnehageregning - kan jeg betale alle disse med kredittkort, bare jeg husker før utgangen av måneden å sette tilsvarende beløp inn på kredittkortet? Jeg har bestilt komplett sin, pga har sparekonto der, da er det vel enkelt å bare overføre fra sparekontoen til kredittkortet? 

Anonymkode: b5838...1a8

Du får en faktura hver måned. Bare ikke bruk mer enn du har. Når du får fakturaen får du et minimumsbeløp (da blir du skyldig penger og må betale renter) og et totalbeløp (betales det til forfall er det ingen renter).

Du putter ikke penger på forhånd inn på kredittkort (dog er det mulig hos mange, men man tjener ingenting på det).

Med Payr (en app) kan du betale opp til 30 000 kroner i regninger hver måned med kredittkort. Den tar efaktura eller så kan du ta bilde av papirfaktura. 

Fly og tog kan du selvsagt betale med kredittkort, samme med all netthandel.

Frisør og tannlege kommer jo an på hva de tar. Noen tar kun Bank Axept (debitkort), andre tar MasterCard og VISA og noen få tar American Express og Diners (hvis det finnes ennå?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Ikke hvis du bruker Payr. Betaler regninger med SAS MC for å få flypoeng. Det er fem tur retur i norge og en enveisbillett hvert år. Gratis...

Du får en faktura hver måned. Bare ikke bruk mer enn du har. Når du får fakturaen får du et minimumsbeløp (da blir du skyldig penger og må betale renter) og et totalbeløp (betales det til forfall er det ingen renter).

Du putter ikke penger på forhånd inn på kredittkort (dog er det mulig hos mange, men man tjener ingenting på det).

Med Payr (en app) kan du betale opp til 30 000 kroner i regninger hver måned med kredittkort. Den tar efaktura eller så kan du ta bilde av papirfaktura. 

Fly og tog kan du selvsagt betale med kredittkort, samme med all netthandel.

Frisør og tannlege kommer jo an på hva de tar. Noen tar kun Bank Axept (debitkort), andre tar MasterCard og VISA og noen få tar American Express og Diners (hvis det finnes ennå?).

Ok, 

men la oss si jeg får en faktura på 5000 kr, av det ønsker jeg å betale halvparten med mine "private" penger og halvparten fra felleskonto jeg har med samboer - f,eks til bensin eller flybilletter, er det mulig når man får bare en faktura? 

Anonymkode: b5838...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Ikke hvis du bruker Payr. Betaler regninger med SAS MC for å få flypoeng. Det er fem tur retur i norge og en enveisbillett hvert år. Gratis...

Du får en faktura hver måned. Bare ikke bruk mer enn du har. Når du får fakturaen får du et minimumsbeløp (da blir du skyldig penger og må betale renter) og et totalbeløp (betales det til forfall er det ingen renter).

Du putter ikke penger på forhånd inn på kredittkort (dog er det mulig hos mange, men man tjener ingenting på det).

Med Payr (en app) kan du betale opp til 30 000 kroner i regninger hver måned med kredittkort. Den tar efaktura eller så kan du ta bilde av papirfaktura. 

Fly og tog kan du selvsagt betale med kredittkort, samme med all netthandel.

Frisør og tannlege kommer jo an på hva de tar. Noen tar kun Bank Axept (debitkort), andre tar MasterCard og VISA og noen få tar American Express og Diners (hvis det finnes ennå?).

Enig i at Payr et topp med for eksempel Eurobonus-tilknyttet kort, men har en følelse av at det er på et nivå langt over trådstarter, mtp hvor lite forståelse vedkommende har av hva et kredittkort er for noe. 

Anonymkode: 6d725...60e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, 

men la oss si jeg får en faktura på 5000 kr, av det ønsker jeg å betale halvparten med mine "private" penger og halvparten fra felleskonto jeg har med samboer - f,eks til bensin eller flybilletter, er det mulig når man får bare en faktura? 

Anonymkode: b5838...1a8

Du kan betale halvparten fra hver av to kontoer (bare husk KID etc) - eller så er jo det enkleste å bare overføre fra den ene kontoen til den andre iht avtalt oppdeling. 

Anonymkode: 6d725...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pengespill på kreditt er forbudt, så derfor kan du ikke bruke kredittkort i Norsk Tippings terminaler.
Også noen andre steder kan du oppleve at de ikke tar kredittkort, og grunnen er at med vanlige debetkort får de full betaling, mens kredittkorta tar prosentgebyr som kjøpmannen (f.eks.) må betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Pengespill på kreditt er forbudt, så derfor kan du ikke bruke kredittkort i Norsk Tippings terminaler.
Også noen andre steder kan du oppleve at de ikke tar kredittkort, og grunnen er at med vanlige debetkort får de full betaling, mens kredittkorta tar prosentgebyr som kjøpmannen (f.eks.) må betale.

Med unntak av posten og norsk tipping er det kun de som snyter på skatten som ikke tar kredittkort. Det er vanvittig mye dyrere å ta i mot kontanter (med mindre du snyter på skatten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt skikkelig gjerrig, pga diverse omstendigheter som gjør at jeg må spare penger. Som ledd i dette har jeg bestilt meg kredittkort, planen er at jeg sjekker regningssaldo en fast ukedag, og betaler med kredittkortet. På lønningsdato overfører jeg penger til kredittkortet. 

Spørsmål: jeg har aldri brukt kredittkort før, hvordan gjør jeg, f.eks:

- jeg bestiller alltid kontaktlinser på nett og betaler med kort der og da eller betaler via klarna. Kan jeg legge inn kredittkortet i stedet og så trekkes betalinga fra kredittkortet (selv om det f.eks ikke står penger på kortet rent fysisk?)

- flybilletter/togbilletter; kan jeg legge inn kredittkortet som betalingskort og betale med det?

- mobilregninger: kan jeg betale med kredittkortet?

- klær, f.eks zalando, eller butikker i byen; kan jeg betale med kredittkortet? 

- tannlege/frisør: kan kredittkortet brukes der?

La oss si at jeg i mars handler kontaktlinser for 600kr, flybilletter for 2000 kr, og betaler 400 i mobilregning, og 3000 i barnehageregning - kan jeg betale alle disse med kredittkort, bare jeg husker før utgangen av måneden å sette tilsvarende beløp inn på kredittkortet? Jeg har bestilt komplett sin, pga har sparekonto der, da er det vel enkelt å bare overføre fra sparekontoen til kredittkortet? 

Anonymkode: b5838...1a8

Ja, du kan betale for ting som linser på nettet med kredittkortet ditt. Jeg betaler ALT på nett med kredittkort, fordi jeg ikke vil la hvem som helst få muligheten til å tappe penger rett fra kontoen min om jeg legger inn bankkortet. Så det gjør jeg ALDRI.

Ja, billetter kan også betales med kredittkort på nett eller på stasjon/avreiseplass

Mobilregninger, eller andre regninger, ville jeg ikke betalt med kredittkort, fordi da regnes det som kontantuttak, og rentene begynner å løpe med en gang fra samme dagen

Klær fra Zalando går under nettkjøp som det andre nevnt ovenfor, så ja, det betaler man gjerne med kredittkort. Imidlertid velger jeg alltid faktura hos Zalando, fordi da kan jeg selv trekke fra retur-varer med en gang før jeg betaler. Betaler du med kredittkort kan du måtte vente i opptil en måned på å bli kreditert for returnerte varer. Og da kan kredittkortfakturaen allerede ha kommet og forfalt, så du ender opp med å betale for varer du har returnert. Du får riktignok tilgode pengene på kredittkortet da, men likevel.

Butikker i byen kan du bruke kredittkort i ja, stort sett alle

Tannlege har jeg aldri prøvd å bruke kredittkort hos, så det kjenner jeg ikke til. Ikke hos frisør heller, men jeg antar at i alle fall frisører tar kredittkort.

 

Jeg skjønner ikke helt vitsen med at du skal drive og sette inn  penger på kredittkortet? Kan du ikke bare vente på fakturaen og betale den? Det koster ikke noe mer, så lenge du betaler hele fakturaen (og ikke utsetter deler av beløpet til neste mnd).

 

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt skikkelig gjerrig, pga diverse omstendigheter som gjør at jeg må spare penger. Som ledd i dette har jeg bestilt meg kredittkort, planen er at jeg sjekker regningssaldo en fast ukedag, og betaler med kredittkortet. På lønningsdato overfører jeg penger til kredittkortet. 

Spørsmål: jeg har aldri brukt kredittkort før, hvordan gjør jeg, f.eks:

- jeg bestiller alltid kontaktlinser på nett og betaler med kort der og da eller betaler via klarna. Kan jeg legge inn kredittkortet i stedet og så trekkes betalinga fra kredittkortet (selv om det f.eks ikke står penger på kortet rent fysisk?)

- flybilletter/togbilletter; kan jeg legge inn kredittkortet som betalingskort og betale med det?

- mobilregninger: kan jeg betale med kredittkortet?

- klær, f.eks zalando, eller butikker i byen; kan jeg betale med kredittkortet? 

- tannlege/frisør: kan kredittkortet brukes der?

La oss si at jeg i mars handler kontaktlinser for 600kr, flybilletter for 2000 kr, og betaler 400 i mobilregning, og 3000 i barnehageregning - kan jeg betale alle disse med kredittkort, bare jeg husker før utgangen av måneden å sette tilsvarende beløp inn på kredittkortet? Jeg har bestilt komplett sin, pga har sparekonto der, da er det vel enkelt å bare overføre fra sparekontoen til kredittkortet? 

Anonymkode: b5838...1a8

Jeg tjener mye på å bruke kredittkort, men man må passe på å ikke "spise hele sjokoladeplata" når man først er i gang.

- Ja - alt man kjøper på nett er det fint å bruke kredittkort til, som feks kontaktlinser.

- Ja, flybilletter/togbilletter er fint å bruke kredittkort til

- Ikke bruk kredittkortet til å betale regninger med, går fort på en rente på 20-25% fra dag én.

- Ja, nettbutikker og andre butikker er det fint å bruke kredittkort til, bare hold deg unda å ta ut kontanter, da regnes det renter fra dag én (som hvis du betaler regninger med kredittkortet)

- Ja, tannlege og frisør er fint å bruke kredittkort på.

Nei-liste for kredittkort, bare for å klarne det opp litt:

- Minibank, bortsett fra når du er i utlandet. I utlandet er det greit å bruke kredittkort i litt sånn halv-shadye minibanker. Bedre å betale litt renter enn at hele lønnskortet ditt blir skimmet og kopiert.

- Betale regninger/overføre penger fra kredittkortet.

- Vipps og mobilepay og det der. Det kan fort havne under kategorien "betale/overføre penger", og blir renteberegnet fra dag én.

 

Anonymkode: c4f88...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Med unntak av posten og norsk tipping er det kun de som snyter på skatten som ikke tar kredittkort. Det er vanvittig mye dyrere å ta i mot kontanter (med mindre du snyter på skatten).

De som jeg skrev om, TAR bankkort, men de tar altså ikke kredittkort, fordi det er mer kostbart enn bankkort. Hvor mye det koster å ta imot kontanter, er irrelevant, for det er man pliktig til.
Ifølge min lokale kafevert byr ikke det på problemer å ikke ta kredittkort, for nesten alle har bankkort i tillegg. Unntaket var et tysk par ifjor som hverken hadde euro eller bankkort, de måtte dra uten middag. Men de fikk gratis kaffe i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

De som jeg skrev om, TAR bankkort, men de tar altså ikke kredittkort, fordi det er mer kostbart enn bankkort. Hvor mye det koster å ta imot kontanter, er irrelevant, for det er man pliktig til.
Ifølge min lokale kafevert byr ikke det på problemer å ikke ta kredittkort, for nesten alle har bankkort i tillegg. Unntaket var et tysk par ifjor som hverken hadde euro eller bankkort, de måtte dra uten middag. Men de fikk gratis kaffe i alle fall!

Med marginene på mat taper han jo penger på det. I tillegg vil mange unngå steder som ikke aksepterer deres foretrukne betalingsmåte. 

Han kan få en alternativ terminal uten månedsgebyr og det ville jo tjent seg inn på et tysk par i året. iZettle koster 199 kroner og har ingen månedsgebyr. 1.79% i gebyr er så lite at det ikke påvirker marginene nevneverdig. 

Jeg var hos en Big Bite og de tok ikke kredittkort. Nå drar jeg aldri dit. Tapet i omsetning fra meg alene ville jo finansiert å ta i mot kredittkort. De som driver snyter enten på skatten eller så kan de ikke regne. Uansett stoler jeg ikke på dem med mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

1,79% i gebyr

Drar du den, så drar du den med! 
På en middagsgjest som betaler 200 kr, taper altså kafeen kr 3,58, mens gjerrigknarken som insisterer på kredittkort framfor debetkort, sparer noe sånt som kr 0,20 på å utsette betalinga én måned.  
Kanskje like greit at slike holder seg borte, slik at klientellet på kafeen holder en viss standard?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Drar du den, så drar du den med! 
På en middagsgjest som betaler 200 kr, taper altså kafeen kr 3,58, mens gjerrigknarken som insisterer på kredittkort framfor debetkort, sparer noe sånt som kr 0,20 på å utsette betalinga én måned.  
Kanskje like greit at slike holder seg borte, slik at klientellet på kafeen holder en viss standard?

Jeg bruker kun kredittkort som gir cashback, så sparer ofte opp til 10 % på en del restauranter, så da går jeg dit i stedet for steder som kun tar kontanter.

Anonymkode: 50904...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kun kredittkort som gir cashback, så sparer ofte opp til 10 % på en del restauranter, så da går jeg dit i stedet for steder som kun tar kontanter.

Anonymkode: 50904...d97

Vet du i det hele tatt om noen restauranter som kun tar kontanter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for all del husk å betal summen du skylder på kredittkortet før rentene begynner å løpe, ellers er de tikke særlig lønnsomt. Men jeg har aldri vært borti kredittkort hvor man setter inn penger først. Hva er vitsen med det?

Anonymkode: ccc99...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Vox_populi skrev:

Vet du i det hele tatt om noen restauranter som kun tar kontanter? 

Eller kun debetkort da.

Anonymkode: 50904...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale regninger med kredittkort er vel ikke så veldig smart. Lag deg en regningskonto i stedet, og sett inn det beløpet som dekker de faste utgiftene i stedet.

Jeg benytter kredittkort en del innimellom, men betaler alltid inn hele beløpet som jeg har brukt. 

Eller så har du fått mange gode tips her!

Anonymkode: 3377b...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et generelt minimumskrav til inntjening per år som gjelder hvis man ønsker et kredittkort med laveste kreditt, 10.000kr ? 

Anonymkode: 4a088...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Drar du den, så drar du den med! 
På en middagsgjest som betaler 200 kr, taper altså kafeen kr 3,58, mens gjerrigknarken som insisterer på kredittkort framfor debetkort, sparer noe sånt som kr 0,20 på å utsette betalinga én måned.  
Kanskje like greit at slike holder seg borte, slik at klientellet på kafeen holder en viss standard?

Marginene på mat er hva? 40-100%? Så at jeg ikke spiser der taper de en plass mellom 30 og 80 kroner (200 - moms = 160).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...