Gå til innhold

Hva irriterer deg av feil du mener andre gjør på kjøkkenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, batcat skrev:

Du har aldri kjøpt organiske egg og funnet fjær og skitt på dem? Du vil ha det i maten din? Det er isåfall kvalmt. Alt med skall skal vaskes, om det er egg, vannmelon eller appelsin spiller ingen rolle. 

Aldri vasket egg, vannmelon eller appelsin. 

Anonymkode: a901a...de0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du også Zalo???:fnise:

 

Nå tullet jeg med deg. Så klart en skal skylle av vannmelonene, appelsiner og eggene. Selv kjøper jeg egg direkte fra en som har høner, og ja, de skyller jeg. Eggene hentes jo rett fra hønsehuset! 

Anonymkode: e540b...8cb

Men vaskes jo før man får dem? Eggene altså. 

Anonymkode: a901a...de0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er heldige som blir invitert på middag. Jeg og sønnen min har ingen som inviterer oss, min familie bor 70 mil unna, og familien til xn i utlandet. Når jeg en skjelden gang (1-2 ganger i året) for servert noe hos venner lever jeg veldig lenge på det. Dere som klager på smakløst kjøtt osv, er det ikke bare å tilsette litt salt og pepper? 

Anonymkode: ec7a7...938

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kritt said:

Deler av svigerslekta bor på gård og legger sin ære i å servere lokal og hjemmelaget mat, men de bruker omtrent ikke krydder. Maten smaker svært lite og er ofte overkokt og -stekt. Innbiller meg at de sitter litt fast i hvordan mat ble laget i gamle dager.

Sannsynligvis i de gamle dager der det var normalt å miste tennene etterhvert, gebiss var ikke oppfunnet, så maten måtte kokes skikkelig mør sånn at alle kunne spise.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dårlig hygiene!

Det VERSTE er når folk absolutt MÅ bruke hendene til alt. Ta kakepynt for eksempel. Det kan STRØS ut av pise/boks. På en hygienisk måte. Det er IKKE NØDVENDIG å ta kakepynten inn i dine svette og skitne hender FØR du har det på kaken!

Anonymkode: fd8c5...93a

Jeg bruker hendene til mye når jeg lager mat(ikke kakepynt, da), men så er jeg veldig streng på hygienen.

Alt frukt/grønt med skall blir vasket først - ikke i Zalo, men eddik- eller saltvann - og skylt godt av i rent vann. Dette tar bort både bakterier, mugg og annet skit du ikke vil ha i deg.

Irriterer meg og vemmes over gjennomgående dårlig hygiene på kjøkkenet; stinkende søppel med fluer rundt omkring, tallerkener med inntørkede matrester. Når det gjelder andres kokekunster og hva jeg får servert, er jeg ganske raus og regner med at folk gjør så godt de kan.

Anonymkode: 8a345...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså de bakteriene som er på vannmelonskallet er det farlig eller hva? 

Har aldri skylt en appelsin, vannmelon eller et egg. Og har aldri tenkt over det dere skriver. Men selv nå når jeg gjør det... ja, som sagt: er det skadelig med de bakteriene? 

Tror jeg har godt av litt dritt og bakterier jeg. Jeg spiser til og med smågodt fra butikken. 

Anonymkode: 0cb64...c57

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men altså de bakteriene som er på vannmelonskallet er det farlig eller hva? 

Har aldri skylt en appelsin, vannmelon eller et egg. Og har aldri tenkt over det dere skriver. Men selv nå når jeg gjør det... ja, som sagt: er det skadelig med de bakteriene? 

Tror jeg har godt av litt dritt og bakterier jeg. Jeg spiser til og med smågodt fra butikken. 

Anonymkode: 0cb64...c57

Det har skjedd at folk har dødd av E-coli-smitte pga. forurensete grønnsaker, men det er vanligere hvis du er følsom i magen at du kan reagere på enkelte bakterietyper, og bli syk(diaré, oppkast). Muggsopp er ikke sunt for noen og en del reagerer kraftig på det. Det viktigste er kanskje sprøytemidler som sitter utenpå skallet og følger med kniven innover når du skjærer grønnsaker/frukt.

Ellers er jeg enig i at "litt dritt og bakterier" ikke trenger å være skadelig, men det må være "rent", uten giftstoffer. Som barn har jeg gravd opp poteter, gnidd av det meste av jord og spist dem rå. Gikk helt fint, det! Men det var fra åker med ren jord, uten kunstige midler av noe slag. For ikke å snakke om bær og planter i skog og mark, plukket og puttet rett i munnen.

Anonymkode: 8a345...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Eske skrev:

Jeg vasker både appelsin og vannmelon (når jeg er inne riktignok, ikke noe problem med en appelsin i sekken på tur altså) etter at jeg så en Facebookvideo hvor de helte konditorfarge som skulle illustrere bakterier over en vannmelon og så hvor mye som fulgte med kniven gjennom 😅

Man skal ikke tro alt man ser på internett. Generelt er glatte overflater et lite egnet sted for bakterievekst (som overflaten til en vannmelon er). Det samme gjelder overflaten til en iPhone for eksempel, som heller ikke er der bakterier liker seg best. 

Bakterier flest er heller ikke farlige for oss. Tvert imot. Fint å påse at kyllingfileten er gjennomstekt, men å skrubbe eggene, appelsinene og vannmelonen før skallet skal i søppelet er veldig hysterisk. 

Anonymkode: 05042...a4e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man skal ikke tro alt man ser på internett. Generelt er glatte overflater et lite egnet sted for bakterievekst (som overflaten til en vannmelon er). Det samme gjelder overflaten til en iPhone for eksempel, som heller ikke er der bakterier liker seg best. 

Bakterier flest er heller ikke farlige for oss. Tvert imot. Fint å påse at kyllingfileten er gjennomstekt, men å skrubbe eggene, appelsinene og vannmelonen før skallet skal i søppelet er veldig hysterisk. 

Anonymkode: 05042...a4e

Utrolig godt å lese dette innlegget. Jeg er helt enig med deg. Jeg har forresten aldri blitt syk av å spise hjemme hos noen, ei heller da jeg spiste hotdog på gata i Mexico, men en gang på en bedre resturant ble jeg skikkelig syk, så...

Jeg irriterer meg ikke over noe andre gjør på kjøkkenet. Blir jeg invitert på middag blir jeg som regel glad, takker ja og spiser med god appetitt. (Tror det eneste som kan sette meg litt ut er å finne hår i maten, men det skjer jo ikke ofte :ler: )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vasket egg. Og jeg har like ofte fått reaksjoner på dette fra andre. Jeg er ikke hysterisk med tanke på bakterier, men eggeskall, derimot... grøss! Så for meg er det «vinn-vinn». Å skylle et egg fjerner ikke noe smak heller, noe som kan skje med andre matvarer. 

Anonymkode: 94f2f...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser i grunnen alt og setter pris på å bli invitert på middag, men om jeg må si en ting... Når det er laget salat som tilbehør, og det er brukt kinakål! Det finnes så mye godt av grønt, å så velges det kinakål??? Alltid vært ett mysterium for meg 😅 

Anonymkode: ab366...9eb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lite ang mat som irriterer meg, men dårlig kjøkkenhygiene er noe av det verste jeg ser hos folk! 

- Begynner å lage mat uten å dra over kjøkkenbenken med en klut først/drar over med en skitten klut
- Skyller ikke opp kluten etter har dratt over benken
- Slenger all oppvask nedi kummen uten å skylle av det verste, fyller opp med zalo og vann, og vasker så opp i dette vannet

Sikkert flere ting, men var disse jeg kom på nå.. 

 

Anonymkode: b82eb...597

Enig med deg og kan legge til: når folk slikker på fingrene sine!

Det er så utrolig ekkelt :(

Anonymkode: 065e7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting irriterer meg. Hygiene er jo selvsagt, ingen vil spise fra skittent kjøkken og skitne hender. Men noe jeg synes er litt kjipt er hvis det ikke står salt og pepper på bordet. Jeg synes det er så uhøflig å spør om de har noe salt, redd for at de skal tro jeg ikke liker maten sånn som de har krydret den. Men jeg har noen perioder jeg virkelig trenger mer salt i kroppen, og da blir jeg veldig sugen på det også. 

Anonymkode: 65153...e58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat uten kjøtt. Blir ikke mett og blir oppblåst i magen av det (vegansk/vegismat)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typen min er ikke norsk. Han mener at tomatene vi spiser i Norge ikke smaker noe. Jeg mener at grunnen til at han ikke synes de har noen smak er at han er vant til myye salt på all slags mat. Han er vant til salt i salat også, det irriterer meg hvis han lasser på med salt i felles salatbolle istedet for på sin tallerken.

Synes de store ferske tomatene i Hellas og Italia f.eks smaker bedre enn de små i norske butikker jeg og, men de i Norge smaker da greit.

Anonymkode: dbc33...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg og kan legge til: når folk slikker på fingrene sine!

Det er så utrolig ekkelt :(

Anonymkode: 065e7...001

Helt enig! Det er forresten ikke bare Jamie Oliver som er en irriterende TV-kokk. Da jeg leste innlegget ditt kom jeg på at Nigella Lawson også har ganske disgusting kjøkkenhygiene. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, batcat skrev:

Du har aldri kjøpt organiske egg og funnet fjær og skitt på dem? Du vil ha det i maten din? Det er isåfall kvalmt. Alt med skall skal vaskes, om det er egg, vannmelon eller appelsin spiller ingen rolle. 

De blir jo kokt? Da forsvinner alle bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

De blir jo kokt? Da forsvinner alle bakterier.

Man koker jo ikke bare egg? 

Man bruker i kaker, steker dem, osvosv  

Ellers enig med deg aldri vasket butikkkjøpteegg. 

Selvplukkede vaskes selvfølgelig før man putter de i kartong. 

Anonymkode: a901a...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man koker jo ikke bare egg? 

Man bruker i kaker, steker dem, osvosv  

Ellers enig med deg aldri vasket butikkkjøpteegg. 

Selvplukkede vaskes selvfølgelig før man putter de i kartong. 

Anonymkode: a901a...de0

Joda, men stekte egg stekes jo, og kaker steker man også før man serverer dem. Egg man kjøper i butikken er jo allerede vasket, ser ikke poenget i å gjøre det en gang til. Egg rett fra hønsehuset må man selvfølgelig vaske, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Joda, men stekte egg stekes jo, og kaker steker man også før man serverer dem. Egg man kjøper i butikken er jo allerede vasket, ser ikke poenget i å gjøre det en gang til. Egg rett fra hønsehuset må man selvfølgelig vaske, ja.

Jepp, noen bruker vel kanskje rå egg, men...

Anonymkode: a901a...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Typen min er ikke norsk. Han mener at tomatene vi spiser i Norge ikke smaker noe. Jeg mener at grunnen til at han ikke synes de har noen smak er at han er vant til myye salt på all slags mat. Han er vant til salt i salat også, det irriterer meg hvis han lasser på med salt i felles salatbolle istedet for på sin tallerken.

Synes de store ferske tomatene i Hellas og Italia f.eks smaker bedre enn de små i norske butikker jeg og, men de i Norge smaker da greit.

Anonymkode: dbc33...c3d

Haha, jeg har en kamerat også som faktisk salter salaten. Og putter eddik oppi. Var smått overrasket første gang jeg så det. Men importerte tomater smaker i blant altså tilnærmet ingenting eller rett og slett bare veldig surt.

Anonymkode: 74745...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...