Gå til innhold

Stammer vi mennesker fra apene eller ikke? Kom med deres argumenter både fra og imot


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, vi stammer ikke fra apene, imidlertid har vi felless stammfar som dem. :)

Anonymkode: 10a22...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både mennesker og aper stammer fra felles, tidligere arter, som ikke finnes lengre  - fordi de utviklet seg til mennesker og andre apearter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting man har grunn til å være helt sikker på. At det har foregått en utvikling fra enkle til kompliserte livsformer, over flere milliarder år, er en av disse få tingene. 

For øvrig er det en noe upresis formulering at vi stammer fra alene. Homo sapiens er en apeart, og er i nær slekt med sjimpansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monica1968 skrev:

For øvrig er det en noe upresis formulering at vi stammer fra alene.

Det er nok riktig at vi alle var alene da vi ble stammet fra og unnfanget. Deretter ar vi millioner. Som svømte for livet, ekstremt bokstavelig talt, før vi igjen ble alene.Og deretter født. 

Skrev jeg alt dette bare fordi personen over meg gjorde en liten skrivefeil?Jeg legger meg nå. Alene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vi har trekk fra aper kan jeg si meg enig i men jeg tror darwins teori er både feil og mangelfull. Måten dagens forskere daterer benrester er også feil og de daterer det slik at det passer med darwins lære, noe det egentlig ikke gjør. 

Det finnes eldre menneske arter enn neandertalere ol.

Anonymkode: 5415b...498

Tror ikke du skal tenke for mye på Darwin`s teori, men heller lese deg opp på nyere evolusjonsforskning generelt. Du kan også lese deg opp på menneskets utvandring fra Afrika.

Hvis du vil finne ut av din egen historie og gener så kan du bestille en prøve fra Genographic som er drevet av National Geographic:

https://genographic.nationalgeographic.com

Anonymkode: f23e0...693

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skal tenke for mye på Darwin`s teori, men heller lese deg opp på nyere evolusjonsforskning generelt. Du kan også lese deg opp på menneskets utvandring fra Afrika.

Hvis du vil finne ut av din egen historie og gener så kan du bestille en prøve fra Genographic som er drevet av National Geographic:

https://genographic.nationalgeographic.com

Anonymkode: f23e0...693

Hvordan "leser man seg opp"? Det er bare å lese.

Anonymkode: 2d041...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan "leser man seg opp"? Det er bare å lese.

Anonymkode: 2d041...84d

Og holde seg OPPdatert, og lese nye ting etterhvert som de kommer ut.

Anonymkode: 910a5...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil finne ut av din egen historie og gener så kan du bestille en prøve fra Genographic som er drevet av National Geographic:

Ja da får man jo svar på om man har en tippoldeape eller ei.

Anonymkode: 5e1b4...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja da får man jo svar på om man har en tippoldeape eller ei.

Anonymkode: 5e1b4...486

Riktig, eller så kansje man får svar på om man er et unikt menneske skapt i en eller annen guds bilde. Det er sikkert veldig skummelt for enkelte, det kan jo hende verden raser når man finner ut sannheten og derfor ikke ønsker mer kunnskap om temaet.

Det er forresten veldig få kreasjonister som har kunnskap eller ønsker å tilegne seg kunnskap om evolusjonsteorien, enten så våger de ikke å lære om emnet eller så har de blitt hjernevasket så til de grader at de ikke er kapable til å ta i mot ny informasjon. Det er også de som ikke tror på evolusjon fordi de er så høye på pæra at de ser seg selv som overlegne vesener og derfor ikke kan ha felles forfedre (og mødre) med apene.

Anonymkode: f23e0...693

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er det litt feil å si at vi har felles stamfar. Derimot har vi nært beslektet mitokondriell stammor, og tilhører samme familie som de store apene.

Anonymkode: dd8e7...adc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det litt feil å si at vi har felles stamfar.

Nei, det er fortsatt korrekt med felles stamfar, forfar, avstammelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Vi stammer ikke fra apene. Hvorfor hadde det i tilfelle vært flere aper igjen på jorda? 

 

Tidenes mest idiotiske "argument".

Hvis jeg er nedstammet fra besteforeldrene mine, hvorfor har jeg søskenbarn?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ellers ikke helt skjønne hvordan det er mulig å tvile på at vi hører til blant apene, hvis man har noe som helst erfaring med småunger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg nominerer DEG til en Darwin Award! 😁

Anonymkode: 910a5...3a1

TS: Darwin dro til Galapagos for å finne svaret. Du finner ditt svar på North Senteniel Island.

Anonymkode: 84f2c...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måten dagens forskere daterer benrester er også feil og de daterer det slik at det passer med darwins lære, noe det egentlig ikke gjør. 

Og dette vet du hvorfor ?

Det er selvfølgelig helt feil.

Dessuten så trenger du ikke ett eneste bein til å med sikkerhet fastsette slektskapet. DNA alene gjør jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om den hører til her, men poster den her da det har litt med tro å gjøre.

Stammer vi fra apene eller er vi skapt som egen sort, altså mennesket fra en Gud eller blitt skapt på en eller annen annen måte? 

Hva tror du, og hva er din argumentasjon på nettopp det du mener?

Anonymkode: 3f550...ec4

Havet stammer vi fra, ikke apene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi stammer ikke fra aper, vi har en felles stamfar.

Tenk deg dette både du og ditt søskenbarn har en felles stamfar. La oss si at din mormor er din fetters farmor dere stammer begge fra denne personen men dere er på forskjellige sider av slektstreet. Men dere er fremdels i slekt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎03‎.‎2019 den 14.45, Aragorn ll Elessar skrev:

Nei vi stammer ikke fra aper, vi har en felles stamfar.

 

 

Flisespikkeri: Det er korrekt at vi ikke stammer fra noen nålevende apeart, men vår siste felles stamfar ville ha vært klassifisert som en apeart, den er bare ikke blant oss lenger.

Vi selv er også en apeart. Går rett og slett ikke å lage en kladistisk gruppe som inneholder orangutanger, gorillaer, sjimpanser og bonoboer men ikke mennesker.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...