Gå til innhold

– En myte at kvinner ikke mishandler menn


Gjest Fru Hehosot

Anbefalte innlegg

Gjest SeptemberRose

At menn blir både mobbet og mishandlet av kvinner, skjer mye oftere enn vi tror. Og det blir bagatellisert og latterliggjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ThotSlayer
5 minutter siden, hind said:

Ikke gjør deg enda dummere enn du er da. 

Som sagt, spar deg for kreftene. Jeg kan ikke manipuleres. Jeg er ikke som mannen din. Ha en fortsatt god dag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere menn som har fått en "lusing" av kjæresten sin en omvendt. Men det er selvfølgelig det voldelige mennene man hører om fordi forårsaker skade.

Hvorfor det er slik kan jeg bare gjette på. Men som mann har jeg vokst opp med "vær snill mot jentene", "man slår ikke damer", "virkelige menn slår ikke","slå jenter er feigt". 

Fra gutta er 5 år blir dette prentet inn og det tror jeg virker. Norske menn slår sjelden.

Norske damer derimot slår mannen sin når hun Rullgardina går ned i opphetede diskusjoner. Ikke det at vi tar fysisk skade av dem men.....

Jeg har f.eks aldri slått. Men har fått en flat hånd i ansiktet en gang. Da sa jeg relativt klart ifra at skjer det igjen så var vi ferdig. Det skjedde bare en gang.

Anonymkode: 9e201...cc6

Jeg vet ikke jeg ass, men det er jo litt trist at dere må bli fortalt at dere ikke skal slå kvinner? Burde dere ikke skjønne slikt selv?

Anonymkode: bde7d...6f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis tiltrekker jeg meg bare gode damer, så har aldri opplevd noe slik, og ei heller hørt om andre menn som har opplevd noe.

Men det skjer selvsagt, bare i mindre skala enn med menn som mishandler damer. I tillegg blir det vel i større grad lagt lokk på av menn som blir utsatt for dette, så det er sikkert store mørketall..

Selvfølgelig et viktig tema som bør tas på alvor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SeptemberRose skrev:

At menn blir både mobbet og mishandlet av kvinner, skjer mye oftere enn vi tror. Og det blir bagatellisert og latterliggjort. 

Jeg hverken bagatelliserer eller latterliggjør temaet, men en myte er det ikke!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå at flere menn har fått en «lusing» av kjæresten sin enn omvendt? All statistikk sier at flere menn enn kvinner utsetter sine partnere for vold, både når vi snakker om grov vold og «lettere» vold.

Det betyr ikke at kvinner ikke er voldelige mot sine menn, tvert imot. Kvinners vold mot menn er absolutt et problem det bør settes fokus på. Tabuet rundt dette samfunnsproblemet må brytes ned. 

Synes det er synd at debatten skal preges av usannheter. For meg virker det som om en del menn er mer opptatt av å fronte sin egen selvopplevde virkelighet og oppfatning enn å faktisk diskutere problemet.

Anonymkode: 5c46c...fe7

For å ikke snakke om at av alle de som har blitt drept av partner i Norge er 98% kvinnelige ofre så vold mot kvinner er nok mer vanlig enn vold mot menn i et forhold selvom man ikke skal drive å bedrive en sånn "hvem har det verst?" kamp..

Stopp vold mot alle, ikke bare mot kvinner og alle vet jo godt at det ikke er en myte at menn opplever vold de og.

Anonymkode: bde7d...6f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, SeptemberRose skrev:

At menn blir både mobbet og mishandlet av kvinner, skjer mye oftere enn vi tror. Og det blir bagatellisert og latterliggjort. 

Hvem bagatiliserer og latterliggjør vold mot menn? I det virkelige liv kjenner jeg ingen som ikke anerkjenner dette men på forumet har jeg registrert at det er en overvekt av menn som bedriver med latterliggjøring og bagatilisering.

Hva kan gjøres med holdningene som enkelte menn innehar? De saboterer for «normale menn» og deres rettigheter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er ikke verdige offere. Det er ikke bare ille å være ett offer, men ekstra belastende å bli behandlet som et offer.  Passer ikke inn i selvbilde, eller hva kvinner og samfunn forventer. 

Har selv "åpnet opp" til 3 ulike kvinner om vanskelige ting. En samboer, en sjef og en kjæreste. Alt ble mange ganger værre etter det. Kommer aldri til å gjøre det igjen. Aldri. 

 

Anonymkode: f4a7b...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå at flere menn har fått en «lusing» av kjæresten sin enn omvendt? All statistikk sier at flere menn enn kvinner utsetter sine partnere for vold, både når vi snakker om grov vold og «lettere» vold.

Det betyr ikke at kvinner ikke er voldelige mot sine menn, tvert imot. Kvinners vold mot menn er absolutt et problem det bør settes fokus på. Tabuet rundt dette samfunnsproblemet må brytes ned. 

Synes det er synd at debatten skal preges av usannheter. For meg virker det som om en del menn er mer opptatt av å fronte sin egen selvopplevde virkelighet og oppfatning enn å faktisk diskutere problemet.

Anonymkode: 5c46c...fe7

All statistikk?

https://www.nrk.no/norge/kvinner-slar-like-mye-som-menn-1.726766

https://www.aftenposten.no/norge/i/bmWdq/Okt-vold-i-psykiatrien---kvinner-slar-mest

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oRRO7g/kvinner-slaar-oftere-enn-menn

værsågod  

 

 

 

Anonymkode: 56864...d07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke jeg ass, men det er jo litt trist at dere må bli fortalt at dere ikke skal slå kvinner? Burde dere ikke skjønne slikt selv?

Anonymkode: bde7d...6f2

Poenget er at samfunnet har en slags holdningskampanje mot menn fra ung alder for å unngå fysisk vold mot kvinner, noe som selvsagt er flott! Men kvinner får ikke den samme holdningskampanjen, noe som betyr at mange kvinner ikke tenker på at det de gjør faktisk er mishandling, og at omgivelsene ikke tar vold fra kvinner like alvorlig. Holdningskampanjen burde gjelde begge kjønn.

Anonymkode: 47443...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå at flere menn har fått en «lusing» av kjæresten sin enn omvendt? All statistikk sier at flere menn enn kvinner utsetter sine partnere for vold, både når vi snakker om grov vold og «lettere» vold.

Det betyr ikke at kvinner ikke er voldelige mot sine menn, tvert imot. Kvinners vold mot menn er absolutt et problem det bør settes fokus på. Tabuet rundt dette samfunnsproblemet må brytes ned. 

Synes det er synd at debatten skal preges av usannheter. For meg virker det som om en del menn er mer opptatt av å fronte sin egen selvopplevde virkelighet og oppfatning enn å faktisk diskutere problemet.

Anonymkode: 5c46c...fe7

Det stemmer nødvendigvis ikke. Det er relativt ny forskning som indikerer at kvinner slår partneren like mye eller også mer enn menn. Men at menn står for den groveste volden er hevet over enhver tvil. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ThotSlayer said:

Som sagt, spar deg for kreftene. Jeg kan ikke manipuleres. Jeg er ikke som mannen din. Ha en fortsatt god dag videre.

Du er nå litt søt når du furter. Kos deg du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeptemberRose
51 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hvem bagatiliserer og latterliggjør vold mot menn? I det virkelige liv kjenner jeg ingen som ikke anerkjenner dette men på forumet har jeg registrert at det er en overvekt av menn som bedriver med latterliggjøring og bagatilisering.

Hva kan gjøres med holdningene som enkelte menn innehar? De saboterer for «normale menn» og deres rettigheter.

Jeg mener generelt i samfunnet blir det ofte køddet vekk enn å bli tatt på alvor. Og ja, det virker som det oftest er andre menn som bagatelliserer og latterliggjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble satt til verden (å si 'oppdratt' blir for generøst) av en psykopatisk mor. I alle år har jeg sett henne utnytte, bedra og bryte ned den ene mannen etter den andre. Det hun gjorde mot søsknene mine og meg var uendelig mye verre, men det er en annen historie. Jeg har lært, gjennom å se på henne, at selv om fysisk vold selvsagt er ille, er sarkasme, utnytting og psykisk terror ('mind games') det verste man kan gjøre mot en mann. Og som om ikke det er nok er det en grusom ironi at det er så og si umulig å få oppreising og forståelse for de verste sårene, de som er på innsiden, når de fleste menn har vondt nok for å vedkjenne seg sånne ting fra før av. 

Men flesteparten av oss kvinner er innforstått med at menn har en psykisk helse og har rett til å ha det godt som alle andre. Vi bryr oss om dere. Dere er fedre, ektemenn, kjærester, brødre og venner. Og hvis dere oppsøker profesjonell hjelp eller samler dere for å støtte hverandre stiller vi oss bak dere, 100 prosent. Legger dere derimot skylden for en antikvert og giftig kultur på oss må dere regne med en kald skulder. Det er allment kjent at selv om man får den hjelpen man trenger må man gjøre ganske mye selv uansett hva man har i buksa. Det tok hundre år for oss kvinner å bli tatt på alvor og ennå gjenstår mye. Et sted må alle begynne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert vold i nære relasjoner, og grunnen til at det fokuseres så mye på kvinnelige ofre, er fordi så det er så overveldende mange kvinner sammenlignet med menn som blir mishandlet (eller som i alle fall rapporterer og blir registrert). Selv om det kan kjennes tabu for mange menn, er det viktig at de snakker ut om og faktisk anmelder voldelige forhold, nettopp så dette kan settes mer på agendaen. Jeg har aldri møtt noen som nekter for at det skjer, men når mørketallene er så store, er det vanskelig å vite omfanget og om hvordan man best kan utvikle en plan for å jobbe med problemet.

Personlig synes jeg ikke vi skal skille mellom "kvinnelige" og "mannlige" ofre. Alle ofre fortjener støtte og hjelp for å komme seg vekk fra en voldelig partner, og komme seg videre med livet. Forhåpentligvis kan vi som samfunn bryte ned de stereotypene om maskulinitet som er skadelig for menn, og som motiverer dem til å tie om slike ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje kontroversielt, og muligens ignorant fra min side(jeg tar den), men jeg forstår faktisk ikke hvordan en sterk voksen mann kan bli voldtatt/penetrert av en kvinne. Penis må jo opp for at samleie kan finne sted. Og den gjennomsnittlige mann kan lett dytte en kvinne unna nettopp fordi han typisk er fysisk sterkere. 

Ja, enlighten me.

Anonymkode: 56a4d...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet om en person som har latterliggjort vold mot menn. Vedkommende var selv en mann og han var en skikkelig idiot. 

Anonymkode: 96fca...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje kontroversielt, og muligens ignorant fra min side(jeg tar den), men jeg forstår faktisk ikke hvordan en sterk voksen mann kan bli voldtatt/penetrert av en kvinne. Penis må jo opp for at samleie kan finne sted. Og den gjennomsnittlige mann kan lett dytte en kvinne unna nettopp fordi han typisk er fysisk sterkere. 

Ja, enlighten me.

Anonymkode: 56a4d...c2e

Du kan jo begynne med å lese dette:

https://www.overgrep.no/kan-en-mann-bli-voldtatt-av-en-kvinne-2/ 

 

Anonymkode: 13414...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som feminist mener jeg det eneste riktige er å opprette egne krisesenter for menn - og der menn som har opplevd mishandling skal møtes av helsepersonell og psykologer. Og ikke minst oppfordres til å anmelde volden. Dersom barn er del av familien må barnevernet også varsles. Volden utøves trolig mot både mann og barn, og en voldelig kan ikke ha omsorg for barn. 

Akkurat slik som kvinner som mishandles kan også menn slite med å gå ut av forholdet. Dette trenger de hjelp til!

Så må det etableres alternativ til vold for kvinner som utøver vold. Enten tilbudet gis i fengsel eller på psykiatrisk avdeling så må den voldelige kvinnen gjennom samme program som en voldelig mann. Ikke alltid vil dette føre frem men da skal det tas i bruk voldsalarm, tilbud om hemmelig adresse og Evt flytting til hemmelig adresse med politiets hjelp. 

Ingen menn skal oppleve vold fra en kjæreste! 

Anonymkode: d0ca9...b97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje kontroversielt, og muligens ignorant fra min side(jeg tar den), men jeg forstår faktisk ikke hvordan en sterk voksen mann kan bli voldtatt/penetrert av en kvinne. Penis må jo opp for at samleie kan finne sted. Og den gjennomsnittlige mann kan lett dytte en kvinne unna nettopp fordi han typisk er fysisk sterkere. 

Ja, enlighten me.

Anonymkode: 56a4d...c2e

For det første trenger ikke penis å være hard for at en mann skal bli voldtatt. Man kan voldtas oralt eller ved bruk av hender, eller ved at objekter innsettes analt. Når menn blir voldtatt av kvinner, sover de gjerne eller er sterkt beruset og ute av stand til å si nei/dytte bort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...