Gå til innhold

– En myte at kvinner ikke mishandler menn


Gjest Fru Hehosot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har jo ikke sagt noe som kan diskuteres. Hva skal man si da? Ja, menn burde bli tatt på alvor som ofre. Er ikke noe særlig å diskutere der....

Anonymkode: 33203...b57

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært enda en tråd om kvinnelige offer, så ville denne tråden sannsynligvis fått hundrevis eller tusenvis av kommentarer. 

Men en tråd som skal handle om MENN har selvfølgelig NULL interesse. Bortsett fra hjernedøde fjols som skriver "Menn kan ikke være offer, bli voldatt og så videre" eller lignende søppel...                                             

Anonymkode: 3a41a...3c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde dette vært enda en tråd om kvinnelige offer, så ville denne tråden sannsynligvis fått hundrevis eller tusenvis av kommentarer. 

Men en tråd som skal handle om MENN har selvfølgelig NULL interesse. Bortsett fra hjernedøde fjols som skriver "Menn kan ikke være offer, bli voldatt og så videre" eller lignende søppel...                                             

Anonymkode: 3a41a...3c5

Er det kvinnene du savner svar fra?

Det er da mange menn på KG. Er bare å svare i tråden, det.

Anonymkode: ced37...e24

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette vært enda en tråd om kvinnelige offer, så ville denne tråden sannsynligvis fått hundrevis eller tusenvis av kommentarer. 

Men en tråd som skal handle om MENN har selvfølgelig NULL interesse. Bortsett fra hjernedøde fjols som skriver "Menn kan ikke være offer, bli voldatt og så videre" eller lignende søppel...                                             

Anonymkode: 3a41a...3c5

Hun spør etter historier. Jeg har ingen historier. Har hverken mishandlet en mann eller vært en mishandlet mann. 

Har ingen kommentarer heller fordi det er en selvfølge at kvinner kan mishandle. 

Anonymkode: 2f599...e31

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overraskende det forfatterne har funnet i forskningen. Man ser det veldig ofte her på forumet at det blir understreket gang på gang at det er menn som er voldelige. En del av skylda for det mener jeg feminister har som hele tiden gjentar det budskapet i media og andre steder.

Man kan også spørre seg hvorfor det er så få historier om menn som blir utsatt for vold. Er det pga det ikke skjer? Neppe.

Anonymkode: 624ef...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykisk mishandling er kvinner eksperter på. Enten om de gjør det bevisst eller ubevisst. 

Uheldigvis for menn så tas ikke det på alvor

Anonymkode: 37010...4b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette vært enda en tråd om kvinnelige offer, så ville denne tråden sannsynligvis fått hundrevis eller tusenvis av kommentarer. 

Men en tråd som skal handle om MENN har selvfølgelig NULL interesse. Bortsett fra hjernedøde fjols som skriver "Menn kan ikke være offer, bli voldatt og så videre" eller lignende søppel...                                             

Anonymkode: 3a41a...3c5

Så hvorfor kommer ikke dere menn på banen når det handler om dere? Dere er som alltid merkelig tause og fraværende. Tilslutt kommer det ett par menn tuslende og klager på :"hadde det handlet om kvinner" og så videre. Stå opp for dere selv for pokker. Det har kvinner alltid måttet gjøre. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fru Hehosot skrev:

Dette synes jeg er et viktig tema som bør debatteres.

Vi kan ta utgangspunkt i denne artikkelen: – En myte at kvinner ikke mishandler menn

Del gjerne din historie eller skriv en kommentar til artikkelen. 

Selvfølgelig blir menn også mishandlet, så det anser jeg ikke som en myte. Har også lest om menn som har blitt drept av sine kvinnelige samboere, så at kvinner kan være svært voldelige er det ingen tvil om. 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delt denne historien før.

kort fortalt: en mann får seg ny kjæreste.  Hun flytter raskt inn til ham, isolerer han fra familie og venner, lopper ham for alle sparepengene hans, bedriver først psykisk mishandling før det går over i fysiske angrep.  Da han til slutt fikk nok, og forsvarte seg anmeldte hun ham, og fikk besøksforbud mot ham.

Og så må jeg bare si en ting til.  Min erfaring er at det i all hovedsak er menn som mener at menn ikke kan bli mishandlet av kvinner.  De er visst for store og sterke til det.

 

Anonymkode: 9542a...148

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk mishandling er kvinner eksperter på. Enten om de gjør det bevisst eller ubevisst. 

Uheldigvis for menn så tas ikke det på alvor

Anonymkode: 37010...4b0

Menn må bli langt flinkere til å søke hjelp hvis de blir utsatt for vold av sine kvinnelige samboere. Tror dessverre at mange føler på sterk skam, siden det blir forventet at menn tar igjen når de blir utsatt for vold. 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min var i et ganske dårlig forhold for noen år siden. Jenta truet ofte med selvmord hvis han ikke gjorde det hun ville, og så har hun stukket han med en saks 2 ganger, og dyttet han ned en trapp blandt annet. Når de gjorde det slutt skrev hun om hvordan han hadde mishandlet henne hele tiden. Veldig få tror på han når han snakker om det.

Anonymkode: ac6f1...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn må bli langt flinkere til å søke hjelp hvis de blir utsatt for vold av sine kvinnelige samboere. Tror dessverre at mange føler på sterk skam, siden det blir forventet at menn tar igjen når de blir utsatt for vold. 

Anonymkode: ff017...4f2

Er enig i at de må bli flinkere men uheldigvis så er det *normalt* at kjerringa klikker eller et sint osv. 

Det vil nok ta mange mange år før det blir noe endringer. Og selv da så vil menn få skylden om de våger å si ifra. 

Anonymkode: 37010...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, OPIgirl said:

Så hvorfor kommer ikke dere menn på banen når det handler om dere? Dere er som alltid merkelig tause og fraværende. Tilslutt kommer det ett par menn tuslende og klager på :"hadde det handlet om kvinner" og så videre. Stå opp for dere selv for pokker. Det har kvinner alltid måttet gjøre. 

Det der stusser ofte jeg også over. De er raskt på banen for å tildele oss skyld for slikt som rammer menn, men det er som du sier. Det blir helt stille når det gjelder saker som rammer kvinner, der menn gjør noe galt. Da kommer det maks et par "ikke alle menn", og det er egentlig ikke noe bidrag i det hele tatt. De krever altså mer av oss enn av seg selv.

Mitt svar blir et ekko av flere andres her. Ja, selvsagt finnes det kvinner som mishandler. Nei, jeg har ingen historier å dele for jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle av vold utført av kvinne mot mann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt det en myte da folk er vel generelt enige om at kvinner kan være voldelige mot menn også. I England har det nylig vært saker i media der unge menn har opplevd både fysisk og psykisk vold fra partner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at de må bli flinkere men uheldigvis så er det *normalt* at kjerringa klikker eller et sint osv. 

Det vil nok ta mange mange år før det blir noe endringer. Og selv da så vil menn få skylden om de våger å si ifra. 

Anonymkode: 37010...4b0

Det er da ikke normalt at en dame/ mann bedriver psykisk/ fysisk vold mot sin partner. Begge deler skjer men det faller ikke innenfor normalen. 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et viktig tema, og et sårt tema. Det er langt mer utbredt enn det enkelte i tråden her later til å tro, og det er en grunn til nettopp det. Det er et tabubelagt emne, ofte ledd bort eller bagatelisert. @hind kjenner garantert menn som har blitt utsatt for vold av partneren sin, statistisk sett gjør vi alle det.

Troen på at menn er usårbare for kvinners vold er sprøyt. Jo, vi er ofte fysisk overlegne, og vi tåler ofte volden utført uten større fysiske konsekvenser. Men, over tid skaper det reelle problemer for mange. Kvinner oppleves ofte som den mer troverdige part, og mange kvinner spiller offer eller manipulerer forholdene slik at det mannlige offeret blir truet til stillhet. Holdninger og trusler som: "ingen vil tro deg uansett", "jeg kommer bare til å gråte og si det var du som slo meg først" osv er utbredt. Jeg kjenner selv til eksempler hvor mannen bare forsvarte seg selv mot fysiske angrep, men som i prosessen har holdt kvinnen for hardt om armene slik at hun har fått merker. Disse har siden blitt brukt som et pressmiddel mot nettopp offeret. Menn er dessuten opplært til ikke å ta igjen, og for mange kvinner blir mannen en levende boksesekk, hvor de nærmest har friplass til å denge løs uten større konsekvenser. 

På den måten havner mange menn mellom barken og veden. De er forventet å kunne forsvare seg mot kvinners vold, samtidig er det forventet at de ikke gjør det. Og om de gjør det kan det lett bli brukt mot dem, selv mindre og ubetydelige blåmerker som følge av at man holder en kvinne fast fra å slå eller sparke. 

Selv om den virkelig alvorlige volden blir utøvd mot kvinner, enten det er snakk om store fysiske skader eller partnerdrap, så bør kvinners vold mot menn bli mindre tabubelagt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til en fyr som er gift med en venninne av meg, blir behandlet temmelig respektløst av kona si. Hun har et voldsomt temperament, og skjeller han ut og kjefter han huden full i påhør av masse andre mennesker. Det bryr hun seg ikke noe om at andre hører og er vitne til.

Han som er gift med venninnen min, sier at han aldri ville funnet seg i det om hans egen kone (min venninne) hadde behandlet han sånn. Da hadde de ikke vært gift i dag (vært sammen i 28 år). Han sammenligner det nesten med mishandling, fordi hun (brorens kone) sier så mye stygt til mannen sin når hun skjeller han ut. Rakker ned på han osv.

Anonymkode: d5f10...af6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har delt denne historien før.

kort fortalt: en mann får seg ny kjæreste.  Hun flytter raskt inn til ham, isolerer han fra familie og venner, lopper ham for alle sparepengene hans, bedriver først psykisk mishandling før det går over i fysiske angrep.  Da han til slutt fikk nok, og forsvarte seg anmeldte hun ham, og fikk besøksforbud mot ham.

Og så må jeg bare si en ting til.  Min erfaring er at det i all hovedsak er menn som mener at menn ikke kan bli mishandlet av kvinner.  De er visst for store og sterke til det.

 

Anonymkode: 9542a...148

Nettopp. Det er slike eksempler jeg og kjenner til, bortsett fra dette med lopping av penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...