Gå til innhold

– En myte at kvinner ikke mishandler menn


Gjest Fru Hehosot

Anbefalte innlegg

1 time siden, hind skrev:

  Nei, jeg har ingen historier å dele for jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle av vold utført av kvinne mot mann.

 

Slik er det for de fleste av oss, men det er ikke fordi det ikke skjer. Det er fordi at menn ikke snakker om det, bortsett fra muligens til nær familie - og ofte knapt nok det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru Hehosot

Jeg kan jo si noe selv også, som TS. Jeg opplevde at min mor mishandlet min far (og oss ungene). Hun tok i bruk hele spekteret - kjefte, kaste ting etter han, bite, slå, lugge, nekte han å gå ut, sånne ting. Siden jeg er vokst opp med dette oppdager jeg raskt når venninner også går over streken og er stygg med sin mann. Ikke det som skjer innenfor husets fire vegger, selvsagt, men man hører jo hvordan hun beskriver sin egen oppførsel - hun ser ikke at det hun gjør er mishandling. 

Jeg snakker aldri høyt om dette. Jeg synes vi burde. Derfor laget jeg tråden. Jeg klarte ikke å komme opp med et direkte spørsmål, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var en myte. Jeg er enig i at det bør settes mer fokus på menn som blir mishandlet av kvinner, men da må menn komme på banen. Dere må åpne dere og fortelle historiene deres så historiene kommer frem. Kvinner kan ikke ta den kampen for dere. Vi kan heie på de som står frem, men vi kan ikke stå frem for dere. Jeg har ikke hørt mange kvinner benekte at det skjer. De jeg har lagt merke til som harselerer med menn som er utsatt for overgrep eller mishandling, er andre menn. Og det er nok også en stor del av problemet, for jeg kan se at det er vanskeligere for menn å stå frem. Det er mer tabubelagt, men det kommer jo av at det blir ledd av (og som sagt så har jeg lagt merke til at det er flest menn som ler, selv om det godt kan hende at dette også gjelder kvinner). "Hvor er mannedagen?" har jeg sett menn spørre når kvinnedagen diskuteres, men det virker ikke som at de som spør har noen intensjon om å gjøre noe med det. Det er menn som må skape en mannedag. Kvinner kan ikke lage den for dere. Hadde menn laget aksjoner for å sette fokus på dette temaet så hadde jeg heiet på dem, men jeg kan ikke lage disse aksjonene. Jeg har ikke personlig erfaring med det. Jeg kjenner én mann som har stått frem i avisen med historien sin med overgrep fra en kvinne, og seksuell trakassering fra kvinner i jobben som dørvakt. Jeg har delt artiklene og har gitt ham skryt for å stå frem, men jeg kan ikke lage en mannedag eller lage fakkeltog fordi jeg har en mannlig bekjent som har opplevd seksuelle overgrep eller seksuell trakassering. 

Men jeg vet ikke hva det er å diskutere. Skal vi diskutere hvorvidt det er en myte eller ikke? Skal vi argumentere for eller mot at det skjer? Alle vet jo at det skjer, men menn må stå frem for å få mer fokus på det. 

Anonymkode: e1230...2b0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at menn ikke kan bli misshandlet at kvinner.

Anonymkode: 0a041...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er et faktum at menn ikke kan bli misshandlet at kvinner.

Anonymkode: 0a041...a15

Morsom du. :roll:

Anonymkode: ced37...e24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt vanskelig å tro på at folk har denne oppfatningen. Fordi for meg så er det en "selvfølge" at det kan gå begge veier. Problemet er nok tabuet blant menn. Vi hører ikke om det så ofte, fordi de tørr ikke å snakke om det. Men håper for deres skyld at dette kanskje nå er på vei til å snu. Slik som alt annet som har med psykisk helse å gjøre. Menn har flere "problemområder" som må jobbes med. Voldtekt, mishandling og psykiske lidelser generelt er noe de bør flinkere til å snakke om, og verden bør bli flinkere til å lytte.

Anonymkode: 7bfeb...65c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsom du. :roll:

Anonymkode: ced37...e24

Det er kjempeviktig å overse disse kommentarene. De provoserer ikke engang lenger her inne.

Anonymkode: 56864...d07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har delt denne historien før.

kort fortalt: en mann får seg ny kjæreste.  Hun flytter raskt inn til ham, isolerer han fra familie og venner, lopper ham for alle sparepengene hans, bedriver først psykisk mishandling før det går over i fysiske angrep.  Da han til slutt fikk nok, og forsvarte seg anmeldte hun ham, og fikk besøksforbud mot ham.

Og så må jeg bare si en ting til.  Min erfaring er at det i all hovedsak er menn som mener at menn ikke kan bli mishandlet av kvinner.  De er visst for store og sterke til det.

 

Anonymkode: 9542a...148

Det inntrykket sitter jeg også med. Menn latterliggjør andre menn som har opplevd fysisk og eller psykisk vold og voldtekt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, HalldirV2 said:

Det er absolutt et viktig tema, og et sårt tema. Det er langt mer utbredt enn det enkelte i tråden her later til å tro, og det er en grunn til nettopp det. Det er et tabubelagt emne, ofte ledd bort eller bagatelisert. @hind kjenner garantert menn som har blitt utsatt for vold av partneren sin, statistisk sett gjør vi alle det.

Godt mulig at jeg gjør. Jeg sa at jeg ikke kjenner til, og det er fakta. Jeg har aldri hørt snakk om et eneste tilfelle av vold den veien. Dere som vi blir pent nødt til å stå fram(i all skammen det dessverre innebærer) med sannheten om partnervold hvis samfunnet skal ta det på alvor. Hvis alle mishandlede menn tier og dekker over blir det ingen forandring. Det hadde nok fortsatt vært mye mer akseptert med vold mot kvinner hvis ikke generasjonen min mor tilhører hadde orket å ta den kampen. Mange argumenterer med at det liksom er ekstra skamfullt for menn å bli slått, men da tror jeg ærlig talt ikke de helt skjønner hvor skamfullt også kvinner opplever det. Det er skamfullt som fy. I en slik situasjon er du så liten som du vel kan bli uansett om du er mann eller kvinne. Når den som skal være din nærmeste og kjæreste i livet behandler deg som søppel er det ikke lett å rette opp ryggen og fortelle verden hvordan man har det, men det må man hvis man skal bli hjulpet.

Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg ikke tror menn utsettes for vold fra kvinner. Jeg reagerer bare på at så mange av mennene på KG later til å mene at de er vi kvinner som skal ta kampen for dere også. Jeg synes ikke dere har engasjert dere tilstrekkelig i våre utfordringer angående det samme til at jeg har tenkt å melde meg frivillig til den jobben. Sorry. Man får tilbake det man gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Hehosot skrev:

Jeg kan jo si noe selv også, som TS. Jeg opplevde at min mor mishandlet min far (og oss ungene). Hun tok i bruk hele spekteret - kjefte, kaste ting etter han, bite, slå, lugge, nekte han å gå ut, sånne ting. Siden jeg er vokst opp med dette oppdager jeg raskt når venninner også går over streken og er stygg med sin mann. Ikke det som skjer innenfor husets fire vegger, selvsagt, men man hører jo hvordan hun beskriver sin egen oppførsel - hun ser ikke at det hun gjør er mishandling. 

Jeg snakker aldri høyt om dette. Jeg synes vi burde. Derfor laget jeg tråden. Jeg klarte ikke å komme opp med et direkte spørsmål, dessverre. 

Trist å lese om din far som ble utsatt for mishandling og at du var vitne til dette. 

Men så flott at du laget denne tråden og belyste tema. Dette må belyses enda mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, vintage said:

Slik er det for de fleste av oss, men det er ikke fordi det ikke skjer. Det er fordi at menn ikke snakker om det, bortsett fra muligens til nær familie - og ofte knapt nok det.

Men det må de vi de ønsker hjelp og støtte. Det er ingen vei utenom. Vi må få vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kjempeviktig å overse disse kommentarene. De provoserer ikke engang lenger her inne.

Anonymkode: 56864...d07

Ja, burde ha gjort det. Vet at de er ment å provosere.

Anonymkode: ced37...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det er absolutt et viktig tema, og et sårt tema. Det er langt mer utbredt enn det enkelte i tråden her later til å tro, og det er en grunn til nettopp det. Det er et tabubelagt emne, ofte ledd bort eller bagatelisert. @hind kjenner garantert menn som har blitt utsatt for vold av partneren sin, statistisk sett gjør vi alle det.

Troen på at menn er usårbare for kvinners vold er sprøyt. Jo, vi er ofte fysisk overlegne, og vi tåler ofte volden utført uten større fysiske konsekvenser. Men, over tid skaper det reelle problemer for mange. Kvinner oppleves ofte som den mer troverdige part, og mange kvinner spiller offer eller manipulerer forholdene slik at det mannlige offeret blir truet til stillhet. Holdninger og trusler som: "ingen vil tro deg uansett", "jeg kommer bare til å gråte og si det var du som slo meg først" osv er utbredt. Jeg kjenner selv til eksempler hvor mannen bare forsvarte seg selv mot fysiske angrep, men som i prosessen har holdt kvinnen for hardt om armene slik at hun har fått merker. Disse har siden blitt brukt som et pressmiddel mot nettopp offeret. Menn er dessuten opplært til ikke å ta igjen, og for mange kvinner blir mannen en levende boksesekk, hvor de nærmest har friplass til å denge løs uten større konsekvenser. 

På den måten havner mange menn mellom barken og veden. De er forventet å kunne forsvare seg mot kvinners vold, samtidig er det forventet at de ikke gjør det. Og om de gjør det kan det lett bli brukt mot dem, selv mindre og ubetydelige blåmerker som følge av at man holder en kvinne fast fra å slå eller sparke. 

Selv om den virkelig alvorlige volden blir utøvd mot kvinner, enten det er snakk om store fysiske skader eller partnerdrap, så bør kvinners vold mot menn bli mindre tabubelagt. 

Men hvis det skal bli mindre tabubelagt så må¨menn faktisk snakke om det. 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok like mange damer som tyr til vold i et forhold, men når damer slår og tyr til annen vold, så blir det langt langt fra tatt like alvorlig som en mann som slår. I hundre forhold der dama bruker vold, hvor mange anmeldelser tror du politiet får? 1 eller 2? Kanskje ikke det en gang? 

Endret av MegHer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hind skrev:

Godt mulig at jeg gjør. Jeg sa at jeg ikke kjenner til, og det er fakta. Jeg har aldri hørt snakk om et eneste tilfelle av vold den veien. Dere som vi blir pent nødt til å stå fram(i all skammen det dessverre innebærer) med sannheten om partnervold hvis samfunnet skal ta det på alvor. Hvis alle mishandlede menn tier og dekker over blir det ingen forandring. Det hadde nok fortsatt vært mye mer akseptert med vold mot kvinner hvis ikke generasjonen min mor tilhører hadde orket å ta den kampen. Mange argumenterer med at det liksom er ekstra skamfullt for menn å bli slått, men da tror jeg ærlig talt ikke de helt skjønner hvor skamfullt også kvinner opplever det. Det er skamfullt som fy. I en slik situasjon er du så liten som du vel kan bli uansett om du er mann eller kvinne. Når den som skal være din nærmeste og kjæreste i livet behandler deg som søppel er det ikke lett å rette opp ryggen og fortelle verden hvordan man har det, men det må man hvis man skal bli hjulpet.

Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg ikke tror menn utsettes for vold fra kvinner. Jeg reagerer bare på at så mange av mennene på KG later til å mene at de er vi kvinner som skal ta kampen for dere også. Jeg synes ikke dere har engasjert dere tilstrekkelig i våre utfordringer angående det samme til at jeg har tenkt å melde meg frivillig til den jobben. Sorry. Man får tilbake det man gir.

Absolutt, menn må bli flinkere til å stå frem. Det er det ingen tvil om. Men dette handler også om hvordan menn blir mottatt når de står frem, og der har kvinner også et ansvar og en jobb å gjøre. Vi er fortsatt på et stadie hvor mange kvinner ikke engang kan anerkjenne at kvinner kan utsette menn for vold. Og uten å ta fra kvinnerettighetsbevegelsen noe, men kampen de førte innebar også at menn lyttet og tok kvinnene på alvor. Selv om den prosessen tok lang tid, og fortsatt ikke er ferdig i 2019. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det skal bli mindre tabubelagt så må¨menn faktisk snakke om det. 

Anonymkode: ff017...4f2

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ThotSlayer

Grunnen til at kvinnelig mishandling ikke tas opp er fordi kvinner ikke er voldelige fysisk. Derfor ser man heller ikke skadene, pluss at samfunnet ikke tar vold mot menn noe seriøst heller. Hvis en mann går ut til venner og familie og sier han er utsatt for vold er responsen liten, gjør en kvinne det får hun en avisartikkel skrevet i sin ære. 

Se bare på saken om Heard og Depp. Hun gikk ut og fabrikerte en historie og media kjøpte den rått. Nå viser det seg i etterkant at Depp var den som var utsatt for vold, men må altså komme med bevis (han har videoopptak og vitner), men media sitter stille og sier ingenting, for det passer ikke med agendaen om at kvinner alltid er ofre. 

Endret av ThotSlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det er absolutt et viktig tema, og et sårt tema. Det er langt mer utbredt enn det enkelte i tråden her later til å tro, og det er en grunn til nettopp det. Det er et tabubelagt emne, ofte ledd bort eller bagatelisert. @hind kjenner garantert menn som har blitt utsatt for vold av partneren sin, statistisk sett gjør vi alle det.

Troen på at menn er usårbare for kvinners vold er sprøyt. Jo, vi er ofte fysisk overlegne, og vi tåler ofte volden utført uten større fysiske konsekvenser. Men, over tid skaper det reelle problemer for mange. Kvinner oppleves ofte som den mer troverdige part, og mange kvinner spiller offer eller manipulerer forholdene slik at det mannlige offeret blir truet til stillhet. Holdninger og trusler som: "ingen vil tro deg uansett", "jeg kommer bare til å gråte og si det var du som slo meg først" osv er utbredt. Jeg kjenner selv til eksempler hvor mannen bare forsvarte seg selv mot fysiske angrep, men som i prosessen har holdt kvinnen for hardt om armene slik at hun har fått merker. Disse har siden blitt brukt som et pressmiddel mot nettopp offeret. Menn er dessuten opplært til ikke å ta igjen, og for mange kvinner blir mannen en levende boksesekk, hvor de nærmest har friplass til å denge løs uten større konsekvenser. 

På den måten havner mange menn mellom barken og veden. De er forventet å kunne forsvare seg mot kvinners vold, samtidig er det forventet at de ikke gjør det. Og om de gjør det kan det lett bli brukt mot dem, selv mindre og ubetydelige blåmerker som følge av at man holder en kvinne fast fra å slå eller sparke. 

Selv om den virkelig alvorlige volden blir utøvd mot kvinner, enten det er snakk om store fysiske skader eller partnerdrap, så bør kvinners vold mot menn bli mindre tabubelagt. 

Dette! 

Det er helt uforståelig at vi som liksom skal leve i et så åpent og inkluderende samfunn fortsatt lever i villfarelsen om at menn ikke kan mishandles (psykisk og fysisk) eller bli voldtatt. Det er tragikomisk. Men jeg savner også flere menn på banen! Det er dere som må til for å virkelig rette søkelyset på dette problemet. Det sies at kvinner er kvinner verst, men slik at det jammen for menn også. Jeg har sett utallige menn bli latterliggjort her inne når de prøver å kommunisere problem ifht kjæresten - av menn. Dere må engasjere dere, så vil garantert kvinner engasjere seg sammen med dere etterhvert (slik dere har gjort for oss i kvinnekampen). 

Jeg håper også at det snart vil bli en debatt om kvinner og vold/misbruk ifht barn, for også her henger vi laaaaangt etter. Det virker som kvinner er opphøyet som omsorgens Madonna..det stemmer rett og slett ikke. Men det er en helt annen debatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en myte? Jeg trodde at menn mishandlet kvinner i større grad, ikke at kvinner ikke mishandler menn.

Anonymkode: c326d...640

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, HalldirV2 skrev:

. Vi er fortsatt på et stadie hvor mange kvinner ikke engang kan anerkjenne at kvinner kan utsette menn for vold.

Har du noen statistikk på dette? Tenårings-jenter kanskje, men tror du skal lete lenge etter en voksen kvinne som totalt benekter at menn kan bli mishandlet av kvinnelig partner. 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...