Gå til innhold

Full PC, finner ikke ut hva som tar så mye plass?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pcen min er full, 500gb harddisk. 10 GB er musikk, omtrent ingen bilder og videoer for alt må slettes etterhvert, og resten vet jeg ikke? 

Den er fire år gammel, og ble levert med XP mener jeg å huske, for så å bli oppgradert til Windows 10 eller noe, jeg greier fader meg ikke finne ut av det heller? 

Har googlet men finner ingen oppskrift jeg kan bruke. Defragmenterer og bruker diskopprydding hver uke. 

Det tipses om diverse filoppryddingsprogrammer, men det er jo ikke plass til dem....

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første steg: Gå til This PC>Windows : i hjemmemappen din. Antar du vil finne en mappe som heter windows.old siden du har oppgradert. Den mappen kan være 20-30 gb.

https://www.cnet.com/how-to/how-to-delete-the-windows-old-folder-from-windows-10/

Du kan også renske opp i midlertidige filer ved å:

https://www.intowindows.com/how-to-safely-delete-temporary-files-in-windows-10/

 

 

 

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke 10 jeg har, da screenshotene i disse oppskriftene ikke ligner litt på det jeg har 😜

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan prøve å fikse allikevel ;)

Hvis du trykker på og holder nede windows-tasten(sitter antakelig til høyre for mellomromstasten) samtidig som du trykker på bokstaven R så skal det poppe opp et lite vindu med en felt du kan skriv i. I feltet skriver du winver og trykker Enter.

 

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vi kan prøve å fikse allikevel ;)

Hvis du trykker på og holder nede windows-tasten(sitter antakelig til høyre for mellomromstasten) samtidig som du trykker på bokstaven R så skal det poppe opp et lite vindu med en felt du kan skriv i. I feltet skriver du winver og trykker Enter.

 

Anonymkode: 5c925...274

Til venstre mente jeg selvfølgelig ;)

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7, home premium :) 

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er 7, home premium :) 

Anonymkode: fcccf...7f1

Okej :)

Se fremgangsmåte her for disk rengjøring:

https://www.sevenforums.com/tutorials/818-disk-cleanup-open-use.html

NB: Hvis du har personlige data anbefaler jeg å ta back up hvis du ikke har det fra før. Disk rengjøring er normalt sett ikke "farlig", men greit å ha i tilfelle maskinen ikke skulle starte igjen eller det skulle dukke opp noen problemer.

Hvis du har en windows 7 installasjonsdisk som fulgte med maskinen så vil jeg nesten anbefale å prøve å få windows reinstallert på pc. Det er egentlig den beste rengjøringen du kan gjøre og maskinen blir "ny"  og rask igjen. Det kan samle seg store mengde filer og data som ikke lenger er nødvendig ved flere års bruk.

 

 

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke installasjonsdisk, det er ikke cd-rom på den. 

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har oppgradert fra XP skal windows.old mappen vises under "Clean up system files" Hvis du får spørsmål om å gjøre noen av operasjonene som system administrator klikk ja eller ok.

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har oppgradert fra XP skal windows.old mappen vises under "Clean up system files" Hvis du får spørsmål om å gjøre noen av operasjonene som system administrator klikk ja eller ok.

Anonymkode: 5c925...274

Kanskje jeg husker feil, at det bare har vært 7 på den, og det var mye mas om å oppdatere til 10? 

Det ligger sinnsykt med oppdateringer på maskinen ser jeg, via avinstallerdelen på kontrollpanel. 

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke installasjonsdisk, det er ikke cd-rom på den. 

Anonymkode: fcccf...7f1

Du skal ha fått tilbud om å oppgradere fra windows 7 til windows 10 på et tidspunkt, men

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er Windows som er den store synderen, 360 GB and counting...

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror det er en stund siden tilbudet gikk ut. Ser at microsoft slutter å støtte windows 7 i januar 2020.

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha fått tilbud om å oppgradere fra windows 7 til windows 10 på et tidspunkt, men

Anonymkode: 5c925...274

Ja, mener hele dritten krasjet da og den ble gjenopprettet til 7. Han som fikset det da er dessverre flyttet utenlands :p 

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje jeg husker feil, at det bare har vært 7 på den, og det var mye mas om å oppdatere til 10? 

Det ligger sinnsykt med oppdateringer på maskinen ser jeg, via avinstallerdelen på kontrollpanel. 

Anonymkode: fcccf...7f1

Ja, det var mye mas om det fordi de ville ha alle over på win 10.

Hvis du ikke har oppdatert på lang tid så kan maskinen din være veldig utsatt for trusler. Ville gjort noe med det så fort som mulig.

Hvis du først prøver å kjøre en disk opprydning og deretter prøver å installere alle oppdateringer.

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser det er Windows som er den store synderen, 360 GB and counting...

Anonymkode: fcccf...7f1

windows.old mappen?

Anonymkode: 5c925...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde engang for sikkert 16 år siden et slags virus på maskina, kom fra et flash-kort, som la seg i en sysremmappe og begynte å vokse. Tror jeg startet maskina safemode for å få slettet den. 

Anonymkode: 77c47...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var mye mas om det fordi de ville ha alle over på win 10.

Hvis du ikke har oppdatert på lang tid så kan maskinen din være veldig utsatt for trusler. Ville gjort noe med det så fort som mulig.

Hvis du først prøver å kjøre en disk opprydning og deretter prøver å installere alle oppdateringer.

Anonymkode: 5c925...274

Alle oppdateringene er installert. Ser ut til at det var 16/8 2015 den ble kjøpt, for da var det installert en røys med oppdateringer. Siden har oppdatering gått av seg selv, den oppdaterte seg senest i går. 

Diskopprydding gjøres av seg selv en gang i uken. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

windows.old mappen?

Anonymkode: 5c925...274

Den har jeg ikke. 

Ligger en mappe i Windows som heter Temp, under filer der ligger visst mesteparten av det som tar opp plass? 

Anonymkode: fcccf...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt oppgradere til Windows 10, tror faktisk det fremdeles er mulig med gratis oppgradering. Etterpå kan du stappe inn en USB for å lage en USB installasjons pinne for så å installere Windows 10 helt på nytt, ingenting er så deilig som en "fresh" Windows... bortsett fra taco.

Kan også laste ned ccleaner eller kjøre en full disk opprydding, husker ikke helt hvordan det funker på 7 men tror det er noe ekstra man må huke av på for å gjøre en grundig opprydding.

Anonymkode: 72d0a...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...