Gå til innhold

Avfølg influensere som gir deg komplekser


kvinneguide

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

I så fall bør man avfølge relativt mange. Finnes det egentlig noen i toppsjiktet ikke fremmer usunt fokus på ytre verdier som utseende og kropp? Matbloggerne kan vel unntas, men ellers? 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CecilieX skrev:

I så fall bør man avfølge relativt mange. Finnes det egentlig noen i toppsjiktet ikke fremmer usunt fokus på ytre verdier som utseende og kropp? 

Jepp.

Men kommer jo helt ann på hva de/den er kjent for i utgangspunktet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CecilieX skrev:

I så fall bør man avfølge relativt mange. Finnes det egentlig noen i toppsjiktet ikke fremmer usunt fokus på ytre verdier som utseende og kropp? 

Per dags dato vil jeg si at det ikke finnes en eneste kommersiell blogger som fremmer sunne verdier.. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
5 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Per dags dato vil jeg si at det ikke finnes en eneste kommersiell blogger som fremmer sunne verdier.. 

 

Det kommersielle er et viktig element og forklarer noe av grunnen til fokuset på utseende og kropp. Det er jo jevnt over produkter og behandlinger til å forbedre kropp og utseende som promoteres på disse bloggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrimsonPetal

De er som influensa og et psykdomstegn på at noe er helt galt i samfunnet. Er på en måte fordundret over at noe som er så tomt og innholdsløst blir gitt så mye plass i media, men på en annen måte så er det forståelig siden de generer penger for mediene og de som er interessert i å selge produktene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og si: avfølg influensere. 

Kaller du deg influenser vil det jo si at du lever av å være og å formidle reklame.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CecilieX skrev:

Det kommersielle er et viktig element og forklarer noe av grunnen til fokuset på utseende og kropp. Det er jo jevnt over produkter og behandlinger til å forbedre kropp og utseende som promoteres på disse bloggene. 

Ja, de er vandrende «kleshengere» og reklamemagasin som reklamerer for all slags fjas.. Plastisk kirurgi, botox, negler, hår, intimspray, klær, møbler, vitaminer for barn hvor en blogger faktisk kom med anbefalt dosering på egen blogg (Vedkommende hadde ikke faglig bakgrunn for å kunne uttale seg om dette). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å slutt å følge "influencere" i det hele tatt. At noen kan leve av det der er rett og slett bare trist. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen

Dette er et kjempegodt innlegg av Tegnehanne. Jeg synes det er fascinerende at så mange har latt seg lure av at Sophie Elise til tider er på riktig side av en politisk sak og derfor ser gjennom fingrene med sånn som hun opererer 95% av tiden. Er det virkelig så lite man forventer av folk? 

18 hours ago, CecilieX said:

I så fall bør man avfølge relativt mange. Finnes det egentlig noen i toppsjiktet ikke fremmer usunt fokus på ytre verdier som utseende og kropp? Matbloggerne kan vel unntas, men ellers? 

Jeg synes helt ærlig at en del matbloggere og matinfluensere ikke er noe bedre jeg da, i den grad at de fremmer ofte både et svært usunt alkoholinntak, pusher et for veldig mange ikke bærekraftig forbruk i form av ekstremt hyppige restaurantbesøk og matreiser. Samme med interiørbloggere som baserer seg på at alt i et hus skal byttes ut hvert 2/3 år. 

Alle influencere, også de som holder på med mat og interiør baserer seg på at vi skal påvirkes til å bruke mest mulig penger på mest mulig dritt. Og det sunneste man gjør er å bare skjerme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det matbloggere gjør i utstrakt grad er å la være å merke reklame.

Det gjelder både store og små matinstagrammere, feks, både de som får gratis restaurantbesøk, som får sponsede produkter, eller som pusher egne kokebøker. Så er de samtidig kjempehyggelige mot de "vanlige" dødelige følgerne sine som de overøser med likes og kommentarer, slik at man settes i takknemlighetsgjeld og synes man må like bildene deres til tross for at man slett ikke liker at de utsetter en for skjult markedsføring.

I tillegg finner man også eksponering av barn hos mange matbloggere. Jeg avfulgte faktisk nå i morges en svært politisk korrekt og alternativ-trendy skandinavisk matdame på IG fordi jeg fikk nok da hun postet nok et bilde+tekst med fokus på et av barna sine, kun for å fremheve og iscenesette seg selv.

Endret av Aricia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
6 minutter siden, Aricia said:

Det matbloggere gjør i utstrakt grad er å la være å merke reklame.

Det gjelder både store og små matinstagrammere, feks, både de som får gratis restaurantbesøk, som får sponsede produkter, eller som pusher egne kokebøker. Så er de samtidig kjempehyggelige mot de "vanlige" dødelige følgerne sine som de overøser med likes og kommentarer, slik at man settes i takknemlighetsgjeld og synes man må like bildene deres til tross for at man slett ikke liker at de utsetter en for skjult markedsføring.

 I tillegg finner man også eksponering av barn hos mange matbloggere. Jeg avfulgte faktisk nå i morges en svært politisk korrekt og alternativ-trendy skandinavisk matdame på IG fordi jeg fikk nok da hun postet nok et bilde+tekst med fokus på et av barna sine, kun for å fremheve og iscenesette seg selv.

Jepp, det er helt påfallende! Jeg er veldig interessert i mat og drikke, og dessverre er det å følge en del av disse luringene den beste måten å holde seg litt oppdatert på hva som skjer på restaurantfronten (avisene er like korrupte som matbloggerne når det gjelder hva de gir hyggelige anmeldelser, dessverre). Men det er utrolig at så og si alle matbloggere lar være å merke alt mindre enn at de har fått spraymalt et Estrella-merke i pannen.

Og en del restauranter havner faktisk på nei-listen etter hvert. Det er jo ikke så rart at det er vanskelig å få seg bord på Noma når Anders Husa skal være der 12 ganger i året 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, Anders Husa er et godt eksempel, ja. Jeg følger ham på IG litt under tvil, og han merker svært lemfeldig, for å si det forsiktig.

Jeg liker derfor konsekvent ingen av bildene hans, men burde jo strengt tatt avfølge i tillegg om jeg skulle være gjennomført og prinsipiell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg forsøkt å være litt positiv @Linjalen og @Aricia, sånn for å ikke svartmale det helt. Jeg følger ikke matbloggere, men jeg burde jo ha skjønt at det har skjedd det samme der som hos interiørbloggerne. Det som tidligere var en arena å bli inspirert av, er nå blitt en arena der alle, mer eller midre skjult, viser fram produkter som en annonsør har betalt dem for. Med det som resultat «alle» viser frem helt identisk interiør. Eller i alle var det slik da jeg sluttet å følge dem en eller annen gang i slutten av 2017. Fordi debattene, her på Rampelys, om skjult reklame i bloggverden bevisstgjorde meg på hvordan de opererer. Det gjorde også at jeg avbestilte alle abonnementet på interiørblader fordi jeg ikke lenger har tillit til at redaksjonene er uavhengige. For de samme produktene dukker opp overalt, men henvisning til et spesifikke butikker. 

Endret av CecilieX
Utdyping
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne setningen veldig godt:

Sitat

Deres eneste jobb er å være en vandrende reklameplakat.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/G1oKkV/Deres-eneste-jobb-er-a-vare-en-vandrende-reklameplakat-Det-de-egentlig-selger_-er-darlig-selvtillit--Tegnehanne


Det så spot-on og soleklart - omvandrende reklameplakat. Tror det blir det nye begrepet jeg prøver å ta i bruk.

For dette er jo realitetene, både influencer og påvirker er jo bare forsøk på pene omskrivninger av hva dette egentlig dreier seg. Omvandrende reklameplakater som bruker eget privatliv til å bygge en sterkest mulig relasjon til forbrukeren, som aller helst ikke skal merke at det blir pusha reklame. Aka - content marketing eller innholdsmarkedsføring, men ingen av disse setter fingeren på hva det egentlig dreier seg om.

"Omvandrende reklameplakater." Jupp, det kan funke? :) 

Endret av Eveliina
setningsstruktur
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linjalen
1 hour ago, CecilieX said:

Jeg forsøkt å være litt positiv @Linjalen og @Aricia, sånn for å ikke svartmale det helt. Jeg følger ikke matbloggere, men jeg burde jo ha skjønt at det har skjedd det samme der som hos interiørbloggerne. Det som tidligere var en arena å bli inspirert av, er nå blitt en arena der alle, mer eller midre skjult, viser fram produkter som en annonsør har betalt dem for. Med det som resultat «alle» viser frem helt identisk interiør. Eller i alle var det slik da jeg sluttet å følge dem en eller annen gang i slutten av 2017. Fordi debattene, her på Rampelys, om skjult reklame i bloggverden bevisstgjorde meg på hvordan de opererer. Det gjorde også at jeg avbestilte alle abonnementet på interiørblader fordi jeg ikke lenger har tillit til at redaksjonene er uavhengige. For de samme produktene dukker opp overalt, men henvisning til et spesifikke butikker. 

Ja, og det er litt sånn i matbloggverden også. Nå gjør de stort sett ikke noe annet enn å gå i loop på de samme 4-5 restaurantene i Oslo og København og drikke naturvin alle sammen. 

For ikke å snakke om alle matbloggerne som pusher mer eller mindre crazy diett og "helseråd" som er direkte uansvarlige, og kommer med en haug udokumenterte påstander. Sukk :(  (for ordens skyld er stort sett kategorien over og under stort sett forskjellige mennesker. Restaurantcrowden er ikke dem som mener at du kan kurere alt med fermentert mat, og helsematerne ville jo heller dødd enn å spise donuts med sukker på)

Endret av Linjalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 9.48, Linjalen skrev:

Dette er et kjempegodt innlegg av Tegnehanne. Jeg synes det er fascinerende at så mange har latt seg lure av at Sophie Elise til tider er på riktig side av en politisk sak og derfor ser gjennom fingrene med sånn som hun opererer 95% av tiden. Er det virkelig så lite man forventer av folk? 

Det er dessverre så lite mange forventer av unge kvinner, og det er nedslående. Som du er inne på holder det at hun har en ‘riktig’, men fullstendig ureflektert, holdning til noe som helst for at hun skal imponere. 

Det minner om en sak tidligere i uken der en ung kvinne skrev en til dels nedsettende kommentar i morgenbladet om ‘middelaldrende, hvite menn’. Det at slikt aksepteres, mens det i motsatt fall ville blitt slått veldig hardt ned på, sier noe om hvor lave forventninger en har til unge kvinner og i forlengelsen av dette hvorfor det holder for Sophie Elise å si at palmeolje er slemt eller at det er synd på elefanter, for å bli ‘hyllet’. 

Vi kan ikke forvente at disse menneskene leverer noe bedre om vi ikke behandler dem som andre voksne mennesker, og stiller med et minimum av forventninger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...