Gå til innhold

Løsning på problem med svigermor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så farlig om det skulle virke som jeg lyver om at jeg har en utdannelse innenfor psykisk helse. Årsaken til at jeg nevnte det, var for å forklare hvorfor jeg har en annen tilnærming til svigermor enn mannen min. For det mest naturlige ville vel vært at han som sønn hadde en større medfølelse for mor, og i større grad ville hjelpe henne og holde kontakten. 

Nå skal ikke jeg påstå at vernepleiere, psykologer eller sosionomer er en gjeng homogene individer, men min erfaring er at brorparten i disse yrkesgruppene har en større forståelse for mennesker med psykiske lidelser enn «mannen i gata». At man prøver litt mer, og har en større grad av kunnskap for hvorfor ting er som det er. 

Skjønner at her på kvinneguiden er rådene svart/hvitt, virker ikke som man kan lande på mellomting eller få nyanserte svar her. Det burde jeg kanskje skjønt. Jeg lagde tråden for å høre om løsningen jeg hadde tenkt ut, kunne høres OK ut. Så vet du det :) 

TS

Anonymkode: c307f...d4e

 vernepleiere, psykologer eller sosionomer kanskje de har mer forståelse fir mennesker med psykiske lidelser en mannen i gata

Men dere har tydeligvis ingen forståelse for hvordan det påvirker pårørende. Barn og voksen.

Anonymkode: e7f8d...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når det er snakk om såpass alvorlig sykdom som ingen på kg har peiling på, så ser jeg ikke vitsen med å skrive her

Anonymkode: f7b18...655

Veldig, enig og dermed meget skeptisk til utdannelsen flere påstår at de har.

Anonymkode: e7f8d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig (når jeg tenker om) etter å prøvd å legge til mine søskenbarn til facebook, sende gratulasjoner et par ganger og ble ignorert, ble også ignorert av exen hans, når jeg virkelig skjønte at her kommer jeg aldri til "vinne", var når jeg sende en felles melding om at jeg ville ha kontakt og ønsket de god jul, og alle 4 ignorte og svarte ikke på meldingen. DET var da jeg skjønte, jeg kommer aldri til å ha et forhold til mine søsken barn,det har jeg aldri fått lov til, og aldri kommer til å ha. Hadde jeg trodd at det er mulig hadde jeg fortsatt prøvd,og vært til stede i selskaper og konfirmasjonen for deres skyld og det siste straffetiltaket til min bror påvirker meg ikke, da jeg visste flere mnd tidliger hvor syk han er. Det eneste er jeg synes synd på barna at de har og skal fortsette barndommen i en slik syk familie, og håper min ex svigerinne som forlat han etter mange år, kan redde barna, og gi dem et nogelunde trygt emonosjonelt liv, så de ikke fortsetter dette med sine barn, som min bror fra vår barndom.

 

 

Anonymkode: e7f8d...18b

 

Anonymkode: e7f8d...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kommentar til det siste du skriver der: Det er mye det ikke er greit at barn er vitne til. Jeg planla ikke at svigermor skulle snappe, hun har heller ikke gjort dette foran barna tidligere så vidt jeg kan huske. Barn har heller ikke godt av foreldre som bare titter i mobilen sin, foreldre med svært usunne matvaner, eller andre ting. Men for meg er det veldig vanskelig å bare kutte mennesker ut. Dette var en episode hun hadde nå, hun har vært hos oss i et helt år og vært en ressurs for barna på mange områder. Og vi er veldig åpne. 

Helt enig! Har selv sett mye rart fra da jeg var liten, og for meg var det aller viktigste å få svar på spørsmålene mine. Så lenge du snakker med barna og forklarer hvorfor bestemor blir sånn noen ganger, tror jeg de takler dette helt fint. Synes du er vanvittig god som "tar deg av henne" som du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen skjønner at moren er syk, har du lest?

Ts skylder på mannen at hun må gjøre all jobben OG at han har distansert seg fra moren.

Mannen har skjønt HVOR syk moren er, men det har tydeligvis ikke ts..

Anonymkode: e7f8d...18b

Ja, men leste du mitt inlegg og hennes innlegg? Hun vil jo ikke kutte ut bestemor. Men jeg mener at hun bør ta avstand siden hun er agressiv mot TS. Hun er ikke agressiv mot sønn og barna. derfor kan sønnen ta større ansvar for å ivareta moren, få henne til lege. Det burde ikke være på TS dette.

Anonymkode: faf0d...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Helt enig! Har selv sett mye rart fra da jeg var liten, og for meg var det aller viktigste å få svar på spørsmålene mine. Så lenge du snakker med barna og forklarer hvorfor bestemor blir sånn noen ganger, tror jeg de takler dette helt fint. Synes du er vanvittig god som "tar deg av henne" som du gjør. 

Hva med den dagen bestemoren angriper barna, akkurat som hun har gjort mot ts som høy gravid? Og ikke bare da?

Anonymkode: e7f8d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med den dagen bestemoren angriper barna, akkurat som hun har gjort mot ts som høy gravid? Og ikke bare da?

Anonymkode: e7f8d...18b

Tror TS har kontroll på svigermor jeg. Hva hvis atte det atte kanskje.. tror nok ikke svigermor angriper barna. Sjansen er nok større for at barna kan bli påkjørt på vei til skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men leste du mitt inlegg og hennes innlegg? Hun vil jo ikke kutte ut bestemor. Men jeg mener at hun bør ta avstand siden hun er agressiv mot TS. Hun er ikke agressiv mot sønn og barna. derfor kan sønnen ta større ansvar for å ivareta moren, få henne til lege. Det burde ikke være på TS dette.

Anonymkode: faf0d...a6e

Da for hun ha kontakt med svigermor uten barna rettt og slett.

Man kan ikke hjelpe folk som ikke hjelpes.

Det hjelper heller ikke å legge skyld, det er viktigst nå er å beskytte barna, vi vet at bestemor kan være voldelig, hva skjer den dagen hun angriper barna eller bestemmer seg for å drepe ts? Dette er et veldig syk menneske, man ikke ikke redde alle, selvom man skulle øsnke det.

Anonymkode: e7f8d...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Tror TS har kontroll på svigermor jeg. Hva hvis atte det atte kanskje.. tror nok ikke svigermor angriper barna. Sjansen er nok større for at barna kan bli påkjørt på vei til skolen. 

Du tror, vet du hvor kort tid det kan ta å knivstykke noen? Sekunder.

Og bestemor har allerede angrepet en av barna.

Anonymkode: e7f8d...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Tror TS har kontroll på svigermor jeg. Hva hvis atte det atte kanskje.. tror nok ikke svigermor angriper barna. Sjansen er nok større for at barna kan bli påkjørt på vei til skolen. 

TS er i ferd med å slite seg ut på noe som ikke er hennes ansvar. Du TROR nok ikke svigermor angriper barna? Vel, nå står det i HI at hun har vært voldelig mot venninner, eksmen og naboer, så du kan ikke se bort fra at hun en dag flyr på en av ungene heller. Hvorfor skal man overhodet ta sjansen? Det er for mye som står på spill her.

Jeg sier som ab over meg - du kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpes.

Anonymkode: 1559a...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er i ferd med å slite seg ut på noe som ikke er hennes ansvar. Du TROR nok ikke svigermor angriper barna? Vel, nå står det i HI at hun har vært voldelig mot venninner, eksmen og naboer, så du kan ikke se bort fra at hun en dag flyr på en av ungene heller. Hvorfor skal man overhodet ta sjansen? Det er for mye som står på spill her.

Jeg sier som ab over meg - du kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpes.

Anonymkode: 1559a...48b

Har vokst opp i en familie hvor det har skjedd mye rart, med både alkoholisme, psykisk sykdom og div andre "lidelser". Har lært meg at hvis man tar visse forhåndsregler, spiller kortene sine riktig osv, så går det bra. Er vanskelig å kutte ut noen helt som ikke er friske, da gjør man det beste ut av det, og det synes jeg TS har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de forholdsreglene hjalp veldig mye når bestemoren fløy på høygravide ts foran barna..

Anonymkode: e7f8d...18b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har vokst opp i en familie hvor det har skjedd mye rart, med både alkoholisme, psykisk sykdom og div andre "lidelser". Har lært meg at hvis man tar visse forhåndsregler, spiller kortene sine riktig osv, så går det bra. Er vanskelig å kutte ut noen helt som ikke er friske, da gjør man det beste ut av det, og det synes jeg TS har gjort. 

Det gikk bra i ditt tilfelle. Det er bra. Men ingen skal måtte føle seg forpliktet til å ta sjansen på vegne av barna, kun fordi det har gått bra med andre barn i lignende situasjoner.

Svigemor  anklaget TS for å ha gitt barnas sjel til djevelen. Den ene ungen satt litt unna og fikk dette med seg. Forstår du ikke hvilke skremmende tanker ungen kan få av å høre dette? Det er ikke nok å drive brannslukking etter at slike situasjoner har oppstått. Situasjoner som denne må forebygges. Barn skal heller ikke måtte se på at far må gå mellom mammaen sin og snille farmor. De havner i en enorm lojalitetskonflikt.

Anonymkode: 1559a...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Blir så glad for dere som svarer meg genuint her. Takk! Også dere litt sinna-folka som syntes jeg er en dust som skryter av meg selv, eller som i det hele tatt lar barna være med svigermor. Er litt ekstra følsom som høygravid, også litt derfor jeg lagde tråden. Var redd jeg «overreagerer» ved å si stopp til svigermor. Forresten, så sjukt mange svigermor-tråder det er her på kvinneguiden. Kanskje svigermødre har en greie/sjalusi ovenfor svigerdøtre, ikke alltid selvfølgelig men kan virke som det er noe der.. 

 

Jeg tror noen av dere har opplevd en oppvekst eller annet med psykisk syke, og følt på en enorm utrygghet og reagerer av den grunn. Det skjønner jeg! Har en litt spesiell bestemor selv som hadde noen få utbrudd på meg da jeg var liten. Hun var ikke psykotisk eller psykisk syk, bare en dame med en spesiell personlighet. Foreldrene mine var da stødige og sa hun rett i mot, og fikk meg til å føle meg trygg og som barn betydde de episodene nada. Når jeg ser tilbake på forholdet mitt til bestemoren min har jeg bare masse fine miner, og hun ga meg noe foreldrene mine ikke ga meg. På samme måte ser jeg at den sprø svigermoren min gir barna mine noe unikt hun og. Og de er aldri alene med henne. Den eldste som hørte henne si dette med djevelen, syntes det en litt spennende med de «rare» meningene bestemoren har. Og det blir mange spennende og litt morsomme samtaler rundt nettopp det. H*n er nysgjerrig og jeg har virkelig inntrykk av barna ikke tar eller har tatt noe skade vi det. 

Konklusjonen blir at vi følger med på formen hennes, reduserer kontakten til det minimale og så må jeg finne konkrete tiltak som jeg setter i gang for å beskytte meg..0

 

 

Anonymkode: c307f...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der fikk jeg svar på noe jeg har mistenkt siden igår. Kan ikke si hva får da bryter jeg reglemmanget. 

Anonymkode: e7f8d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der fikk jeg svar på noe jeg har mistenkt siden igår. Kan ikke si hva får da bryter jeg reglemmanget. 

Anonymkode: e7f8d...18b

Så bra at du slipper å lure på det mer da ihvertfall.

Anonymkode: faf0d...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns forslaget til din mann høres ut som en god og fornuftig løsning. Mine barn har en (frontal-lapp)dement bestemor, og de møtes noen ganger i halvåret, men aldri lenge av gangen og vi må ta barna ut/vekk med en gang hun begynner å utagerende/kjefte/rope. Hun skjeller ikke ut barna, men snakker stygt om bestefar, og av og til til min mann. Ved hvert besøk snakker vi med barna om at hun er syk, at det ikke er sant det hun sier, at det er sykdommen som gjør det, at hun var snill før. De tar det veldig pent. Men de ville aldri få være i samme rom som henne alene, og det er vi som styrer samtalen. Tre timer er altfor lenge. 

Anonymkode: 028bc...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der fikk jeg svar på noe jeg har mistenkt siden igår. Kan ikke si hva får da bryter jeg reglemmanget. 

Anonymkode: e7f8d...18b

Selv ikke i min villeste fantasi klarer jeg å tenke meg frem til hva det kan være.. Lurer på om det er noe jeg ikke helt ser selv, med tanke på noen av reaksjonene her. Det får så være 🙂 

 

Når det gjelder grammatikk og den slags så er jeg ikke noe kløpper sjæl, men «får da bryter jeg reglemmanget» Den setningen der var i grenseland!

Anonymkode: c307f...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv ikke i min villeste fantasi klarer jeg å tenke meg frem til hva det kan være.. Lurer på om det er noe jeg ikke helt ser selv, med tanke på noen av reaksjonene her. Det får så være 🙂 

 

Når det gjelder grammatikk og den slags så er jeg ikke noe kløpper sjæl, men «får da bryter jeg reglemmanget» Den setningen der var i grenseland!

Anonymkode: c307f...d4e

ok,

Anonymkode: e7f8d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 15.03, AnonymBruker skrev:

TS her

Hun er ganske flink med barna, mest det ene. 

Anonymkode: c307f...d4e

 

På 17.3.2019 den 17.27, AnonymBruker skrev:

 Hun er også opptatt av det ene barnebarnet sitt, bidrar med klær og aktiviteter og er en ressurs for barna.

Anonymkode: c307f...d4e

Jeg må bare spørre:  hvorfor det ene banebarnet?

Anonymkode: 1559a...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...