Gå til innhold

Hus/gård med boplikt -hvor strengt er dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mine søsken vurderer å ta over/kjøpe et gårdsbruk, men det har boplikt og driveplikt.

Driveplikten kan selvsagt oppfylles ved å leie ut jorda.

Men, hva med boplikt? Vi ønsker i utgangspunktet at en av oss skal flytte dit etterhvert, men pga. jobb og familie kan ikke dette bli mulig før om 3-4 år. 

Problemet er at da vil det ikke lenger være mulig å kjøpe denne gården.

Om en av oss søsken får endret sin folkeregistrerte adresse dit, og får til en slags pendlerordning? Vil det være tilfredsstillende, eller er det et strengt kontrollregime vi må regne med?

 

Anonymkode: a5ba4...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunen har ansvar for å kontrollere og følge opp brudd på boplikten. Brudd på boplikten kan føre til at eiendommen blir tvangssolgt.

 

Anonymkode: 73ba0...35f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen har ansvar for å kontrollere og følge opp brudd på boplikten. Brudd på boplikten kan føre til at eiendommen blir tvangssolgt.

 

Anonymkode: 73ba0...35f

Men hvordan kontrolleres dette? Har også lest det du skriver her,men ikke noe mer konkret....

I vår tilfelle ønsker vi veldig sterkt at en av oss skal ha denne gården som fast bosted, men pendling i de første årene er umulig å unngå.

Mulig å inngå noen form for forståelse eller avtale med kommunen i slike tilfeller?

 

Anonymkode: a5ba4...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer veldig fra kommune til kommune. Jeg har hørt om flere som gjør som du sier, at man endrer adresse i folkeregisteret, men bruker stedet som en hytte, men også tilfeller der kommunen i større grad har kontrollert bruken. Hvordan dette har foregått i praksis vet jeg ikke, men det har fått konsekvenser. Tipper dette er mer utbredt i mindre kommuner. Uansett er det dumt å bare gå ut fra at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Påkrevd skrev:

Tror det varierer veldig fra kommune til kommune. Jeg har hørt om flere som gjør som du sier, at man endrer adresse i folkeregisteret, men bruker stedet som en hytte, men også tilfeller der kommunen i større grad har kontrollert bruken. Hvordan dette har foregått i praksis vet jeg ikke, men det har fått konsekvenser. Tipper dette er mer utbredt i mindre kommuner. Uansett er det dumt å bare gå ut fra at det går bra.

Ja, vil ikke risikere tvangssalg.

I dette tilfelle er det snakk om et gårdsbruk som har vært i familien vår i flere generasjoner... Og som sagt, vi ønsker på sikt at det skal bli et hjem. Vet ikke om det er noe kommunen tar hensyn til?

Anonymkode: a5ba4...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/hvordan-oppfylle-boplikten-pa-gammel-gard/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan variere mellom kommunene om hva de mener oppfyller boplikt. Noen kan godkjenne at dere leier ut huset, andre krever at man bor der selv. Men det er også ganske vanlig å kunne gi en utsettelse på for eksempel 5 år på å flytte dit selv.

Anonymkode: 1cdb8...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan variere mellom kommunene om hva de mener oppfyller boplikt. Noen kan godkjenne at dere leier ut huset, andre krever at man bor der selv. Men det er også ganske vanlig å kunne gi en utsettelse på for eksempel 5 år på å flytte dit selv.

Anonymkode: 1cdb8...c16

Ok. Da kan vi se på det med utsettelse. 

Anonymkode: a5ba4...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsettelse er nokså ordinær, ja. Men det fins også svært mange kommuner som har hatt boplikt i mange tiår - men aldri utløst et tvangssalg. Dette er veldig forskjellig. Ring den aktuelle kommunen!

Anonymkode: 72789...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere forpakter bort jorden så kansje utleie er en løsning?, jeg leide selv våningshuset på en gård der jorden var forpaktet bort for noen år siden.

Anonymkode: de190...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...