Gå til innhold

Økonomi og psykisk helse - trenger råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor finner du det nødvendig å skrive dette til meg? Jeg ber om råd - og be en deprimert person om å ta seg sammen er bortkasta. For så enkelt er det ikke. Det er knapt et råd. 

TS 

Anonymkode: db3b7...001

Overse denne typen kommentarer. En dag kan disse høye personene ramle ned fra sin høye hest selv, først da forstår de at de har vært uvitende om hvordan det er å falle og slå seg. 

Anonymkode: 0d426...fb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, veraa94 skrev:

Der er jeg litt usikker, men tenker det er verdt en sjanse. I verste fall får du et nei, men da vil muligheten by seg på ny når du har startet opp i behandling. 

Lykke til!

 

Edit: Forresten, har du kontakt med NAV? Det arbeider sosionomer ved NAV, så kanskje det kan være et alternativ å ta kontakt med de for veiledning og hjelp. 

Takk! Nei, jeg har ikke vært i kontakt med NAV enda. Men det skal jeg gjøre i løpet av uka. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, da, ts, alt dette finnes der mange bedre løsninger på. 

Jeg foreslår at du samler alt du har skrevet her om hvordan du har det og hvilke løsninger du i hurtige vendinger velger fordi sykdommen din vanskeliggjør at du mestrer det som er forventet av folk felst at du skal mestre som pasient. Ingen passer alltid inn i ett A4 oppsett. Noen ganger må vi ta en sving utenom regler og oppsatte forventninger. 

Gebyrene er det ikke så mye å gjøre med, bortsett fra å få hjelp med automaten eller å få personalet til å ta i mot penger i kontanter fordi du ikke klarer automatrn slik som vi har diskutert over. 

Men drosje på kr. 500 det skal du ikke trenge å blakke deg på, når sykdommer lager krøll for deg. 

Noen ganger er det tilstrekkelig at legen stempler og skriver at du ikke kan vente på bestilt drosje eller det som skjer i ditt tilfelle. Samkjøring kan du ikke vente på av medisinske grunner, den ser vel vi alle? Legen kan også utstyre deg med en papirrekvisisjon, som du gir til drosjesjåføren og så bare betaler egenandel, som igjen skal inn til oppsamling av frikort. Frikortbeløpet er kr. 2 369 i 2019. 

Du er helt pokka nødt til å få hjelp på dette området! 

Når du har så store problemer med spising så er der også muligheter for å søke om at du kan få ernæringsprodukter på blå resept. Med forbehold om at vi ikke trenger å vite diagnosen din, og heller ikke vet den. Snakk med legen din. 

Er ting vanskelig og krøkkete for deg, så har du også Pasient og brukerombudet i fylket du bor i. De skal hjelpe med å påse at du får den hjelpen du trenger. Typisk her et at de bør kunne hjelpe deg med løsninger på taxiproblemet du har. Jeg håper du har tatt vare på kvitteringer? 

Klarer du ikke forklare andre alt hva du strever med, så sett deg ned og skriv. Eller ta utskrift av det du her har skrevet og de svarene og forslagene til løsning du her har fått. Skrive er du flink til. Ta papiret med til lege, behandler, Nav og alle andre steder du kan få hjelp. Husk at du slal være frisk for å være syk. Ønsker nesten at du bodde i nærheten slik at jeg kunne hjulpet deg mer, for slik skal ingen måtte ha det. 

Anonymkode: 0d426...fb3

Takk for at du tok deg tid til å skrive et såpass lang og godt svar til meg. 

Jeg fikk et dokument i posten før helga fra der jeg var innlagt - der det står at jeg må få drosje. Men jeg har slitt med å si at jeg ikke får til å vente i fellesområdet eller samkjøre. For jeg har alt for ofte endt i angstanfall - og da blir det rett på legevakta stort sett. Og det igjen kan føre til innleggelse. Det er ok det, men det best hjemme likevel. Men å skrive det ned som du sier, det skal jeg gjøre. Takk for komplimentet. 

Jeg har aldri hørt om Pasient- og brukerombudet - det skal jeg lese mer om senere. Takk for informasjonen. 

Hvorfor jeg sliter sånn med maten vet jeg ikke helt - men jeg tror jeg vet. Siden jeg ikke har startet i behandling enda har jeg ingen diagnoser å vise til heller. Men jeg tror at jeg kan ha tendenser til PTSD. Jeg skal også utredes for om jeg kan være bipolar (jeg har sterke humørsvingninger). Jeg kan snakke med legen min om maten, kanskje hun har noen gode råd. 

Jeg ble utsatt for en grov overfallsvoldtekt for noen år tilbake. Jeg forsøkte å fortrenge det, noe jeg ikke har klart. Så på nyåret kollapset jeg. Søvn er vanskelig (våkner om natta med mareritt), det er vanskelig å spise (maten svulmer i munnen og er vanskelig å svelge) og jeg skjelver hele tiden på hendene. Og jeg får ikke puste skikkelig. Det er helsesituasjonen akkurat nå. 

Jeg har bedt helsevesenet legge denne hendelsen på topp i min journal - jeg tror det heter kritisk helseinformasjon. 

Jeg har fått masse god råd, og jeg er veldig takknemlig. Jeg skal sette av denne uka og se på hvilke muligheter jeg har for å få hjelp med mine forskjellige utfordringer nå når jeg har lav funksjonsevne. Men dere har hjulpet meg masse! Og jeg føler meg også litt bedre :) 

Nei, nå skal jeg sette meg ned å finne ut hvordan jeg gjør dette, så jeg ikke pådrar meg gjeld mens dette står på. Jeg har gode forhåpninger om å bli frisk, og går tur nå hver eneste dag. Målet mitt er å være noenlunde velfungerende til sommeren igjen. 

Jeg ønsker dere alle en fin dag og uke :) 

TS

 

Anonymkode: db3b7...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du info om pasient og brukerombudet samt oversikt over hvor i fylket du finner ditt pasientombud https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet

Hovedproblemet ditt er nok overfallsvoldtekten du har vært utsatt for. Her kan du ta kontakt med Voldtektsmottaket i fylket du bor i. Voldtekter trengermikke være "ferske" for at man skal få hjelp. Her er litt info og nede på siden er link til oversikt over alle landets voldtekstmottak https://dinutvei.no/utsatt/hjelpetilbud-til-utsatte/300-overgrepsmottak Jeg vil be deg vurdere om du mens du venter på å komme i behandling skal prøve å få til et opplegg med voldtektsmottaket der du bor. 

Du kan også ha rett på Voldsooffererstatning. Det er noe du ikke trenger å ta tak i med en gang men noe du skal vite om og ta med deg videre. 

Å få problemer med å ha tingmi munnen og eller å svelge er helt vanlig etter seksuelle overgrep. Å sette ord på elelr å skrive ned det du sliter med og å få tilbakemelding på at dette er vanlig etter det du har opplevd kan og hjelpe deg. Både søvn, lukter, lyder, steder og andre ting som gjør at du kjenner noe som ligner på eller får deg til å gjennoppleve vil være triggere i livet ditt. 

Om du klarer det vil jeg anbefale deg å gå i nrktv appen og se Sinnsykt med Cecilie Kåss Furuseth. Særlig den siste/nest siste? (tror jeg) episoden var interessant. En ung mann hadde opplevd et traume han slet med PTSD etter. Han reiste til behandling i Trondheim. Behandlingen var samtale i tillegg til å se på et lys som løp frem og tilbake over en lampe. Det forunderlige var at han ble bedre av behandlingen alt første timen. 

Ønsker deg en fin dag :)

Anonymkode: 0d426...fb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du info om pasient og brukerombudet samt oversikt over hvor i fylket du finner ditt pasientombud https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet

Hovedproblemet ditt er nok overfallsvoldtekten du har vært utsatt for. Her kan du ta kontakt med Voldtektsmottaket i fylket du bor i. Voldtekter trengermikke være "ferske" for at man skal få hjelp. Her er litt info og nede på siden er link til oversikt over alle landets voldtekstmottak https://dinutvei.no/utsatt/hjelpetilbud-til-utsatte/300-overgrepsmottak Jeg vil be deg vurdere om du mens du venter på å komme i behandling skal prøve å få til et opplegg med voldtektsmottaket der du bor. 

Du kan også ha rett på Voldsooffererstatning. Det er noe du ikke trenger å ta tak i med en gang men noe du skal vite om og ta med deg videre. 

Å få problemer med å ha tingmi munnen og eller å svelge er helt vanlig etter seksuelle overgrep. Å sette ord på elelr å skrive ned det du sliter med og å få tilbakemelding på at dette er vanlig etter det du har opplevd kan og hjelpe deg. Både søvn, lukter, lyder, steder og andre ting som gjør at du kjenner noe som ligner på eller får deg til å gjennoppleve vil være triggere i livet ditt. 

Om du klarer det vil jeg anbefale deg å gå i nrktv appen og se Sinnsykt med Cecilie Kåss Furuseth. Særlig den siste/nest siste? (tror jeg) episoden var interessant. En ung mann hadde opplevd et traume han slet med PTSD etter. Han reiste til behandling i Trondheim. Behandlingen var samtale i tillegg til å se på et lys som løp frem og tilbake over en lampe. Det forunderlige var at han ble bedre av behandlingen alt første timen. 

Ønsker deg en fin dag :)

Anonymkode: 0d426...fb3

Jeg er litt sliten i dag så jeg holder meg til et stort takk ❤️ 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre på grunn av en rekke traumatiske hendelser de siste årene pådratt meg en depresjon, med angst. Jeg har nettopp en frivillige innleggelse bak meg og skal gå i terapi. Jeg er en person som har god kunnskap om økonomi og som har litt sparing. Men nå kjenner jeg at dette er litt vanskelig, av to årsaker. 

1. Disse 14 dagene jeg ble innlagt gikk jeg fra tre regninger i helsevesenet - to fordi automaten ikke tok Mastercard (jeg skalv for mye på hendene til å overføre penger på mitt VISA og ga opp). Og en regning er jeg ikke riktig sikker på hva er, men her mangler jeg første regning og purring, og fikk inkassovarsel. Melin Collector hadde ikke oppdatert min kontaktinfo, så hvor disse er vet jeg ikke. Altså, jeg klarer ikke å følge med eller jeg klarer ikke å håndtere nettbank og kort under tidspress. Jeg skjelver og kan få angstanfall om jeg presser. Slik har jeg det med papirgiro. Alt som ligger på avtalegiro og e-faktura er jo greit. 

2. Jeg har en trang til å bruke penger på meg selv. Som snop. Og ting. Jeg har så lett nå for å tenke at jeg kan bare bruke penger nå som jeg er så deppa. At jeg kan fikse dette i stedet senere, det med minus på kontoen. Jeg bryr meg ikke, men det gjør jeg jo. En depresjon blir jo ikke bedre av å rote til økonomien min. 

Jeg har ikke ent opp i Luksusfellen enda, og har ikke kredittgjeld eller inkasso. Men jeg ser at jeg har tendenser til å behandle min økonomi på en dårlig måte akkurat nå, der jeg verken klarer å følge med på regninger og jeg har lyst til å bruke for mange penger. 

Har dere noen gode råd rundt økonomistyring når man har en depresjon? Før det går galt? 

Anonymkode: db3b7...001

Har du en veninne eller lignende som du føler du kan stole på og være ærlig med, som kan sette seg ned med deg en gang i mnd og ta ut alle regninger og papirer slik at dere kan sammen få kontroll? Jeg mener ikke at hun skal betale for deg, men at hun hjelper deg få oversikten og sette opp betalinger fra din konto.

Resten er på en måte opp til deg, at du skaffer deg hjelpen du trenger og er dønn ærlig med psykolog og behandler om alt du tenker og opplever og at du tar in over deg det som de sier og tar imot behandling..her må du være ærlig med deg selv og behandler for at det skal fungere og for at du blir frisk. 

mastercard og sånne dyre forbrukslån er noe dritt..

Anonymkode: 080eb...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en veninne eller lignende som du føler du kan stole på og være ærlig med, som kan sette seg ned med deg en gang i mnd og ta ut alle regninger og papirer slik at dere kan sammen få kontroll? Jeg mener ikke at hun skal betale for deg, men at hun hjelper deg få oversikten og sette opp betalinger fra din konto.

Resten er på en måte opp til deg, at du skaffer deg hjelpen du trenger og er dønn ærlig med psykolog og behandler om alt du tenker og opplever og at du tar in over deg det som de sier og tar imot behandling..her må du være ærlig med deg selv og behandler for at det skal fungere og for at du blir frisk. 

mastercard og sånne dyre forbrukslån er noe dritt..

Anonymkode: 080eb...b91

Hei, og takk for svar. 

Jeg har heldigvis ikke mistet kontrollen, enda. Og mine utgifter er av en slik art at fagfolk må hjelpe meg (se tidligere innlegg fra meg). Men ellers er det et godt forslag. 

Ja, det er klart. Jeg må være ærlig, det er jeg meget bevisst på. Jeg har blitt syk, og nå skal jeg bli frisk. Jeg er veldig motivert. Takk for at du sier det - jeg skal huske godt på dette. 

Jeg har hatt kredittkort i over 20 år og aldri hatt rentekostnader på de, de gir meg mange fordeler og besparelser. Forbrukslån har jeg aldri hatt. Så det er ikke der mine økonomiske utfordringer ligger. Det kan du som sagt lese i tidligere innlegg. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...