Gå til innhold

Toåringen min har fått hull i tannen, hjelp, langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Million skrev:

 

Stort sett så er det vel det, eller begynnelsen til et hull. 

For eksempel står det ingenting her om at brune eller svarte prikker og flekker kan være noe annet enn karies.

"

I begynnelsen kan det være få symptomer på hull i tennene, men som prosessen utvikler seg vil du som oftest oppleve følgende symptomer:

  • Tannpine.
  • Smerte fra å spise noe veldig kaldt, varmt eller søtt.
  • Økt følsomhet i tennene.
  • Hull i tennene (nedenfor er hullets utvikling illustrert).
  • Ubehagelig, dårlig ånde.
  • Ubehagelig smak i munnen.
  • Synlige brune, svarte eller grå flekker på tennene.
  • Smerte når du biter.
  • Betennelse rundt tannen. "

Misfarvinger i tyggeflatene kan oppstå uten at det er aktiv karies. I tillegg finnes såkalte «black stains» som kun er en overfladisk misfarving som kan oppstå også på glattflater.

Anonymkode: 94162...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den offentlige tannhelsetjenesten tar seg av  alle barn 0-18 år. Barn blir innkalt fra fylte 3 år, men utenom dette står man fritt til å bestille time til barnet sitt når som helst ved behov.

Anonymkode: 94162...c35

Nevermind, jeg brukte hodet og fant kontaktinfo 😂

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte opp den offentlige tannhelsetjenesten i kommunen jeg bor, hvor de skriver at det er de som er oppsøkende, og tar de ikke kontakt som de skal, må jeg kontakte dem og jeg fant ingen telefonnr på siden. Er det innafor å ringe helsestasjonen for kontaktinfo? 

Beklager avsporing, men ja.. Jeg satt litt fast..

Anonymkode: 93a7a...fc2

Helsestasjonen har kontaktinfo. Under fylkeskommunens nettsider vil du trolig også finne kontaktinformasjon. Den offentlige tannhelsetjenesten er en del av fylkeskommunen, ikke kommunen.

Anonymkode: 94162...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ringer skoletannlegen

Skoletannlegen forsvant for ca. 50 år siden. (Den offentlige) Tannhelsetjenesten er tjenestens navn, og den er fylkeskommunal.

Anonymkode: 1a21a...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket barnet for stramt tungebånd? Da får man ofte fortere hull i tennene fordi tungen ikke får renset tennene optimalt. 

Anonymkode: d4cea...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket barnet for stramt tungebånd? Da får man ofte fortere hull i tennene fordi tungen ikke får renset tennene optimalt. 

Anonymkode: d4cea...678

Har aldri falt meg inn, da det aldri har vært noe problemer med amming eller fast føde, og utifra hva jeg har forstått, er vel det noe man legger merke til om ammingen er mer eller mindre utfordrende:) Men skal lese litt om det. Hun sover med munnen mye åpen om hun sitter, og da blir det jo tørt..

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fluortablett skal ikke gis om man bruker tannkrem med fluor 

I dette tilfellet har ikke tannpuss med fluor hatt den forønskede virkning, derfor bør fluortabletter gis i anbefalt styrke. Fluortabletter har gunstig virkning også på ubehandlet tannråte. Helst i kombinasjon med kostomlegging (mye mindre søtsaker), naturlig nok.

Anonymkode: 1a21a...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri falt meg inn, da det aldri har vært noe problemer med amming eller fast føde, og utifra hva jeg har forstått, er vel det noe man legger merke til om ammingen er mer eller mindre utfordrende:) Men skal lese litt om det. Hun sover med munnen mye åpen om hun sitter, og da blir det jo tørt..

Anonymkode: 93a7a...fc2

Ammingen kan gå fint selv om man har stramt tungebånd. Ja les om det. Er en podcast: foreldrerådet som tar opp en del om stramt tungebånd. Det var ett intervju med en privatlege i Norge som klipper stramt tungebånd (ikke mange av de). Der tar radioverten opp at barnet hennes hadde hull i tennene og følte seg så skylding. Da forteller legen at det kan være pga. stramt tungebånd. Senere sjekket denne legen tungebåndet til barnet (var da 9år eller noe sånt, husker ikke eksakt) og klippet da det var stramt. Trenger selvsagt ikke være det, men kan jo være verdt og sjekke ut da MANGE har dette uten å være klar over det. 

Anonymkode: d4cea...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ammingen kan gå fint selv om man har stramt tungebånd. Ja les om det. Er en podcast: foreldrerådet som tar opp en del om stramt tungebånd. Det var ett intervju med en privatlege i Norge som klipper stramt tungebånd (ikke mange av de). Der tar radioverten opp at barnet hennes hadde hull i tennene og følte seg så skylding. Da forteller legen at det kan være pga. stramt tungebånd. Senere sjekket denne legen tungebåndet til barnet (var da 9år eller noe sånt, husker ikke eksakt) og klippet da det var stramt. Trenger selvsagt ikke være det, men kan jo være verdt og sjekke ut da MANGE har dette uten å være klar over det. 

Anonymkode: d4cea...678

Det finnes da flere ØNH-leger og spesialister i oral kirurgi som gjør dette når det er indisert?

Anonymkode: 94162...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ammingen kan gå fint selv om man har stramt tungebånd. Ja les om det. Er en podcast: foreldrerådet som tar opp en del om stramt tungebånd. Det var ett intervju med en privatlege i Norge som klipper stramt tungebånd (ikke mange av de). Der tar radioverten opp at barnet hennes hadde hull i tennene og følte seg så skylding. Da forteller legen at det kan være pga. stramt tungebånd. Senere sjekket denne legen tungebåndet til barnet (var da 9år eller noe sånt, husker ikke eksakt) og klippet da det var stramt. Trenger selvsagt ikke være det, men kan jo være verdt og sjekke ut da MANGE har dette uten å være klar over det. 

Anonymkode: d4cea...678

Interessant! Tror du tannlegen eller helsestasjonen kan se det på henne om hun har det? Hvis jeg spør altså?

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da flere ØNH-leger og spesialister i oral kirurgi som gjør dette når det er indisert?

Anonymkode: 94162...c35

Nei det er ikke mange. Jeg burde presisert at jeg snakker om det bakre tungebåndet og ikke bare det fremre. Ja, mange klipper det fremre. Og for mange hjelper det med de symptomene som er. Men om det fremre tungebåndet er stramt er også alltid det bakre også det. Det klippet ikke de fleste. Enda. Dessverre. 

Anonymkode: d4cea...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene her, men tenkte å berolige deg litt. Jeg har et veldig anstrengt forhold til tannlege selv (til tross for at jeg egentlig ikke har hatt noen traumatiske opplevelser der), og fikk helt hetta da vår 5-åring fikk et hull. Følte det var veldig skambelagt, fryktet bekymringsmelding til BV etc etc. Nå viste det seg at vårt barn mangler emalje på den tanna hun hadde hull i, men jeg følte allikevel at det var vår feil at det skjedde (og det var det jo på en måte også). Forsøkte å lese meg opp på nettet og så en ganske ny artikkel som sa at 10 % av norske 3-åringer har hull, og dette beroliget meg litt. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at mitt barn blir en del av denne statistikken, men ble allikevel litt roligere. Tannlegen tok det hele med knusende ro og sa egentlig ingenting spesielt om det. Jeg klarte etterhvert å se det som en mulighet til å ta noen grep for hele familien: Juice bare i helgene (vi hadde blitt litt for liberale med å tillate juice istedenfor melk hele uka), strammet inn litt på alle unntakene når det gjaldt godteri (det blir fort mange unntak når man tenker seg om), skjerpet oss med fluortabletter og var enda mer nøye med tannpuss. Ingen ønsker at små barn får hull i tennene, men det er garantert ikke første gang tannlegen ser dette. Prøv å se på det som en mulighet til å starte litt på nytt. Hullet fikses og så kan det bli uendelig mange år til neste gang! 

Anonymkode: 0a1e4...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å ikke pusse tennene rett etter at hun har spist. Vet kke om du har gjort det, men det er jo alltids greit å nevne

Anonymkode: 262e2...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Million skrev:

 

Stort sett så er det vel det, eller begynnelsen til et hull. 

For eksempel står det ingenting her om at brune eller svarte prikker og flekker kan være noe annet enn karies.

"

I begynnelsen kan det være få symptomer på hull i tennene, men som prosessen utvikler seg vil du som oftest oppleve følgende symptomer:

  • Tannpine.
  • Smerte fra å spise noe veldig kaldt, varmt eller søtt.
  • Økt følsomhet i tennene.
  • Hull i tennene (nedenfor er hullets utvikling illustrert).
  • Ubehagelig, dårlig ånde.
  • Ubehagelig smak i munnen.
  • Synlige brune, svarte eller grå flekker på tennene.
  • Smerte når du biter.
  • Betennelse rundt tannen. "

Barnebelegg

Endret av Mrs Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest alle svarene her, men tenkte å berolige deg litt. Jeg har et veldig anstrengt forhold til tannlege selv (til tross for at jeg egentlig ikke har hatt noen traumatiske opplevelser der), og fikk helt hetta da vår 5-åring fikk et hull. Følte det var veldig skambelagt, fryktet bekymringsmelding til BV etc etc. Nå viste det seg at vårt barn mangler emalje på den tanna hun hadde hull i, men jeg følte allikevel at det var vår feil at det skjedde (og det var det jo på en måte også). Forsøkte å lese meg opp på nettet og så en ganske ny artikkel som sa at 10 % av norske 3-åringer har hull, og dette beroliget meg litt. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at mitt barn blir en del av denne statistikken, men ble allikevel litt roligere. Tannlegen tok det hele med knusende ro og sa egentlig ingenting spesielt om det. Jeg klarte etterhvert å se det som en mulighet til å ta noen grep for hele familien: Juice bare i helgene (vi hadde blitt litt for liberale med å tillate juice istedenfor melk hele uka), strammet inn litt på alle unntakene når det gjaldt godteri (det blir fort mange unntak når man tenker seg om), skjerpet oss med fluortabletter og var enda mer nøye med tannpuss. Ingen ønsker at små barn får hull i tennene, men det er garantert ikke første gang tannlegen ser dette. Prøv å se på det som en mulighet til å starte litt på nytt. Hullet fikses og så kan det bli uendelig mange år til neste gang! 

Anonymkode: 0a1e4...8a0

Takk for svar:) 

Jeg skal jo innrømme at jeg er kjemoeredd. Jeg leste en artikkel fra Aftenposten, hvor en sier at det burde være rutine å melde fra til barnevernet dersom små barn har tannråte. Dette skremmer meg. Jeg er alltid åpen for råd, men det hele skremmer meg. 

Vi har allerede gjort grep i hjemmet da dette var en virkelig oppvekker. Ingen skit i ukedagene! Vi drikker heldigvis sjeldent juice, det går for det meste i vann. Og cola. Så nå får brus og sjokolade vente til lørdager. Det blir bra for oss voksne også. Jeg får ikke gjort så mye mer med tannpussen, jeg har gjort mitt beste.. Jeg tok litt ekstra krem på børsten idag og pusset ekstra lenge  og lot henne fortsette med den etterpå. 

(Har også bestilt bok om besøk til tannlegen og skal kontakte tannlegen, så ja..må forberede den lille godt, og håpe at tannlegen er like rolig som din.. kanskje jeg skulle tatt med henne til min?) 

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes da flere ØNH-leger og spesialister i oral kirurgi som gjør dette når det er indisert?

Anonymkode: 94162...c35

Et fåtall desverre.

Anonymkode: 51928...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var sånn at det går en del bekymringsmeldinger fra  tannlegen til bvt, men ikke nødvendigvis pga hull. 

Trodde det var mer fordi alle barn er innom tannlegen, så tannlegene fanger opp om noen unndrar seg undersøkelser(kan være noe de vil skjule slik at de ikke møter), om noen barn reagerer veldig rart på settingen i stolen med åpen munn (pga seksuelle overgrep) og om noen barn møter opp med en særdeles dårlig tannhygiene (kan være omsorgssvikt).. Ikke fordi et lite barn har fått et hull en gang. 

Anonymkode: 6a723...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dårlige tenner dere skal bekymre dere for, ikke noe annet. 

Anonymkode: 63b94...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å ikke pusse tennene rett etter at hun har spist. Vet kke om du har gjort det, men det er jo alltids greit å nevne

Anonymkode: 262e2...164

Dette er vranglære! 

Anonymkode: 1a21a...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...