Gå til innhold

Toåringen min har fått hull i tannen, hjelp, langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prøvd å finne info på nettet, men gav opp da jeg fant en tråd om at det er skam at barn under 3 år går hull i tennene, fordi det er foreldrenes feil. 

Jeg er livredd. Toåringen min har fått hull i en jeksel, ser det ut som. Jeg tror det. Jeg har pusset morgen og kveld hver dag fra første tann. Det har vært litt mye pupp, men hun drikker masse vann og spiser sunt, og kanskje litt godis en gang i blant, men da er jeg ekstra nøye på at hun drikker vann og at tennene pusses.

Det har skjedd en og annen gang at vi har vært et sted og hun har sovnet i bilen, og vi har bare bært henne i seng fordi det er leggetid fordetom. Kanskje en gang i mnd. Da har vi ikke pusset tennene. 

Hun har ingenting imot å pusse tenner, kan fint sitte og pusse dem selv etter jeg har gjort mitt. Men noen ganger har jeg vært usikker på om jeg har gjort det lenge nok og bra nok. De gangene hun ikke vil, "tvinger jeg henne", og får det gjort fordet om..Der hun har hull er det også vanskelig og komme til siden hun biter, og ikke gaper. Da prøver jeg ekstra, men tydeligvis ikke bra nok.. :(

Uff, jeg trodde det var bra nok, og det var det tydeligvis ikke.

Hvordan skal jeg forklare dette for tannlegen når hun innkalles til kontroll?

Kommer de til å sende bekymringsmelding til barnevernet? Jeg er livredd de skal mene det er omsorgsvikt og ta henne fra meg:( 

Finnes det noen i det hele tatt som har et barn som har hull i en tann? 

Helt fra meg nå.. kanskje jeg skal ringe tannlegen mandag morgen og spørre hva jeg gjør videre..?

Anonymkode: 93a7a...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotYou

Dette er ikke jordas undergang, men ingen skal gå rundt med hull i tanna, så du må ringe tannlegen på mandag :) Er det hull så blir det fikset. Er det ikke hull, så har du i alle fall sjekket det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta sorgene på forskudd før dere har vært hos tannlegen. Det må ikke være hull selv om det ser sånn ut. Og skulle det være et hull så kan det godt hende at hun har dårlig emalje el. Tannlegen ser fort om tennene aldri eller sjeldent pusses, så det skal du ikke bekymre deg for.

Anonymkode: 2c8e6...e1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt til å roe ned. Tannleger sender ikke bekymringsmelding bare på grunn av et hull, hull kan komme av svake tenner fra naturens side, noe tannlegen finner ut av. Kanskje stiller han spm rundt tannpussrutiner. 

Anonymkode: 8c7ee...998

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikke vente til hun får innkalling til tannlege? Da må hun jo gå i flere år med hull i tanna. 

Kanskje også lurt å få opplæring på hvordan du pusser tennene hennes før hun får flere hull. 

Anonymkode: e2af5...e28

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ringer tannlegen på mandag. Og slapp av! Det er ikke sikkert det er hull. Noen barn får svarte flekker på tennene uten at det er hull. Nevøen min hadde det på alle melketennene selv om de ble aldri så mye pusset. 

Hvis det er hull så får du ta det med fatning. Et hull vil ikke gi bekymringsmelding. Kanskje hun har dårlig emalje eller noe fysisk som gjør at hun får lettere hull? 

Anonymkode: 3f128...06e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Slapp av og pust med magen! Selv om det helt sikkert stemmer at små barn sjelden får hull i tennene, så er det helt sikkert unntak! Det høres jo ut som du har gjort alt du kan :)

Gjør som du sier, og ring tannlegen på mandag, og fokuser på å komme igjennom morgendagen dersom stakkars barnet har veldig vondt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Tannlegen sender ikke bekymring på bakgrunn av én tann med hull i.

Jeg kan fortelle deg at du ikke trenger å være redd. Jeg kjenner et barn som måtte trekke ALLE melketennene sine på grunn av dårlig tannhygiene. Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke forstår hvorfor ikke tannlegen sendte bekymring den gangen. Tannlegen kommer til å tenke at det er storveis at du tar kontakt før første innkalling når du mistenker hull. Vitner om bra foreldreskap. 

Uansett, om de faktisk skulle finne på å sende en melding (noe de ikke kommer til å gjøre), så trenger du ikke bekymre deg for barnevernet. Hva skal de gjøre? Sette i gang tiltak for å lære deg å pusse tennene til barnet ditt? Nei, slapp av. Vær glad det er melketennene, og så begynner du med fluor. 

Anonymkode: 74ac7...9c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Dette går sikkert helt fint. Slik kan skje selv den beste. Lurt å bestille time til tannlegen så fort som mulig. Dette går bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du barnet Fluortabletter? Ser ikke at det står noe om det her. Det må du gjøre.

 

Lån boka Emma hos tannlegen, på ditt bibliotek. Les den + Karius og Baktus-boka ofte for barnet.

 

Bare søtsaker på lørdager fra nå av.

 

Dette ordner seg! 

Anonymkode: 477e7...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan men se hull så enkelt? 

Anonymkode: bd02d...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på at Fluortabletter kanskje ikke er anbefalt barn under tre år. Sjekk det opp før du gir ditt barn det.

Anonymkode: 477e7...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var en voldsom reaksjon. Om det bare er et hull som er «problemet», behøver du ikke å være redd for at tannlegen sender bekymringsmelding til barnevernet. Og om han/hun skulle funnet på det, så kommer ikke barnevernet til å ta ungen din pga. hull i en tann...

Anonymkode: 4284b...239

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på at Fluortabletter kanskje ikke er anbefalt barn under tre år. Sjekk det opp før du gir ditt barn det.

Anonymkode: 477e7...966

Skulle akkurat til å kommentere, når kan man egentlig starte med flourtabletter? Har nemlig ikke engang tenkt tanken på det til jenta mi på snart to. 

Anonymkode: 6a723...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har svarte flekker på mine tenner som ikke er hull. Jeg har barn hvor 2-årsjekslene var dårlige fra de kom opp.

Noen barn får lettere hull enn andre. Noen pusser dårlig, men får aldri hull. Noen pusser som de skal, men får likevel. Dra til tannlegen og sjekk det ut. Man er ikke dårlig forelder selv om barnet skulle ha et hull. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er emaljefeil, og ikke hull. Les mer her https://www.tv2.no/a/10133839/

Sønnen min, som nå er 6, fikk det på en av fortennene i 3-årsalderen. Den dukket opp bare få uker før han skulle til tannlegen første gang, og jeg ble dønn fortvilet fordi jeg trodde det var hull.

Det var tannlegen som fortalte meg at dette slett ikke var hull, men emaljefeil. Det blir stadig vanligere blant barn, og forskerne har fortsatt ikke greid å finne ut helt hva det skyldes.

Tannlegen sa at de mistenkte at det kunne oppstå for eksempel hos barn som har vært mye syke som små, og evt ha fått mye antibiotika. Men sønnen min har aldri noen sinne fått antibiotika, og har heller ikke vært spesielt mye syk, så vi aner ikke hvorfor han har fått det. Men forhåpentligvis slipper han å få det på voksen-tennene sine (men de har han foreløpig bare fått to av, så det aner vi jo ingenting om enda...)

Anonymkode: 3282b...f1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet til en venninne av meg fikk hull i en tann da det var 2-3 år, og der er ene forelderen tannpleier og den andre tannlege. 😊

Anonymkode: 0aecc...1bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro deg ned, TS. Dette er ikke noe å bekymre seg for. 

Vi har alle forskjellige tenner. Noen har sterke tenner, noen har svake. Jeg var superflink med tannpuss som barn, og spiste sunt. Hadde massevis av hull da jeg begynte på skolen. Og det har bare fortsatt. Måtte legge på nye emaljefronter da jeg var 24. Jeg hadde da synlige sprekker i emaljen på alle fortennene (i tillegg til massevis av fyllinger i jekslene). Min yngre søster pusset nesten aldri tenner. Yndlingsrett: Loffskiver med smør og strøsukker. Null hull da hun var hos skoletannlegen. Mener å huske at hun fikk første hull i en tann da hun var 12-13. Fremdeles har hun råsterke tenner. 

 

Anonymkode: b7acf...0e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...