Gå til innhold

Ung uføre - hvor mye i barnetillegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er diskriminering av unge uføre.

Anonymkode: 697a2...2a8

Jeg vil snarere si at det er tvert om. Uføre har skutt gullfuglen. De får 3.000 kr i måneden for å ha et barn. Hvilke andre steder finner du lignende ordninger? Mottakere av AAP får 270 kr i barnetillegg hver 14 dag. 🙄 Arbeidstakere får ikke noe ekstra påspandert på dem for å få barn. 

Endret av Sylveon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Sylveon skrev:

Jeg vil snarere si at det er tvert om. Uføre har skutt gullfuglen. De får 3.000 kr i måneden for å ha et barn. Hvilke andre steder finner du lignende ordninger? Mottakere av AAP får 270 kr i barnetillegg hver 14 dag. 🙄 Arbeidstakere får ikke noe ekstra påspandert på dem for å få barn. 

Med mindre de har en partner som har god inntekt. Det er hverfall blitt jevnere, om man kan kalle det det, etter det ble innført inntektsgrense. Det var jo helt urimelig slik det var før. Som denne familien som «ikke hadde fått de to-tre siste barna om de hadde visst at tillegger ville bli kuttet/fjernet». 

Anonymkode: 7a7e9...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke utbetalt tillegget, da min mann tjener for mye.. Det jeg synes er rart er fedre som er ufør og kun ser barnet annenhver helg, får like mye tillegg som en alenemor som har barn alene 100%

Anonymkode: 2175b...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 16.09, Sylveon skrev:

Jeg vil snarere si at det er tvert om. Uføre har skutt gullfuglen. De får 3.000 kr i måneden for å ha et barn. Hvilke andre steder finner du lignende ordninger? Mottakere av AAP får 270 kr i barnetillegg hver 14 dag. 🙄 Arbeidstakere får ikke noe ekstra påspandert på dem for å få barn. 

Hvilke 3000 kroner snakker du om her?

Jeg fikk i hvert fall ikke noen 3000 kroner da jeg ble aleneforsørger i 2016. Fikk en ekstra barnetrygd på 970,- kr, det er det hele. Ikke noe annet fra den norske stat.

Jeg er uføretrygdet, men ikke "ung ufør".

Anonymkode: 68f7a...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke 3000 kroner snakker du om her?

Jeg fikk i hvert fall ikke noen 3000 kroner da jeg ble aleneforsørger i 2016. Fikk en ekstra barnetrygd på 970,- kr, det er det hele. Ikke noe annet fra den norske stat.

Jeg er uføretrygdet, men ikke "ung ufør".

Anonymkode: 68f7a...8c4

Barnetillegget som legges til bruttoutbetalingen til uføretrygden og øker den med 3.000 kr. Det kommer ikke som en egen utbetaling. 

Det er ikke noe som gjelder for «bare» aleneforsørgere, men for alle på uføretrygd som er enslige eller har en partner. Eneste kravet er at du har uføretrygd, både for «vanlige» og de som har ung uføretrygd, og har minimum et barn. Sannsynligheten er stor for at du har tillegget allerede og har hatt det veldig lenge. 

Dette er veldig enkelt. Du kan bare logge deg på nav.no, trykke på mine utbetalinger og sjekke detaljene for utbetalingen. Om du ikke har det, så har du gått glipp av flere tusen kroner i året og burde søke asap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Med mindre de har en partner som har god inntekt. Det er hverfall blitt jevnere, om man kan kalle det det, etter det ble innført inntektsgrense. Det var jo helt urimelig slik det var før. Som denne familien som «ikke hadde fått de to-tre siste barna om de hadde visst at tillegger ville bli kuttet/fjernet». 

Anonymkode: 7a7e9...e69

Tenker du på den familien med 7 barn og der moren ble nedjustert til normal inntekt? 7 x 38.000 kr i året er jo veldig mye penger 🙈 og med utbetalingen på uføretrygd så måtte det vel bli minst 500.000 kr i året? 🤔

Endret av Sylveon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sylveon skrev:

Barnetillegget som legges til bruttoutbetalingen til uføretrygden og øker den med 3.000 kr. Det kommer ikke som en egen utbetaling. 

Det er ikke noe som gjelder for «bare» aleneforsørgere, men for alle på uføretrygd som er enslige eller har en partner. Eneste kravet er at du har uføretrygd, både for «vanlige» og de som har ung uføretrygd, og har minimum et barn. Sannsynligheten er stor for at du har tillegget allerede og har hatt det veldig lenge. 

Dette er veldig enkelt. Du kan bare logge deg på nav.no, trykke på mine utbetalinger og sjekke detaljene for utbetalingen. Om du ikke har det, så har du gått glipp av flere tusen kroner i året og burde søke asap. 

Jeg har aldri fått det.

Nå er uansett mine barn for gamle til at jeg får noe tillegg. Min uføretrygd er den samme som før de passerte 18 års grensen.

Du er sikker på at dette ikke bare gjelder de som har inntekt opp til et visst nivå? Jeg har noe høyere uføretrygd enn mange andre, fordi jeg har uføreforsikring. 

Anonymkode: 68f7a...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått det.

Nå er uansett mine barn for gamle til at jeg får noe tillegg. Min uføretrygd er den samme som før de passerte 18 års grensen.

Du er sikker på at dette ikke bare gjelder de som har inntekt opp til et visst nivå? Jeg har noe høyere uføretrygd enn mange andre, fordi jeg har uføreforsikring. 

Anonymkode: 68f7a...8c4

Barnetillegg blir ikke utbetalt om inntekten er høy. Nå husker jeg ikke grensen for øyeblikket. Alle med barn får det innvilget, men ikke alle får det utbetalt. 

Anonymkode: 7a7e9...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet bor sammen med begge foreldrene:

Barnetillegget reduseres når den samlede inntekten til begge foreldrene er høyere enn fribeløpet på 4,6 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn.

Når barnet bor sammen med den ene forelderen:

Barnetillegget reduseres når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn. Det er kun din inntekt som har betydning for barnetillegget.

Hvis du ikke har opparbeidet deg full trygdetid, blir fribeløpene lavere. 

 

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/barnetillegg-til-uføretrygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sylveon skrev:

Tenker du på den familien med 7 barn og der moren ble nedjustert til normal inntekt? 7 x 38.000 kr i året er jo veldig mye penger 🙈 og med utbetalingen på uføretrygd så måtte det vel bli minst 500.000 kr i året? 🤔

Ja. Helt urimelig. Tidligere kunne en ufør med 5 barn få ut nesten 200 000 i barnetillegg. Pluss uføretrygd og evt andre ytelser. Pluss evt partners inntekt.

Anonymkode: 7a7e9...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...