Gå til innhold

Hvorfor stemmer folk på Høyre?


Richardo

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Det er dere på høyresiden som må finne ut av realitetene. Velferdstilbud som utdanning finansiert over skatteseddelen kan vi ikke takke høyresiden for, men venstresiden, det samme med helsetjenester, lovgivning for å beskytte arbeidstakere osv. Høyresiden har stort sett vært mot slike tiltak fra dag en da de ble foreslått innført i sin tid. Det er venstresiden av norsk politikk og arbeidstakerbevegelsen som kjempet disse kampene i sin tid. 

De borgerlige forsøker bare ta æren for andre har gjort, mens krefter innad i de borgerlige partiene i realiteten jobber for å få vekk disse velferdstjenestene. 

Det var vel en høyreregjering som innførte allmenn folketrygd? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det var vel en høyreregjering som innførte allmenn folketrygd? 

Nei, det var en koalisjonsregjering bestående av Sp, H, V og KrF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal
17 hours ago, Marcus Halberstram said:

Ja selvfølgelig. Hvorfor skal andre ta kostnaden for dine feil? Jeg er på ingen måte feilfri selv, det er det ingen som er. Men jeg er samtidig evig takknemlig for at det fins mennesker som har DUGD der jeg selv har kommet til kort. Og slik har det vært til alle tider, samfunnets utvikling har vært prisgitt at noen faktisk har tatt ansvar for sitt eget liv og ikke lent seg på fellesskapet. 

Det var egentlig ikke dugelig vs udugelig jeg siktet til, men det du skrev om "kostnaden". Høyre har tradisjonelt sett tilgodesett kapitalistene under påskudd av diverse argumenter.

De aller fleste lener seg ikke på fellesskapet siden de betaler skatt på inntekten de har og de som er syke og uføre har en god grunn til å kunne lene seg på velferdsstaten vi har bygd opp i fellesskap.

Jeg er enig i at man har ansvar for eget liv, men noen ganger må andre ta over det ansvaret ved å bidra med inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal
15 hours ago, Stina234 said:

Hva mener du egentig med det utsagnet?

F. eks at det gis inntrykk av at hele velferdsstatens overlevelse står å faller på folk uten arbeid, fattige og syke og det derfor må kuttes ned og strammes inn. Et paradoks når pengebruken på konsulenter og utredninger når astronomiske høyder.

Endret av CrimsonPetal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal
7 hours ago, Sylveon said:

Alle tar sine egne kostnader. Det er naivt å gå gjennom livet og tro at folk kommer til å betale for deg - du må betale for deg selv. 

Fullstendig enig med deg og de aller fleste ønsker ikke å bli betalt for, men ha en jobb og et liv som gjør det mulig å forsørge seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sier: Alt handler om balanse. Jeg synes ikke nevneverdig synd på Stein Erik Hagen når han mener det er urettferdig at formuesskatten er høyere i Norge enn i utlandet. Det er et godt prinsipp at de som har størst evne til å bære, tar en større belastning enn de med mindre bæreevne. Bryter man med dette oppstår det ubalanse.

Jeg mener økonomisk elite. Dem som sitter på størst formue og som bevilger seg månedsinntekter som lagt overstiger vanlige folks årslønn. Regjeringen fører en politikk som gjør at de med størst formue stikker ifra. Dette handler bl.a om store skattelettelser som medfører at velferdsordningene for de svakeste stadig svekkes. Et sted må de ta pengene fra. Man argumenterer med at slike skattelettelser skal føre til flere arbeidsplasser men det er ettertrykkelig tilbakevist av forskning.

Jeg definerer ikke hardtarbeidende eiere for småbedrifter som elite. Det er bare å se på formuestoppen så finner du den økonomiske eliten. Jeg kjenner også bedriftseiere som jobber dobbelt så mye som normaluke. Men jeg kjenner også mange aleneforsørgere som jobber like mye bare for å ha tak over hodet og mat på bordet.

Det store bildet mer enn antyder at vi er på vei ut av balanse. Vi hører nok en gang at NHO sier at arbeidstakerne må være moderate i lønnsoppgjøret. Nå er det brudd og det mekles. Teknisk beregningsutvalg har korrigert prisstigningen til å ligge rundt 2,5% siste år og da må man godt opp på tre-tallet for å skape kjøpekraftsutvikling.

Vanlige folk har hatt dårlig kjøpekraftsutvikling i flere år. Noen har hatt negativ utvikling. Jeg tror vi kommer til å se økende tendens til arbeidskonflikter med streiker hvis utviklingen fortsetter. Og hvis det fortsatt ikke snur vil vi se sosial uro og at folk tar til gatene, slik vi for eksempel ser i Frankrike i disse dager. Folk er sinte. Det tar ikke regjeringen på alvor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS; er du en av disse som ikke forstår at de som betaler mer i skatt selvfølgelig får igjen mer i kroner og øre ved et likt skattekutt i % ? 

Ola Riking betalte 1 000 000 i skatt ifjor. Ivar Fattiglus betalte 100 000 i skatt ifjor.
Regjeringen gir alle skattelette.
Ola får igjen 100 000 og Ivar får igjen 10 000. De har fått et like stort skattefradrag... :) 

Skattelettet var nemlig på 10%. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er de som har penger på konto. 
Om du har 20 000 000 på konto med en innskuddsrente på 1.81% vil du få 362 000 i renter hvert år.. 
Sånn sett kunne du levd på kun rentene.. 

De som har mye penger får selvfølgelig mer penger, det sier seg selv.. 
Det urettferdige er at de som jobber mye, jobber hardt, har gått mange år på skole og får seg toppjobb, de skal betale nærmere 50% skatt mens de som ikke gadd gå på skole, de som ikke gidder jobbe, ja de slipper unna med 20-30% skatt.. 

Det er urettferdig det.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Richardo skrev:

Hvorfor er det greit at det skal være en elite rike folk mens fattige som har strøket i fag, som ikke kan søke om stipend uten å ta opp et fag de strøk i. Hvorfor er det slik at de rike skal ha mer muligheter en alle. Hvis det var meg skulle alt av utdanning vært gratis.

Fordi desto flere folk vi kan ha som kan utdanne seg, desto flere jobb muligheter. Hvis man velger uheldigvis feil utdanning uten å vite om jobb markedet... så sliter man selv om man liker det man studerte for å bli.

Også. Har noen sett "Kurt blir Grusom"? er en bra film. Men jeg lurer på om statsministeren i filmen er en parodi på høyres statsminister, altså det reflekterer naivitet at om man bare er grei så kan man føre en politikk som ikke er rettferdig mot befolkningen bare.

Jeg stemmer på Frp, ikke Høyre, men årsaken til at jeg stemmer på høyresiden er jo fordi jeg mener folk må ta mer ansvar for sine egne liv. Jeg er ikke interessert i å finansiere andre enn meg og mine, og ønsker vel egentlig en moderne form for nattvekterstat ideelt sett. Vi som mennesker bør ha så mye frihet som mulig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal
1 hour ago, Lothlorien- said:

Jeg stemmer på Frp, ikke Høyre, men årsaken til at jeg stemmer på høyresiden er jo fordi jeg mener folk må ta mer ansvar for sine egne liv. Jeg er ikke interessert i å finansiere andre enn meg og mine, og ønsker vel egentlig en moderne form for nattvekterstat ideelt sett. Vi som mennesker bør ha så mye frihet som mulig. 

Hva med eldre og syke? Skal de finansiere seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, CrimsonPetal skrev:

Hva med eldre og syke? Skal de finansiere seg selv?

De og familien deres ja, hvorfor ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrimsonPetal
2 minutter siden, Lothlorien- said:

De og familien deres ja, hvorfor ikke?

Det er ikke alle som har midler til å betale for tjenester på sykehus eller pleieplasser på et eldrehjem. Det er ikke alle som har familie som kan stille opp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, CrimsonPetal skrev:

Det er ikke alle som har midler til å betale for tjenester på sykehus eller pleieplasser på et eldrehjem. Det er ikke alle som har familie som kan stille opp heller.

Nei, klar over det. I systemet vi har nå får de hjelp likevel. I et ideelt samfunn måtte de ha spart opp nok til å klare seg selv, som er mer moralsk forsvarbart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Nei, klar over det. I systemet vi har nå får de hjelp likevel. I et ideelt samfunn måtte de ha spart opp nok til å klare seg selv, som er mer moralsk forsvarbart.

Det er etisk forkastelig. Konsekvensen er at du med lett hjerte lar syke og ensomme bare gå til grunne uten å bry deg. 

At mennesket har maktet å havne øverst i næringskjeden handler blant annet om at vi er flokkdyr som har maktet å stå sammen og å ta vare på hverandre. Den utdannelsen du formodentlig har er et resultat av at alle har løftet i flokk slik at du kunne gå på skole uavhengig av om foreldrene dine hadde penger eller ikke. Jeg har vært med på å finansiere din utdanning. Dine løsninger er et knefall for «den sterkestes rett» Primitivt og kaldt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Paramount skrev:

Høyre gir deg mer frihet og ansvar. De som foretrekker det, framfor at politikerne skal styre livet ditt, velger Høyre. De som ikke takler ansvar, velger venstresiden.

Hvilken frihet har mennesker når de ikke har råd til utdanning, er arbeidsledige og mangler helseforsikring? Den friheten liberaliser forsvarer er en utopi. Det er nettopp derfor vi har et sikkerhetsnett slik at folk som mister jobber, blir syke og ikke har mulighet til å jobbe likevel får et verdig liv. 

Ser også at du skriver at "begynn heller med å spørre deg selv, hvorfor var du så udugelig at du strøk?", noe som er veldig ironisk med tanke på at de fleste som stemmer venstresiden har høyere utdanning, i motsetning til de som stemmer på partier på høyresiden, spesielt FRP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jalp skrev:

Det er etisk forkastelig. Konsekvensen er at du med lett hjerte lar syke og ensomme bare gå til grunne uten å bry deg. 

At mennesket har maktet å havne øverst i næringskjeden handler blant annet om at vi er flokkdyr som har maktet å stå sammen og å ta vare på hverandre. Den utdannelsen du formodentlig har er et resultat av at alle har løftet i flokk slik at du kunne gå på skole uavhengig av om foreldrene dine hadde penger eller ikke. Jeg har vært med på å finansiere din utdanning. Dine løsninger er et knefall for «den sterkestes rett» Primitivt og kaldt.

Jeg synes det er umoralsk at noen skal kreve at andre tar vare på de. Man må klare seg selv. For øvrig er et av de største problemene i verden i dag overbefolkning. 

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Paperwall skrev:

 

Ser også at du skriver at "begynn heller med å spørre deg selv, hvorfor var du så udugelig at du strøk?", noe som er veldig ironisk med tanke på at de fleste som stemmer venstresiden har høyere utdanning, i motsetning til de som stemmer på partier på høyresiden, spesielt FRP.

Ja, det er også typisk venstresiden å være høyt utdannet innenfor ubetydelige fagfelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

Ja, det er også typisk venstresiden å være høyt utdannet innenfor ubetydelige fagfelt. 

Det er også typisk at en høyrevelger kommer med et slikt intelligent og gjennomtenkt utsagn som dette... 

Det som er litt morsomt er at undersøkelser viser at andelen næringsdrivende er størst i partiet MDG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
16 timer siden, Lothlorien- skrev:

Jeg synes det er umoralsk at noen skal kreve at andre tar vare på de. Man må klare seg selv. For øvrig er et av de største problemene i verden i dag overbefolkning. 

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Så om du skulle bli så uheldig at du blir ufør så skal du klare deg selv? Good to know.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...