Gå til innhold

Normalt at ei på 14 leker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel kanskje ikke helt normalt. Jeg var over det stadiet for lengst da jeg var 14. Men jeg ville ikke gjort noe ut av det heller. Hun må få lov til å utvikle seg i eget tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er normalt da? Vil heller at barnet mitt er så trygg på seg selv at det leker i en alder av 14 år enn at man gjør det som «de» andre gjør. Ble overlykkelig når min snart ti år gamle gutt tok frem lego og småbiler sist han hadde besøk. Er ikke så ofte barn i den alderen leker lenger. Å kanskje det var et øyeblikk av at 14 åringen var litt nostalgisk, og ønsker å være litt barn igjen. Med mindre det skjer hver dag så tror jeg ikke det er noe å «ringe» barnevern, ppt eller bup for altså!!

Anonymkode: 308be...73d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER for at det enda finnes BARN igjen i denne verden!
Tidlig tenåring - synes det er Kjempe flott at hun og venninner leker sammen, overgangene skjer alt for raskt, og det at hun enda leker, tar jeg kun som et positivt tegn. Kanskje hun enda bruker lekens fantastiske uttrykksmåter for å bearbeide hva hun går igjennom, skaper en trygg arena via lek og faktisk etablerer et godt forhold til seg selv på akkurat denne måten?

Respekter barnet ditt.
La utviklingen skje naturlig på egne primisser.

Anonymkode: d1740...f7b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er normalt da? Vil heller at barnet mitt er så trygg på seg selv at det leker i en alder av 14 år enn at man gjør det som «de» andre gjør. Ble overlykkelig når min snart ti år gamle gutt tok frem lego og småbiler sist han hadde besøk. Er ikke så ofte barn i den alderen leker lenger. Å kanskje det var et øyeblikk av at 14 åringen var litt nostalgisk, og ønsker å være litt barn igjen. Med mindre det skjer hver dag så tror jeg ikke det er noe å «ringe» barnevern, ppt eller bup for altså!!

Anonymkode: 308be...73d

Spørsmålet var ikke om det er sykt, eller dumt, men om det er normalt, altså at det er vanlig/mange 14 åringer som leker slik.

Anonymkode: 237fc...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rollespill, vel. Med dyr. Om vennskap og hvordan takle følelser. Og sikkert litt sex innimellom, altså mellom dyrene..En måte å ta opp tema man ikke vil direkte snakke om. 

Anonymkode: 55252...ad6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Husk at ungdommer prøver ut flere roller. Det ene utelukker ikke det andre.

Jeg prøvde å røyke da jeg var 13 og var med på fester med eldre ungdommer. Samtidig kunne jeg gjerne leke med dukker eller lego hjemme. Man har én fot i hver leir. Det er sånn ungdomstida er.

Jeg synes dette var et fint bidrag til diskusjonen. 

Anonymkode: 2f7b7...045

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg så flere 😕 I dag virker det som om mange hopper over det å være barn...

 

Anonymkode: 04817...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest INGNTNG

Jeg lekte også på den alderen husker jeg, og for min del hang det nok sammen med mobbing og mangel på sosial interaksjon. Så jeg brukte lekefigurer til å spille ut sosiale situsjoner som jeg ville teste eller som jeg savnet. Det var ikke noe jeg tenkte bevisst over den gangen, men det blir ganske tydelig når jeg ser tilbake på det. 

Selv om det ikke nødvendigvis er normalen, så ser jeg ikke noe galt i at man leker på denne måten på den alderen. Spesielt ikke når datteren din gjør det sammen med venner, og det dermed neppe er et symptom på ensomhet. 

Endret av INGNTNG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Når man har hund så blir det til at man må leike seg litt nå og da.

?

Anonymkode: 2f7c8...abc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste (gutt) lekte slik til han var nesten 15 år. Jeg synes ærlig talt ikke det er noe bekymringsverdig og er heller skeptisk til barn som slutter å leke mens de enda er barn. 

For øvrig er både 15- og 16-åringen her ute og leker Fortnite feks. Leken har nok blitt mer og mer brutal eller hva man skal kalle det,men det er fortsatt en form for rollelek. 

Anonymkode: 9a3da...262

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra å leke med barbie til å begynne å røyke rullings så ja alt går vel an😅

Anonymkode: 1994d...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi lekte ikke på den alderen. Det sluttet vi med på barneskolen.

Vi hadde ei jente i klassen som lekte med Barbie fortsatt i første klasse på ungdomsskole, og hun lå veldig langt bak sosialt (klarte ikke fullføre etter normal progresjon, slet veldig sosialt osv).

Men om hun ellers er oppegående og virker normalt frisk, så ville ejg ikke hengt meg opp i det. 

Anonymkode: 95731...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg Er 14 og Har slutta å Leke for LENGE  siden.. Er Mye heller på KG

Anonymkode: 2a094...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei på 14 som leker, med dyr enda, sammen med ei venninne på samme alder. ER det normalt at 13-14 åringer leker ?

Anonymkode: 2f7c8...abc

Det er veldig sunt og fint at de gjør det. Eller synes du de skulle brukt mer tid på IPaden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei på 14 som leker, med dyr enda, sammen med ei venninne på samme alder. ER det normalt at 13-14 åringer leker ?

Anonymkode: 2f7c8...abc

Ikke bekymre deg. Fantasien er en fin følgesvenn og spiller inn på det kreative senere.

Anonymkode: 59248...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere voksne som sier at dere fortsatt leker; Hva leker dere? Hva leker dere med? Dukker? Lego? Biler? Bare lurer :klo:

Anonymkode: 7b455...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere voksne som sier at dere fortsatt leker; Hva leker dere? Hva leker dere med? Dukker? Lego? Biler? Bare lurer :klo:

Anonymkode: 7b455...6ba

Jeg leker fremdeles, er snart 31 år, en venninne av meg og jeg har funnet frem poggen igjen og spiller det rett som det er😂 Bygger, og kjøper, Lego gjør jeg også! Elsker lego like mye nå som det jeg gjorde som liten! Et par av bamsene sitter i sofaen og en av dukkene mine sitter fremdeles fremme, og de kan jeg rett som det er finne på å snakke til! Man blir aldri for gammel til å leke! En klok dame sa så fint at de som fremdeles har barnet i seg som voksen har et rikere liv og det er jeg helt enig i!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, så herlig ❤️❤️ Jeg synes det er fantastisk. Tenk alle de barna som vokser opp så alt for fort i dag. 

Jeg sluttet ikke å leke med Barbie før jeg var 16. Men holdt det skjult. Fantastisk å kunne drive inn i en verden av fantasi. 

Anonymkode: 6f523...a8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sette de opp. late som de går og prater.

Lekedyr i plastikk.

Anonymkode: 2f7c8...abc

Ikke normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...