Gå til innhold

Proteinpulver til ungdommen?


Thomasine

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik de fleste forstår hvile- restitusjon er feil. En 16-åring som trener styrke (får ikke inntrykk av at han trener så strukturert og mye etter måten du beskriver levemåten hans), vil aldri få problemer med at han ikke hviler nok. Du skal trene styrke i timesvis 1 dag for å måtte hvile neste dag. Samme med løping. Det betyr ikke at du ikke kan ha hviledager, det betyr bare at du vil ikke ødelegge noe om du dropper dem. Får man nok hvile og tar vare på kroppen, så vil man ikke oppleve overtrening. https://www.strongerbyscience.com/frequency-muscle/ 

Den beste tilnærmingen er å løfte tungt til man får "vondt" i musklene og gi seg der. Heller enn alle disse 1 million reps og gjentagelser folk flest driver med. Tren en muskelgruppe intenst i 5-10min, så den neste osv og det er alt du trenger for å bygge muskler. Gjenta neste dag. Få god søvn, spis sunt og godt, ta en hviledag om du føler deg dårlig en dag

Ville for øvrig forsøke legge inn noen planteproteinkilder, det kan bli veldig mye mettet fett om man spiser mye kjøtt og har et fokus på at man "må" gjøre det for å bygge muskler, for det må man ikke. (Unge menn ender alltid opp med å overspise pizza og kebab for å "få nok protein" når det står på menyen). Ofte vil man også ha høyere andel muskler pluss kroppsfett om man spiser mye kjøtt, har jeg merket. (En av mine mannlige bestevenner er veganer og bruker ikke proteinpulver, han er ripped). Det er heller ikke sunt å spise 1kg kjøtt hver dag. 

Men ja, han trenger ikke proteinpulver om han ikke en gang har forsøkt et vanlig kosthold og ikke trener "skikkelig". Tviler på han trenger 150g protein per idag. 

Anonymkode: d498c...449

Hvordan du fikk våre råd om restitusjon til å handle om treningsfrekvens av hver muskelgruppe, er meg en gåte. Overordna så handler det om at en person som trener styrke 5-6 ganger i uka, i tillegg til fotballtreninger og kamp, må ta ting som søvn og kosthold på alvor for å maksimalt utbytte av aktivitetene sine. Det kan du neppe bestride?

Endret av Purt Gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik de fleste forstår hvile- restitusjon er feil. En 16-åring som trener styrke (får ikke inntrykk av at han trener så strukturert og mye etter måten du beskriver levemåten hans), vil aldri få problemer med at han ikke hviler nok. Du skal trene styrke i timesvis 1 dag for å måtte hvile neste dag. Samme med løping. Det betyr ikke at du ikke kan ha hviledager, det betyr bare at du vil ikke ødelegge noe om du dropper dem. Får man nok hvile og tar vare på kroppen, så vil man ikke oppleve overtrening. https://www.strongerbyscience.com/frequency-muscle/ 

Den beste tilnærmingen er å løfte tungt til man får "vondt" i musklene og gi seg der. Heller enn alle disse 1 million reps og gjentagelser folk flest driver med. Tren en muskelgruppe intenst i 5-10min, så den neste osv og det er alt du trenger for å bygge muskler. Gjenta neste dag. Få god søvn, spis sunt og godt, ta en hviledag om du føler deg dårlig en dag

Ville for øvrig forsøke legge inn noen planteproteinkilder, det kan bli veldig mye mettet fett om man spiser mye kjøtt og har et fokus på at man "må" gjøre det for å bygge muskler, for det må man ikke. (Unge menn ender alltid opp med å overspise pizza og kebab for å "få nok protein" når det står på menyen). Ofte vil man også ha høyere andel muskler pluss kroppsfett om man spiser mye kjøtt, har jeg merket. (En av mine mannlige bestevenner er veganer og bruker ikke proteinpulver, han er ripped). Det er heller ikke sunt å spise 1kg kjøtt hver dag. 

Men ja, han trenger ikke proteinpulver om han ikke en gang har forsøkt et vanlig kosthold og ikke trener "skikkelig". Tviler på han trenger 150g protein per idag. 

Anonymkode: d498c...449

Og ikke at det egentlig er relevant, for jeg tror ikke en 16 år gammel gutt tar råd om trening fra mora si fordi hun har lest det på kvinneguiden, men: Det du beskriver som "den beste tilnærminga", er en grov overforenkling av hva trening for muskelvekst handler om. "1 million reps", altså høyreps, dropset, supersett, myoreps har plass i et slikt treningsprogram fordi det er slik man gir muskelen "metabolsk stress". Det er en faktor for muskelvekst i tillegg til "mechanical tension".

Og etter min erfaring trener "bros" oftere for tungt enn for lett. Alle sett kjøres til failure osv.

Endret av Purt Gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt det. Det blir veldig mye fokus på feil ting. Dessuten får han mer vitaminer og næringsstoffer av å spise mer vanlig mat. Det er ikke forskjell på vanlig mat sine proteiner og proteinene i pulver.

Anonymkode: 2c226...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av hva du spør etter her, men må si jeg er litt bekymret. 

Han virker veldig opptatt av kostholdet, på grensen til det sykelige. Trener mye og lite variert, for å bygge muskler. Ønsker proteintilskudd i form av pulver, men er redd for å bli feit av kreatin. 

Jeg vet at som foreldre kan det se utelukkende positiv ut at barna er opptatt av kosthold og trening, samt holder seg unna "usunne" matvaner, festing osv. 
 

Gutter går ofte under radaren når det gjelder spiseforstyrrelser, da det blir sett på som sunt. Jeg initierer ingenting her, jeg håper bare du er litt påpasselig. Mange unge menn som har gått i denne fella der sunnhet har gått over til det sykelige.

Denne formen for spiseforstyrrelse kalles "megareksi" 

Sitat

En med megareksi drives av å bygge muskler og å bli større – så langt at det blir sykelig. På tross av vektøkning og økning i muskelstyrke vil man aldri føle seg god nok, eller sterk nok. Tanker rundt vekt, trening og kosthold blir dominerende og overskygger andre livsområder som venner, familie, jobb og studier. 

https://www.tv2.no/a/10367933/ - en ung mann som dessverre gikk i fella. 

Som sagt så vil jeg ikke initiere noe her, jeg ber deg bare om å være påpasselig, da presset er skyhøyt. 

Anonymkode: 808f5...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av hva du spør etter her, men må si jeg er litt bekymret. 

Han virker veldig opptatt av kostholdet, på grensen til det sykelige. Trener mye og lite variert, for å bygge muskler. Ønsker proteintilskudd i form av pulver, men er redd for å bli feit av kreatin. 

Jeg vet at som foreldre kan det se utelukkende positiv ut at barna er opptatt av kosthold og trening, samt holder seg unna "usunne" matvaner, festing osv. 
 

Gutter går ofte under radaren når det gjelder spiseforstyrrelser, da det blir sett på som sunt. Jeg initierer ingenting her, jeg håper bare du er litt påpasselig. Mange unge menn som har gått i denne fella der sunnhet har gått over til det sykelige.

Denne formen for spiseforstyrrelse kalles "megareksi" 

https://www.tv2.no/a/10367933/ - en ung mann som dessverre gikk i fella. 

Som sagt så vil jeg ikke initiere noe her, jeg ber deg bare om å være påpasselig, da presset er skyhøyt. 

Anonymkode: 808f5...1c6

:)

Han trener ikke "lite variert" om han trener fotball og styrke...synes jeg.

Det er JEG som er redd han blir feit av Kreatin og hadde jeg syntes at alt var "utelukkende positivt" ville jeg ikke bedt om råd her.

Proteinpulver er kjøpt - en ladning - kreatin venter vi med...;)  til hans store forargelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...